Forum - Golf 7 (13-19) - RFT-däck

candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 25 nov 2016 18:31 Svara med citat
Vad vet ni och tycker om RFT-däck?

https://www.autobutler.se/wiki/vad-ar-punkteringsfria-dack
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Fre 25 nov 2016 20:18 Svara med citat
Min åsikt är att RFT-däck är skräp. Betydligt högre bullernivå och bilen blir stötigare. Dessutom så blir bilen mer instabil med såna däck än med traditionella.

Det enda som är bra med dom är att man i bästa fall slipper stå i regnet på en 110- väg och byta.
cassidy
Golf 7 GTD Ort: Västerås
Fre 25 nov 2016 21:19 Svara med citat
Bytte från BMW till Golf nyligen, har haft två st 120d på rad och jag har inget postivt alls att säga om RFT. En stort bidragande anledning att jag valde bort BMW är att de envisas med RFT.

Dyra, otroligt spårkänsliga, låter mer och sämre grepp.
Den lilla lilla "fördelen" med att det är punkteringsfritt kompenserar du lätt genom att antingen serva bilen på ett ställe som bjuder på assistansförsäkring eller betala det som tillägg på försäkringen.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Fre 25 nov 2016 21:45 Svara med citat
cassidy skrev:
Bytte från BMW till Golf nyligen, har haft två st 120d på rad och jag har inget postivt alls att säga om RFT. En stort bidragande anledning att jag valde bort BMW är att de envisas med RFT.

Dyra, otroligt spårkänsliga, låter mer och sämre grepp.
Den lilla lilla "fördelen" med att det är punkteringsfritt kompenserar du lätt genom att antingen serva bilen på ett ställe som bjuder på assistansförsäkring eller betala det som tillägg på försäkringen.

Japp, bättre då med SI däck (seal inside) som sitter standard på nya Tiguan...
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Fre 25 nov 2016 21:54 Svara med citat
Jag har ingen erfarenhet av RFT själv men jag läser Teknikens Värld och den tidningen totalsågar RFT.

Den största fördelen med RFT är att du slipper byta däck vid vägkanten på autobahn, vilket är riktigt farligt, utan du kan linka vidare till en verkstad och låta dem byta i lugn och ro. Men det är den enda fördelen. Nackdelen är att verkstaden antagligen inte ens har något nytt RFT hemma utan det är en beställningsvara, så bilen kommer bli stående i några dagar i väntan på ett nytt däck.

Teknikens Värld ifrågasätter också behovet av RFT eftersom man får punktering i genomsnitt var 8000:e mil, och vi kör i genomsnitt 1200-1500 mil om året. En punktering var 6:e år eller dåliga vägegenskaper hela tiden som du använder bilen?
candyweiss
Lör 26 nov 2016 9:16 Svara med citat
Mranderz skrev:
Japp, bättre då med SI däck (seal inside) som sitter standard på nya Tiguan...

Jag trodde att nya Tiguanen hade RFT-däck. Hur ser man vilka däck man har?
Någon speciell beteckning, eller det står rft eller si någonstans?
Krille84
Lör 26 nov 2016 10:15 Svara med citat
candyweiss skrev:

De brukar vara märkt RFT och ibland står det även "Run flat" i klartext.
Mranderz
Lör 26 nov 2016 10:20 Svara med citat
candyweiss skrev:

På mina Pirelli står det "seal inside" på sidan av däcket. Samma på chefens tiggy med 19"
candyweiss
Lör 26 nov 2016 10:23 Svara med citat
Krille84 skrev:
De brukar vara märkt RFT och ibland står det även "Run flat" i klartext.

Får ut och kolla på däcken senare idag Regular Smiley

Det som jag tycker är märkligt är att säljaren sa att min Tiguan skulle ha RFT-däck, men varför har den då kompressor och punkteringsvätska?
Mranderz
Lör 26 nov 2016 10:25 Svara med citat
Tjaaa, det är väl standard att man får det om man inte valt till reservhjul. Vinterdäcken kanske inte är seal inside däck? Inte mina iaf...
candyweiss
Lör 26 nov 2016 10:52 Svara med citat
Mranderz skrev:
Tjaaa, det är väl standard att man får det om man inte valt till reservhjul. Vinterdäcken kanske inte är seal inside däck? Inte mina iaf...

