Forum - Golf 6 (09-13) - Vansinne att köpa en fd taxi med dsg?

RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping
Sön 29 sep 2013 20:38 Svara med citat
Är det ens värt att fundera på att köpa en Golf Variant -10 1.6TDI BMT med DSG-7 låda som rullat 36000mil.??

Jag var o provkörde den i helgen, kändes förvånansvärt fräsch i chassi, kaross och inredning med tanke på milen. Men lådan var jag givetvis livrädd för efter allt man läst, så den "klämde" jag på lite extra. Under belastning på slirade kopplingen på 5an och 7an när man körde "manuellt".

Räcker det med att byta själva kopplingslamellerna tro? Eller är det enda rätta att slita bort hela skiten o stoppa dit en utbyteslåda från nån erkänt duktig renoverare?
VW lär väll knappast ta nånting på nån form av goodwill/garanti på en bil som rullat så mycket, så man lär ju få stå för fiolerna själv.

Men eftersom utgångspriset på bilen lämnar en hel del utrymme för renovering innan man ens kommer i närheten av vad motsvarande bil med normala mil kostar så börjar man ju fundera.

Nån som vet på rakt arm vad en VW-verkstad tar för att byta lamellerna på en DSG-7 låda? Finns det kanske idag bättre/förstärkta prylar att stoppa dit som verkligen håller så att man kan räkna med att den rullar ett tag efter denna operation?? Eller kommer jag få ett stort svart hål i plånboken och en ask choklad av hyrbilsfirman till jul?
JohnnyMann
Golf 6 1,6 -10 Ort: Stockholm
Sön 29 sep 2013 23:38 Svara med citat
Får man fråga vad priset ligger på?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 30 sep 2013 8:27 Svara med citat
RealKasken skrev:
Nån som vet på rakt arm vad en VW-verkstad tar för att byta lamellerna på en DSG-7 låda? Finns det kanske idag bättre/förstärkta prylar att stoppa dit som verkligen håller så att man kan räkna med att den rullar ett tag efter denna operation??

Jag har fått bytt multikoppling (lameller) på min DSG7 årsmodell 2011 med 1.4tsi motor. Med arbete och delar så kostade det 10300:- hos Din Bil.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 30 sep 2013 11:10 Svara med citat
JohnnyMann skrev:
Får man fråga vad priset ligger på?

Gissar på 69 900:- Wink http://www.holmgrensbil.se/web/SearchCar.aspx?regnr=EUA048
RealKasken
Mån 30 sep 2013 11:21 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har fått bytt multikoppling (lameller) på min DSG7 årsmodell 2011 med 1.4tsi motor. Med arbete och delar så kostade det 10300:- hos Din Bil.

Det lät betydligt lägre än de priser jag nu hört efter att ha ringt runt hela morgonen. Dom pengarna du nämner vill min lokala VW-verkstad ha för att bara byta hela lådan rakt av, gissar att det skulle landa på minst det dubbla om man ska räkna med materialkostnad och extra arbetstid för att byta lamellerna, så jag vågade inte ens fråga.

Har dock hittat flera växellådsrenoverare som säljer helrenoverade utbyteslådor, som enligt uppgift ska ha tåligare lameller och senaste programvaran. Dessa går lös på straxt över 30k och bytet klarar vilken mekaniker som helst på en dag, så då snackar vi runt 1500-2000 i arbetskostnad.

Slänger jag då 35k på att byta ut lådan så landar totalpriset för bilen med ny fin låda runt 50k lägre än vad motsvarande bil med "normala mil" kostar i inköp.... Men då har ju också allt annat rullat mycket..... o att få nått betalt för den om man säljer efter ett par år kan man ju förmodligen se i stjärnorna efter..

Mycket funderande och ringande blir det Brick wall
RealKasken
Mån 30 sep 2013 11:30 Svara med citat
candyweiss skrev:
Gissar på 69 900:- Wink http://www.holmgrensbil.se/web/SearchCar.aspx?regnr=EUA048

Inget direkt imponerande detektivarbete Wink Men det stämmer att den är den, dock är det inte det priset som är aktuellt, säljaren prutade rätt duktigt själv när jag sa kontant affär och inget inbyte, o så hoppas jag få ner den ytterligre lite till själv.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 30 sep 2013 11:54 Svara med citat
Sök DSG på tyska ebay så hittar man kopplingspaketet för 580€
dubbelmassesvänghjul m.m
utbyteslåda utan lamellpaket för 1700€

ska finnas en video på tuben hur man gör

tyska firmor är som regel billigare än svenska vid renoveringar
vad ni beskriver så slirar den på 5:an och 7:an vliket tyder på självaste lamellen för 1-3-5-7:ans växel

meca tar ca 15000:- för det specialvertyget som ska krävas vid kopplingsbytet
men även det borde kunna hittas för en billigare peng

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
RealKasken
Mån 30 sep 2013 12:17 Svara med citat
Att det krävs vissa specialverktyg för att byta lamellerna har jag listat ut, det är ej heller aktuellt att försöka mig på detta själv.

