camillamelbeus
Golf 7 Ort: Stockholm |
| Lör 10 sep 2016 16:27 |
|
Hej!
Har en ca 2 år gammal Golf kombi. Dagen innan bilsemester upp till Norrland i somras dök det upp flera felmeddelanden när jag startade bilen. Systemet varnade för att olika hjälpsystem inte var tillgängliga, bl.a. däcktrycksavkännaren, adaptiva farthållaren, och tre liknande saker som jag inte minns exakt vad det var (ev någonting med styrservon eller liknande). Dvs sådant som bilen egentligen är körbar utan att det fungerar, men med betydligt sämre funktionalitet. Efter att ha kört några korta testrundor den dagen försvann plötsligt alla felmeddelanden, och kom inte tillbaka förrän helt plötsligt igen häromdagen. Har kört någon mil med felmeddelandena utan att de försvunnit igen, men nu har bilen stått några dagar och vet inte vad status är. Vi kontaktade Volkswagen ang detta, och det kostar tydligen flera tusen kr att felsöka! Känns så bakvänt då det är ett fel i deras mjukvara?! Bilen var på service på Volkswagen-verkstad ett par veckor innan problemet uppstod första gången.
Är det någon som haft liknande problem? Förslag på hur vi kan gå vidare med det? Eller ska vi bara leva med att bilen då och då har sämre funktion?
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Lör 10 sep 2016 17:50 |
|
När jag har kopplat bort batteriet, dvs gjorde bilen spänningslös så dök liknande meddelanden upp när batteriet kopplades tillbaka.
Meddelanden försvann av sig självt efter nån timme då bilen stod parkerad.
Kan det vara en orsak - dålig batterikontakt?
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Lör 10 sep 2016 18:06 |
|
Det kan vara så enkelt som att batteriet börjar bli dåligt.
Jag hade tidigare en Skoda och bland Skodaägarna så har det varit vanligt att originalbatteriet har varit av undermålig kvalitet. Oftast har det visat sig med att den bensindrivna motorvärmaren har krånglat och ingen vet varför, men för min del så var det startsvårigheter för bilmotorn. Och efter att ha bytt ut originalbatteriet mot ett helt vanligt batteri av ett annat fabrikat så var problemen borta.
Men detta är bara en långsökt gissning för jag har aldrig läst något om att Volkswagenägare har haft onormalt många problem med sina batterier.
Och precis som ludde28 skriver så brukar moderna bilar tända en massa konstiga kontrollampor om man lossar batteriet eller batteriets spänning blir för låg.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|