Forum - Golf 7 (13-19) - Dubbfria vinterdäck och fälgstorlek till GOLF R MK7!

CY_A81
Golf 7 R Ort: Härryda
Tis 27 sep 2016 12:30 Svara med citat
Hej

Jag skulle behöva få tips angående dubbfria vinterdäck samt fälgstorlek till min Golf 7 R. Jag har slirat bort mig totalt i däckträsket nämligen och har fått olika bud från VW-handlare, däckhandlare och diverse onlinesajter. Samtidigt har jag läst x antalet tester i diverse tidningar och på nätet. Till exempel det senaste numret(?) av Vi Bilägare som gick igenom en hel del vinterdäck där Continental Conti Viking 6 tog första platsen och Nokian Hakka R2 tog andra platsen, andra stora däcktillverkare var inte så långt efter och det centraleuropeiska däcket som var med förkastades helt vad det gällde vinteregenskaper.

Vad bra tänkte jag då, då siktar jag in mig på Conti eller Hakka då dom överlag verkade ha fått bäst i test och även mycket bra recensioner från förare runt om i landet. Jag ringde runt till några däckhandlare i Göteborg och sa att jag bor strax utanför. Att under vintertid håller jag mig till större vägar till och från jobbet, kör stadstrafik samt att det kan bli nån tur till Stockholm och att det finns en väldigt liten risk att jag åker till fjällen. Precis där jag bor är vägarna lite mindre och det finns lite backar innan man kommer ut på motorvägen. Jag sa att jag funderade på dom två ovan nämnda däcken och då blev det tvärnit på en gång! 3 av 4 sa, nej, det är inga däck du ska ha på din bil, dom är för mjuka. Och rekommenderade bland annat Nokian WR A3/A4 eller D4 och några andra från bland annat Nexen och Tigra(?) m.fl. Jag känner inte till dom men hur som helst så blev jag rekommenderad centraleuropeiska däck som dom tyckte passade bättre då R:en är ganska motorstark (deras ord). Liksom centraleuropeiska däck som biltidningar, experter och även försäkringsbolag inte rekommenderar.

Hoppas ni förstår mitt dilemma. Experter från tidningar och andra tester säger en sak och däckhandlare som troligen jobbar med däck 365 dagar om året säger något annat.

Vad ska jag gå på?

Storleksmässigt så tänkte jag mig 17"-18" men min VW-handlare rekommenderade 16-tumsfälgar. Känns lite litet men jag kan ha fel.
Sommarhjulen är 19" Pretoria med 235/35 R19 från Continental.

Ber om ursäkt för att det är mycket test att läsa men ville bara redogöra lite inför det dilemma jag står för men hoppas på att någon kan komma med tips.

Mvh Surprised
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Tis 27 sep 2016 17:07 Svara med citat
Det är väl en Golf R som det handlar om? I så fall så kan du inte ha 16". Jag har en Golf GTI som har samma bromsar som du har på R, och det är verkligen på håret att mina 17" hjul passar för det är bara några millimeter mellan bromsoket och balansvikterna. På ett utländskt forum skrev någon att han precis fick rum med ett VISA kort mellan bromsoket och fälgen, och ungefär så har jag det också.Så du måste ha antingen tunnväggiga 17" fälgar eller annars minst 18”.

Vad det gäller däcken, här kommer min erfarenhet. Jag hade tidigare en Skoda Octavia RS med dubbdäck (Bridgestone Noranza) och det var värdelöst. Bilen liksom gled runt och spårade och jag drog loss hela tiden. Då bytte jag till Continental TS810 och bilen blev helt förbytt, nu kändes bilen normal även på vintern. Däcksfirman sa också att det som jag upplevde kan förekomma på hårt fjädrade och motorstarka framhjulsdrivna bilar om man har fel slags däck. Inget fel på varken däcken eller bilen, utan det är något i kombinationen som gör det.

Några år senare så fick jag ändrade resvanor och började dagspendla längs en mindre och sämre snöröjd väg, och då upplevde jag att mina dubbfria däck satte igen mönstret i snömodd lätt. Det slutade i att jag köpte en till uppsättning däck, Nokia Hakka 7, som fungerade bra även i djup snö, och använde de dubbfria däcken på våren och hösten.

Till Golfen så har jag också Hakka 7 och det fungerar nästan bra. Jag har lite tendenser till spårning men inte så att jag upplever det som ett problem. Däremot så drar jag loss vid omkörningar, även på torr asfalt, så för den delen så skulle jag rekommendera dubbfria däck istället. Men i snömodd eller i djup snö så fungerar dubbdäcken bra utan att dra loss.

Så om du bara kör på stora och bra snöröjda vägar så skulle jag rekommendera Continental ContiWinterContact TS 850 till din bil, i antingen 225/45-17 eller 225/40-18 beroende på fälgarnas utformning.
CY_A81
Tor 29 sep 2016 11:23 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Det är väl en Golf R som det handlar om? I så fall så kan du inte ha 16". Jag har en Golf GTI som har samma bromsar som du har på R, och det är verkligen på håret att mina 17" hjul passar för det är bara några millimeter mellan bromsoket och balansvikterna. På ett utländskt forum skrev någon att han precis fick rum med ett VISA kort mellan bromsoket och fälgen, och ungefär så har jag det också.Så du måste ha antingen tunnväggiga 17" fälgar eller annars minst 18”.

