Forum - Golf 7 (13-19) - 1,2 SC Vit rök

kri
Golf 7 Sportscombi Ort: Stockholm
Sön 22 nov 2015 19:33 Svara med citat
Är ägare till en fabriksny Sportscombi 1,2 2016. Kört runt en hel del mil med bilen nu, och det är en sak jag lagt märke till. Det ryker ovanligt mycket ur avgasen. Jo det är kallt ute nu men jag upplever att det är onormalt mycket vit rök.

Kanske är det så att jag behöver "köra" in bilen lite? Någon annan här som har samma upplevelse?

Senast ändrad Tis 24 nov 2015 9:17, ändrad totalt 1 gång
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 23 nov 2015 15:34 Svara med citat
Jo som sagt är det svårt denna kallare tiden på året att bättre diagnosera trolig orsak, även om kondensrök är vanligt från kallastart.
Men har du märkt om det minskar med kylvatten i expansionskärlet då?
kri
Golf 7 Sportscombi Ort: Stockholm
Tis 24 nov 2015 9:20 Svara med citat
Har varit i kontakt med försäljaren som sa att det är helt normalt att det är extra mycket rök och kan även lukta bränt de första 100-150 milen. På grund av underredsbehandling, bland annat.

Jag kan vara lugn, med andra ord Smile
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tis 24 nov 2015 17:20 Svara med citat
Jo det stämmer säkert mycket väl,, då ju bilen med är helt ny,,, så du kan med största sannolikhet lugnt köra vidare.
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Lör 19 nov 2016 19:07 Svara med citat
kri skrev:
Är ägare till en fabriksny Sportscombi 1,2 2016. Kört runt en hel del mil med bilen nu, och det är en sak jag lagt märke till. Det ryker ovanligt mycket ur avgasen. Jo det är kallt ute nu men jag upplever att det är onormalt mycket vit rök.

Kanske är det så att jag behöver "köra" in bilen lite? Någon annan här som har samma upplevelse?

Jag har kört 60-70 mil med min nya SC 1.2 2017, upplever samma sak som du upplevde, ett jäkla bolmande även om det är +5C ute.

Du hade fått svaret "-Har varit i kontakt med försäljaren som sa att det är helt normalt att det är extra mycket rök och kan även lukta bränt de första 100-150 milen. På grund av underredsbehandling, bland annat"

Hur är det för dig nu, 1 år senare, det har sluta ryka?

/B