Ola G
Golf 7 2014 GTD - DSG Ort: Lund |
| Mån 23 jun 2014 7:55 |
|
Har precis fått upp en prompt i infosystemet om att oljenivån är låg?!
Är inte det lite tidigt efter 1000mil?
ngn som känner igen detta?
Med vänlig hälsning
Ola G We are what we repeatedly do.
Excellence, then, is not an act, but a habit.
Aristoteles
|
|
Golfstream
Golf 7 SC GT TSi 2014 Ort: Eskilstuna |
| Mån 23 jun 2014 8:01 |
|
| När vi hämtade ut bilen så låg det en dunk olja i bagaget. Säljaren sa att det ser såklart inte bra ut ,men att det var om den skulle dra mycket olja nu i början.
|
|
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg |
| Mån 23 jun 2014 12:33 |
|
[quote="Ola G"]Har precis fått upp en prompt i infosystemet om att oljenivån är låg?!
Med vänlig hälsning
Hej titta var nivån på oljestickan är min bil tog ungefär en halv liter på 1500 mil nivå mitten på stickan
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Mån 23 jun 2014 18:18 |
|
| Ola G skrev: | Har precis fått upp en prompt i infosystemet om att oljenivån är låg?!
Med vänlig hälsning
Ola G |
Första 1000 milen tog min 1.4tsi ca 1 liter.
|
|
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga |
| Tis 24 jun 2014 22:08 |
|
| Oljeförbrukningen verkar variera mellan olika motoralternativ. Jag fick också en liter olja i medskick från handlaren men har inte behövt fylla en droppe på 1166 mil.
|
|
Ola G
| Ons 25 jun 2014 7:57 |
|
Nere på den lägre delen av oljestickan på min GTD nu efter ca 1000 mil, får fixa en liter inom kort.
Är det ngn som vet hur mycket det "ryms" inom max-min på stickan? We are what we repeatedly do.
Aristoteles
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 25 jun 2014 11:25 |
|
| Ola G skrev: | Nere på den lägre delen av oljestickan på min GTD nu efter ca 1000 mil, får fixa en liter inom kort.
Är det ngn som vet hur mycket det "ryms" inom max-min på stickan? |
1 liter.
|
|
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås |
| Ons 25 jun 2014 13:03 |
|
| Min ligger fortfarande på max strecket efter närmare 800mil
|
|
Frisk
Golf 7 Gti Ort: Södertälje |
| Ons 25 jun 2014 20:08 |
|
Jag har kört 300 mil fortfarande fullt på stickan.
Hur har ni kört in era bilar ??
Lungt eller full mutter från ny bil.
|
|
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm |
| Tor 26 jun 2014 14:01 |
|
Verkar skilja en hel del mellan bensinare o diesel. Min har dragit ca 0,5 liter på 700 mil. Har kört lugnt för det mesta men gjort en del fullgas accelerationer för att få tryck i cylindrarna.
Undvek att ligga med kostantvarvtal de första 150 milen.
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Tor 26 jun 2014 18:48 |
|
Jag är nu inne på min tredje VAG bil, och min erfarenhet är att är normalt att dessa bilar förbrukar olja.
Min första Octavia RS -07 drog ungefär 1,5 liter olja mellan varje service. Min andra Octavia RS -11 drog lite mindre olja, drygt litern mellan varje service. Vi får se hur mycket olja som Golfen drar.
Bland Skoda ägare på olika forum så förekommer det en uppgift att VAG har skärpt gränsen för onormalt hög oljeförbrukning från 1 liter/100 mil till 0,5 liter/100 mil. Det är alltså gränser för när Skoda verkstaden ska ta in bilen för felsökning och eventuellt reparera eller byta ut motorn på garantin som jag menar.
|
|
Ola G
| Fre 27 jun 2014 12:46 |
|
Tada "händig" som man är så fyllde man på en halvliter olja och så slocknade lampan We are what we repeatedly do.
