Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
| Tis 29 dec 2015 15:03 |
|
Intresserad vad ni som gjort detta har för erfarenheter.
Hur upplever ni förändringar i körbarhet, effetkförändring och bränsleförbrukning?
Svara gärna oavsett vilken motorstorlek och drivmedel du har. Men i synnerhet är jag intresserad av 1,6TDI 105hp.
Har bara haft min VW Golf variant 1,6TDI -12 4wd i ca 3 veckor och bara kört en och en halv tank men uppgivna 0,55 i förbrukning är inget jag är nära ens. 0,69 hade den dragit efter första tankningen då jag kört ca 77mil. uträknad förbrukning mil/liter och vad färddatorn angav stämde överens nästan exakt. Nu kört ca 35 mil efter den tankningen och färddatorn ligger på 0,73 nu. Har mer stadskörning i det hela än vad jag antar man skall kalla en blandad körning.
Jag kör lite snabbare än än generella trafikrytmen i fråga om hastighet och acceleration. Men har ändå en god uppfattning om hur eco-drive genomförs.
Vad jag förstår är det i en bil med denna setup man kan hoppas på mest/bäst resultat gällande genomföra en optimering. Svag motor till en rätt tung och 4wd bil.
|
|
kladden
Golf 6 1,6 TDI 4M Variant Ort: Bengtsfors |
| Tis 29 dec 2015 19:48 |
|
Min drar i snitt 0,6. Har kört på 0,5 på långtur.
Jag provade ett tag med ett slags trimchip. En elektronikhistoria som kopplades in i en kontakt på höger sida av topplocket.
Märkte ingen skillnad i vare sig effekt eller förbrukning.
|
|
Lars158
| Tis 29 dec 2015 21:55 |
|
| kladden skrev: | Min drar i snitt 0,6. Har kört på 0,5 på långtur.
Jag provade ett tag med ett slags trimchip. En elektronikhistoria som kopplades in i en kontakt på höger sida av topplocket.
Märkte ingen skillnad i vare sig effekt eller förbrukning. |
En så kallad box, typ KCR?
|
|
Crister
Golf 6 TDI 105 BM 2011 Ort: Stockholm |
| Ons 30 dec 2015 8:09 |
|
Notera att chiptrimning endast kan användas på bilar med manuell låda! För övrigt är det för tidigt att prata förbrukning efter 77 mil.
Jag höll totalkoll upp till 7500 mil med en snittförbrukning strax under 0,5. Då kör jag ett par rejäla långkörning via Tyskland ett par gånger om året där det går undan ordentligt på autobahn. Brukar ligga kring 150.
Med DSG-låda (och alla automater) ska man ge grundgas och låta lådan jobba sig upp. Drar man på och sedan släpper på gasen blir det hög förbrukning. "Gubbkörning" ska det vara
|
|
Lars158
| Ons 30 dec 2015 10:28 |
|
Är manuell låda på min bil.
Men nog går det chippa/mappa en bil med DSG också. Finns ingenting som hindrar det. Man kan ju även ge DSG lådan en ny mapp om man känner för det.
Jo jag kommer fortsätta hålla koll på min förbrukning.
Men är fler orsaker än bara förbrukning att jag funderar kring att göra en mappning. Tycker det är stora kliv mellan vxl och skulle vilja kunna få till att göra färre växlingar. Sen är den för trött i omkörningar också för att dom skall kunna genomföras snabbt och säkert. 105hk är väldigt lite i en bil av denna storlek. 4wd är ju tungdrivet så är det ju bara och vikten på bilen är väl upp ca 100kg jämnfört med 2wd.
Jag oroade mig innan bilköpet om jag skulle trivas med denna lilla motor. Jag gör ju inte riktigt det har svaret blivit.
Hade förbrukningen hållit sig låg hade det ju gått stå ut men jag blir ju istället straffad med en högre förbrukning än vad jag haft i en 2,0TDI.
|
|
Lars158
| Mån 11 jan 2016 20:56 |
|
| Tankat igen. 0,75 enligt färddator, 0,78 uträknat. Kan ju komma nån deciliter olika hur mycket man får i när man tankar så tycker det stämmer överens bra. Den här tankningen har varit i princip uteslutande stadskörning. Varit rätt kallt under denna period också. Använder alltid motorvärmare.
