Forum - Golf 7 (13-19) - Frusna dörrar

qwerty1
Golf 7 GT SC -15 Ort: Malmö
Sön 13 nov 2016 8:11 Svara med citat
Hej, ny på forumet...

Har problem med att dörrarna fryser fast, finns det någon bra lösning på det? Rolling Eyes
Även dörrhandtagen fryser fast men de går oftast att få upp..

Materialet som använts för listerna suger ju åt sig fukt känns det som, borde ha varit en vanlig gummilist som på andra bilar Think
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 13 nov 2016 8:51 Svara med citat
qwerty1 skrev:
Hej, ny på forumet...

Har problem med att dörrarna fryser fast, finns det någon bra lösning på det? Rolling Eyes
Även dörrhandtagen fryser fast men de går oftast att få upp..

Materialet som använts för listerna suger ju åt sig fukt känns det som, borde ha varit en vanlig gummilist som på andra bilar Think

Silikonspray eller silikonstift på listerna är lösningen.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 13 nov 2016 17:43 Svara med citat
För frusna dörrar Regular Smiley

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Listskydd-2000019637/
qwerty1
Sön 13 nov 2016 21:35 Svara med citat
Tack för svar...

funderade på silikonstift med... men blev lite tveksam med tanke på "filtmaterialet" som VW använder Think
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Tis 15 nov 2016 16:33 Svara med citat
Filtmaterialet sitter väl bara i överkant på själva dörren? Det behöver du inte smörja in. Lägg silikon på gummilisten som sitter i nederkant på dörren och gummit som sitter runt om i dörröppningen så kommer de inte frysa. Viktigast av allt är
Att torka i dörröppningen efter du tvättat bilen.
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Ons 16 nov 2016 18:55 Svara med citat
Krille84 skrev:
Filtmaterialet sitter väl bara i överkant på själva dörren? Det behöver du inte smörja in. Lägg silikon på gummilisten som sitter i nederkant på dörren och gummit som sitter runt om i dörröppningen så kommer de inte frysa. Viktigast av allt är att torka i dörröppningen efter du tvättat bilen.

Jag hade tidigare en Golf IV -00 som också hade en bit list med "filtmaterial". Just den delen var det största problemet.

På passagerare-sidan var den listen helt söndertrasad när jag sålde bilen för några månader sedan, trots att jag genom åren försökt silikon-spraya även den listen.

Konstruktionen av Golf IV -00 med dörrar där glipan var en bit in på taket var helt vansinnig, vatten rann rakt in mot tätningslisterna. Att tvätta gammel-Golfen under vinterhalvåret var inte att tänka på.

Tvättade min nya Golf VII strax innan det blev frost. Torkade givetvis torrt runt dörrarna, silikon-sprayade sedan alla gummi/filt-lister.

Efter en frostnatt så gick det hyfsat bra öppna förardörren, men inte helt utan motstånd, så något fryser fast trots silikon-sprayande.

Vet inte riktigt vad man ska använda på listerna med "filtmaterial" efter tvätt? Confused

/B
qwerty1
Tor 17 nov 2016 20:50 Svara med citat
Hmm...
Filmmaterialet blir fuktigt, fryser fast med ovandelen av karossen där dörren stängs igen...

ingen annan som har detta problem? 🙄
[/gallery]