Forum - Golf 7 (13-19) - Servicemeddelande

Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik
Lör 30 apr 2016 19:35 Svara med citat
Har snart dags för service för min Golf och jag kan se detta meddelandet i displayen om jag går in under service.

Vad kommer göras vid en sådan service?

Bild

Krävs det att man gör servicen hos VAG för att att den förlängda nybilsgarantin ska gälla?
Vad kan den tänkas kosta hos VAG?
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Sön 01 maj 2016 0:06 Svara med citat
Såvitt jag förstår så påverkar inte vart du servar bilen din anslutningsgaranti. Däremot mobilitetsgarantin är beroende av detta. Kontakta din säljare eller ring och prata med VW´s kundtjänst för att få ett tillförligtligt svar.

Vad det kostar är oerhört individuellt på vilken verkstad och vart i landet så det är omöjligt att svara på. Det kan skilja 20-30% på olika VAG-verkstäder bara i Stockholmsområdet. Tips är att ringa till ett par olika och kika.

I bästa fall kan du ju alltid utnyttja det här erbjudandet: http://www.dekra-automotive.se/en/vi-soker
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 01 maj 2016 9:53 Svara med citat
Krille84 skrev:
Såvitt jag förstår så påverkar inte vart du servar bilen din anslutningsgaranti. Däremot mobilitetsgarantin är beroende av detta. Kontakta din säljare eller ring och prata med VW´s kundtjänst för att få ett tillförligtligt svar.

Vad det kostar är oerhört individuellt på vilken verkstad och vart i landet så det är omöjligt att svara på. Det kan skilja 20-30% på olika VAG-verkstäder bara i Stockholmsområdet. Tips är att ringa till ett par olika och kika.

I bästa fall kan du ju alltid utnyttja det här erbjudandet: http://www.dekra-automotive.se/en/vi-soker

När jag hade en Audi A4 så var skillnaden nästan 50% på auktoriserade verkstäder jämfört med Dinbil i Malmö.
Nile
Sön 01 maj 2016 12:16 Svara med citat
Men vad är skillnaden mellan Inspektionsservice och oljebyteservice. Kommer det inte göras ett oljebyte när jag lämnar in den?
candyweiss
Sön 01 maj 2016 13:08 Svara med citat
Nile skrev:
Men vad är skillnaden mellan Inspektionsservice och oljebyteservice. Kommer det inte göras ett oljebyte när jag lämnar in den?

Inte en aning. Får nog svarar på som utnyttjat VAG nyligen.
Krille84
Sön 01 maj 2016 14:08 Svara med citat
Inspektionsservice bör rimligtvis vara en grundservice. Dvs oljebyte, filter och diverse funktionskontroller. Grunden för detta hittar du här: http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/service/allt_om_se rvice/grundservice_longlife.html

Oljeservice är precis vad det heter. Man byter enbart olja och filter.

Hur gammal är bilen och hur långt har den gått?
Nile
Sön 01 maj 2016 19:42 Svara med citat
Golfen är en 2014 och gått 3600 mil.
Bilen fick något som kallas för Service Inspektion med oljebyte 2015-04-27 vid 2600 mil.

Den där oljan ska väl gå längre än så? Inspektion redan? Hur kommer det sig?
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Mån 02 maj 2016 8:02 Svara med citat
Nile skrev:
Golfen är en 2014 och gått 3600 mil.
Bilen fick något som kallas för Service Inspektion med oljebyte 2015-04-27 vid 2600 mil.

Den där oljan ska väl gå längre än så? Inspektion redan? Hur kommer det sig?

Jupps, det står ju där. Att oljan ska bytas inom ~2500 mil eller 411 dagar.. Så lämnar du in den för inspektionsservice så kommer inte oljan bytas. Ring din närmsta VAG-handlare och be om en offert så ser du exakt vad de ska göra.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
Nile
Mån 02 maj 2016 19:39 Svara med citat
Ringde VAG idag och det är inspektionsservice utan oljebyte. 2000 kr skulle det kosta för inspektionen. Skulle jag välja att flytta fram den till oljebyteservice skulle antagligen inte den förlängda nybilsgarantin gälla. Den gäller inte heller om jag skulle åka till någon annan firma ex. mekonomen och göra servicen.
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Mån 02 maj 2016 20:43 Svara med citat
Då är det väll bara att åka in till VAG Regular Smiley

