Adamstenholm
Golf 7 1,6 tdi 4motion Ort: Sundsvall |
| Sön 06 nov 2016 14:42 |
|
Hej Allihop.
Nu när snön äntligen kommit har jag insett att min fyrhjulsdrift inte beter sig som tidigare. Når jag står still i backe och ska starta snurrar bara framhjulen och bilen står helt still. Sedan när jag kommer in i en kurva eller sväng och vill få ut bakänden går bilen rakt fram. Nu har jag testat ESC aktiverat och avaktiverat samt ASR aktiverat samt avaktiverat men ingen skillnad. Vad tror ni? Det är en Golf 7 1,6 tdi 4motion 2014 som gått 4900mil
Mvh Adam
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Sön 06 nov 2016 17:28 |
|
Jag har en Golf R med 4-motion, manuell låda. Testade den med ESC helt off idag.
Körde in på en parkering med lite löv på marken för att lättare se om bakhjulen spann när jag släppte upp kopplingen och gasade. Bakhjulen spann loss, tillika framhjulen.
Golf R driver hela tiden c:a 50% på bakhjulen till skillnad från andra modeller har jag läst. Som sagt jag hade ESC helt av "steg 2" som endast denna modell har. Övriga Golfmodeller har ett "halvläge" där ESC delvis är av.
Vore bra om någon annan kunde testa med då R skiljer sig från övriga som jag nyss nämnt. Det verkar ju som din 4-m ej är aktiv. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Adamstenholm
| Sön 06 nov 2016 18:18 |
|
Hej
Fick lite mer information nu på kvällskvisten:
1 Fault Found:
131599 - Control Module for All Wheel Drive Clutch
U0114 00 [009] - No Communication
Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 210
Mileage: 49925 km
Date: 2016.11.06
Time: 17:30:31
Dessutom poppade 5 felmeddelanden
upp i displayen på bilen:
Fel Stabiliseringskontroll (ESC)
Fel Auto Hold
ACC och front assist är inte tillgängligt
Fel Däcktrycksvarning
Fel Start och stopp
Så det blir nog ett besök till den lokala VW Verkstaden imorgon. Synd bara att min nybilsgaranti har gått ut.
//Adam
[/img]
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
| Sön 06 nov 2016 19:36 |
|
| Peter_senior skrev: | Jag har en Golf R med 4-motion, manuell låda. Testade den med ESC helt off idag.
Körde in på en parkering med lite löv på marken för att lättare se om bakhjulen spann när jag släppte upp kopplingen och gasade. Bakhjulen spann loss, tillika framhjulen.
Golf R driver hela tiden c:a 50% på bakhjulen till skillnad från andra modeller har jag läst. Som sagt jag hade ESC helt av "steg 2" som endast denna modell har. Övriga Golfmodeller har ett "halvläge" där ESC delvis är av.
Vore bra om någon annan kunde testa med då R skiljer sig från övriga som jag nyss nämnt. Det verkar ju som din 4-m ej är aktiv. |
Att R har konstant 50/50 drivning har jag ytterst svårt att tro. Den har haldexkoppling precis som alla fyrhjulsdrivna bilar från VW (bortsett från Touareg)
Tanken med haldexkoppling är ju att bilen vid konstant hastighet skall vara i stort sett som en framhjulsdriven bil, och skjuta bak kraft vid behov. Om jag minns rätt så driver bilen 5% på bakhjulen vid normal körning.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 06 nov 2016 19:43 |
|
| Krille84 skrev: | Att R har konstant 50/50 drivning har jag ytterst svårt att tro. Den har haldexkoppling precis som alla fyrhjulsdrivna bilar från VW (bortsett från Touareg)
Tanken med haldexkoppling är ju att bilen vid konstant hastighet skall vara i stort sett som en framhjulsdriven bil, och skjuta bak kraft vid behov. Om jag minns rätt så driver bilen 5% på bakhjulen vid normal körning. |
Tror att du har rätt, vill minnas att den kan skicka upp till max 50% drivning på bakhjulen.
|
|
Pops
Ingen VW Ort: Malmö |
| Sön 06 nov 2016 19:53 |
|
4MOTION fyrhjulsdrift är standard. Permanent 4MOTION fyrhjulsdrift har alltid varit en typisk teknikegenskap i Golf R, så även i nya Golf Sportscombi R. I Sportscombin är fyrhjulsdriften av den senaste generationen som standard kopplad till en 6-stegad automatväxellåda med dubbla kopplingar (DSG) som även går att växla manuellt.
