Forum - Golf 4 (98-04) - Sommarprojektet golf 1.6 16v krångel

Bosing
Golf 4 1.8 20v Ort: Stockholm
Fre 29 jul 2016 20:57 Svara med citat
Skaffade mig ett projekt för sommaren, en Golf 1.6 16v med AZD motorn. Lyftarna tickade så jag bestämde mig för att byta dem, samtidigt blev det kamremsbyte.
Sedan var jag ute och körde när motorn blev plötsligt blev trött, för att sedan dö helt.

Det visade att ett kamremsdrev lossnat, plockade bort topplocket, toppen, ventilerna hade klarat sig och ingen skada på ventiler eller kolvar.
Slipade in ventilerna och satte ihop allt med nytt drev och bättre begagnade kamaxlar då drevets fäste var förstört.
Anledningen är att jag lossade drevet vid kamremsbytet, helt i onödan, och inte drog åt det ordentligt

Kompen är 17-19 på alla cylindrar.

Nu till problemet, när jag plockat ihop allt så startar motorn, lyftar ljudet är borta men motorn går lite högt på tomgång för att sedan börja varva upp av sig själv, sen varvar den ned igen till 1100 varv för att sedan gå upp igen.

Har haft bort gasspjället, måste det ställas in igen, eller har någon en kvalicerad gissning på var jag ska börja.

Som sagt ett projekt som jag i stort sätt fått, men för att lära mig motor och meka lite. Har vana sedan tidigare med amerikanare, men detta är lite mer avancerat.
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Fre 29 jul 2016 21:46 Svara med citat
Har nyligen gjort rent mitt gasspjäll o bytt egr ventil då motorn dog och gick upp o ner på tomgång men då fick jag grundinställa gasspjället och samma med egr ventilen . Man skall grundinställa dessa om man bytt eller tagit bort dom för rengöring. Det räcker tydligen om strömmen bryts tex när man byter batteri . Har du testat ifall du har nån läcka med startgas? Leta lite på slangar oså men det kanske du gjort
Bosing
Golf 4 1.8 20v Ort: Stockholm
Lör 30 jul 2016 0:37 Svara med citat
Ska pröva med grundinställning då både egr och gasspjäll varit borttaget. Tackar!