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
Carl_X
Golf 7 GT Ort: Malmö
Ons 04 maj 2016 8:13 Svara med citat
Hade min inne för både inspektion och oljebyte för några veckor sedan. Inspektionen handlar om just en inspektion. Dom kontrollerar att allt i bilen fungerar som det ska och åtgärdar om det skulle behövas.
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Mån 27 jun 2016 17:11 Svara med citat
Står inspektion på min, gått knappt 5,500 mil.
Ringde lokala vw och det var olja+filter, tändstift, bromsvätska och kupefilter.
Kostnad 6165:-
SällanDär
Golf 7 1,2TSI Masters -14 Ort: Uppsala
Tor 30 jun 2016 16:54 Svara med citat
Jag har också fått meddelande i displayen om "Inspektion" inom 20 dagar.
Konstigt då min körsträcka per år är "låg" och jag servade bilen förra sommaren.
Med två års serviceintervall borde det inte behövas någon service förrän om 12 månader!!!
Jag känner mig lurad och frestad att negligera detta och serva bilen först nästa år !!!
Garantin är slut nu i vilket fall......
Är det någon som tycker detta är rätt eller vansinnigt ? Input tack !!
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Tor 30 jun 2016 17:56 Svara med citat
Jag kör också lite mil/år och på Möller Bil säger dom att byte av olja, oljefilter och bromsvätska räcker att göra varannat år! Då man inte kommer upp i miltalet som kräver (hel service).
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Ons 10 aug 2016 19:54 Svara med citat
Olja+filter bör bytas varje år oavsett körsträcka.
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Ons 10 aug 2016 21:50 Svara med citat
jdaniels skrev:
Olja+filter bör bytas varje år oavsett körsträcka.

Kör du med Long life olja så räcker det att byta varannat år enl märkesverkstan om du inte kommer upp i miltalet!
Dom litar jag på men du kan ju byta hur ofta du vill det är ju ingen nackdel.
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås
Tor 11 aug 2016 12:25 Svara med citat
Pensionären skrev:
Kör du med Long life olja så räcker det att byta varannat år enl märkesverkstan om du inte kommer upp i miltalet!
Dom litar jag på men du kan ju byta hur ofta du vill det är ju ingen nackdel.

Har själv haft min beskärda del av problem med både Audi och VW när jag har hållt mig till så kallad LongLife. LITA INTE på Long Life. Särskilt inte om du ofta kör korta sträckor. Kör du däremot 2000-3000 mil om året så blir ju oljebytena ganska täta tidsmässigt ändå, så då hade jag kört på det. Men för mig som kör ca 1000-1500 mil om året så gör jag oljebyte årligen. Det är inte speciellt dyrt och värt varenda krona så länge man tänkt behålla bilen även efter garantitiden gått ut. Det är INTE kul när motoroljan har koksat pga. att det bara gjorts Long Life servicar på bilen och motorn rasar.

Var och en får givetvis göra precis som dom vill, men Long Life är ett säljargument snarare än en faktisk egenskap. Klart dom säger att du bara behöver serva vartannat år, det gillar ju kunderna!
betaride
Tor 11 aug 2016 12:29 Svara med citat
Lite mer info om Long Life oljorna för den som orkar läsa...

https://absolutman.wordpress.com/2014/12/20/fakta-och-myter-om-long-li fe-olja/
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Tor 11 aug 2016 14:01 Svara med citat
Kör man lite mil /år men med många kallstarter och korta sträckor, så finns det fog för att byta olja en gång /år.
Kallstarter (med det mera jag att motor är inte i närheten av arbetstemp, dvs även en start en sommarmorgon) sliter mer, vilket gör att oljan blir sämre snabbare än om man kör "säg 1000mil på en och samma start".

Ett typ ex på det är saab9-5 från 99-02, där vevhusvent var visserligen felkonstruerat, men där de som körde långa sträckor i sträck drabbades inte lika hårt som de som körde väldigt lite men med många starter och även de väntade med oljebyte tills rekommenderat antal mil uppnåddes, isf för årligt oljebyte.
Matin
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan
Tor 11 aug 2016 21:20 Svara med citat
Ska man lämna in bilen till återförsäljaren, eller är det riskfritt att utföra oljebytet själv med tanke på garantin?
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Tor 11 aug 2016 21:48 Svara med citat
Matin skrev:
Ska man lämna in bilen till återförsäljaren, eller är det riskfritt att utföra oljebytet själv med tanke på garantin?

