Forum - Volkswagen Passat - 4motion som endast driver på framhjulen.

Mais
Passat 7 Ort: Stockholm
Mån 07 nov 2016 10:07 Svara med citat
Hej, hoppas på lite tips!

Köpte en passat 4motion 2013 DSG 170 TDI i höstas.
Märkte nu när det kommit lite snö att bilen endast driver på framhjulen oavsett ESC på eller av eller lite eller mycket gas Smile

Självklart mindre lycklig över detta.

Så tips på vad jag kan kolla och göra?
Är ej speciellt bilmeckar kunnig...

Eller är det bara åka till VW verkstaden och betala dyra undersökningapengar samtidigt som den ska servas för 6000 mil?

Stort tack på förhand
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 07 nov 2016 15:21 Svara med citat
Mais skrev:
Hej, hoppas på lite tips!

Köpte en passat 4motion 2013 DSG 170 TDI i höstas.
Märkte nu när det kommit lite snö att bilen endast driver på framhjulen oavsett ESC på eller av eller lite eller mycket gas Smile

Självklart mindre lycklig över detta.

Så tips på vad jag kan kolla och göra?

Eller är det bara åka till VW verkstaden och betala dyra undersökningapengar samtidigt som den ska servas för 6000 mil?

Stort tack på förhand

2 enkla saker att börja med, även utan större mekarvana.

Nr 1, öppna instruktionsboken och leta upp sidan med säkringar. Kolla vilken eller vilka säkringar som har med drivningen att göra, byt eller mät så dessa är hela och om någon är trasig byt och testa...

Nr 2, kolla felkoder. Om du gör det själv, kompis eller verkstad spelar mindre roll.

Skriv vilka felkodsnummer etc som finns så kan nog många hjälpa och tipsa dig hur din bil fungerar bra igen.
Mais
Mån 07 nov 2016 15:30 Svara med citat
Stort tack så långt!
Skall kolla säkringarna ikväll tänkte jag, dock hittar jag ingenstans vilken säkring som går till vad...

Vad behöver jag för att enklast kolla upp ev felkoder?(utrustning)
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Mån 07 nov 2016 18:00 Svara med citat
Mais skrev:

Stort tack på förhand

Ja så är det om man ej är meck kunnig! Smile

Ingen säkring som är trasig de är ja nästan 100% på.
Däremot en trasig Haldex pump/motor den sitter i bakaxeln och gör så att den driver på alla 4, den är troligen trasig. Åk med bilen till VAG verkstad, be de ta en kik. Har varit med om samma fel på liknande bilar på jobbet nån gång. Men de är inte jätte vanligt.. Mer på de äldre där de fuskats med Haldex olje bytet.

Är den servad som den ska innan på auktoriserad verkstad så borde du kunna få det på ngn sorts goodwill lr liknande. Alt. din egen motorskade försäkring.

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Mais
Tis 08 nov 2016 19:54 Svara med citat
Ja nu bokat tid hos en Mekonomen som skall ta en titt på detta samtidigt som 6000mil servicen i slutet av veckan . Den är servad enl bok innan men är ju bara en service (3000mil) och då skall väl inget göras åt haldex vad jag kan hitta på nätet.
Tycker av det jag läst på nätet att en 3år/6000mil låter konstigt? Samt känns jävligt surt när jag själv köpte den för ca 2mån sedan, inte så att man kollar 4-hjulsdeiften när man provkör en bil i Augusti...
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 09 nov 2016 12:57 Svara med citat
Hm...jag tvivlade också på att min Golf 4M verkligen driver även bak i halka men inte nu längre! Varit ute i snökaoset och testat skillnaden mellan min golf och helt nya Tiguan och kan bara konstatera att de beter sig likadant.

Det jag testat är följande:

I brant backe på extremt halt underlag (andra framhjulsdrivna bilar står och slirar) har jag bara gasat på och kommit upp från stillastående! Har kollat bakhjulen när jag kört iväg (dörren öppen och tittat bak på förarsidan) och är förvånad över att bakhjulen inte tycks sladda alls medans framhjulen lever cirkus och spinner men bilen tar sig upp med lätt spinnande framhjul.

Tiguanen beter sig på exakt samma sätt, Framhjulen slirar men bilen tar sig upp även för brantare och superhala vägar.

Vet inte hur systemet är tänkt att fungera men den ska väl inte sladda loss på alla fyra hjulen?