Vi kunde inte välja till reservhjul när vi beställde.

Tydligen har Conti något som heter SSR, men det är kanske i stort sett samma som RFT?

Med RFT ska man kunna köra upp till 24 mil med punktering och med SSR 8 mil.

SSR – the Self Supporting Runflat Tyre.
RFT-däck (Run Flat Tyres)
S.I. - Seal Inside

Verkar bara till att vara olika benämningar på "samma" sak.
Mranderz
Lör 26 nov 2016 11:03 Svara med citat
Märkligt att ni inte kunde välja till reservhjul (av platsbesparande typ...)

Pirellis seal inside är inte ett run flat däck. Dock har pirelli också rf däck men min bil levererades med seal inside däck. Googla på seal inside så får du mer info. SSR och RFT är samma sak men S.I är något helt annat.

Personligen föredrar jag seal inside, inga speciella fälgar, går att laga, ska tydligen ha samma rullmotstånd mm
candyweiss
Lör 26 nov 2016 11:39 Svara med citat
Mranderz skrev:
Märkligt att ni inte kunde välja till reservhjul (av platsbesparande typ...)

Pirellis seal inside är inte ett run flat däck. Dock har pirelli också rf däck men min bil levererades med seal inside däck. Googla på seal inside så får du mer info. SSR och RFT är samma sak men S.I är något helt annat.

Personligen föredrar jag seal inside, inga speciella fälgar, går att laga, ska tydligen ha samma rullmotstånd mm

Så om bilen levererades med RFT-däck så har den alltså speciella fälgar för det?
Med andra ord så måste man köpa RFT-däck igen vid däckbyte om man vill behålla fälgarna?

Eller det kanske så att fälgarna passar alla däck, men RFT kräver speciella fälgar?
Matin
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan
Lör 26 nov 2016 11:53 Svara med citat
candyweiss skrev:
Vi kunde inte välja till reservhjul när vi beställde.

Tydligen har Conti något som heter SSR, men det är kanske i stort sett samma som RFT?

Med RFT ska man kunna köra upp till 24 mil med punktering och med SSR 8 mil.

SSR – the Self Supporting Runflat Tyre.
RFT-däck (Run Flat Tyres)
S.I. - Seal Inside

Verkar bara till att vara olika benämningar på "samma" sak.

Gällande möjlighet till reservhjul, så hade jag samma problem och det slutade med att jag själv tog kontakt med Volkswagen för att verifiera om det verkligen var så att man inte kunde få sin Alltrack med reservhjul. Extra kul var det när en jag känner köpte TSI versionen av alltrack och hade reservhjul.

Var/är ett problem i deras konfigurator, som säljarna verkar följa slaviskt oavsett vad den ger för resultat. Ett gäng chimpanser hade lyckats lika bra...
Krille84
Lör 26 nov 2016 11:54 Svara med citat
candyweiss skrev:
Så om bilen levererades med RFT-däck så har den alltså speciella fälgar för det?
Med andra ord så måste man köpa RFT-däck igen vid däckbyte om man vill behålla fälgarna?

Eller det kanske så att fälgarna passar alla däck, men RFT kräver speciella fälgar?

Nä, det går alldeles utmärkt att byta till däck av annan sort än RFT om du vill det.
Förut har det varit så att RFT krävt en specialfälg med en klack ute i fälgkanten men jag tror inte det är så längre.
candyweiss
Lör 26 nov 2016 13:01 Svara med citat
Krille84 skrev:
Nä, det går alldeles utmärkt att byta till däck av annan sort än RFT om du vill det.
Förut har det varit så att RFT krävt en specialfälg med en klack ute i fälgkanten men jag tror inte det är så längre.

Skönt att höra, annars hade jag blivit ledsen.
Kollade mina 235/55-18 Conti nu, det enda jag hittar är märkningen Conti Seal.
Krille84
Lör 26 nov 2016 13:23 Svara med citat
candyweiss skrev:
Skönt att höra, annars hade jag blivit ledsen.
Kollade mina 235/55-18 Conti nu, det enda jag hittar är märkningen Conti Seal.

Conti Seal är en typ av RFT.

