Forum - Golf 7 (13-19) - Avgaslukt i kupén och förhöjd tomgång

RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 30 nov 2016 14:09 Svara med citat
Har ett återkommande problem med min kärra och det är att det luktar dieselavgaser i kupén stundtals. Lukten kommer in i kupén då bilen står stilla och samtidigt har jag observerat att motorvarvtalet är något förhöjt, kanske 1000/1100 v/min. Det inträffar då motor är varm och inträffar då och då. Har googlat lite och det ger träffar på att den ska EGR-kylaren skulle läcka… Rolling Eyes

Någon annan här som har/har haft samma problem eller hört om liknande osv?
Motorn är en GTD 2.0 TDI år 2015/16.
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna
Ons 30 nov 2016 14:35 Svara med citat
Du tror inte att det är när partikel filtret rengörs? Förhöjd tomgång samtidigt som det kan lukta lite bränt. Är helt normalt om det är det du känner.
RikardC
Ons 30 nov 2016 14:44 Svara med citat
Patrick44 skrev:
Du tror inte att det är när partikel filtret rengörs? Förhöjd tomgång samtidigt som det kan lukta lite bränt. Är helt normalt om det är det du känner.

Undrar just vad jag då får in för saker i kupen, om det avsotnig av partikelfilter som sker?
Men jag skulle nog inte kalla det normalt ändå. Då ser jag det som en mindre bra funktion och konstruktion...
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna
Ons 30 nov 2016 15:03 Svara med citat
Tänkte mest att man märker av det när man står stilla. Då drar fläkten in lukten i kupén. Inget jag störts av på min. Andra kanske har andra åsikter.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 30 nov 2016 17:01 Svara med citat
Patrick44 skrev:
Tänkte mest att man märker av det när man står stilla. Då drar fläkten in lukten i kupén. Inget jag störts av på min. Andra kanske har andra åsikter.

Stämmer. Degenerering av dpf filtret. Bilen går på förhöjd tomgång och luktar lite bränt. Du kan också känna att avgaserna är väldigt varma. Vill du kan du också kolla status för start stopp funktionen via menyn, tryck på car och tryck sedan på start stopp så ser du status. Står det där att motorn måste gå vet du att en degenerering pågår. Stänger du då av motorn innan allt är klart går också fläkten en stund på bilen. Har di klimatronic kan du i menyn för den dubbelkolla att automatisk cirkulation är påslagen. Då slår bilen på återcirkulation automatiskt dels när du backar, använder spolarvätska eller står still vid degenerering.
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Ons 30 nov 2016 17:16 Svara med citat
Känns som du bär låta en tekniker titta på bilen. Är det en 15/16 så bör det ju gå på garanti.
RikardC
Tor 01 dec 2016 9:42 Svara med citat
Mranderz skrev:
Stämmer. Degenerering av dpf filtret. Bilen går på förhöjd tomgång och luktar lite bränt. Du kan också känna att avgaserna är väldigt varma. Vill du kan du också kolla status för start stopp funktionen via menyn, tryck på car och tryck sedan på start stopp så ser du status. Står det där att motorn måste gå vet du att en degenerering pågår. Stänger du då av motorn innan allt är klart går också fläkten en stund på bilen. Har di klimatronic kan du i menyn för den dubbelkolla att automatisk cirkulation är påslagen. Då slår bilen på återcirkulation automatiskt dels när du backar, använder spolarvätska eller står still vid degenerering.

Då skall jag kolla i menyerna vad som står inställt.
Vart har du hittat denna info gällande status? Mycket bra info Thumbs up
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tor 01 dec 2016 14:48 Svara med citat
RikardC skrev:
Då skall jag kolla i menyerna vad som står inställt.
Vart har du hittat denna info gällande status? Mycket bra info Thumbs up

Låt säga att jag e lite klåfingrig! Smile

Funktionen är bra, alltså att dubbelkolla. Känns bäst att låta bilen köra klart cykeln så att dpf filtret blir rengjort ordentligt. När jag känner att jag tror att en degenerering pågår brukar jag kolla status och om möjligt hålla lite högre varvtal/lägre växel och ta en omväg så att jag är säker på att cykeln är klar. Det ser du genom att texten ändra till "start stopp fungerar" igen. Då är det helt klart. Tar längre tid på tomgång dock...