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
| Tis 12 jan 2016 7:54 |
|
Att vissa påstår att det inte går att "chiptrimma" en bil med DSG är i grunden ett missförstånd.
Det går alldeles utmärkt, men samtliga firmor som erbjuder dessa produkter/tjänster avråder ifrån det eftersom DSG7-skiten inte ens håller ihop för de 105 vilda hästar som finns där från början.
Jag har en vanlig 2wd med DSG7 och jag kommer 100-110mil på en tank (50lit) med sommarhjulen, med vinterhjulen kommer jag 80-85mil. 0,78l/mil låter mycket ren spontant.
|
|
Lars158
| Tis 12 jan 2016 17:08 |
|
| RealKasken skrev: | Att vissa påstår att det inte går att "chiptrimma" en bil med DSG är i grunden ett missförstånd.
Det går alldeles utmärkt, men samtliga firmor som erbjuder dessa produkter/tjänster avråder ifrån det eftersom DSG7-skiten inte ens håller ihop för de 105 vilda hästar som finns där från början.
Jag har en vanlig 2wd med DSG7 och jag kommer 100-110mil på en tank (50lit) med sommarhjulen, med vinterhjulen kommer jag 80-85mil. 0,78l/mil låter mycket ren spontant. |
Till DSG används en anpassad mapp för just det när man gör mappning. Moment begränsning i vxl ögonblick osv.
Som sagt min senaste tankning var alla 65-67 mil vad det nu var stadskörning.
Jag hade ca 4 mil landsväg/motorväg men det var för att klocka in 80-120km/h på 6 vxl.
Gjorde det ca 15 ggr under den körningen. Tiden påverkades väldigt av om det var det minsta mot/medlut på vägen under försöken. På dom ställen och försök där vägen kändes som allra mest plan så ca 15 sekunder.
Kör alltså jämn hastighet 80km/h slår på tidtagningen samtidigt som jag trampat gasen i botten och försökt stoppa tiden precis när 120km/h uppnåtts. Detta för att jag ska kunna jämnföra före och efter mappning.
Sen har det som sagt varit kallt. Ca -17 dom flesta dagar men -10 nån dag och -25 nån dag.
Min körning är aggresiv i accelerationen. Men jag rullar länge in mot korsningar/rödljus/rondeller och använder inte så mycket broms. Men brukar försöka att en gång varje vecka göra en rejälare inbromsning för att hålla bakre bromsok i trim.
|
|
Lars158
| Sön 14 feb 2016 18:52 |
|
Tankade bilen i fredags. Har varit riktigt kallt större delen sen förra tankningen och jag har bara använt bilen till och från arbetet. Ca 9,5km enkel väg. Var mer än -30 nästan halva tanken och då låg förbrukningen ca 0,9
Resten av tanken kördes i varierande temperatur ca 0 till -18
När tanken var tom sa färddatorn 0,85 räknad 0,87.
Är ju riktigt elakt när det varit så kallt även om jag alltid använder MV. Måste säga att motorn är riktigt snabbt upp i temp. Bara några minuter så är tempen halvvägs där den fastnar någonstans om man inte gasar på ordentligt.
I -34 grader handlar det om ungefär 8-9 minuter och då kör jag väldigt försiktigt första 4-5 minuterna tills åtminstone tempmätaren börjat röra sig.
Rullar ju riktigt tungt i början i dessa temperaturer känner man. När bilen är nystartad så vill jag vara försiktig både till varv och gaspådrag. Mellan vxl 1 och 2 är det nästan så bilen hinner sluta rulla då jag inte vill varva mer än 2000rpm och inte var så hårdhänt med lådan då man känner en tröghet i den där i början. Men redan efter bara några 100 meter känner man det går betydligt enklare.
Förbrukningen är ändå lite högre än vad jag ville hoppas på. Ganska exakt samma som i min golf 4 1,6 bensin vid samma körning.
|
|
Lars158
| Fre 19 feb 2016 17:01 |
|
Hittade detta mycket intressanta inlägg på ett mer avancerat motorforum jag brukar läsa på. Förklarar hur "chippning"
ökar effekten och minskar förbrukning på samma gång.
Har följt forumet i några år och personen som skrev detta inlägg har bland annat jobbat på Koenigsegg har jag sett.
| Citat: | Nanopartiklar skapas inte vid förbränningen i motorn utan av den automotiva historiens största miljöbluff hittills, DieselPartikelFilter, DPF.
