Ny på forumen, jag har varit på jakt efter en ny bil i över ett år och har nu fastnat för en passat. Men har nu lite frågor till er Passat ägare. Jag är kommer köpa en Passat 140-170hk diesel med manuell växellåda.
Hur ofta ska bilen servas och vad kostar det ca?
När ska man byta kamrem och vad kostar det?
Finns det några vanliga fel som man bör vara uppmärksam på?
Tack för att ni tar er tid för att svara:-)
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 09 nov 2016 13:01
Åker en 140tdi 4motion -08 som jag är väldigt nöjd med.
Servar den var 1500mil med olja och filter.
Kamrem bytte jag vid 15000mil för att vara säker då vissa haft problem med den långa intervallen.
Rost är väl vanligast på dom som fått några mil. Annars så verkar dom fungera bra över lag.
Satsa på att köpa en 2011 o framåt. Betydligt mindre problem med rost/galvblåsor.
Kamrem brukar vara 18k/21k mil på.
Ja har haft en Passat 2.0 TDi R-line DSG 4-motion -2010. Gått ca 13k mil när ja köpte den och sålde den vid 15k mil efter 1 1/2 år.
Var mkt nöjd förutom rost/galvblåsor runt om bilen.
Nu har jag en Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4-motion - 2013 och är kanon nöjd med den med.
Inga konstigheter direkt! Men även här galvblåsor på baklucka och fått en dörr omlackad pga lacksläpp.
Rullat 8600mil när ja köpte den och 11500mil idag..
Jobbar på VAG själv och tkr passaten är en betydligt bättre bil än ex audi a4 av liknande årsmodell.
Ska du ha 4wd lr fwd ?
Sikta på o köpa en med lite färre (upp till 15k mil) så kan du teckna märkesförsäkring som gäller på ex maskinskada upp till 15k mil.
Allt kan ju hända även om de är en relativt "ny" bil..
Svänghjul är en svaglänk och har även haft lite problem med läckande vattenpumpar oavsett miltal.
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00