4MOTION-systemet, som är utrustat med en Haldex 5-koppling, aktiveras redan innan ett hjul börjar slira. Detta eliminerar nästan helt och hållet förlorad dragkraft. Vid relativt låg belastning och när bilen rullar fritt, läggs drivningen primärt ut på framhjulen medan bakaxeln kopplas bort. Denna grundinställning sparar bränsle.
Bakaxeln kan dock variabelt kopplas in på bråkdelar av en sekund när så behövs. Detta sker med hjälp av en Haldex-koppling som aktiveras av en elektrohydraulisk oljepump. Om så behövs kan nästan 100 % av motorns drivkraft läggas ut på bakhjulen.
Chassi- och drivsystemreglering
Fyrhjulsdriven EDL som tvärriktad differentialspärr och XDS+. Förutom Haldex-kopplingen, fungerar de fyra elektroniska differentialspärrarna (EDL) i det elektroniska stabiliseringsprogrammet (ESC) som tvärriktade differentialspärrar. I Golf Sportscombi R sitter de elektroniska differentialspärrar som så kallad fyrhjulsdriven EDL på båda axlarna. Golf Sportscombi R är dessutom utrustad med XDS+ på både fram- och bakaxeln. Detta system bromsar hjulen på insidan av en kurva under snabb kurvtagning och minskar understyrning. Rent tekniskt är XDS+ en funktionsutökning av den elektroniska differentialspärren.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
Peter_senior
| Sön 06 nov 2016 20:26 |
|
| Krille84 skrev: | Att R har konstant 50/50 drivning har jag ytterst svårt att tro. Den har haldexkoppling precis som alla fyrhjulsdrivna bilar från VW (bortsett från Touareg)
Tanken med haldexkoppling är ju att bilen vid konstant hastighet skall vara i stort sett som en framhjulsdriven bil, och skjuta bak kraft vid behov. Om jag minns rätt så driver bilen 5% på bakhjulen vid normal körning. |
Golf R- Jag har haft bilen i 2,5 år och kört 3850 mil. Den sliter ungefär lika mycket på bak respektive framdäck vilket indikerar att den har c:a 50/50 i snitt avseende drivningen. Något mer slitage på framdäcken blir det pga att bilen (alla bilar för övrigt) lägger största bromskraften fram.
Mao R 4-motion skiljer sig från övriga, så är det!
Vår Golf 1.4 TSI SC sliter betydligt mer framdäck då en endast är framhjulsdriven. Man skiftar ju ändå hjul från fram till bakaxel vid varje vinterhjulsbyte så det spelar ingen roll .
/Peter Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Krille84
| Sön 06 nov 2016 21:10 |
|
| Peter_senior skrev: | Golf R- Jag har haft bilen i 2,5 år och kört 3850 mil. Den sliter ungefär lika mycket på bak respektive framdäck vilket indikerar att den har c:a 50/50 i snitt avseende drivningen. Något mer slitage på framdäcken blir det pga att bilen (alla bilar för övrigt) lägger största bromskraften fram.
Mao R 4-motion skiljer sig från övriga, så är det!
Vår Golf 1.4 TSI SC sliter betydligt mer framdäck då en endast är framhjulsdriven. Man skiftar ju ändå hjul från fram till bakaxel vid varje vinterhjulsbyte så det spelar ingen roll .
/Peter |
Jag har en Golf Alltrack TSI. Haft i 14 månader och 2200 mil. Mätte däckmönster nu när jag satte på vinterdäcken. Exakt lika mycket däckdjup fram och bak på den med.
Jag hävdar fortfarande att det inte är 50/50 på R.
Det är ju bara läsa inlägget någon klippte in med Volkswagens egen beskrivning.