DPF är inget filter som namnet kan få en att tro utan är en typ av katalysator. Den jobbar i två steg, först samlar den upp sotpartiklar ifrån avgaserna...som ett filter. Steg två är att förbränna dessa till små osynliga nanopartiklar med devisen "det som inte syns finns inte".
Detta är det som kallas "regenerering" och sker genom att köra motorn extra fett med bränsleöverskott så avgastempen stiger kraftigt (med kraftigt sotig förbränning med såklart). Då tänder katalysatorn och sotet i den förbränns.
Sot ifrån en dieselbil är i sammanhanget stora klumpiga partiklar som vi ser tydligt med ögat samt som fastnar i våra slemhinnor i näsa och svalg. Vi kan därför hosta och snyta ut det igen och kroppens säkerhetssystem har gjort sitt jobb.
Nanopartiklar är så små att de inte syns för det mänskliga ögat och tar sig förbi slemhinnor och luftstrupe ända in i lungblåsorna där de sätter sig. Sen kommer de aldrig ut igen. Efterhand som de samlas och bygger på så blockerar de lungblåsans volym och lungkapaciteten minskar. Man får KOL, Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom, samt kan utvecklas till Lungcancer.
Den huvudsakliga anledningen till detta är myndigheternas krav på reducerat NOx-utsläpp. NOx är nåt som alltid kommer vid mager förbränning, och traditionellt har man kört just dieslar magert för att slippa sotet, med NOx som resultat.
Förr under 80-talet beskylldes NOx för väldigt mycket skador på skog och mark runtom i Europa. Ni som är runt 40 el äldre minns säkert hotet om skogsdöden. Hela Europas skog var hotad och inom några år skulle t.ex Polen inte ha någon skog mer. Skälet ansågs vara NOx. Lösningen för att minska utsläppen av NOx var att inte förbränna magert. Man införde EGR (Exhaust Gas Recirculation) för att återleda inerta (redan förbrända syrefattiga) avgaser till insuget, inte för att förbränna dem igen utan för att blanda ut syrerik färskluft med syrefattiga avgaser. Man får ner NOx men tillbaka sotet igen.
På en diesel var detta katastrofalt för prestanda och förbrukning och tekniken att komma runt det stressades hårt. 1989 kom VW med en nygammal lösning: direktinsprutning istället för förkammare. Tio år senare kom nästa kliv, även den en nygammal lösning direkt ifrån fartygs- och transportindustrin fast krympt till bil-mått: pumpeduse el spridarpump. Det högre trycket (1900bar) bidrar till bättre atomisering och renare förbränning vilket ger lite mindre sot och lite mer effekt.
VW ihop med Bosch har varit drivande inom hela den automotiva sektorn och flera andra biltillverkare har gjort det enkelt för sig och kopierat eller köpt systemen av Bosch i efterhand. Andra biltillverkare tog inte omvägen via pumpeduse utan gick direkt på common rail och fick därmed ta alla barnsjukdomar med läckande kopplingar, igensotade insug mm innan det blev bra.
Ni som minns hetsjakten på skogsdöden...minns ni vad som hände?
Jag minns bara att det dog ut. Det blev helt tyst bara och ingen pratade mer om nån skogsdöd.
Jag känner flera initierade motor-politiker som är väldigt belästa och de säger alla att det finns än idag inga vetenskapliga studier som kan bevisa att NOx är farligt för miljön. Ändå fortsätter jakten på NOx.
Användandet av EGR är fortfarande ett krav som bilindustrin kämpar med.
Det har vuxit upp trimfirmor som chippar dieselbilar i hela Europa som svampar i en glänta i skogen. Alla har de en sak gemensamt: man får mer effekt och lägre förbrukning med deras chip! Vad är hemligheten? Jo de stänger av EGR och tar därmed bort behovet av regenerering, samt kör motorn med luftöverskott. Man hoppar tillbaka 15-20år i utveckling och vips så går motorn mycket bättre.
Men...man släpper ut NOx.