Du kan naturligtvis utföra extra oljebyten själv förutsatt att du använder rätt olja samt filter mm men bilen måste lämnas till VW för ordinarie oljebyten och övrig service annars försvinner garantin som en löning.
betaride
Fre 12 aug 2016 9:18 Svara med citat
Pops skrev:
Du kan naturligtvis utföra extra oljebyten själv förutsatt att du använder rätt olja samt filter mm men bilen måste lämnas till VW för ordinarie oljebyten och övrig service annars försvinner garantin som en löning.

Precis. Vet man bara vad man håller på med, så går det fint att göra det själv. För att garantin ska gälla så behöver man bara följa serviceintervallerna i bilen. Dvs. 2 år/3000 mil eller oftast lite mindre än så då bilarna idag har variabla intervall och sänker sträckan/tiden lite beroende på körstil. Håller man sig till det som bilen säger till en så är garantin säkrad. Sen bör man slänga in ett extra oljebyte per 1 år/1500 mil om man inte är en extrem långpendlare och detta kan man själv välja att göra eller hos verkstad. Kan inte nog understryka hur oerhört viktigt det är för motorn att få gå med bra olja hela tiden oavsett vad märkesverkstad/säljare säger.

Vill man byta olja årligen och inte behöva komma ihåg när det är dags själv så kan man vid nästa oljebyte be verkstaden ställa om datorn till 1 år/1500mil intervaller.

OBS! Om motorn går sönder för att man t.ex. glömt hälla i tillräckligt med olja eller något i den stilen så vet i fasen vad som händer med garantin. Så är man osäker på vad man håller på med så kör hos verkstad. Meca/Mekonomen osv. tar inte mycket för bara byte av olja och filter.
typengan
Golf 7 SportsCombi TSI 1.4 Ort: Uppsala
Sön 11 sep 2016 9:56 Svara med citat
Lånar tråden lite.

Är dags för oljebytesservice och inspektion om 14 dagar för mig. Min nybilsgaranti har gått ut så jag funderar på om det ens är värt att lämna in för service + inspektion på VW verkstad om felen de hittar inte ens går på garantin? Är det inte bättre för mig att lämna in bilen på typ BDS för vanlig service? De byter olja, oljefilter, avtappningsplugg och kupéfilter för tusenlappen billigare.

Eller MÅSTE denna "inspektion" utföras?
candyweiss
Sön 11 sep 2016 11:08 Svara med citat
betaride skrev:
Precis. Vet man bara vad man håller på med, så går det fint att göra det själv. För att garantin ska gälla så behöver man bara följa serviceintervallerna i bilen. Dvs. 2 år/3000 mil eller oftast lite mindre än så då bilarna idag har variabla intervall och sänker sträckan/tiden lite beroende på körstil. Håller man sig till det som bilen säger till en så är garantin säkrad. Sen bör man slänga in ett extra oljebyte per 1 år/1500 mil om man inte är en extrem långpendlare och detta kan man själv välja att göra eller hos verkstad. Kan inte nog understryka hur oerhört viktigt det är för motorn att få gå med bra olja hela tiden oavsett vad märkesverkstad/säljare säger.

Vill man byta olja årligen och inte behöva komma ihåg när det är dags själv så kan man vid nästa oljebyte be verkstaden ställa om datorn till 1 år/1500mil intervaller.

OBS! Om motorn går sönder för att man t.ex. glömt hälla i tillräckligt med olja eller något i den stilen så vet i fasen vad som händer med garantin. Så är man osäker på vad man håller på med så kör hos verkstad. Meca/Mekonomen osv. tar inte mycket för bara byte av olja och filter.

Hur fixar du stämpeln i boken som du måste ha för garantins skull?
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Tis 13 sep 2016 7:17 Svara med citat
Nile skrev:
Har snart dags för service för min Golf och jag kan se detta meddelandet i displayen om jag går in under service.

Vad kommer göras vid en sådan service?

Bild

Krävs det att man gör servicen hos VAG för att att den förlängda nybilsgarantin ska gälla?
Vad kan den tänkas kosta hos VAG?

