Forum - Golf 7 (13-19) - Ekonomi vid köp av ny bil

steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Mån 09 feb 2015 18:47 Svara med citat
Funderar på byta upp mig till en Golf 7. Har på vw:s hemsida "bygg din bil" kommit fram till finansiering och kollade kostnaden när man använde deras billån. Blev lite förvånad när kostnaden per månad kom upp för mina val:
Bil: 255 300, 36 mån. 50% kontant (127 650) då blev månadskostnaden 316 kr !!! Restskuld 50%.
Lönar det sig, jag kan lika gärna betala kontant, men det verkar bättre att behålla en del av kapitalet och använda billån istället.
Någon som har erfarenhet av detta?
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås
Tor 12 feb 2015 12:23 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Funderar på byta upp mig till en Golf 7. Har på vw:s hemsida "bygg din bil" kommit fram till finansiering och kollade kostnaden när man använde deras billån. Blev lite förvånad när kostnaden per månad kom upp för mina val:
Bil: 255 300, 36 mån. 50% kontant (127 650) då blev månadskostnaden 316 kr !!! Restskuld 50%.
Lönar det sig, jag kan lika gärna betala kontant, men det verkar bättre att behålla en del av kapitalet och använda billån istället.

Det verkar som dom räknat på en 3% ränta (eller kanske visade dom kostnaden efter skattereduktion).
Räntorna är ju låga överlag i dagsläget så visst, det kostar inte så mycket att låna. Men då ska du ju tänka på att om du betalar hela bilen kontant så sparar du 316 kr per månad. Räntan är ju fortfarande bara en ren utgift som totalt på 3 år blir 11376 kr.
Men det kan ju finnas anledningar att vilja behålla 50% av pengarna av andra själ. Anser man att man kan placera dom bättre och därigenom få högre avkastning än 316 kr per månad så why not?
Beror helt på vad du ska göra med dina pengar, men om du enbart fokuserar på bilen är det ju givetvis alltid billigast i långa loppet att köpa bilen utan lån. Värdet på bilen kommer ju efter 36 månader vara detsamma oavsett om du vid köpetillfället har lånat eller inte.
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Tor 12 feb 2015 13:24 Svara med citat
Hej! Har lite svårt att förstå resonemanget! Du betalar hälften kontant, sen betalar du 11376 kr fördelat på 36 mån=316/mån och har halva bilen kvar att betala efter 3 år. Skippa allt vad restvärde heter som privatperson och pröjsa bilen like a baws istället Laughing
betaride
Tor 12 feb 2015 13:50 Svara med citat
Pops skrev:
Hej! Har lite svårt att förstå resonemanget! Du betalar hälften kontant, sen betalar du 11376 kr fördelat på 36 mån=316/mån och har halva bilen kvar att betala efter 3 år. Skippa allt vad restvärde heter som privatperson och pröjsa bilen like a baws istället Laughing

Haha, ungefär det budskapet jag ville få fram bara att jag "lirkade" in det lite Laughing
steppenwolf
Tor 12 feb 2015 14:48 Svara med citat
Det finns en aspekt till som jag inte redovisade men som för min del har betydelse.
Jag har kört bil i 60 år, omkring 150 000 mil räknade jag ut att det blev.
Därför kanske nästa byte blir min sista bil och då kan det vara skönt att bara lämna tillbaka den utan något krångel med försäljning. Då kan man använda kapitalet till resor och andra nöjen!!!
Vi Bilägare hade förra året en artikel om billån/leasing för privatpersoner och i vissa fall kunde det löna sig.
betaride
Tor 12 feb 2015 15:14 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Det finns en aspekt till som jag inte redovisade men som för min del har betydelse.
Därför kanske nästa byte blir min sista bil och då kan det vara skönt att bara lämna tillbaka den utan något krångel med försäljning. Då kan man använda kapitalet till resor och andra nöjen!!!
Vi Bilägare hade förra året en artikel om billån/leasing för privatpersoner och i vissa fall kunde det löna sig.