Till slut var det någon på VW (min gissning en ung intelligent ingengör med stort miljösamvete) som fick nog och la in dubbla mappar i ECUn på de flesta bilmodellerna i linjen, en som var som vanlig dvs med EGR, DPF osv samt en "chippad". Sen ett överridande styrprogram som läser vissa kritiska parametrar som rattvinkel, vilka hjul som snurrar, gaspådrag osv. Om bilen bara kör rakt fram, bara framhjulen snurrar osv osv så ska ECUn välja "Testmappen", annars "chipmappen".
För detta fick VW böter, krav på tillbakadragande, krav på att presentera en ny lösning samt allmän förnedran och kritik från hela världen.
Jag tycker de skulle fått MEDAL OF HONOR och bli prisade för sitt miljöarbete!
Den som uppfann DPF skulle sökas upp och avrättas publikt på ett torg! Alla som beslutat om krav på DPF skulle få fängelse, alternativt samhällstjänst livet ut som vårdbiträde till lungcancerpatienter...de som tagit skada av deras beslut! |
|
|
RealKasken
| Sön 21 feb 2016 10:15 |
|
Spännande läsning där Lars158.
Måste erkänna att jag inte är tillräckligt insatt för att veta om det där stämmer eller bara är svammel.
Men jag blir sugen på att gräva lite djupare.
När man åker så pass "ny" bil så mäter ju inte ens bilprovningen avgasvärden, de pluggar ju bara in datorn och läser felkoder. Inga felkoder = ok avgasrening.
Hur funkar det med "chiptrim" i dessa bilar? Kommer det plinga till i datorn hos bilprovningen och man får underkänt?
Om jag inte åker in till VW och "uppdaterar" mjukvaran i boxen nu till hösten, blir jag underkänd på bilprovningen nästa gång då?
Blir bra sugen på att börjar undersöka möjligheten att plocka bort DPF, EGR och lägga in nån bättre mjukvara i styrboxen. Givetvis mest för bränsleförbrukningens och driftsäkerhetens skull, men kan man göra miljön en tjänst på köpet så är det ju självklart välkommet.
|
|
Lars158
| Tis 23 feb 2016 17:45 |
|
Att NOx värdesbegränsningen är stora problemet idag för tillverkarna att få ner förbrukningen har jag läst på många flera ställen än det inlägget.
Men NOx mäts bara en gång, när en modell typgodkänds, sen aldrig mer. Så den parametern är ju inget problem för chipptrimmar firman så att öka effekten 25% och ändå minska förbrukningen med 10% är då tydligen inte så hokus pokus som det låter.
Sen är inlägget där inte helt solklart, inlägget där blev lite omdebatterat och hälsa och miljö vart lite sammanblandat. Miljömässigt så är DPF att föredra kanske.
Mängden partiklar minskar med DPF. Bra för miljön.
Dock trots att mängden (antal) partiklar minskar, så har storleken (på dom enskilda partiklarna) på den (mindre) mängd partiklar som släpps ut blivit så små att kroppen tar upp dom på ett annat sätt och dom kapplas in istället för att fastna i flimmerhår osv och att kroppen kan stöta bort partiklarna. Dåligt för hälsan
Den här tråden jag tog inlägget från:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=91285
|
|
Lars158
| Ons 09 mar 2016 17:07 |
|
Tankade idag. Därddator 0,77 räknad 0,79.
Körningen har varit samma som tidigare, till och från jobbet nästan bara. Temperatur snitt på ca -5. Nån dag riktigt kallt med typ -23, nån dag med +1.
Imorgon ska jag in och mappa, hoppas på positivt resultat framförallt på effekt och körbarhet. Dom här korta till och från jobbet körningarna tror jag inte kommer påverka i förbrukningen dock.
|
|
Graevskopa
Golf 6 Variant 1.6 TDI BMT Ort: Gällivare |
| Ons 09 mar 2016 19:44 |
|
| Lars158 skrev: | Tankade idag. Därddator 0,77 räknad 0,79.
Körningen har varit samma som tidigare, till och från jobbet nästan bara. Temperatur snitt på ca -5. Nån dag riktigt kallt med typ -23, nån dag med +1.
Imorgon ska jag in och mappa, hoppas på positivt resultat framförallt på effekt och körbarhet. Dom här korta till och från jobbet körningarna tror jag inte kommer påverka i förbrukningen dock. |
Ska bli intressant att höra hur du upplever den efteråt haft planerna på att lämna in min också. Blire i pite?