Senast ändrad Lör 26 nov 2016 13:31, ändrad totalt 1 gång
candyweiss
Lör 26 nov 2016 13:26 Svara med citat
Krille84 skrev:
Conti Seal är en typ en RFT.

Tack Sad
Krille84
Lör 26 nov 2016 13:32 Svara med citat
Från början var BMW ensamma med detta skräp, men känns som de flesta börjat med det. Antagligen för att man ska bli tvungen att köpa ett nytt däck istället för att kunna laga det...
Mranderz
Lör 26 nov 2016 16:15 Svara med citat
Krille84 skrev:
Conti Seal är en typ av RFT.

Ähum, nej. Contiseal är precis som Pirellis Seal inside, inte alls som ett RF däck. RF däck är uppbyggda med sidoväggar som inte kollapsar vid punktering och en förstärkning som gör att däcket, vid punktering, inte kränger loss.

Contiseal har en trögflytande beläggning inuti däcket som, vid penetration, bildar en lufttät försegling antingen runt det penetrerande föremålet eller, om föremålet dras ut, direkt tätar hålet. Ett däck med den typen av försegling går att reparera.

Hatar att märka ord men det är viktiga skillnader. Smile
Krille84
Lör 26 nov 2016 16:46 Svara med citat
Mranderz skrev:
Ähum, nej. Contiseal är precis som Pirellis Seal inside, inte alls som ett RF däck. RF däck är uppbyggda med sidoväggar som inte kollapsar vid punktering och en förstärkning som gör att däcket, vid punktering, inte kränger loss.

Contiseal har en trögflytande beläggning inuti däcket som, vid penetration, bildar en lufttät försegling antingen runt det penetrerande föremålet eller, om föremålet dras ut, direkt tätar hålet. Ett däck med den typen av försegling går att reparera.

Jag hatar också att märka ord, men var vänlig och läs vad jag skrev igen. Är en "TYP" av RFT. Continental själva beskriver däcket såhär " The SSR system is a runflat technology developed by Continental"
Mranderz
Lör 26 nov 2016 17:04 Svara med citat
Krille84 skrev:
Jag hatar också att märka ord, men var vänlig och läs vad jag skrev igen. Är en "TYP" av RFT. Continental själva beskriver däcket såhär " The SSR system is a runflat technology developed by Continental"

Sant men det finns en viktig skillnad. Ett riktigt runflat däck tål att köras helt utan luft. Skulle luften gå ur helt ur ett SI däck går det inte att köras utan risk att däcket helt går sönder alt krängs av fälgen.
candyweiss
Lör 26 nov 2016 17:04 Svara med citat
Mranderz skrev:

En spännande sak är att Continental själv skriver att Tiguanen ska 2.2 kilo runt om med enbart förare, fullastad ska den ha 2.5 kilo fram och 2.7 kilo bak. Detta gäller oavsett 16, 17, 18, 19 eller 20 tums fälgar.

Ska bli spännande att höra vad vag säger om detta. Jag sa att det står 2.2 kilo på lappen i dörren, men på VAG sa man att det är helt fel, det ska vara 2.8 kilo runt om.
Mranderz
Lör 26 nov 2016 17:06 Svara med citat
Tycker det är en jäkla djungel det där. I vinterdäcken kör jag nu 2.5. I sommardäcken, 20', kör jag 2.8.
candyweiss
Lör 26 nov 2016 17:56 Svara med citat
Mranderz skrev:
Tycker det är en jäkla djungel det där. I vinterdäcken kör jag nu 2.5. I sommardäcken, 20', kör jag 2.8.

Håller med, har själv sagt och läst många gånger och att flera däckverkstäder säger:
15 tum - 2.5 kilo
16 tum - 2.6 kilo
17 tum - 2.7 kilo
18 tum 2.8 kilo
19 tum - 2.9 kilo
20 tum - 3-0 kilo

Men då kan man undra varför Conti själva säger 2.2 kilo runt om med 17 - 20 tums fälgar?
(Detta till Tiguanen)
Krille84
Lör 26 nov 2016 23:28 Svara med citat
Mranderz skrev:
Sant men det finns en viktig skillnad. Ett riktigt runflat däck tål att köras helt utan luft. Skulle luften gå ur helt ur ett SI däck går det inte att köras utan risk att däcket helt går sönder alt krängs av fälgen.

Jag har aldrig hävdat något annat.