Lundstroem1
Golf 4 2000 Ort: Kungsbacka |
| Sön 07 nov 2010 8:04 |
|
Motorn tvärdör när den är varm vid jämn hastighet. Stoppar även när man kopplar ur tex i kurva.
Har felkod P0322 Engine Speed Input.
Har bytt hallgivare (kamaxelgivare) men problemet kvarstår
Nästa att byta är vevaxelgivaren som sitter bakom en gummipropp till vänster (sett från förarplats) bakom motorn bredvid balanshjulskåpan. Den sitter mycket illa till, går inte att se annat än med spegel och att nå ovanifrån med vänster hand.
Tacksam för tips inför bytet.
-----------------------
Golf IV år 2000
Motor 1,6 liter AUS
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Sön 07 nov 2010 9:58 |
|
| Finns inget direkt bra tips utan är bara allmänt jävligt, sitter med 5 mm insex skruv som är ett helvete så en insex 5a med kulformad skalle är föredra, va tag sen jag hade inne och bytte någon med vill minnas jag tog dom underfrån
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Sön 07 nov 2010 20:43 |
|
Det är enda sättet är underifrån....
Gäller bara ha tålmod när man håller på att pilla med det.
|
|
Åsil
Golf 4 1.6 -00 Ort: Norge |
| Sön 07 nov 2010 21:14 |
|
Min satt med 5mm insex och på samma skruv fanns även fär 10mm nyckel, dock var det på AKL men kanske det är samma typ av skruv
|
|
Lundstroem1
| Mån 08 nov 2010 19:54 |
|
Tack för tipsen
Här ser man den lilla rackarn (blank insex)
Verkar kunna ramla in i balanshjulskåpan om man tappar den !!??
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Mån 08 nov 2010 19:58 |
|
| Vill minnas att det sitter en liten krage på bulten så den inte går tappa ner, bruka va lite små pill att få den ta gängor direkt, man får ha den i rätt vinkel
|
|
Leward
Golf 4 1.4 -98 Ort: Falköping |
| Mån 01 okt 2012 20:46 |
|
Har samma problem att den dör, och får felmeddelande att det är denna givare som måste bytas, men finns det något bra sätt att göra det på?
Så liter jobb som möjligt...
|
|
Lundstroem1
| Fre 05 okt 2012 18:50 |
|
Bytte denna för ett par år sen, var inte så svårt för mig som hemmapulare, som jag befarade.
Ingen fara att tappa ner den. Men jag fäste en sytråd runt den innan jag tog loss den helt, men det var nog överkurs.
Kulformad 4 mm insex nyckel, minns faktiskt inte om jag tog den uppifrån eller nerifrån. Lossade gummiploppen ovanifrån.
|
|
ludsan-1
Golf 4 gti Ort: Piteå |
| Fre 15 feb 2013 20:32 |
|
| Kan vevaxelgivar fel medför att bilen inte vill starta efter en kort stopp?
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Lör 16 feb 2013 14:08 |
|
| ludsan-1 skrev: | | Kan vevaxelgivar fel medför att bilen inte vill starta efter en kort stopp? |
Ja, om den inte ger någon signal Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
ludsan-1
Golf 4 gti Ort: Piteå |
| Mån 18 feb 2013 8:57 |
|
| Den bryter alltså tändningen
|
|
peloltun
Golf 5 1.6 Ort: Huddinge |
| Mån 03 nov 2014 18:10 |
|
tjena
min bil dör helt om jag kör typ ca 10 minuter o sen stänger av motorn.
måste sedan vänta ca 1 1/2 timme tills motorn e kall innan den går igång igen
va o frågade på vw de sa att det kan vara en sensor som inte fungerar som det ska.
ex vattenpumps sensorn tror att pumpen e kallare än resten därför vill den vänta till hela maskineriet har samma temp innan den går igång igen.
fick felkod P0322 Engine Speed Input.
|
|
SpendeX
Passat 6 CC 2.0 TSI Ort: Stockholm |
| Ons 17 aug 2016 19:45 |
|
Hejsan! väcker liv i tråden efter många års vila. har fått samma symptom på min bil.
Ibland vill inte bilen starta direkt som den brukar göra. oftast efter en kort "körtid" den blir grinig och jävlig samt motorlampan tänds. kan varva max 4k varv då. om jag raderar felkoder så blir allting bra igen.
vad jag har förstått så kan felet sitta på många ställen. vad skulle ni rekommendera att byta först?
tackar på förhand!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tor 18 aug 2016 0:32 |
|
| SpendeX skrev: | Hejsan! väcker liv i tråden efter många års vila. har fått samma symptom på min bil.
Ibland vill inte bilen starta direkt som den brukar göra. oftast efter en kort "körtid" den blir grinig och jävlig samt motorlampan tänds. kan varva max 4k varv då. om jag raderar felkoder så blir allting bra igen.
vad jag har förstått så kan felet sitta på många ställen. vad skulle ni rekommendera att byta först?
tackar på förhand! |
Radera inte bara felkoder, LÄS ut vilka felkoder det är. Gör sedan felsökning på dessa komponenter/koder tills du hittar vad som är fel.
Eller lämna bilen till verkstad och låt dem göra ovanstående
Eller byt lite delar på chans, har du tur byter du rätt del. Och vid varianten byt delar på slump, skriv upp alla givare etc på en olika papperslappar, vik ihop lapparna och lägg dem i en burk eller hatt. Dra en lapp och läs vad som står, byt den delen. Fortsätt så tills felet är hittat.
|
|