/Simon
|
|
Lars158
| Tor 10 mar 2016 1:53 |
|
| Graevskopa skrev: | Ska bli intressant att höra hur du upplever den efteråt haft planerna på att lämna in min också. Blire i pite?
/Simon |
Jo Pite
|
|
Graevskopa
Golf 6 Variant 1.6 TDI BMT Ort: Gällivare |
| Tor 10 mar 2016 23:48 |
|
Fint du får återkomma med recension både om firman och bilen sen när du hunnit testa ordentligt
|
|
Lars158
| Fre 11 mar 2016 15:11 |
|
| Graevskopa skrev: | Fint du får återkomma med recension både om firman och bilen sen när du hunnit testa ordentligt  |
Jo ska göra det. Fick feber och halsont och skit igår så bara raka vägen hem till sängen när bilen var klar.
|
|
Lars158
| Fre 11 mar 2016 23:03 |
|
Orka mig ut nu och körde litegrann. Nånting han nämnde innan mappningen och som jag retat mig på¨med bilen är att den är lite svårstartad från stillastående. Inte starta motorn alltså men att köra iväg från stillastående. Antingen har man fått hålla den i dragläget längre än jag trivs med och tycker skall behövas. Eller om man gått igenom dragläget vad jag vill skall kalla som vanligt så har bilen först dragit iväg lite sen har som kraften dött bort en kort stund sen kommit tillbaka. Så starterna har inte blivit så fina, liksom brrrr-öhhhh-brrrrrr. Han talade om motorstopp som vanligt klagomål det har inte hänt mig mer än någon enstaka gång dock det där är kraften liksom dör bort ett ögonblick om man inte tagit väldigt tilltaget med tid genom dragläget. Det är mycket bättre nu efter mappningen. Nu kör man iväg så fint med bara lite gas och dragläget behöver inte hållas i utan bara upp med kopplingen som "vanligt".
Lite samma grej är vid högersväng med "lämna företräde" eller när man skall in i rondell. Här blir det ju ofta att man rullar på sakta mak och väntar på att bilen direkt framför eller bil i rondellen skall försvinna så man kan sätta fart. Man rullar på vxl 2 tomgång ca 15km/h man får koppla ur och sänka farten lite till sen skall man iväg och släpper upp kopplingen i kanske 12-13 km/h. Poff motorstopp, det har hänt mig en hel del ggr. Van från min golf4 1,6 bensin. Det klarar bilen nu också efter mappningen även om det "motar" lite så inget motorstopp åtminstone. Skönt slippa bängla i vxl 1 i tid och otid i stadstrafiken. Kanske bara jag som retar mig på en sådan sak och generellt är ju en bensinare snällare mot motorstopp motför en diesel. Höga kompet i dieselmotorn gör ju att blir det motorstopp så blir det. Bensin motorn kan falla lägre i varvtal innan kompet i sig självt slår fast motorn.
|
|
Lars158
| Sön 27 mar 2016 20:27 |
|
Kört 63 mil nu sen mappningen. Verkligen betydligt bättre att köra nu. Ingen räser nu heller dock, men om man den dra upp till 3000rpm innan vxl så är den fullt acceptabel nu. Inte mer dock. Mer lättkörd som jag nämnde i inlägget ovan gällande att man slipper slira den på kopplingen vid start från noll och inte lika känslig kring hur man behöver vxl för att den ska dra iväg och man samtidigt skall hålla bränsleförbrukningen i schack. Är 10 mil kvar till jag ska tanka men nu har jag 0,69 på färddatorn och har ändå gasat mer efter mappningen än jag gjort tidigare.
Skulle säga att jag är klart nöjd med förändringarna efter mappningen.
Men skulle inte rekomendera köp av 1,6 TDI till Golf ens med att man gör mappning på den. 2,0 TDI motorn är starkare orginal vid 2000rpm än vad 1,6 TDI har effekt efter mappning vid det varvtalet.
|
|
Lars158
| Fre 01 apr 2016 0:11 |
|
Var och tanka nyss. Färddator 0,7 räknat 0,72.
Varit lite varmare nu än tidigare då det varit ca +3 dygnet runt i flera veckor. Körningen har nog varit att man gasat och känt mer på hur den drar. Men några ggr också extra försiktig körning.