Vad det gäller däcken, här kommer min erfarenhet. Jag hade tidigare en Skoda Octavia RS med dubbdäck (Bridgestone Noranza) och det var värdelöst. Bilen liksom gled runt och spårade och jag drog loss hela tiden. Då bytte jag till Continental TS810 och bilen blev helt förbytt, nu kändes bilen normal även på vintern. Däcksfirman sa också att det som jag upplevde kan förekomma på hårt fjädrade och motorstarka framhjulsdrivna bilar om man har fel slags däck. Inget fel på varken däcken eller bilen, utan det är något i kombinationen som gör det.

Några år senare så fick jag ändrade resvanor och började dagspendla längs en mindre och sämre snöröjd väg, och då upplevde jag att mina dubbfria däck satte igen mönstret i snömodd lätt. Det slutade i att jag köpte en till uppsättning däck, Nokia Hakka 7, som fungerade bra även i djup snö, och använde de dubbfria däcken på våren och hösten.

Till Golfen så har jag också Hakka 7 och det fungerar nästan bra. Jag har lite tendenser till spårning men inte så att jag upplever det som ett problem. Däremot så drar jag loss vid omkörningar, även på torr asfalt, så för den delen så skulle jag rekommendera dubbfria däck istället. Men i snömodd eller i djup snö så fungerar dubbdäcken bra utan att dra loss.

Så om du bara kör på stora och bra snöröjda vägar så skulle jag rekommendera Continental ContiWinterContact TS 850 till din bil, i antingen 225/45-17 eller 225/40-18 beroende på fälgarnas utformning.
Citat:

Tack så mycket för svar. Jag ska kolla på ditt förslag!
CY_A81
Mån 10 okt 2016 10:54 Svara med citat
Hej

Har letat runt en hel del nu och har bestämt mig för Continental när det gäller tillverkare iaf. De däck jag tittar på är Continentals nya däck CWC TS 860 (17") samt CWC TS 850 P (18"). Om man då skulle ställa frågan, 17" eller 18", vilket är att föredra?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 10 okt 2016 11:21 Svara med citat
CY_A81 skrev:
Hej

Har letat runt en hel del nu och har bestämt mig för Continental när det gäller tillverkare iaf. De däck jag tittar på är Continentals nya däck CWC TS 860 (17") samt CWC TS 850 P (18"). Om man då skulle ställa frågan, 17" eller 18", vilket är att föredra?

Förmodligen 17 då du kan ha smalare däck och/eller även högre profil vilket är att föredra på vintervägar.

Senast ändrad Tis 11 okt 2016 8:04, ändrad totalt 1 gång
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Tis 11 okt 2016 6:57 Svara med citat
CY_A81 skrev:
Hej

17" alla gånger!
CY_A81
Tor 20 okt 2016 11:31 Svara med citat
Hallå...

Det blev ett gäng Continental ContiWintercontact TS 850 P, 18". Blir säkert bra! Cool
GTIR
Golf 7 R - 17 Ort: Trollhättan
Fre 21 okt 2016 1:09 Svara med citat
Handlaren har inte läst på. Du kan fysiskt inte ha mindre än 17. Många 17 kommer dessutom inte funka pga för lite utrymme till oket. Googla så ser ni hur det går (slipade ok =rost)

18" är ett säkert kort, bra val
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 21 okt 2016 1:31 Svara med citat
GTIR skrev:
Handlaren har inte läst på. Du kan fysiskt inte ha mindre än 17. Många 17 kommer dessutom inte funka pga för lite utrymme till oket. Googla så ser ni hur det går (slipade ok =rost)

18" är ett säkert kort, bra val

Det är väl ingen som sagt att mindre än 17 passar?
Gå in på http://volkswagentillbehor.se/ och knappa in regnummer eller modell så finns det 7 stycken olika 17-tummare från Volkswagens egna fälgar som passar.
GTIR
Golf 7 R - 17 Ort: Trollhättan
Fre 21 okt 2016 1:35 Svara med citat
candyweiss skrev:
Du har nog fel Think
Gå in på http://volkswagentillbehor.se/ och knappa in regnummer eller modell så finns det 7 stycken olika 17-tummare från Volkswagens egna fälgar som passar.

Stämmer, men utrymmet är tyvärr inte större för det. Har även sett en 16" där men den kanske är borta. Piratfälgar funkar ibland, ibland inte. Med vikter på kan det ta i, inte minst med snö och smuts på. Originalfälgar har jag inte sett bilder på, därför jag skrev att 18 är ett säkert kort.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Sön 30 okt 2016 14:18 Svara med citat
Nu så har jag bytt till vinterdäck.Sad Det kändes bättre att byta nu när vädret var bra, än att panik byta under nästa vecka när de har hotat med ett riktigt skitväder.

Hur som helst så mätte jag måttet mellan bromsoket och balansvikterna. Det är 2 mm och fälgarna är JCL II i 17” som Volkswagenhandlaren sålde tillsammans med bilen.