Ok. Jag förstår hur du tänker. Men faktum kvarstår dock att det trots allt är ekonomiskt mest fördelaktigt totalt sett att köpa loss hela bilen direkt. I ditt fall är det ju helt andra aspekter som också spelar in och i det fallet kan ju enbart du själv svara på vilket alternativ du ska välja.
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Tor 12 feb 2015 16:14 Svara med citat
steppenwolf skrev:

Som läget är idag så är det otroligt billigt att låna... så skulle rekommendera dig att göra det och slippa allt krångel. Tar du dessutom en leasing så vet du ju precis vad du kommer betala. En golf har bra dealar då andrahandsvärdet sätt så högt.

Själv köpte jag min bil kontant... men det är dumt inser jag nu.
geoham
Golf 7 Ort: Göteborg
Ons 18 feb 2015 12:31 Svara med citat
steppenwolf skrev:

Håller inte alls med om att du bör pröjsa hela bilen kontant. Låt säga att räntan är runt 3%. Om du endast betalar 10% av bilen och resten av pengarna lägger du undan i någon fond, behöver inte vara högrisk fond. Du kommer att få mycket mer avkastning än 3% . Rent ekonomiskt är det absolut inte smartare att pröjsa bilen kontant.

/G
Örjan-Visby
Golf 7 1,4 Tsi 140 GT Ort: Gotland
Ons 18 feb 2015 13:02 Svara med citat
geoham skrev:
Håller inte alls med om att du bör pröjsa hela bilen kontant. Låt säga att räntan är runt 3%. Om du endast betalar 10% av bilen och resten av pengarna lägger du undan i någon fond, behöver inte vara högrisk fond. Du kommer att få mycket mer avkastning än 3% . Rent ekonomiskt är det absolut inte smartare att pröjsa bilen kontant.

/G

Håller inte riktigt med, helt plötsligt sjunker börs 20% (har hänt förrut) och då blir det jobbigt att hämta tillbaka. Vi tänker olika och vad som blev rätt vet man inte förrän efteråt. Jag betalar min kontant för då vet jag vad kostnaden blir.

Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
betaride
Ons 18 feb 2015 13:45 Svara med citat
geoham skrev:

/G

Jag nämnde också detta i mitt inlägg högre upp. Det vill säga att om du räknar med att ha en högre avkastning på pengarna än vad räntan kostar så visst, varför inte låna. MEN, det förutsätter att du dels är beredd att ta en risk att du faktiskt inte lyckas få bättre avkastning samt att du är beredd att låsa pengarna på ganska lång tid ifall marknaden fluktuerar. Som det skrevs så var just tanken med att inte casha hela bilen att kunna nyttja pengarna till annat på ålderns höst så som resor mm.

Så i det hela taget så handlar det ju helt om vad personen som köper har för planer framöver. Man kan ju glömma att man får bättre avkastning för pengarna på ett spar-konto, då är det bättre att bli av med lånet och dom räntekostnader som det medför.
ronaldhogberg
Polo 5 GTI Ort: Alingsås
Tor 17 nov 2016 14:18 Svara med citat
Hej jag har blivit lite sugen till att låna pengar till en golf, frågan är om det finns någon webbsida man kan använda sig utav. Jag har själv surfat runt och kikat lite. Det första jag snubblade på var Compricer har även kollat på https://www.pengino.se/billan.html där de har en speciell sida för billån. Tycker att det finns så många banker att välja mellan, är det någon som har ett bra tipps på en internetservice för lån? Think

/Ronald
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Tor 17 nov 2016 15:44 Svara med citat
ronaldhogberg skrev:
Hej jag har blivit lite sugen till att låna pengar till en golf, frågan är om det finns någon webbsida man kan använda sig utav. Jag har själv surfat runt och kikat lite. Det första jag snubblade på var Compricer har även kollat på https://www.pengino.se/billan.html där de har en speciell sida för billån. Tycker att det finns så många banker att välja mellan, är det någon som har ett bra tipps på en internetservice för lån? Think

/Ronald

Nu är jag ingen expert på lån, men tror du inte att du får bäst villkor från Volkswagen finans direkt i butiken?