Aristoteles
|
|
Morina
Golf 7 1.4 TSI GT -14 Ort: Alingsås |
| Sön 29 jun 2014 22:10 |
|
1500mil idag ingen varning för låg nivå än.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
Morina
Golf 7 1.4 TSI GT -14 Ort: Alingsås |
| Sön 29 jun 2014 22:55 |
|
| candyweiss skrev: | | Idioti att köra tills varningslampan tänds. Kollar ni aldrig nivån? |
klart man gör, dock var det ett tag sen
|
|
Ola G
| Mån 30 jun 2014 8:50 |
|
Tja idioti vet jag inte, att lampan tänds betyder att nivån är lägre än normalläge. Jag är säker på att man satt toleranserna så att finns marginal - det är ju trots allt standardbilar för väg vi pratar om här.
Kollade dessutom för 500mil sedan och då var nivån lagom dvs i mitten av stickan We are what we repeatedly do.
Aristoteles
|
|
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje |
| Mån 30 jun 2014 15:03 |
|
Min bil har gått snart 2300 mil och min oljenivå är fortfarande i mitten på stickan utan att jag någonsin fyllt på.
Varningslampan för oljan är ungefär som den för spolarvätska eller bensin. Den indikerar att det börjar bli dags att fylla på, men det är ingen panik ännu. Det är inte idioti att köra tills den lyser i något avseende. Det är en funktion som de tyska ingenjörerna lagt till för att göra det smidigt för oss fordonsägare. Nästan taskigt att inte köra tills den lyser.
|
|
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå |
| Mån 30 jun 2014 16:27 |
|
| Håller nog med candyweiss jag, jag kollar oljan vid varje tankning, 1600 mil nu och har fyllt 1/2 liter.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Mån 30 jun 2014 17:52 |
|
Jag har aldrig någonsin råkat ut för att en bil varnat för låg oljenivå. Det är inte med i mitt risk scenario utan kollar löpande istället .
Men som ni säger så är det säkert en viss marginal även om varningen (lampa/text?) visas. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga |
| Mån 30 jun 2014 23:05 |
|
| Håkke skrev: | | Håller nog med candyweiss jag, jag kollar oljan vid varje tankning, 1600 mil nu och har fyllt 1/2 liter. |
Det är väl så, att om bilen drar olja så behöver man en rutin för att komma ihåg att kolla nivån med jämna mellanrum, om man inte vill köra tills lampan tänds. Själv kollade jag nivån varje söndag när jag hade en bil som drog 1 dl/100 mil men drar bilen ingen olja finns ju ingen anledning att kolla stickan flera gånger i månaden.
Motorn ska väl förövrigt vara kall när oljenivån kontrolleras, så allt runnit tillbaka ner i tråget?
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Mån 30 jun 2014 23:22 |
|
| Cribbe515 skrev: | Det är väl så, att om bilen drar olja så behöver man en rutin för att komma ihåg att kolla nivån med jämna mellanrum, om man inte vill köra tills lampan tänds. Själv kollade jag nivån varje söndag när jag hade en bil som drog 1 dl/100 mil men drar bilen ingen olja finns ju ingen anledning att kolla stickan flera gånger i månaden.
Motorn ska väl förövrigt vara kall när oljenivån kontrolleras, så allt runnit tillbaka ner i tråget? |
Generell rekommendation är nog att kolla nivån vid varm motor men låta oljan rinna ner några minuter efter att man stannat motorn, parkerad på plan mark.
Jag har gjort det vid kall motor om jag vet att den var riktigt varm när jag stängde av den. Då borde förutsättningarna vara lika.
Expansionen av oljans volym vid varm motor kontra kall kan knappast spela någon större roll. För övrigt så expanderar oljetråg och annat med men kanske inte med samma koefficient...... Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Färjkarlen
Golf 7 1.4 TSI R-line -15 Ort: Utomlands |
| Sön 13 dec 2015 21:35 |
|
Fick också upp "Fyll på olja" efter 1050mil, det var väl rätt så tidigt kan man tycka!
