Diyar21
Golf 7 1.4 -16 Ort: Stockholm |
| Mån 31 okt 2016 1:07 |
|
Tjena!
Ny här i forumet och är glad att jag hittade hit.
Jag har leasat en golf 1.4 R line, dom ska börja bygga bilen den 3e november nu om några dagar så den borde vara hos mig om ett par veckor. Nu till min fråga, jag undrar om ni vet hur pass fri man är med bilen med tanke på att det är en leasad bil ?
Då tänker jag på ex motoroptimering för några extra hästar eller någon behandling som exempelvis glas behandling eller liknande?
Tacksam för svar .
|
|
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå |
| Mån 31 okt 2016 15:02 |
|
| Du får inte göra något med bilen..., se det som en hyrbil..
|
|
golfers
Golf 7 GT -14 Ort: Sala |
| Mån 31 okt 2016 21:06 |
|
| Håkke skrev: | | Du får inte göra något med bilen..., se det som en hyrbil.. |
Ja men det kan man fråga leasingfirman om.
Lack och glasbehandlingar av bilen kan jag inte tänka mig de säger ifrån.
Chipbyten har jag svårt o tänka mig godkänns.
|
|
Wirre
Golf 7 1,2 TSI Ort: Linköping |
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Mån 31 okt 2016 21:32 |
|
| golfers skrev: | Ja men det kan man fråga leasingfirman om.
Lack och glasbehandlingar av bilen kan jag inte tänka mig de säger ifrån.
Chipbyten har jag svårt o tänka mig godkänns. |
Tror de inte är intresserad av Leffes egna superduperlackbehandling... olivolja och stålull och gnugga hårt...
|
|
Wirre
| Mån 31 okt 2016 21:34 |
|
| Jag fick gärna behandla min, men kan ju vara bra med tex intyg från ditec eller liknande.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Mån 31 okt 2016 21:37 |
|
| Wirre skrev: | | Jag fick gärna behandla min, men kan ju vara bra med tex intyg från ditec eller liknande. |
Hoppas du även har det skriftligt, om du mailat din säljare. Muntligt kommer tyvärr vara svårt att bevisa om 3 år...
|
|
golfers
Golf 7 GT -14 Ort: Sala |
| Mån 31 okt 2016 22:22 |
|
| r o l l e skrev: | | Tror de inte är intresserad av Leffes egna superduperlackbehandling... olivolja och stålull och gnugga hårt... |
Det är ju inte direkt en välgörande behandling
|
|
Wirre
| Mån 31 okt 2016 22:36 |
|
| r o l l e skrev: | | Hoppas du även har det skriftligt, om du mailat din säljare. Muntligt kommer tyvärr vara svårt att bevisa om 3 år... |
Det är säkert inget problem att få skriftligt, däremot så kommer jag inte behandla denna bilen då det är en leasing och jag kommer inte lägga onödiga pengar på den som jag inte får tillbaka om 3 år, dom kommer ju inte betala mig för att den är i överdrivet bra skick
I övrigt tänker jag faktiskt att jag inte gör någonting jag inte kan göra ogjort, vilket nog kan vara en bra riktlinje.
|
|
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn |
| Tis 01 nov 2016 11:04 |
|
| Diyar21 skrev: | Tjena!
Ny här i forumet och är glad att jag hittade hit.
Jag har leasat en golf 1.4 R line, dom ska börja bygga bilen den 3e november nu om några dagar så den borde vara hos mig om ett par veckor. Nu till min fråga, jag undrar om ni vet hur pass fri man är med bilen med tanke på att det är en leasad bil ?
Då tänker jag på ex motoroptimering för några extra hästar eller någon behandling som exempelvis glas behandling eller liknande?
Tacksam för svar . |
Hej. Här kan du läsa exakt vad som du får/inte får göra och vad som anses som normalt slitage.
https://www.vwfs.se/globalassets/pdf/skotselguide_vw_web.pdf
jag har själv leasingbil och när man pratade med folk innan var den allmänna uppfattningen att "Neeej, privatleasa inte du får betala för minsta lilla stenskott". Men normalt slitage som beskrivs i filen är ju just normalt slitage på 3 år med stenskott m.m
|
|
Diyar21
Golf 7 1.4 -16 Ort: Stockholm |
| Tis 01 nov 2016 12:16 |
|
| Ja, men jag är ju ny inom leasing världen och jag har hört så mycket, vissa säger ju att man får betala får minsta lilla slitage och säljaren själv sa att mycket beror på verkstadschefen som ska bedöma bilen när jag lämnar tillbaka den. Men jag tänker ju att även om det är en leasing bil så borde jag ju få lägga ner egna pengar på exempelvis ett stenskottsfolie som skyddar mig från en massa stenskott som i slutändan räknas som onormalt slitage ?
|
|
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn |
| Tis 01 nov 2016 12:54 |
|
| Diyar21 skrev: | | Ja, men jag är ju ny inom leasing världen och jag har hört så mycket, vissa säger ju att man får betala får minsta lilla slitage och säljaren själv sa att mycket beror på verkstadschefen som ska bedöma bilen när jag lämnar tillbaka den. Men jag tänker ju att även om det är en leasing bil så borde jag ju få lägga ner egna pengar på exempelvis ett stenskottsfolie som skyddar mig från en massa stenskott som i slutändan räknas som onormalt slitage ? |
Du kan ju sätta dit folie om du vill, men om du får stenskott så räknas det som normalt slitage. Men om du kör grusväg varje dag kan det väl vara en idé. Som det stod i länken jag skickade från VW så räknas stenskott som normalt slitage. De vet ungefär hur mycket en bil förväntas slitas på 4500 mil.
Men sätta folie är ju inga problem om du tar bort den sen. Satt själv folie på ilastningen på min bil själv då vi har hund, men den folien tar jag ju bara bort sen när jag lämnar tillbaka bilen och det är fritt från repor under!
|
|