Alltså om du tänkt att köpa en ny Golf hos en Volkswagenhandlare. Very Happy
ronaldhogberg
Tor 17 nov 2016 16:06 Svara med citat
Franzke skrev:
Nu är jag ingen expert på lån, men tror du inte att du får bäst villkor från Volkswagen finans direkt i butiken?

Alltså om du tänkt att köpa en ny Golf hos en Volkswagenhandlare. Very Happy

Jag är osäker Franzke
jag tror det är bäst att kolla runt lite med olika alternativ, efter en snabb googling så tycker många att ett banklån är att föredra, nu är förvisso den här artikeln lite gammal men checka in http://www.hd.se/2007-10-15/undvik-att-lana-via-bilhandlaren

Det verkar bli billigare att låna direkt av banken istället, hur som är jag heller ingen expert på ämnet Regular Smiley
//Ronald
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Tor 17 nov 2016 16:36 Svara med citat
Jag kan faktiskt rekommendera lendo. Hade mitt billån/privatlån hos en av de större drakarna där jag även hade rabatt i form av en medlemsrabatt. Testade på lite skoj lendo och trodde jag bara skulle få skiträntor men jag fick 1% bättre ränta på privatlånet.
ronaldhogberg
Tor 17 nov 2016 16:57 Svara med citat
FRS05 skrev:
Jag kan faktiskt rekommendera lendo. Hade mitt billån/privatlån hos en av de större drakarna där jag även hade rabatt i form av en medlemsrabatt. Testade på lite skoj lendo och trodde jag bara skulle få skiträntor men jag fick 1% bättre ränta på privatlånet.

Tack FRS05, ska checka lendo också!
FRS05
Tor 17 nov 2016 22:19 Svara med citat
Tänk bara bara att de tar en UC på lendo, dessto fler UC du tar dessto sämre.
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Tor 17 nov 2016 23:25 Svara med citat
FRS05 skrev:
Tänk bara bara att de tar en UC på lendo, dessto fler UC du tar dessto sämre.

Det där är något gammalt som hänger kvar. Idag har det ingen som helst betydelse hur många kreditupplysningar/förfrågningar som är gjorda. Bankerna vet att folk tittar runt vart man kan få bäst ränta och att det kan resultera i några förfrågningar. Det banken tittar på är beviljade respektive utnyttjade krediter.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 18 nov 2016 3:49 Svara med citat
Krille84 skrev:
Det där är något gammalt som hänger kvar. Idag har det ingen som helst betydelse hur många kreditupplysningar/förfrågningar som är gjorda. Bankerna vet att folk tittar runt vart man kan få bäst ränta och att det kan resultera i några förfrågningar. Det banken tittar på är beviljade respektive utnyttjade krediter.

Tror att du har lite fel där. En kreditupplysning syns i 12 månader, och för varje gång det registreras en ny kreditupplysning på dig sänker Upplysningscentralen (UC) ditt kreditbetyg, och därmed minskar ditt anseende hos bankerna.

https://advisa.se/blogg/kreditupplysningar-6-saker-du-maste-kanna-till  /
Krille84
Fre 18 nov 2016 5:53 Svara med citat
candyweiss skrev:
Tror att du har lite fel där. En kreditupplysning syns i 12 månader, och för varje gång det registreras en ny kreditupplysning på dig sänker Upplysningscentralen (UC) ditt kreditbetyg, och därmed minskar ditt anseende hos bankerna.

https://advisa.se/blogg/kreditupplysningar-6-saker-du-maste-kanna-till  /

Vet inte riktigt om jag ser Advisa som en säker källa. Klart att dom vill framhäva det som negativt när de marknadsför sig själva med konceptet att de samlar flera bankers ränta med en kreditupplysning.