Dock vill jag säga att jag hade en Audi A5 2.0 TFSI innan denna å den verkligen DRACK olja, fick fylla på 1 gång i månaden typ.........
Kanske ett generellt problem hos den här koncernen....
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Sön 13 dec 2015 22:17 |
|
| Fyller på ca 1.5 liter mellan service. Märker dock att den drar MYCKET mer när det är varmt ute och bilen används till att öva backning eller parkering mest en hel dag (en av 5 trafikskolebilar). Antar att den där sablans långalivet oljan blir för tunnflytande när den blir för varm. Nästa service (om 500 mil) får det bli en olja som tål värme bättre. Idag är det ju en 5w30 olja i. Finns väl åtminstone 5w40?
|
|
Färjkarlen
Golf 7 1.4 TSI R-line -15 Ort: Utomlands |
| Sön 13 dec 2015 22:23 |
|
| Mranderz skrev: | | Fyller på ca 1.5 liter mellan service. Märker dock att den drar MYCKET mer när det är varmt ute och bilen används till att öva backning eller parkering mest en hel dag (en av 5 trafikskolebilar). Antar att den där sablans långalivet oljan blir för tunnflytande när den blir för varm. Nästa service (om 500 mil) får det bli en olja som tål värme bättre. Idag är det ju en 5w30 olja i. Finns väl åtminstone 5w40? |
Jasså, nu har jag inte haft den i sommarvärme men de där ska ja kolla upp till sommaren!
Hade i 5w30 longlife idag, 0,5l så vi får se hur länge det räcker denna gång!
|
|
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö |
| Ons 30 dec 2015 16:09 |
|
| Vilken olja använder ni som får fylla på? Måste nog också fylla på tyvärr.
|
|
Mranderz
| Ons 30 dec 2015 18:25 |
|
| Du hittar passande olja i vilken butik som helst som säljer motorolja. Läs på baksidan så ser du om den passar till VW. Typ alla longlife-oljor passar. Hittar du en 5w40 longlife så ta den, blandbar med 5w30 utan problem. Jag har som vana att kolla oljan manuellt typ var 5:e tankning. Fyller i en halvliter när nivån är mellan min o max på stickan. Ingen ide att pyttsa i en skvätt hit och dit.
|
|
Gambino
Golf 5 1.9 TDI -05 Ort: Halmstad |
| Mån 22 feb 2016 16:16 |
|
Jag kan passa på att tipsa om den här guiden. Tack vare den så kom jag fram till EXAKT vilken olja jag skulle ha! The only disability in life is a bad attitude // Scott Hamilton
|
|
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna |
|
Mranderz
| Tor 25 feb 2016 19:55 |
|
Ähum, jag förtydligar, läs på baksidan. Flera tillverkare uppfyller och överträffar kraven. Köper du en liter hos VW får du en liter Mobil 1 och den flaskan kan du hitta på fler ställen. Jag menade givetvis inte första bästa skräpolja men du hittar passande oljor (som upfyller kraven) på många fler ställen än VW. Sen kan man ju ifrågasätta vilken djupgående undersökning VW skulle göra av motoroljan vid en garantiåtgärd...lite paranoid?
|
|
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna |
| Tor 25 feb 2016 20:00 |
|
| Mranderz skrev: | Flera tillverkare uppfyller och överträffar kraven.
Köper du en liter hos VW får du en liter Mobil 1 och den flaskan kan du hitta på fler ställen.
Jag menade givetvis inte första bästa skräpolja men du hittar passande oljor (som upfyller kraven) på många fler ställen än VW.
Sen kan man ju ifrågasätta vilken djupgående undersökning VW skulle göra av motoroljan vid en garantiåtgärd. | Självklart så finns det en mängd oljefabrikanter som tillverkar motorolja som uppfyller VW's krav...
...och idag är detta krav VW Norm: 504.00 för bilar med Bensin motor.
|
|