simon060
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Oskarshamn |
| Ons 19 okt 2016 7:29 |
|
| Ni som provat både standardbelysningen och xenon till Golfen, hur mycket bättre tycker ni ljuset är med xenon? Själv har jag halogen och tycker att halvljuset är okej, men helljuset ger jag inte mycket för. Ljuset blir bara en aning längre, men ger ingen ökad visibilitet mot vägrenen för att kunna upptäcka djur etc. Funderar om det är värt att skaffa pluspaketet på nästa bil. Det kostar ju en del men om det innebär bättre belysning och ökad säkerhet så är det ju en vettig investering.
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
| Ons 19 okt 2016 7:38 |
|
| simon060 skrev: | | Ni som provat både standardbelysningen och xenon till Golfen, hur mycket bättre tycker ni ljuset är med xenon? Själv har jag halogen och tycker att halvljuset är okej, men helljuset ger jag inte mycket för. Ljuset blir bara en aning längre, men ger ingen ökad visibilitet mot vägrenen för att kunna upptäcka djur etc. Funderar om det är värt att skaffa pluspaketet på nästa bil. Det kostar ju en del men om det innebär bättre belysning och ökad säkerhet så är det ju en vettig investering. |
Bixenonljusen är klart bättre än halogen men lämnar tyvärr en del att önska ändå. Jag har xenon, i kombination med Dynamic light assist, vilket gör att ljuskäglan blir dynamisk. Min uppfattning är att det hjälper till att få ytterligare något bättre ljusbild. Jag tycker tyvärr att VW överlag har riktigt kassa strålkastare.
|
|
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare |
| Ons 19 okt 2016 9:57 |
|
| Jag stoppade i 2 st 75w xenon i mina extraljus på min golf mk1. finns inget bättre än ordentliga extraljus. och har hört samma sak som kille säger av andra.
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
| Ons 19 okt 2016 22:10 |
|
| Krille84 skrev: | | Bixenonljusen är klart bättre än halogen men lämnar tyvärr en del att önska ändå. Jag har xenon, i kombination med Dynamic light assist, vilket gör att ljuskäglan blir dynamisk. Min uppfattning är att det hjälper till att få ytterligare något bättre ljusbild. Jag tycker tyvärr att VW överlag har riktigt kassa strålkastare. |
Håller med dig, Krille84
Jag har inte dynamiskt ljus men halvljuset (Xenon) är starkt på min bil. Det är viktigast för mig eftersom jag oftast inte kan köra med helljus på några längre sträckor. Helljuset lyser brett och bra ut i vägkanterna men ljusbilden är lite väl kort. Jämfört med halogenhelljus så är det dock milsvid skillnad. Min gamla Seat Ibiza 96:a med vanliga H4-insatser hade bättre helljus än dagens VW Golf med halogenljus. VW verkar aldrig få till riktigt bra ljus på sina bilar. I synnerhet inte på bilar utan Xenon. Skulle tro att Xenon blir standard snart på Golf med tanke på allt fler bilar får t.o.m LED som standard. Halogen känns lite 90-tal idag...
|
|
Matin
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan |
|
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna |
|
simon060
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Oskarshamn |
| Fre 28 okt 2016 7:49 |
|
| Någon som jämfört mot Skoda Octavias ljus? Jag kommer leasa bilen via jobbet, (vi kan välja bland VAG-bilar), så jag vet inte hur det blir om man köper till extraljus riktigt. Känns dumt att köpa för att lämna tillbaka bilen med dem 2 år senare. Men de kanske är universella så att man kan behålla dem till nästa bil?
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Fre 28 okt 2016 14:33 |
|
Är det X-ljus som sitter monterat på hållare bakom registreringsskylten så är det samma på alla bilar, hur de passar med bilens utseende är ju en personlig åsikt.
Tar du de nya LED-X-ljusen, som många fäller in i fronten, så kan det ju se lite fult ut när du tar bort dessa.
|
|