Självklart så ser det dåligt ut om du tagit 10 kreditupplysningar för sms-lån eller liknande där ingen säkerhet finns för banken. Men billån, bostadslån etc. där banken har återtaganderätt struntar de flesta bankar i.

Såhär säger t.ex Handelsbanken:

Johan Wallqvist, presschef Handelsbanken:

– I dag är det vanligt att kunderna ansöker om bolån hos flera banker samtidigt, för att undersöka vilket erbjudande som är mest attraktivt. Flera omförfrågningar hos till exempel UC behöver alltså inte vara något konstigt. Det avgörande vid kreditgivningen är kundens förmåga att betala tillbaka sitt lån.

Och här en lånerådgivningssida (allalån.se)

Möjligt att söka lån trots många förfrågningar / UC kreditprövningar?

Ja, det går att söka lån trots för många förfrågningar. Normalt är inte antalet kreditförfrågningar något problem vilket många tror och förknippar för många kreditupplysningar eller kreditprövningar (antalet ansökningar om lån) med sannolikheten att få låna pengar och få ett lån. Givetvis så är minskar sannolikheten pga bankerna sätt att hantera den osäkerhet som för många förfrågningar skapar, men detta gäller främst vid ansökning om lån via bankernas automatiserade system via nätet. Detta är en av anledningarna till att många vill söka lån utan UC, dvs ett lån där själva kreditprövningen eller kreditupplysningen inte registreras hos UC. Normalt ska antalet kreditprövningar eller kreditupplysningar inte spela roll när låneansökan hanteras av en människa då denne går igenom låneansökan och gör en individuell bedömning. Personen ifråga ser att du t.ex. sökt lån hos flera banker för att t.ex. hitta det billigaste bolånet eller billånet eller att du sökt ett privatlån för att betala handpenningen till ditt husköp. Det kan inte den automatiska hanteringen gör utan avslår alla ansökningar som inte faller inom de förprogrammerade rammarna. När en människa går igenom låneansökan så spelar antalet kreditprövningar inte lika stor roll ifall syftet med lånen varit normalt. Hanteras din låneansökan av en människa så påverkas inte dina chanser att få lån pga antalet kreditprövningar ifall det klart framgår vad syftet har varit för de olika förfrågningarna. Är det förfrågningar för rena blancolån så kommer detta att påverka dina chanser negativt oavsett vem som går igenom din ansökan då osäkerheten ökar igen.
FRS05
Fre 18 nov 2016 9:17 Svara med citat
Det är negativt med många UC, så är det bara. Har av egen erfarenhet fått befara det och det är inga sms-lån eller sådan skit. Har du exempelvis företag så kan det tas en del UC på dig=inget bra för din privatekonomi. Men en del beror på vad förfrågningarna handkar om. Men åter igen, en del UC är mycket negativt. Har mycket erfarenheter av det själv som sagt. Så det är ingen gammal skröna.
Krille84
Fre 18 nov 2016 10:14 Svara med citat
FRS05 skrev:
Det är negativt med många UC, så är det bara. Har av egen erfarenhet fått befara det och det är inga sms-lån eller sådan skit. Har du exempelvis företag så kan det tas en del UC på dig=inget bra för din privatekonomi. Men en del beror på vad förfrågningarna handkar om. Men åter igen, en del UC är mycket negativt. Har mycket erfarenheter av det själv som sagt. Så det är ingen gammal skröna.

Läste du mitt andra inlägg nu, eller orkade du inte?
FRS05
Fre 18 nov 2016 13:53 Svara med citat
Jo, jag läste det. Men min erfarenhet är fortfarande att så inte är fallet. De flesta vägar jag vet där man söker krediter görs genom människor, även de som sker på nätet. Ibland kanske de första steget går genom en "dator" men i de fall jag varit med om har de alltid varit med en människa som godkänt det även när det görs en förfrågan över nätet.

