FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte |
| Tis 02 aug 2016 10:04 |
|
Ja, varför håller inte min bil farten i en nedförsbacke när farthållaren är aktiverad? Hela grejen med att ha en farthållare är ju att man vill en konstant fart. Mindre roligt när det är en fartkamera i en nedförsbacke. På min "gamla" Fabia RS som jag hade så höll farthållaren alltid farten oavsett backe eller ej.
Det första jag själv tänkte på var att det skulle spara diesel i testerna då bilen får sina officiella förbrukning. Sen har jag hört om att det är för att bilens moderna motorer är såhär, de har mindre motstånd och kan motorbromsa mindre. Allt känns för mig bara lite som skitsnack, för visst fan borde det kunna gå att göra en farthållaren (2012 i mitt fall) som håller exakt fart. SÅ svårt problem borde det inte vara för en biltillverkare med dess resurser att fixa det.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 02 aug 2016 11:31 |
|
| Om du har adaptiv farthållare så håller den hastigheten även i nedförsbackar, vilket du förmodligen inte har.
|
|
FRS05
| Tis 02 aug 2016 11:51 |
|
| Trodde bara grejen med adaptiv var att den höll avståndet till bilen framför. Men då har den även andra funktioner som är bättre:).
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
| Lör 06 aug 2016 9:52 |
|
| Min TDI 2010 drev mig till vansinne i nedförsbackar, höll på o muppa sig o man kände att den växlade o "höll emot". Rena vansinnet, slutade med att jag petade i neutralen i alla backar istället....
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 06 aug 2016 21:27 |
|
| RealKasken skrev: | | Min TDI 2010 drev mig till vansinne i nedförsbackar, höll på o muppa sig o man kände att den växlade o "höll emot". Rena vansinnet, slutade med att jag petade i neutralen i alla backar istället.... |
Koppla ur och in farthållaren är smidigare.
|
|
dmpjas
Golf 6 Ort: Växjö |
| Tis 23 aug 2016 14:47 |
|
Det där har jag reagerat på också. Mig veterligen, på andra tyska märken som MB och Porsche så bibehålles även farten i nedförslut. Detta har inget med adaptiv funktion att göra. Varför kan nog endast spekuleras kring.
Däremot har jag konstaterat att VWs bilar har svårt att hålla jämn hastighet, med farthållaren inkopplad, i hastigheter som 50, 60km/h. Konfronterade utvald VW godkänd verkstad. Svaret blev; "farthållaren är inte gjord för att arbeta i så låga hastigheter". Känsligt läge med farthållare hos VW?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 23 aug 2016 14:54 |
|
| dmpjas skrev: | Det där har jag reagerat på också. Mig veterligen, på andra tyska märken som MB och Porsche så bibehålles även farten i nedförslut. Detta har inget med adaptiv funktion att göra. Varför kan nog endast spekuleras kring.
Däremot har jag konstaterat att VWs bilar har svårt att hålla jämn hastighet, med farthållaren inkopplad, i hastigheter som 50, 60km/h. Konfronterade utvald VW godkänd verkstad. Svaret blev; "farthållaren är inte gjord för att arbeta i så låga hastigheter". Känsligt läge med farthållare hos VW? |
Körde ofta med farthållaren med 30 , 40, 50 och 60 km/h på min Golf 6 och den höll hastigheten perfekt hela tiden. Fungerar lika bra på Tiguanen med adaptiv farthållare.
|
|
FRS05
| Tis 23 aug 2016 17:52 |
|
| För mig fungerar det också bra i låga hastigheter att hålla farten, så länge man har rätt växel i är det lugnt.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 23 aug 2016 18:05 |
|
| dmpjas skrev: | | Mig veterligen, på andra tyska märken som MB och Porsche så bibehålles även farten i nedförslut. Detta har inget med adaptiv funktion att göra. Varför kan nog endast spekuleras kring. |
Har ju med att göra hur pass kraftig motorbroms man har.
Jag har haft bla Volvo, Audi, Lotus, Pontiac och dom klarade inte att hålla farten utan ökade i nedförsbackar.
|
|