Mouseterpiece
Golf 4 GTI 1.8T 180hk -03 Ort: Göteborg |
| Tis 09 aug 2016 16:47 |
|
Hejsan!
Helt ny på detta forum samt nyfrälst VW ägare! Hoppas jag lagt tråden rätt.
Jag köpte mig en Golf IV GTI -03 för ca en vecka sedan. Har fixat/bytt ett par grejer men har nu upptäckt ytterligare ett problem. När jag backar så dyker ett tjutande ljud upp som verkar komma någonstans från bakvagnen. Det tjuter rätt högt och ljudet uppkommer både när jag backar rakt utan att svänga, men låter mer när jag backar och svänger. Backar jag rakt så låter det mer när kopplingen tar i (tror jag), men inte alltid.
Vissa gånger låter det ingenting alls. Ljudet låter lite "metalliskt" och påminner lite om när ett hjullager börjar låta eller när typ servorn felar lite. Låter lite som att någonting skrapar eller tar emot. Svårt att beskriva men hoppas att ni förstår.
Jag har nyligen bytt hjullagret höger fram samt bytt fjädringen på båda sidorna bak. Jag vet även att bussningarna är i behov av ett byte och att det är lite glapp där den högra bussningen ska sitta på den högra sidan. Kan det vara nått med dessa (bussningarna/glappet) Eller kan det vara växellådan/koppling?
Vad tror ni, några idéer?
[Edit] 1: Det låter alltså INGENTING när jag kör frammåt, utan ljudet uppstår endast när jag backar vad jag har märkt hittills.
[Edit] 2: Såg även på ett tidigare service papper från mars i år att en damask är trasig någonstans i framvagnen, samt någonting mer som jag ej minns nu. Ska kolla det när jag kommer hem, ifall det skulle kunna vara relevant.
Mvh
|
|
Wannishhh
Golf 4 1.6 FSI-03 Ort: Göteborg |
| Mån 15 aug 2016 9:10 |
|
Bromssköld som tar emot skivan.
Slitna bromsklossar.
Lyft upp bakvagnen så hjulen hänger fritt och "ruska" i hjulen .Det kan vara glappiga hjullager.
Det kan vara något annat med
Låt någon stå utanför bilen och lyssna när du backar.
Lycka till
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|