Mappningen verkar ju gett någonstans 5-10% lägre förbrukning. Tror dock aldrig jag kommer köra den här bilen under 0,7
Kör jag på E4 så nu med vinterdäck så blir det farthållaren på 125km/h. På sommaren blir det lätt att man rullar på i både 130 och 140 km/h.
Man ska ju tänka på att 4wd ger mer mekaniska förluster i drivlinan. 4wd är nästan 100kg extra mot 2wd. Dessutom är markfrigången ca 20mm högre på 4wd. Med denna motor som tycks vara känslig för att få iväg stickande förbrukning så i mitt fall hade ju en 2,0 sparat bränsle för mig. Men en 2,0 var ca 20-30 papp dyrare att köpa också jämnfört med den här.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Lör 02 apr 2016 8:54 |
|
Tack för att du delar med dig, riktigt intressant läsning.
|
|
RealKasken
| Lör 02 apr 2016 17:20 |
|
Tack för att du delar med dig Lars.
Får se vad din bil tycker om byte till sommarhjul, min sjunker 0.15-0.20l/mil när jag byter.
|
|
Lars158
| Lör 02 apr 2016 18:30 |
|
| RealKasken skrev: | Tack för att du delar med dig Lars.
Får se vad din bil tycker om byte till sommarhjul, min sjunker 0.15-0.20l/mil när jag byter. |
Det var stor skillnad.
Dimension vinter vs sommardäck? Vad för däckstryck använder du?
|
|
RealKasken
| Mån 04 apr 2016 8:43 |
|
| Lars158 skrev: | Det var stor skillnad.
Dimension vinter vs sommardäck? Vad för däckstryck använder du? |
185/65-15 på alla hjul..
Sommarsulorna är Michelin "energy saver" som jag pumpar ganska hårt för att de ska vara extra lättrullade, runt 3,5bar.
Vintersulorna är dubbade regummerade, av märket ELITE, sjukt bra grepp på snö/is. Men ack så högljudda. Körde förra vintern med 2,8bar i dom, höjde denna vinter till 3,0 för att se om det påverkade förbrukning eller grepp, men kunde inte märka nån skillnad alls.
|
|
Lars158
| Ons 06 apr 2016 18:32 |
|
| RealKasken skrev: | 185/65-15 på alla hjul..
Sommarsulorna är Michelin "energy saver" som jag pumpar ganska hårt för att de ska vara extra lättrullade, runt 3,5bar.
Vintersulorna är dubbade regummerade, av märket ELITE, sjukt bra grepp på snö/is. Men ack så högljudda. Körde förra vintern med 2,8bar i dom, höjde denna vinter till 3,0 för att se om det påverkade förbrukning eller grepp, men kunde inte märka nån skillnad alls. |
Mina vinterdäck är 205/55-16 som jag kört på 2,5 bar. Sommardäcken vet jag inte dimensionen på kollade bara mönsterdjupet att dom var i princip nya, och dom var i däckspåsar.
På sommardäck om dom är i samma eller 17 så kommer jag köra 3,0 bar tror jag. För hårt så tappar man lite grepp även om skillnaden inte är stor för normal körning.
|
|
RealKasken
|
Lars158
| Tor 12 maj 2016 17:24 |
|
Kört hel tank på sommardäck. Färddator 0,64 räknat 0,66.
Varit en del försiktig körning på helger då jag varit och tittat runt i kring på vårens ankommande. Dock inte långa körningar ändå men nån mil dit och nån mil dit. Annars som vanligt till och från jobbet.
Sommardäcksdimension var 205/55-16 samma som vinterdäcken. 3,0 eller 3,1 i tryck.
Var i veckan in på 4-hjulsinställning då jag har upplevt den den orolig i sitt beteende ibland. toe-ut i bakvagnen och kraftig toe-in i framvagnen. Har inte märkts av då det varit is och snö före men då det varit ren asfalt har den varit orolig ibland.
Blev klart bättre men ändå tycker jag den har ett lite oroligt beteende på vissa ställen fortfarande, men vet inte har inte kört någon annan sån här bil. Kände av det redan då jag provkörde bilen inför köp då det var en varm och regnig dag i december men ren men blöt asfalt att jag tyckte den var lite underlig men kört på genom vintern sen och när jag la på sommardäcken så var ett av däcken av ett annat märke. Så uppenbart är det kört på nånting som förstörde däcket och slog hjulinställning åt tjosan. Kanske kan ha någon påverkan på förbrukningen också.
