På min Golf 4 bytte jag själv olja och filter varje höst under sexton år och använde mineralolja. Sedan knappt ett år äger jag en Golf 7 och tänkte fortsätta med det årliga bytet. Kollade vad ett oljebyte kostar. Mekonomen exempelvis behöver 2688:-
Om jag köper helsyntetisk olja, filer och pluggpackning på Biltema behöver jag betala 365:-
Är arbetet för att genomföra bytet verkligen värt 2323:- ?
per
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 25 okt 2016 22:42
wallani skrev:
Priset på ett oljebyte gör mig fundersam.
På min Golf 4 bytte jag själv olja och filter varje höst under sexton år och använde mineralolja. Sedan knappt ett år äger jag en Golf 7 och tänkte fortsätta med det årliga bytet. Kollade vad ett oljebyte kostar. Mekonomen exempelvis behöver 2688:-
Om jag köper helsyntetisk olja, filer och pluggpackning på Biltema behöver jag betala 365:-
Är arbetet för att genomföra bytet verkligen värt 2323:- ?
per
Mekonomen använder såklart inte Biltemas olja och filter.
Och vad får du för olja? Garantier och eventuellt maskinskadeförskring lär knappast gälla om du använder fel/ej rekommenderad olja. Mekonomen använder säkert korrekt olja.
Jag hade inne min bil idag för "mellanservice" där oljebyte ingick. Så förutom oljebytet, så kollar de över bilen lite snabbt och sätter en fin stämpel på genomförd service.
Alltid försökt att få till service så här på senhösten, så kan man känna sig nöjd och trygg när man sedan far runt på vintervägarna i vinter
Min har precis gått 1500mil och verkar inte göra av med någon olja i någon nämnvärd utsträckning.
Så under bilens första år, kan man sammanfatta följande:
Rostskyddsbehandling
Keramisk lackförsegling
Mellanservice med oljebyte
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 28 okt 2016 0:46
Matin skrev:
Jag hade inne min bil idag för "mellanservice" där oljebyte ingick. Så förutom oljebytet, så kollar de över bilen lite snabbt och sätter en fin stämpel på genomförd service.
Du glömde det viktigaste, priset och var du utförde detta?
Vi har haft Volkswagen i familjen under en längre tid och alltid varit nöjda. Service har genomförts på "dinBil" i Mölndal. Läser lite tit som tät om folk som är missnöjda där vilket fick mig lite fundersam... Lämnade in bilen för service och tänkte att jag i efterhand skulle kontrollera.
Det som de skulle bytas.
GOLF Variant 2014 10000 mil.
Kupefilter
Luftfilter
Olja+filter
Bromsvätska
Byten av xenonlampor
Kontrol/reparation av reglage för utfällning av dragkrok.
Jag gjorde markeringar på de olika delar som gick för att kunna kontrollera efteråt.
Resultat:
Kupefilter - EJ BYTT
Luftfilter - BYTT
Olja+filter - BYTT
Bromsvätska - Endast bytt i behållaren (man hade inte ens brytt sig om resten)
Byten av xenonlampor - BYTT
Kontrol/reparation av reglage för utfällning av dragkrok. LAGAT
Är det fler som råkat ut för liknande händelser på just "DINBIL" i Mölndal?