Forum - Golf 4 (98-04) - Golf som växthus och skräpsamlare

mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö
Fre 06 maj 2016 23:05 Svara med citat
Udda rubrik, men jag bytte till sommardäck idag och tog mig extra tid att titta bakom stänkskärmarna. Döm om min förvåning när jag ser en halv sandlåda i det ena hjulhuset och ett drivhus i det andra hjulhuset. De påstår att vi har bördig jord i södra Skåne och det kan jag bara hålla med om numera Thumbs up

Framöver kommer jag att lägga 10-15 minuter på att rensa bakom stänkskydden vid hjulbyte sommar/vinter. Ett tips för er andra med Golf 4.

För övrigt borde man kanske få lägre fordonsskatt nu när min bil faktiskt bidrar till att minska koldioxiden med mina växter i hjulhuset! Razz

Bild
Bild

//Martin
Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad
Fre 06 maj 2016 23:18 Svara med citat
Hahaha känner igen detta , men växterna va fan me nåt extra Smile
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 07 maj 2016 11:11 Svara med citat
mawe skrev:
Udda rubrik, men jag bytte till sommardäck idag och tog mig extra tid att titta bakom stänkskärmarna. Döm om min förvåning när jag ser en halv sandlåda i det ena hjulhuset och ett drivhus i det andra hjulhuset. De påstår att vi har bördig jord i södra Skåne och det kan jag bara hålla med om numera Thumbs up

Framöver kommer jag att lägga 10-15 minuter på att rensa bakom stänkskydden vid hjulbyte sommar/vinter. Ett tips för er andra med Golf 4.

För övrigt borde man kanske få lägre fordonsskatt nu när min bil faktiskt bidrar till att minska koldioxiden med mina växter i hjulhuset! Razz

Bild
Bild

ska du rensa är tipset att även plocka bort innerskärmen, eller i alla fall 'vika' undan den och rensa bakom den. Ser ännu värre ut bakom skärmen...
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 07 maj 2016 20:33 Svara med citat
r o l l e skrev:
ska du rensa är tipset att även plocka bort innerskärmen, eller i alla fall 'vika' undan den och rensa bakom den. Ser ännu värre ut bakom skärmen...

Är detta vanligt på Golf 4:an?
Jag har haft min i drygt 4 år och spolar rent hjulhusen med högtryck när jag tvättar och aldrig sett något liknande detta på min.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 07 maj 2016 20:39 Svara med citat
maxmsm skrev:
Är detta vanligt på Golf 4:an?
Jag har haft min i drygt 4 år och spolar rent hjulhusen med högtryck när jag tvättar och aldrig sett något liknande detta på min.

Att det växer grönsaker i bilens skrymslen är väl kanske inte helt vanligt, många bilägare rengör oftare... Men även med bra rengöring kanske i detta fallet var en för växtligheten bra kompromiss av jord, sand och även några frön och sedan kanske frånvaro av saltslask, avfettning etc.

Men hur mycket du än tvättar rent hjulhusen, hur får du bort det gegg som stänker och dammar upp bakom plastinnerskärmarna?

Och ja, det dammar upp på tex sommaren.

Är man lite rädd om bilen lossar man innerskärmarna (tex vid hjulbyte) i alla fall i ytterkant, viker ut de och spolar, gräver och rensar bakom. En bonus med denna manöver är att du väldigt tidigt blir varse om (NÄR) skärmkanten börjar rosta och då kan åtgärda ytrosten direkt på insidan istället för att upptäcka rostbubblor på utsidan av skärmkanten.
Du kan säkert köpa dig 5 år till innan rosten kommer till utsidan av skärmen Shocked
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö
Lör 07 maj 2016 20:39 Svara med citat
Jag vill nog påstå att det är ett standardfel på Golf 3 & Golf 4. Har du kollat bakom innerskärmen? Man måste lyfta innerskärmen som jag har gjort på den nedersta bilden för att komma åt. Tyvärr tror jag inte att spola med högtryckstvätt i hjulhuset räcker för att få bort allt skit.

//Martin
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 08 maj 2016 7:28 Svara med citat
mawe skrev:
Jag vill nog påstå att det är ett standardfel på Golf 3 & Golf 4. Har du kollat bakom innerskärmen? Man måste lyfta innerskärmen som jag har gjort på den nedersta bilden för att komma åt. Tyvärr tror jag inte att spola med högtryckstvätt i hjulhuset räcker för att få bort allt skit.

Nej, jag har inte kollat bakom innerskärmen då det har sett rent ut vid alla hjulbyten som jag gjort sedan jag köpte bilen men detta får kollas upp vid tillfälle.
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Tor 16 jun 2016 15:35 Svara med citat
Hade samma på min, eftersom jag hade valsade skärmar fram så låg inte innerskärmen mot kanten riktigt så det samlades lite skit bakom. Smile
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 16 jun 2016 17:44 Svara med citat
Skönaste med att köpt "bara en bil" är att har de rostat spacklar man lite Razz Har ju kanon färg: Svart Biltemas båtfärg 2k så är saken biff Razz

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Lör 02 jul 2016 12:22 Svara med citat
Hej . har kollat min och jag hade fullt med fuktig jord . tänkte göra ordning det då det är lite ytrost under stänkskärmen .
stänkskärmen har tre skruv som jag fick bort smidigt . sen sitter det ett clips längst upp . har ingen lust att bryta sönder nåt . Är det någon som vill förklara hur jag får bort det ? ska clipset åt pilen som jag gjort på bilden ?
Bild
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 02 jul 2016 13:04 Svara med citat
rolly skrev:
Hej . har kollat min och jag hade fullt med fuktig jord . tänkte göra ordning det då det är lite ytrost under stänkskärmen .
stänkskärmen har tre skruv som jag fick bort smidigt . sen sitter det ett clips längst upp . har ingen lust att bryta sönder nåt . Är det någon som vill förklara hur jag får bort det ? ska clipset åt pilen som jag gjort på bilden ?
Bild

I metallkroken, sätt in en mejsel å bryt. Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 02 jul 2016 15:53 Svara med citat
Efter renspolning och torkning, dränk in med Dinitrol ML, sedan på med ett tjockflytande rostskydd

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
SpendeX
Passat 6 CC 2.0 TSI Ort: Stockholm
Ons 13 jul 2016 7:46 Svara med citat
Hade samma grej på min golf! Brukar numera rensa bakom inneskärmen 2ggr pär år annars rostar det så jävligt där

Volkswagen Das Auto!