Frågan jag egentligen ställer mig är om man kan lita på att lådan verkligen håller om man stoppar dit en nyrenoverad utbyteslåda och behandlar den med respekt.
Jag kan absolut leva med att byta lådan en gång när den rasar, men att byta lådan om och om igen med bara några tusen mils mellanrum ger ju en helt annan totalekonomi....
a128
Mån 30 sep 2013 12:26 Svara med citat
Jag har läst runt på olika forum så verkar det som det är självaste lamellpaketet som ger upp blir brända, samt någon enstaka mekatronikenhet som även den finns som utbytes för ca 700-800€

växellådan i övrig är igentligen inte med avancerad än en manuell

RealKasken
Mån 30 sep 2013 15:53 Svara med citat
Faan va jobbigt det är att vela så här o inte kunna bestämma sig, jag tror felet ligger i att jag vill köpa den, bara chansa o hoppas på det bästa... men alla signaler pekar på att jag egentligen inte borde.

Det finns ju ordentlig potential att bli totalkatastrof rent ekonomiskt.

Men om jag lyckas hålla lådan vid liv i 3 år till med lite försiktig körning så har jag nästan sparat in vad bilen kostar i inköp på minskade driftskostnader mot vad jag har idag.

Brick wall
a128
Mån 30 sep 2013 16:00 Svara med citat
Ut å shoppa Very Happy

JohnnyMann
Golf 6 1,6 -10 Ort: Stockholm
Mån 30 sep 2013 16:16 Svara med citat
Den ser ju jäkligt fin ut på bilderna i alla fall.

a128 skrev:
Sök DSG på tyska ebay så hittar man kopplingspaketet för 580€
dubbelmassesvänghjul m.m
utbyteslåda utan lamellpaket för 1700€

ska finnas en video på tuben hur man gör

tyska firmor är som regel billigare än svenska vid renoveringar
vad ni beskriver så slirar den på 5:an och 7:an vliket tyder på självaste lamellen för 1-3-5-7:ans växel

meca tar ca 15000:- för det specialvertyget som ska krävas vid kopplingsbytet
men även det borde kunna hittas för en billigare peng
Lillstorch
Golf 2 Rallye 1,8T 20V -89 Ort: Mariestad
Mån 30 sep 2013 18:16 Svara med citat
Polaren har en likadan gammal taxi på 31 tusen mil.. han är kanon nöjd! http://www.garaget.org/?car=323487

VW Golf G60 Rallye 1,8T 20V -89
VW Golf LS MK1 - 80

www.garaget.org/Lillstorch
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Mån 30 sep 2013 19:18 Svara med citat
Spännande detta. Very Happy Håll oss underrättade.

Kolla gärna den "stora" DSG7-tråden här på Golf 6 sektionen. De nya kopplingsenheterna är reviderade, så de ska hålla bättre nu. Razz
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Mån 30 sep 2013 19:24 Svara med citat
Skulle inte va rädd handla gammal taxi, tvärtom mer väl servade och skötta bilar mekaniskt får man leta efter, karosser tar klart stryk men flertal är väldigt tacksamma och lämna in bilen för minsta skada med.. Litat mer på mina långmilare till bilar än nya jag haft.

.....privat liv.....
RealKasken
Sön 06 okt 2013 19:32 Svara med citat
Jahå... nu står den här hemma Smile

30lit olja på g hem från Mapodo och en VCDS-kabel är på g hem också....hej o hå.

Blir nog bra det här....kanske....

Blir väll en o annan frågetråd här senare, eller lite beklagande över allt som brakar.
fastson
Sön 06 okt 2013 20:30 Svara med citat
Mycket trevligt! Very Happy

Jag hoppas allt går vägen, och om jag kan hjälpa till med något här på forat så ska jag försöka.
fastson
Lör 16 nov 2013 19:34 Svara med citat
Några nyheter Kasken? Wink
RealKasken
Lör 16 nov 2013 21:37 Svara med citat
fastson skrev:
Några nyheter Kasken? Wink

Ännu tuffar det på, relativt problemfritt.....

Fick byta batteriet efter ett par veckor, det som satt i tog ej laddning riktigt längre.

