Forum - Golf 6 (09-13) - Trim och blåtandsfrågor från en nybörjare

folksvagen
Golf 6 GTI Ort: Stockholm
Lör 01 okt 2016 23:46 Svara med citat
Hej! Sedan en tid tillbaka ny ägare av en Mk6 GTI som jag är mycket nöjd med. Finns ju såklart några småsaker man vill ändra. Åkt/kört en bekants GTI några ggr som är "Steg 1"-chippad av Vtech och det är ju såklart en märkbar skillnad mot orginal. Hur pass väl klara bilens orginaldelar detta? Tänker främst på kopplingen och växellådan. Svårt att säga såklart men är det troligt att kopplingen börjar slira med effekt/vrid på "Steg 1" nivå? Bilen är från 2012, har manuell låda och har gått 3500mil.

En av få saker som jag saknar är bluetooth för musik och telefoni. Har RCD510 och har förstått att det går att eftermontera orginalkit med bluetooth. Någon som gjort detta? Var det svårt? Löser man det som normalkunnig med en basuppsättning verktyg eller behövs massa specialgrejer?

Tack på förhand!
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Sön 02 okt 2016 19:28 Svara med citat
Kan inte säga *hur* svårt det är med att fixa in en BT-historia i bilen. Men det jag har kollat guider på så är det inte mer än:
1. Ut med stereon
2. koppla in splittern (eller vad man nu kan kalla det).
3. Bort med trimmen framför a-stolpe
4. Bort med plasten vid taklampan fram.
5. Dra kabel i A-stople till taklampan.
6. Dra kabel till modulen som placeras under passagerarsätet.

Normalkunnig bör klara av det, med lite is i magen. Plus att jag har läst (iallafall om min CC) att det sitter nått clip på trimmen vid a-stolpen som deformeras när/om man drar ut den för långt. Sen så ska du se till att du köper *rätt* modul, jag skulle välja 9w7 över 9w2 då den förstnämnda har "riktig" streaming (stereo och visa låtnamn i display, om jag inte missminner mig) och telefonboksstöd. Du *kan* behöva VCDS för att koda om så det funkar.

Skillnad på 9w2, 9w3 och 9w7:
http://www.myturbodiesel.com/wiki/bluetooth-faq-for-vw-golf-jetta-jsw- 9w2-9w3-9w7-modules/

Bildyslektiker, men jag kan googla.