Men gemene man som bara har huslån/billån/bensinkort och kanske något icakort med kredit så löser sig det för de flesta med lån så länge man har en hyfsad ekonomi. Då har man i regel hyfsat få UC.
Krille84
Fre 18 nov 2016 14:33 Svara med citat
FRS05 skrev:
Jo, jag läste det. Men min erfarenhet är fortfarande att så inte är fallet. De flesta vägar jag vet där man söker krediter görs genom människor, även de som sker på nätet. Ibland kanske de första steget går genom en "dator" men i de fall jag varit med om har de alltid varit med en människa som godkänt det även när det görs en förfrågan över nätet.

Men gemene man som bara har huslån/billån/bensinkort och kanske något icakort med kredit så löser sig det för de flesta med lån så länge man har en hyfsad ekonomi. Då har man i regel hyfsat få UC.

Jag blir tveksam om du läste det tillräckligt noggrant för det jag förklarar och saxar in när
Andra förklarar säger ju i det stora hela exakt samma sak som du gör nu i efterhand, bortsett från om man är egen företagare, vilket jag förutsätter att majoriteten av det svensks folket inte är.

Kreditupplysning görs på allt idag och många gånger så går det inte att komma ifrån att samla på sig såna. Det är ju en självklarhet att en bank inte säger nej per automatik bara för att du samlat på sig några, utan de gör en bedömning på vilka typer av förfrågningar du har. När jag omförhandlade mitt bolån gjorde jag det på egen hand istället för att anlita en provisionsbaserad tjänst som gör det åt mig. Då kan jag förhandla på egen hand, vilket oftast ger mig bättre ränta. Det är ju fortfarande bara en av dom som faktiskt lånar ut pengar till mig, vilket är det vesäntliga för banken. Jag har bytt mobiloperatör, vilket genererar en upplysning, jag har bytt bank för mina vardagstjänster, en kreditupplysning, beställt en ny bil, kreditupplysning. Bytt elleverantör, kreditupplysning. Som du märker blir det några stycken och jag har fått väldigt bra räntor trots flera upplysningar och det på en sketen polislön.
candyweiss
Fre 18 nov 2016 22:41 Svara med citat
Krille84 skrev:
Jag blir tveksam om du läste det tillräckligt noggrant för det jag förklarar och saxar in när
Andra förklarar säger ju i det stora hela exakt samma sak som du gör nu i efterhand, bortsett från om man är egen företagare, vilket jag förutsätter att majoriteten av det svensks folket inte är.

Kreditupplysning görs på allt idag och många gånger så går det inte att komma ifrån att samla på sig såna. Det är ju en självklarhet att en bank inte säger nej per automatik bara för att du samlat på sig några, utan de gör en bedömning på vilka typer av förfrågningar du har. När jag omförhandlade mitt bolån gjorde jag det på egen hand istället för att anlita en provisionsbaserad tjänst som gör det åt mig. Då kan jag förhandla på egen hand, vilket oftast ger mig bättre ränta. Det är ju fortfarande bara en av dom som faktiskt lånar ut pengar till mig, vilket är det vesäntliga för banken. Jag har bytt mobiloperatör, vilket genererar en upplysning, jag har bytt bank för mina vardagstjänster, en kreditupplysning, beställt en ny bil, kreditupplysning. Bytt elleverantör, kreditupplysning. Som du märker blir det några stycken och jag har fått väldigt bra räntor trots flera upplysningar och det på en sketen polislön.

Här har nog FRS05 rätt, jag har två vänner som har erfarenhet av det.
Själv har jag haft fast jobb och inkomst i många år, inga lån, inga betalningsanmärkningar, men tyvärr inga pengar på banken. Jag är medlem på ratsit.se och ser hur min scoring sjunker efterhand jag byter bank med kreditkort, skaffar coop-kort med kredit mm, jag blev tom nekad ett litet lån för några år sedan, förmodligen för att jag kollar flera låneinstitut och fått papper på det från UC.
Jag är också statligt anställd med grymt fet lön Dancing
bästkusten
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Göteborg
Lör 19 nov 2016 12:10 Svara med citat
I sommras gjorde viBilägare kalkyler för flera av dom vanligaste bilmodellerna där dom jämförde köp, lån och leasing. En av bilarna var Golf Master 2016 för 174 900kr. Just den modellen stack ut i att den var billigast att köpa, tror man tjänade 200kr per månad jämfört med dom andra alternativen.