Tog även bort sänkfjädrarna som satt på. Originalfjädrarna låg i en kartong i skuffen..... men en av bakfjädrarna var brusten, så det blev ett bättre begagnat par på skroten som rullat 3500mil. 2 dar efteråt så brister en utav de nyligen återmonterade framfjädrarna istället d'oh! . Bara att ringa skroten igen o beställa även framfjädrarna från samma 3500mil bil.

När jag för andra gången samma vecka bytte framfjädrarna så blev det även en storservice med samtliga filter och motorolja. Nya bromsskivor o klossar blev det också. Åkte även på att byta spindeln på ena sidan eftersom det var trasiga gängor i ena hålet för styrpinnen till bromsoket, jävligt illa att en så pass viktig detalj fuskas med när bilen enbart fått service på märkesverkstäder tidigare tycker jag

Kan verkligen rekommendera Mapodo när det gäller olja för de som inte upptäckt det redan. Köper du 6x5lit dunkar med Castrol Egde 507.00 olja så får du ner literpriset till 78kr inkl frakt o allt, att jämföra med t.ex mekonomen som vill ha över 800kr för en 4lit dunk Shame on you

Köpte även alla filter o lite annat småplock från Mister Auto, Under 2000:- för bromsskivor + klossar fram, luftfilter, dieselfilter, 2 st kupéfilter, och alla 3 torkarbladen inkl frakt. Då stod det Brembo och MANNFILTER på kartongerna så det är inget kinaskit

Har också börjat leka lite med VCDS, men inte riktigt haft tiden att sätta mig in i det nått djupare.

Besöken på macken har slutat med leenden än så länge iaf, Thumbs up
fastson
Sön 17 nov 2013 10:26 Svara med citat
Haha, mycket kul att läsa. Tack för uppdateringen. Smile

Ja Mapodo är fantastiskt. Lär inte köpa motorolja från Sverige hädanefter. Likaså MisterAuto verkar bra, har köpt torkare och lite filter därifrån också.

Om du vill ha tag i orginaldelar av olika slag plus lite krimskrams är denna sidan bra: http://shop.ahw-shop.de/
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Sön 17 nov 2013 20:49 Svara med citat
Www.levoil.de finns på ebay också
RealKasken
Ons 12 feb 2014 10:56 Svara med citat
Jahå, ett par problemfria månader fick jag iaf, men nu börjar problemen hopa sig....

Kännde en rätt tydlig diesellukt när jag körde till jobbet igår, upp med huven o bort med plastkåpan, precis plaskblött runt spridare 2, kul...
På vägen hem började den tappa ork, tände motorlampan och lampan för glödningen började blinka... In med sladden o igång med VCDS när jag kom hem, trodde den skulle gnälla om nånting med spridaren, men istället så möts man av 2 felkoder på EGR-systemet. För lågt flöde och för lågt värde på nån potentiometer. Tolkar det som att EGRn sotat ihop, får se hur det ser ut när det kommer isär.

Nu slipper man ju iaf fundera på vad man ska lägga pengarna o fritiden på under överskådlig framtid
fastson
Ons 12 feb 2014 11:18 Svara med citat
Tråkigt, men roligt med en uppdatering. Är det spridaren som läcker eller anslutningen till spridaren?

Bara att börja fynda på Ebay nu då. :>
RealKasken
Tor 13 feb 2014 21:30 Svara med citat
fastson skrev:
Tråkigt, men roligt med en uppdatering. Är det spridaren som läcker eller anslutningen till spridaren?

Bara att börja fynda på Ebay nu då. :>

Jag tolkar det ett internt läckage i spridaren, det ser ut att komma ut i springan mellan "toppen" med elanslutningen på och själva kroppen, i gängorna där.....

Konstaterade jävligt fort att svenska skrotar och återförsäljare kan dra åt helvete rent prismässigt iaf. Man köper ju för faan nya märkesprylar för under halva priset mot vad skrotarna här hemma vill ha om man bara hanterar en dator som folk och orkar vänta nån dag extra på leverans..... Skandal.

Men eftersom jag försöker hålla budgeten nere så blev det en bättre begagnad ifrån nån skrot i Tyskland, 750:- inkl frakt till dörren.

EGR historien ska plockas isär o kollas status på innan nånting inhandlas, har man tur kanske det räcker med en rengörning?
fastson
Tor 13 feb 2014 22:00 Svara med citat
Helt riktigt. Jag gör numera alla mina inköp utomlands om det inte är absolut akut.