Inspektion är bara ett sätt att mjölka pengar av kunderna som kör kortare intervall än det långa service intervallet som den levereras med. Självklart kan inspektion göras i samband med vanlig service att lägga dom på olika intervall är rena lurendrej affären anser jag!
Har du något fel som bilen larmar för så åker man in för att utföra garanti åtgärd då det oftast är mjukvara fel som kräver uppdatering. Sen kanske man synar av bilen lite men det kan inte vara värre än att det kan vänta till den vanliga servicen med olje bytet och övrigt enligt normalt intervall.
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna
Tis 13 sep 2016 11:45 Svara med citat
Håller bara med dig.Självklart är det så. Om oljebytes servicen dyker upp före Inspektionsservicen vilket den ofta gör eftersom den är flexibel medan Inspektionsservicen är fast. Får man inte slå ihop dom. Bara om inspektionsservicen dyker upp först går det bra.
betaride
Tis 13 sep 2016 15:58 Svara med citat
candyweiss skrev:
Hur fixar du stämpeln i boken som du måste ha för garantins skull?

Vet inte om jag var otydlig, men givetvis kan du inte göra huvudservicarna själv. Dvs. dom som infaller vid ca 2 år/3000mil. Förenklat kan man säga att dom gångerna bilen talar om för dig att det är service (vilket brukar infalla efter ungefär 2 år/3000 mil beroende på körning), åk till auktoriserad verkstad. Vill du sedan passa på att göra ett extra oljebyte däremellan just för att du är rädd om bilen så kan du ju göra det själv om du vet vad du håller på med. Detta behöver ju inte skrivas in i serviceboken för det har inget med garantin att göra utan är mer en försäkring för dig själv. Däremot rekommenderar jag givetvis att lämna in bilen till verkstad även i detta fallet om man är minsta osäker på vad man gör. Och som sagt enbart ett olja+filterbyte är inte särskilt dyrt om man kollar runt lite priser. Det enda VW kollar ifall motorn eller något annat vitalt ryker är att du lämnat in bilen på verkstad vid dom intervaller som bilen kräver och att detta finns dokumenterat i serviceboken.
candyweiss
Tis 13 sep 2016 16:51 Svara med citat
betaride skrev:
Vet inte om jag var otydlig, men givetvis kan du inte göra huvudservicarna själv. Dvs. dom som infaller vid ca 2 år/3000mil. Förenklat kan man säga att dom gångerna bilen talar om för dig att det är service (vilket brukar infalla efter ungefär 2 år/3000 mil beroende på körning), åk till auktoriserad verkstad. Vill du sedan passa på att göra ett extra oljebyte däremellan just för att du är rädd om bilen så kan du ju göra det själv om du vet vad du håller på med. Detta behöver ju inte skrivas in i serviceboken för det har inget med garantin att göra utan är mer en försäkring för dig själv. Däremot rekommenderar jag givetvis att lämna in bilen till verkstad även i detta fallet om man är minsta osäker på vad man gör. Och som sagt enbart ett olja+filterbyte är inte särskilt dyrt om man kollar runt lite priser. Det enda VW kollar ifall motorn eller något annat vitalt ryker är att du lämnat in bilen på verkstad vid dom intervaller som bilen kräver och att detta finns dokumenterat i serviceboken.

Okej, då fattar jag Regular Smiley Precis som jag gör då, fixar min mellanservice själv (1500 mil).
betaride
Tis 13 sep 2016 17:28 Svara med citat
candyweiss skrev:
Okej, då fattar jag Regular Smiley Precis som jag gör då, fixar min mellanservice själv (1500 mil).

Precis Cool
Krille84
Mån 03 okt 2016 14:50 Svara med citat
Patrick44 skrev:
Håller bara med dig.Självklart är det så. Om oljebytes servicen dyker upp före Inspektionsservicen vilket den ofta gör eftersom den är flexibel medan Inspektionsservicen är fast. Får man inte slå ihop dom. Bara om inspektionsservicen dyker upp först går det bra.

Är du säker på det?

Min bil flaggar nämligen för oljebyte om 80 mil (bilen har gått 2120 mil) och inspektionsservice om 880 mil.

Verkstaden föreslog att jag gjorde en inspektion+oljebyte på en gång för att slippa komma tillbaka för inspektion om några månader igen. Och att det dessutom skulle bli dyrare om man utförde dessa vid två olika tillfällen.
Sida 1, 2  >