Forum - Golf 7 (13-19) - Skrikande hö bakbroms

sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg
Fre 03 jan 2014 16:07 Svara med citat
Jag har ett högt srikande ljud i höger bak broms när jag kör bakåt och bromsar jag har fått ny bromskiva och nytt bromsok men felet är kvar
bilen ska tillbaka till verkstan får se vad dom gör
dom säger att jag inte kan få nya bromsbelägg på garantin om bilen gått 500 mil eller är 5 månader
bilen hade gått 650 mil och var 4,5 månader när felet började
men jag sta stå på mig beläggen är inte slitna utan dom skriker ( ? materialfel)
Det är väl inte Blitema kvalite på delar i en Golf
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Fre 03 jan 2014 18:40 Svara med citat
sunesh skrev:
Jag har ett högt srikande ljud i höger bak broms när jag kör bakåt och bromsar jag har fått ny bromskiva och nytt bromsok men felet är kvar
bilen ska tillbaka till verkstan får se vad dom gör
dom säger att jag inte kan få nya bromsbelägg på garantin om bilen gått 500 mil eller är 5 månader
bilen hade gått 650 mil och var 4,5 månader när felet började
men jag sta stå på mig beläggen är inte slitna utan dom skriker ( ? materialfel)
Det är väl inte Blitema kvalite på delar i en Golf

Har också detta på min som rullat 320 mil, hörs då jag rullar bakåt vid backning ut från min p-ruta på jobbet där det lutar en del så jag måste bromsa litegranna och då hörs ett skrikande ljud från bromsarna.
Vet dock ej ifall jag ska reklamera då det enbart hörs då och inte varje gång heller men det är klart man borde kanske utnyttja garantin...får se hur jag gör. Regular Smiley
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Fre 03 jan 2014 21:28 Svara med citat
Ni som är så nojiga på ljud.... Ni har inte hört elpipljudet i kupén som varit till o från på min bil men även de demobilisera med 1.2 tsi också.

Kan tycka att den är lite ryckig också vid kall motor. Momentet kommer lite pulserade vid acceleration
sunesh
Lör 04 jan 2014 7:15 Svara med citat
Family_man skrev:
Har också detta på min som rullat 320 mil, hörs då jag rullar bakåt vid backning ut från min p-ruta på jobbet där det lutar en del så jag måste bromsa litegranna och då hörs ett skrikande ljud från bromsarna.
Vet dock ej ifall jag ska reklamera då det enbart hörs då och inte varje gång heller men det är klart man borde kanske utnyttja garantin...får se hur jag gör. Regular Smiley

Min bil började med att skrika bara bland när felet började men det har bara blivit mer skrik nu skriker det varje gång jag ska backa och med hög ljudnivå Bilen skriker aldrig när bromsarna är varma
Tänk på garanti gränsen 500 mil och 5 månader
Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg
Lör 04 jan 2014 10:06 Svara med citat
Din rätt att reklamera gäller i 3 år från det datum då du tagit emot varan eller fått tjänsten utför.Under de första 6 månaderna efter köpet är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än 6 månader måste du kunna bevisa att det inte är du som har orsakat felet.Så stå på dig , du har konsumentköplagen på din sida!
sunesh
Tor 09 jan 2014 16:34 Svara med citat
Deje skrev:
Din rätt att reklamera gäller i 3 år från det datum då du tagit emot varan eller fått tjänsten utför.Under de första 6 månaderna efter köpet är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än 6 månader måste du kunna bevisa att det inte är du som har orsakat felet.Så stå på dig , du har konsumentköplagen på din sida!

Jag fick nya bromsbelägg på bilen i dag utan att behöva bråka nu får jag hoppas att det inte skriker något mer i bakbromsen
Sodan
Tor 09 jan 2014 16:36 Svara med citat
sunesh skrev:
Jag fick nya bromsbelägg på bilen i dag utan att behöva bråka nu får jag hoppas att det inte skriker något mer i bakbromsen

Min skriker också när jag backar... skulle tro att det är nåt i konstruktionen. Du kommer säkert få tillbaka dina problem då.
sunesh
Tor 09 jan 2014 17:01 Svara med citat
Sodan skrev:
Min skriker också när jag backar... skulle tro att det är nåt i konstruktionen. Du kommer säkert få tillbaka dina problem då.

Om det skulle vara något i konstruktionen som du säger så är det väldigt konstigt att det bara skrikit i höger bakbroms
det är väl samma delar på vänster sida som aldrig har skikit
Sodan
Fre 10 jan 2014 9:15 Svara med citat
Jo men jag menar att konstruktionen är känslig för att hamna i det läget. Att de skriker beror troligvis på att bromsbelägget inte går ifrån skivan helt när du släpper handbromsen. Att den gör det kan bero på att den inte löper helt fritt i oket. Kan vara sk "byrålådseffekt" eller kärvande av smuts eller ytrost.
sunesh
Fre 10 jan 2014 9:53 Svara med citat
Sodan skrev:
Jo men jag menar att konstruktionen är känslig för att hamna i det läget. Att de skriker beror troligvis på att bromsbelägget inte går ifrån skivan helt när du släpper handbromsen. Att den gör det kan bero på att den inte löper helt fritt i oket. Kan vara sk "byrålådseffekt" eller kärvande av smuts eller ytrost.

Det spelade ingen roll om jag använde handbromsen eller inte skrikandet började vid bromsning och slutade skrika när jag när jag släppte upp bromspedalen och lät bilen rulla jag tror mer på material fel i bromsbeläggen
sen kan du ha rätt i att konstruktionen kan vara känslig själva belägget har en infasning i ändarna som blir som en ficka det är ju gjort så att smuts har lätt att åka in mellan belägg och skivan
muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm
Fre 10 jan 2014 14:54 Svara med citat
Tjena!

Jag upptäckte här om dagen att även min bil har börjat gnissla när bilen har stått parkerad. Ringde precis VW och påpekade detta och jag hade en tid inbokad sen tidigare. Dom sa att dom skulle kolla på det och detta ska vara något inom nybilsgarantin. Ringde VW Hammarbysjöstad...

Riktigt irriterande att ha skavanker på ny bil...
Sodan
Fre 10 jan 2014 15:42 Svara med citat
Verkar finnas några brister som ligger i modellen.... Elektronikljudet och gnisslande vid backning.
sunesh
Mån 12 maj 2014 18:39 Svara med citat
Nu skriker det i höger bakbroms igen vid backning aldrig när jag kör framåt det blir så vid blött väder när bilen varit parkerad några timmar Har varit tyst när det är torrt väder
Sodan
Mån 12 maj 2014 20:57 Svara med citat
sunesh skrev:
Nu skriker det i höger bakbroms igen vid backning aldrig när jag kör framåt det blir så vid blött väder när bilen varit parkerad några timmar Har varit tyst när det är torrt väder

Hate to say I told you soo
Wetlev
Golf 7 1.2 Tsi Ort: Östersund
Ons 21 sep 2016 15:51 Svara med citat
Någon som fått detta åtgärdat på garantin? Har det hjälpt? Upplever själv detta problem. Gnisslet uppstår när bilen stått parkerad över natten och man ska köra iväg på morgonen. Ljudet uppstår dels när man backar ut från parkeringen samt cirka 100-150 meter när man kör framåt. Påtalade detta för ÅF vid service för en tid sedan och de uppgav att det inte var några fel på bromsarna fastän de själva hört hur det lät.