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Sön 06 nov 2016 21:17 |
|
| Krille84 skrev: | Jag har en Golf Alltrack TSI. Haft i 14 månader och 2200 mil. Mätte däckmönster nu när jag satte på vinterdäcken. Exakt lika mycket däckdjup fram och bak på den med.
Det är ju bara läsa inlägget någon klippte in med Volkswagens egen beskrivning. |
Hmmm, min golf sliter bakdäck snabbare än framdäck. Inte överdrivet mycket mer men tillräckligt för att vara mätbart efter 1500 mil (0.5 mm mer slitage Bak än fram) Märkligt då bilen är fyrhjulsinställd två ggr...
Dessutom har jag också mina tvivel på om den över huvudtaget driver något bak...
|
|
Peter_senior
| Sön 06 nov 2016 21:47 |
|
| Krille84 skrev: | Jag har en Golf Alltrack TSI. Haft i 14 månader och 2200 mil. Mätte däckmönster nu när jag satte på vinterdäcken. Exakt lika mycket däckdjup fram och bak på den med.
Det är ju bara läsa inlägget någon klippte in med Volkswagens egen beskrivning. |
50/50 - Jag menar att det i SNITT är det vilket jag även skrivit. Jag har läst inlägget ovan där det även står att den lägger ut upp till 100 % bak om det behövs.
/Peter Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Krille84
| Sön 06 nov 2016 22:39 |
|
| Peter_senior skrev: | 50/50 - Jag menar att det i SNITT är det vilket jag även skrivit. Jag har läst inlägget ovan där det även står att den lägger ut upp till 100 % bak om det behövs.
/Peter |
Hursomhelst. Fyrhjulsdriften fungerar inte annorlunda på en R än någon annan bil från VW. Inte 50/50 i snitt heller, såvida du inte kör rally med bilen konstant.
|
|
Frosnam
Golf 7 R och en 2.0 TDI 4M Ort: Nynäshamn |
| Mån 07 nov 2016 22:37 |
|
| Däckslitage påverkas av mycket mer än hur 4wd fungerar. Många start/stopp, många snabba accelerationer, mycket svängande, körande på grusväg... påverkar naturligtvis väldigt mycket också.
|
|
Adamstenholm
| Tor 10 nov 2016 10:46 |
|
Yes då verkar verkstan ha hittat felet på min fyrhjulsdrift. Tydligen så har haldexpumpen havererat.
//Adam
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
| Tor 10 nov 2016 10:48 |
|
| Krille84 skrev: | | Hursomhelst. Fyrhjulsdriften fungerar inte annorlunda på en R än någon annan bil från VW. Inte 50/50 i snitt heller, såvida du inte kör rally med bilen konstant. |
Håller med. Det är samma system på t.ex Alltrack som på R-modellen, Haldex 5. Sedan kan man ju fundera på definitionen permanent fyrhjulsdrift. Den finns ju alltid tillgänglig men aktiveras först när framhjulen spinner, även om det sker på en bråkdels sekund. Om man har levt i tron att en Golf R har ett mer sofistikerat system än övriga Golfar med 4-motion (som t.ex Torsendiff som på Audis större modeller) så skulle man nog bli lite besviken.
En Haldexkoppling har ju funktionen att framaxeln alltid är i konstant ingrepp medan bakaxeln kopplas in vid behov, till skillnad från mer sofistikerade system. Att en Haldex 5 skulle ha en helt annorlunda konstruktion och fungera annorlunda på just en specifik bilmodell faller på sin egen orimlighet
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tor 10 nov 2016 11:35 |
|
| Helmut.K skrev: | Håller med. Det är samma system på t.ex Alltrack som på R-modellen, Haldex 5. Sedan kan man ju fundera på definitionen permanent fyrhjulsdrift. Den finns ju alltid tillgänglig men aktiveras först när framhjulen spinner, även om det sker på en bråkdels sekund. Om man har levt i tron att en Golf R har ett mer sofistikerat system än övriga Golfar med 4-motion (som t.ex Torsendiff som på Audis större modeller) så skulle man nog bli lite besviken.