Kolla EGR:en, se i denna videon hur det kan se ut. Fy fan. Razz

Hoppa till 5:07 minuter
RealKasken
Tis 25 mar 2014 8:44 Svara med citat
En uppdatering då.
Det tog lite längre tid än jag hoppats på eftersom jag valde att ta hjälp av en kompis som har lyft i sin verkstad istället för att ligga på rygg under bilen för att komma åt avgaskylen/EGR. Han har fullt upp oftast, så man får vänta på tillfälle att komma in.

Spridaren som läckte blev utbytt, vad jag lärde mig här var att för att byta en spridare så måste även spridaren bredvid bort eftersom 2 spridare sitter med 1 bult. Kopparbrickorna som tätar mellan spridare och toppen bör bytas när spridaren varit borttagen eftersom de komprimeras för att täta, bör ej återanvändas. Spridarrören går att återanvända dock, vilket inte alltid är fallet. Kopparbrickorna finns på VW för 50:- styck, Beg eller nya spridare köps med fördel från Tyskland/England/Polen via förslagsvis Ebay, VW vill ha 7-8000:- st för nya här hemma o skrotarna ligger runt 3500:- för begagnade. Hittade set med 4 st nytillverkade för 6000:- när jag letade runt på Ebay, köpte dock en begagnad från en skrot i Tyskland för 750:- inkl frakt

Jag hoppades på att felkoderna jag fick på EGR skulle försvinna genom att ta isär avgaskylaren/EGR o göra rent, men det visade sig vara betydligt finare där inne än jag föreställt mig, bara ett väldigt tunt lager med sot på väggarna. Gjorde dock rent ordentligt o skruvade ihop grejerna igen, rensade felkoder o så tog det runt 5-6mil innan lampfaan började lysa igen.
Efter lite mer tid vid dator så misstänker jag nu att det är spjällägesgivaren vid EGR ventilen som inte riktigt skickar det den ska till databoxen som styr EGR systemet.
Blev till att inhandla en bättre begagnad och göra om hela proceduren, suck.
Avgaskyl/EGR hade märkligt nog betydligt vettigare prissättning på svenska skrotar, fick tag i en för 1800:- inkl frakt på en svensk skrot. Gjorde då bara en snabbsökning på Ebay, verkar ligga runt 1200-1500 så jag tyckte inte det var värt besväret.

Andra bytet av avgaskylen gick på samma tid som VW säger att det ska göra, började efter lunch och provkörning ansågs klar vid 18:00.

Har i skrivande stund rullat nästan 50mil med "nya" EGRn och än så länge håller felkoderna käften iaf Smile
fastson
Tis 25 mar 2014 19:33 Svara med citat
Applause

Kul att följa detta projekt. Må du få många problemfria mil nu då. Thumbs up
RealKasken
Lör 26 apr 2014 19:27 Svara med citat
370085km på mätaren när jag rullade in på garageuppfarten nu på morgonen, vilket betyder servicedags enligt mitt eget schema där det ska ske var 1000de mil.

Motorolja+filter, kupéfilter, luftfilter, bränslefilter.

Materialkostnad ca:600:- tack vare Mapodo och MisterAuto,
Tidsåtgång ca 60min, om man räknar bort nästan 2tim som det tog mig att få igång skrället efter bränslefilterbytet... Make till tjurig bil att ha igång efter att man fått in luft i bränslesystemet var det länge sen jag stötte på.

Nu rullar vi på mot 38000mil Thumbs up
fastson
Lör 26 apr 2014 20:21 Svara med citat
RealKasken skrev:
370085km på mätaren när jag rullade in på garageuppfarten nu på morgonen, vilket betyder servicedags enligt mitt eget schema där det ska ske var 1000de mil.

Motorolja+filter, kupéfilter, luftfilter, bränslefilter.

Materialkostnad ca:600:- tack vare Mapodo och MisterAuto,
Tidsåtgång ca 60min, om man räknar bort nästan 2tim som det tog mig att få igång skrället efter bränslefilterbytet... Make till tjurig bil att ha igång efter att man fått in luft i bränslesystemet var det länge sen jag stötte på.

Nu rullar vi på mot 38000mil Thumbs up

Gratulerar! Very Happy

Man ska egentligen avlufta med hjälp av VCDS (prime fuel pump) om jag minns riktigt. Kanske var så du gjorde?
RealKasken
Lör 26 apr 2014 20:38 Svara med citat
fastson skrev:
Gratulerar! Very Happy

Man ska egentligen avlufta med hjälp av VCDS (prime fuel pump) om jag minns riktigt. Kanske var så du gjorde?

Det hade jag faktiskt ingen aning om, får forska lite i det. Tack för tipset, kanske går smidigare nästa byte då Laughing
Sida 1, 2  >