Forum - Golf 4 (98-04) - Bilen går bra men batteriet kanske behöver bytas.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Ons 08 feb 2017 20:33 Svara med citat
Jag testade batteriet idag, Testaren visade att jag skulle byta batteri. Kör jag inte med bilen på 5 dagar så startar den inte.Ska man gå den enkla vägen ock köpa ett Biltemabatteri? Eller ska jag leta någon annan stans. Det är en 2002 1,6 Variant. Bensinare.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 09 feb 2017 16:52 Svara med citat
Det blev ett Bosch 60 ampere från Mekonomen 1079kr. 3 års garanti.
Det finns billigare batteri på nätet ock skroten, Men jag vågar inte köpa begagnat eller skicka efter. Det kan bli knasigheter.
Om det inte passar osv. Sen laddade jag det med en intelligent laddare tills det var full strömstyrka. Nästa grej är väl att remmen gnisslar kalla dagar. Eller om det är nåt annat som låter.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tor 09 feb 2017 17:34 Svara med citat
Jag köper ofta beg. delar men när det gäller elprylar och speciellt batteri till bilen då blir det nytt, för det finns inget värre än när man sätter i nyckeln och vrider och allt är dött precis då man verkligen behöver åka, så den bedömningen du gjorde var nog helt rätt visst kostar det lite extra men funktion och trygghet kostar lite mer.

Många problem man läser här är nog relaterade till att inte ha bra grejor. En annan sak är jordningen också problem-relaterat hur ser anslutningen ut mot karossen? att lossa bulten göra väldigt rent och fetta in ett litet jobb som gör så mycket till att slippa elproblem.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 11 feb 2017 8:40 Svara med citat
Senast jag behövde byta batteri i en bil så köpte jag för ett par hundringar på skroten inga problem alls under de år jag hade kvar bilen.