En Haldexkoppling har ju funktionen att framaxeln alltid är i konstant ingrepp medan bakaxeln kopplas in vid behov, till skillnad från mer sofistikerade system. Att en Haldex 5 skulle ha en helt annorlunda konstruktion och fungera annorlunda på just en specifik bilmodell faller på sin egen orimlighet |
Då tänkte jag inte helt fel ändå. Permanent framhjultsdrift som kopplar in bakhjulsdriften när den behövs. Egentligen så som jag alltid uppfattat att Haldex fungerar.
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
| Tor 10 nov 2016 12:19 |
|
| candyweiss skrev: | | Då tänkte jag inte helt fel ändå. Permanent framhjultsdrift som kopplar in bakhjulsdriften när den behövs. Egentligen så som jag alltid uppfattat att Haldex fungerar. |
Precis
En bil med Haldex 5 kan aldrig slira med bakhjulen med stillastående framhjul som en bil med Torsendiff och andra "riktiga" system för fyrhjulsdrift kan
|
|
Mranderz
| Tor 10 nov 2016 19:05 |
|
| Adamstenholm skrev: | Yes då verkar verkstan ha hittat felet på min fyrhjulsdrift. Tydligen så har haldexpumpen havererat.
//Adam |
Åh fan, vad kostar det kalaset måtro? Pressat min bil lite idag och bakhjulen spinner aldrig loss även om framhjulen gör det. Funderar på om inte jag också har samma fel...hmmmm
Sett klipp på youtube med fullgasaccelerationer på snö och grus och där drar ju bakhjulen loss nästan direkt efter framhjulen...
|
|
Adamstenholm
| Tor 10 nov 2016 22:25 |
|
| Mranderz skrev: | Åh fan, vad kostar det kalaset måtro? Pressat min bil lite idag och bakhjulen spinner aldrig loss även om framhjulen gör det. Funderar på om inte jag också har samma fel...hmmmm
Sett klipp på youtube med fullgasaccelerationer på snö och grus och där drar ju bakhjulen loss nästan direkt efter framhjulen... |
Ja om din bil beter sig likadant så kan jag rekommendera dig att besöka en vag verkstad. Det sjuka i mitt fall va att jag hade ingen varning för någonting tills jag pluggade in vag-com,en och började läsa av felkoderna. Det va som att vag-comen triggade varningarna i displayen. Hela kalaset ska gå på 2998kr då VAG tog på sig 70 % av materialkostaden. Dessutom byter dom samtidigt oljan också i Haldexen det skulle ändå göras vid nästa service
|
|
Mranderz
| Tor 10 nov 2016 22:32 |
|
| Adamstenholm skrev: | | Ja om din bil beter sig likadant så kan jag rekommendera dig att besöka en vag verkstad. Det sjuka i mitt fall va att jag hade ingen varning för någonting tills jag pluggade in vag-com,en och började läsa av felkoderna. Det va som att vag-comen triggade varningarna i displayen. Hela kalaset ska gå på 2998kr då VAG tog på sig 70 % av materialkostaden. Dessutom byter dom samtidigt oljan också i Haldexen det skulle ändå göras vid nästa service |
Okej, min nybilsgaranti gick ut i mars i år och bilen har rullat 7500 mil. När gick din garanti ut?
Nä inga varningslampor för mig heller?..
|
|
Adamstenholm
| Tor 10 nov 2016 22:41 |
|
| Mranderz skrev: | Okej, min nybilsgaranti gick ut i mars i år och bilen har rullat 7500 mil. När gick din garanti ut?
Nä inga varningslampor för mig heller?.. |
Min Garanti gick ut i Februari så det känns surt man funderar ju på om man kunnat göra något förebyggande för att slippa sånt här bilen har ju bara rullat 4900mil. Men på vintern vill man ju använda 4motion så det är inget att göra.
|
|
Mranderz
| Tor 10 nov 2016 22:43 |
|
| Ok borde ju inte vara omöjligt att få det priset för mig också då kanske. Ska åka förbi vw i morgon.