Om nu ekonomin är så viktig, då borde du välja en billigare version. 250 000 låter VÄLDIGT dyrt för en Golf, speciellt med tanke på din ålder då du knappast har nytta av en Golf GTI. Sedan krånglar alltid dom dyrare versionerna mer och är dyrare i skatt/bränsle. Det överlägset viktigaste i kalkylen är vad bilen kostar i iinköp och vad den är värd efter x antal år.
candyweiss
Lör 19 nov 2016 15:19 Svara med citat
bästkusten skrev:
speciellt med tanke på din ålder då du knappast har nytta av en Golf GTI. Sedan krånglar alltid dom dyrare versionerna mer och är dyrare i skatt/bränsle.

Förstår inte vad åldern har med detta att göra, vem har nytta av en GTI? Var går åldersgränsen för det?
Dyrare skatt/bränsle? Nu får du nog tänka om lite, köp en GTE så får du svar direkt http://showroom.volkswagen.se/golf-gte/
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Lör 19 nov 2016 16:00 Svara med citat
bästkusten skrev:

Om nu ekonomin är så viktig, då borde du välja en billigare version. 250 000 låter VÄLDIGT dyrt för en Golf, speciellt med tanke på din ålder då du knappast har nytta av en Golf GTI. Sedan krånglar alltid dom dyrare versionerna mer och är dyrare i skatt/bränsle. Det överlägset viktigaste i kalkylen är vad bilen kostar i iinköp och vad den är värd efter x antal år.

Vid vilken ålder blir man för gammal för att köra Golf GTI? Nu så blir jag orolig för om jag kan ha kvar min Golf eller om jag nu måste byta till en annan bil.
candyweiss
Lör 19 nov 2016 16:14 Svara med citat
bästkusten skrev:
I sommras gjorde viBilägare kalkyler för flera av dom vanligaste bilmodellerna där dom jämförde köp, lån och leasing. En av bilarna var Golf Master 2016 för 174 900kr. Just den modellen stack ut i att den var billigast att köpa, tror man tjänade 200kr per månad jämfört med dom andra alternativen.

Hur gammal/ung är ronaldhogberg?
bästkusten
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Göteborg
Sön 20 nov 2016 14:57 Svara med citat
candyweiss skrev:
Förstår inte vad åldern har med detta att göra, vem har nytta av en GTI? Var går åldersgränsen för det?
Dyrare skatt/bränsle? Nu får du nog tänka om lite, köp en GTE så får du svar direkt http://showroom.volkswagen.se/golf-gte/

Den som planerar att köra väldigt fort har nytta av en GTI, trådstartaren skriver ju att han är över 75 är så jag antog att han inte har så stort behov av att köra 250 km/h. En GTE är ju precis det jag menar, väldigt mycket dyrare i inköp och den har den ju större törstigare motorn. Sen är det en ovanlig modell så betydligt större risk för problem.
steppenwolf
Sön 20 nov 2016 17:42 Svara med citat
bästkusten skrev:
Den som planerar att köra väldigt fort har nytta av en GTI, trådstartaren skriver ju att han är över 75 är så jag antog att han inte har så stort behov av att köra 250 km/h. En GTE är ju precis det jag menar, väldigt mycket dyrare i inköp och den har den ju större törstigare motorn. Sen är det en ovanlig modell så betydligt större risk för problem.

Jag är 72 år.
Felet var att jag skrev att jag kört bil i 60 år så jag förstår hur du fick fram min ålder.
Om vi säger sä här: jag har haft körkort i 54 år, men har trots det kört bil i 60 år! De 6 första av dessa blev kanske inte så många mil...
För övrigt så blir det roligare och roligare att köra fort ju äldre man blir, eller är det så att man tycker att det går fortare?
Sida 1, 2  >