Nå det här är ju en mappningstråd. Känns att det är betydligt mer än 105hk nu faktiskt om tar upp den i högre varv. Visst den är starkare genom hela registret och det här med start från stillastående. Men jag beskriver min 1,6 som lite symaskinsmotor för att vara diesel, men ger jag den varv så ändå en hyfsad acceleration.
|
|
Lars158
| Fre 02 sep 2016 0:32 |
|
Var ett tag sen jag skrev nåt senast. Bilens oroliga beteende som jag skrev om senast är åtgärdat. Hjulinställningen jag skrev om hjälpte inte utan problemet fortsatte. Jag åkte till verkstaden i byn där jag växte upp och han hitta problemet på 1 minut. "Det här staget brukar det vara på Mercedes" Han tog ett brytjärn och kände på det och bussningen var inte ok. Staget är som ett hundben som går från vardera bakhjul och rätt in under bilen där det fästs. Gummit hade släppt så det gled på stålhylsan i riktning fram-bak i bilens längd. Det gjorde ju att bakhjulen ändrat toe-in/out individuellt för varje bakhjul, typ som att jag hade "styrning" även på bakhjulen. Så nya stag och jag reklamerade hjulinställningen då dom borde upptäckt dom dåliga bussningarna i kontrollen dom gör innan dom justerar hjulen. Det tog dom på sig och gjorde om inställningen kostnadsfritt utan att knorra.
Motorn och mappningen funkar utmärkt fortsatt. Men som jag skrivit tidigare. Inte ens med upp mappningen finner jag 1,6TDI tillfredsställande. Dock som sagt 1,6TDI original var ju i det närmaste tröstlöst. I kombi Golf 4x4 så satsa på 2,0 och mappa på den så har du en riktigt trevlig bil.
|
|
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad |
| Mån 05 sep 2016 12:18 |
|
| Lars158 skrev: | Var ett tag sen jag skrev nåt senast. Bilens oroliga beteende som jag skrev om senast är åtgärdat. Hjulinställningen jag skrev om hjälpte inte utan problemet fortsatte. Jag åkte till verkstaden i byn där jag växte upp och han hitta problemet på 1 minut. "Det här staget brukar det vara på Mercedes" Han tog ett brytjärn och kände på det och bussningen var inte ok. Staget är som ett hundben som går från vardera bakhjul och rätt in under bilen där det fästs. Gummit hade släppt så det gled på stålhylsan i riktning fram-bak i bilens längd. Det gjorde ju att bakhjulen ändrat toe-in/out individuellt för varje bakhjul, typ som att jag hade "styrning" även på bakhjulen. Så nya stag och jag reklamerade hjulinställningen då dom borde upptäckt dom dåliga bussningarna i kontrollen dom gör innan dom justerar hjulen. Det tog dom på sig och gjorde om inställningen kostnadsfritt utan att knorra.
Motorn och mappningen funkar utmärkt fortsatt. Men som jag skrivit tidigare. Inte ens med upp mappningen finner jag 1,6TDI tillfredsställande. Dock som sagt 1,6TDI original var ju i det närmaste tröstlöst. I kombi Golf 4x4 så satsa på 2,0 och mappa på den så har du en riktigt trevlig bil. |
Hej!
Vad skönt att du fick ordning på oroligheterna!
Jag upplever oroligheter i min också, och vill utesluta allt själv innan jag lämnar in den igen. kan du ta en bild eller beskriva mer vilken bussning detta var? Jag låg under bilen idag och försökte hitta det du beskriver utan framgång.
EDIT: kanske ser det inte lika ut på mk7?
|
|
Lars158
| Tis 06 sep 2016 4:33 |
|
| marcusjj skrev: | Hej!
Vad skönt att du fick ordning på oroligheterna!
Jag upplever oroligheter i min också, och vill utesluta allt själv innan jag lämnar in den igen. kan du ta en bild eller beskriva mer vilken bussning detta var? Jag låg under bilen idag och försökte hitta det du beskriver utan framgång.
EDIT: kanske ser det inte lika ut på mk7? |
Om du har multilänk bakaxel är den nog i det stora hela lik min i sin uppbyggnad. Jag kan ta bild och beskriva det hela bättre i morgon eftermiddag efter jobbet.
|
|