|
|
Krille84
| Tor 10 nov 2016 23:19 |
|
| Mranderz skrev: | | Ok borde ju inte vara omöjligt att få det priset för mig också då kanske. Ska åka förbi vw i morgon. |
Om inte annat så förutsätter jag att du har minst halvförsäkring på bilen. Det är ju bara anmäla det till försäkringsbolaget som en maskinskada så har du en självrisk på ett par tusenlappar eller tre.
|
|
Mranderz
| Fre 11 nov 2016 8:43 |
|
| Krille84 skrev: | | Om inte annat så förutsätter jag att du har minst halvförsäkring på bilen. Det är ju bara anmäla det till försäkringsbolaget som en maskinskada så har du en självrisk på ett par tusenlappar eller tre. |
Nope, inget driv på bakhjulen här heller. Svängde förbi vw och dom tar in bilen 21/11. Undrar hur många som åker omkring med trasig fyrhjulsdrift?
|
|
Krille84
|
Mranderz
|
Adamstenholm
| Fre 11 nov 2016 10:15 |
|
| Mranderz skrev: | | Nope, inget driv på bakhjulen här heller. Svängde förbi vw och dom tar in bilen 21/11. Undrar hur många som åker omkring med trasig fyrhjulsdrift? |
Fan va surt. Hade det inte kommit snö hade jag inte märkt av det tyvärr. Hoppas du får samma bra bemötande som jag fick när jag lämnade in bilen.
//Adam
|
|
Mranderz
| Mån 21 nov 2016 16:41 |
|
Volkswagen tar 70% av reservdelskostnaden för mig. Byte av pump (såklart, som jag misstänkte...) Kostar mig ändå 3.200:- plus moms. Känns ju surt att behöva pröjsa 2.000 för en felsökning när jag var bombsäker på att det var skräppumpen men men. Min självrisk ligger på 4.800 plus hela momsen så ingen idé att nyttja den...
Så ett tips till alla med 4 motion: kolla att skiten fungerar INNAN garantin går ut...
|
|
Mranderz
| Mån 12 dec 2016 19:04 |
|
| Adamstenholm skrev: | Fan va surt. Hade det inte kommit snö hade jag inte märkt av det tyvärr. Hoppas du får samma bra bemötande som jag fick när jag lämnade in bilen.
//Adam |
Jodå så att...bilen inlämnad i morse då man fått tag på ny pump. 2 timmar senare ringer verkstaden. Pumpen var mycket riktigt trasig och likaså haldexen (ingen aning vad som menas med det men exakt så sa dom, haldexen) just ja, kostar 32.500:- inkl arbete. Även här kommer volkswagen stå för 70% av materialkostnaden.
Min bil är ju företagsägd vilket innebär att jag, med miltal över 7.000, får en självrisk på 40% av totala kostnaden. Material går på 22.500 plus moms.
Verkstaden trodde först det skulle räcka med pumpbyte. Fick se hur den gamla pumpen såg ut, rejält tjockt kladd som geggat sig fast och strypt flödet. En hel del metallspån också.
Spännande...får iaf 2 års garanti på utbytta delar så ni kan ju lita på att jag kommer kolla, dubbelkolla och trippelkolla att bilen driver på alla fyra innan garantin går ut igen.
Ingen ide att behålla bilen efter det då den förmodligen kommer ha rullat över 13.000 mil vilket innebär att min självrisk blir 80% av skadekostnaden...huja
|
|
Gert
Golf 7 SC 4M Diesel Ort: Huddinge |
| Ons 14 dec 2016 20:44 |
|
| Adamstenholm skrev: | Hej Allihop.
Nu när snön äntligen kommit har jag insett att min fyrhjulsdrift inte beter sig som tidigare. Når jag står still i backe och ska starta snurrar bara framhjulen och bilen står helt still. Sedan när jag kommer in i en kurva eller sväng och vill få ut bakänden går bilen rakt fram. Nu har jag testat ESC aktiverat och avaktiverat samt ASR aktiverat samt avaktiverat men ingen skillnad. Vad tror ni? Det är en Golf 7 1,6 tdi 4motion 2014 som gått 4900mil
Mvh Adam |
| Citat: |
Jag fick byta pumpen till 4kraffset efter 3000mil.
Märkte att den bara drev fram när snön kom. |
|
|