rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping |
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tor 30 jun 2016 10:40 |
|
Den nedre röd- inringade är nivåpluggen En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
rolly
| Tor 30 jun 2016 13:21 |
|
Tack för ditt svar . Vet du var man kan fylla på olja smidigast . En del gör det tydligen genom nivåpluggen ,men jag tänkte om det finns nåt smidigare sätt .
På bilden är det en strömbrytare för backlampa tror jag . Kan man fylla på oljan där ?
Annars får ni gärna ge tips var jag kan fylla på .
|
|
a128
| Tor 30 jun 2016 14:11 |
|
Det går att fylla via backljuskontakten, men vanligen fyller man genom nivåhålet med tratt å slangbit
oljan ska vara en API-GL4 En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
rolly
|
a128
| Tor 30 jun 2016 15:33 |
|
Du kan alledes säkert fylla genom att ta bort den nämnda kontakten En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
rolly
| Lör 16 jul 2016 19:38 |
|
| Någon som vet hur mycket olja det ska vara till växellådan på bilden högst upp i tråden? På mekonomen står det 1.9 liter till min bil . Tänkte bara om det stämmer
|
|
a128
| Lör 16 jul 2016 19:42 |
|
Köper du 2 liter så räcker de
blir alltid några DL kvar'
fyll på, kör 1 km på alla växlar, kolla oljenivån igen
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
rolly
| Lör 16 jul 2016 19:47 |
|
| Tänkte byta imorgon . Tänkte hälla i 2 liter genom backljuskontakten och sedan öppna nivåpluggen och låta överflödigt rinna ut . Men då räcker 2 liter
|
|
a128
| Lör 16 jul 2016 19:52 |
|
Överfyll inte i onödan, öppna nivåpluggen vid påfyllning, det som blir över ska man spara för framtida påfyllning
man ska kolla oljenivån varje 6000mil En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
rolly
| Lör 16 jul 2016 19:55 |
|
| Det var ju mycket smartare . Så korkat jag tänkte
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
|
rolly
| Sön 17 jul 2016 15:02 |
|
| Fungera bra att fylla med en lång tratt via backljuskontakten. Fick ur ca 1.5 l gammal olja . Fyllde sedan på så det droppa ur nivåpluggen . Fick i ca 1.8 l . Så det verkar som det fattades lite olja. Så ett byte var inte helt onödigt. Har inte sett några läckor så jag vet inte vart olja tagit vägen. Eller om någon annan bytt förr
|
|
Petta
| Sön 17 jul 2016 16:55 |
|
| rolly skrev: | | Fungera bra att fylla med en lång tratt via backljuskontakten. Fick ur ca 1.5 l gammal olja . Fyllde sedan på så det droppa ur nivåpluggen . Fick i ca 1.8 l . Så det verkar som det fattades lite olja. Så ett byte var inte helt onödigt. Har inte sett några läckor så jag vet inte vart olja tagit vägen. Eller om någon annan bytt förr |
Hissa du upp bilen så du kunde snurra på hjulet? Samt varmkörde du bilen innan? I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
rolly
| Sön 17 jul 2016 17:11 |
|
| Yes jag varmkörde bilen innan jag tappa ur oljan . Bilen var i nivå. Varför skulle jag behöva snurra hjulet? Är det nåt jag missat.edit: bilen var i nivå när det rann ur. När det slutat droppa så hissa jag upp ena hörnet för att smidigt kunna skruva tillbaka pluggen. Det rann inget mer då om det var det du mena med att hissa upp o kunna snurra på hjulet
|
|
Petta
| Sön 17 jul 2016 17:57 |
|
| rolly skrev: | | Varför skulle jag behöva snurra hjulet? |
För att få ut all olja/kondens. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
rolly
| Sön 17 jul 2016 18:38 |
|
| Hur mycket olja extra brukar det ge att snurra på hjulet? Jag fick ur 1.5 l och fyllde i ca 1.8 l med bilen i nivå. Så om jag snurrat på hjulet så hade jag väl aldrig fått ut 3dl. Eftersom jag hällde i 1.8 l till nivåpluggen. Men det kanske var kvar 1 dl i lådan och jag fyllde 1.8 l det blir 1.9 l som det ska vara i. I så fall fattades det 2 dl. Hur somhellst så blev det mycket bättre att växla. Får kolla nivån varje år när jag byter olja.
Senast ändrad Sön 17 jul 2016 18:53, ändrad totalt 1 gång
|
|
Petta
| Sön 17 jul 2016 18:51 |
|
| rolly skrev: | | Hur mycket olja extra brukar det ge att snurra på hjulet? Jag fick ur 1.5 l och fyllde i ca 1.8 l med bilen i nivå. Så om jag snurrat på hjulet så hade jag väl aldrig fått ut 3dl. Eftersom jag hällde i 1.8 l till nivåpluggen. Men det kanske var kvar 1 dl och jag fyllde 1.8 l det blir 1.9 l som det ska vara i |
Sitter ju en massa olja i kuggen osv, därav att man ska snurra på ena hjulet för att få ut allt. Precis som när du byter motorolja. Helt omöjligt att få ut all olja. I växellådan är de ju lite enklare att hjälpa till att få ut all olja.
Tänk dock på som jag skrev först, att du har rätt olja. Lådan har synkringar i mässing, fel olja gör att dessa bryts ner. Sist jag kolla (till min MK3 GTI 16v) skulle jag ha en rak SAE 75 olja (Alltså inget 75W90) som Castrol vill att jag ska ha.
Skulle jag byta idag på MK4:an skulle jag köpa: http://shop.ahw-shop.de/original-vw-audi-getriebeoel-schaltgetriebeoel -sae-75-1-liter-service-flasche?c=1065
Då blir de samma olja som de var från början. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
rolly
|
a128
|
Petta
| Sön 17 jul 2016 19:43 |
|
| a128 skrev: | en rak SAE-75W blir i det tunnaste laget när växellådan är ordentligt varmkörd,
dom tunna oljorna är enbart för att få dom allra bästa bränsleförbrukningsvärderna
den är avsedd för extremt kallt klimat |
Tunnaste eller inte, de är de som är i lådorna från fabrik I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|