Hade min golf inte drivet på bakhjulen hade jag omöjligt kommit upp (tredje säsongen, 3000 mil på dubbfria vinterdäcken) utan blivit en i mängden med varningsblinkers på i backen...

Har också agerat plogbil idag med Golfen i halvmeter snö, inga problem!

Så...hur är du så säker på att den inte driver bak?
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 09 nov 2016 13:06 Svara med citat
Är väl bara ut på en parkering i snön och svänga fullt och gasa. Lovar att röven sladdar ut.
Våran passat sliter loss alla 4 hjul utan problem vid halka.
Men gasar man mjukt så bara den tuggar sig fram.
Men jag har aldrig varit med om att framhjulen spinner och inte bakhjulen.
Men jag börjar alltid vintertid med att stänga av antispinn när jag startar bilen. Vem fan kan köra bil med den inkopplad. Då styr det ju inte.
Det gör man ju med bakhjulen.

Inte aktiv längre.
Mranderz
Ons 09 nov 2016 22:52 Svara med citat
Smurfen skrev:
Är väl bara ut på en parkering i snön och svänga fullt och gasa. Lovar att röven sladdar ut.
Våran passat sliter loss alla 4 hjul utan problem vid halka.
Men gasar man mjukt så bara den tuggar sig fram.
Men jag har aldrig varit med om att framhjulen spinner och inte bakhjulen.
Men jag börjar alltid vintertid med att stänga av antispinn när jag startar bilen. Vem fan kan köra bil med den inkopplad. Då styr det ju inte.
Det gör man ju med bakhjulen.

Testat men det går inte att stänga av alla hjälpsystem helt så nej, den överstyr inte alls. Sad
Testade att backa upp för en hal backe och då drog bakändan vänster höger medans framhjulen spann. Borde ju innebära att bakhjulen också spann loss. Svårt att se bägge sidor inifrån bilen...

Tiguanen däremot överstyr lite grann vid gaspådrag om man inte kör på snö-läget.

När golfen var ny testade jag den med framhjulen på blankis och bakhjulen på asfalt, framhjulen spann och slira och bakhjulen tryckte på utan att dra loss. Svårt att tro att det varit fel på haldexen från start.

Nya tiguanen gör ju exakt samma sak, framhjulen drar loss men utan att bakhjulen spinner loss?

Förvirrande....kan bero på att jag suttit i kö 5 timmar för en färd på 6 km idag, heja stockholm...
Mais
Tor 10 nov 2016 0:37 Svara med citat
Mranderz skrev:
Hm...jag tvivlade också på att min Golf 4M verkligen driver även bak i halka men inte nu längre! Varit ute i snökaoset och testat skillnaden mellan min golf och helt nya Tiguan och kan bara konstatera att de beter sig likadant.

Det jag testat är följande:

I brant backe på extremt halt underlag (andra framhjulsdrivna bilar står och slirar) har jag bara gasat på och kommit upp från stillastående! Har kollat bakhjulen när jag kört iväg (dörren öppen och tittat bak på förarsidan) och är förvånad över att bakhjulen inte tycks sladda alls medans framhjulen lever cirkus och spinner men bilen tar sig upp med lätt spinnande framhjul.

Tiguanen beter sig på exakt samma sätt, Framhjulen slirar men bilen tar sig upp även för brantare och superhala vägar.

Vet inte hur systemet är tänkt att fungera men den ska väl inte sladda loss på alla fyra hjulen?

Hade min golf inte drivet på bakhjulen hade jag omöjligt kommit upp (tredje säsongen, 3000 mil på dubbfria vinterdäcken) utan blivit en i mängden med varningsblinkers på i backen...

Har också agerat plogbil idag med Golfen i halvmeter snö, inga problem!

Så...hur är du så säker på att den inte driver bak?

Hur jag är så säker?
Ja jag har gjort precis som du men skillnaden blir är att jag blir stående i backen med framhjulen spinnande och kommer inte en decimeter fram och bakhjulen står helt stilla.
Sedan tycker jag det är rätt enkelt att känna på halt underlag (som det varit i Sthlm området sista dagarna) när jag sedan provar en A4 quattro så känner man skillnaden vid varje gaspådrag både rakt fram och i kurvor.
Adamstenholm
Golf 7 1,6 tdi 4motion Ort: Sundsvall
Tor 10 nov 2016 5:29 Svara med citat
Verkar som du och jag Mais har samma typ av bekymmer testade och i backe men ingenting händer förutom att framhjulen spinner hela tiden. Min bil är på verkstad nu så vi får se vad dom kommer fram till.

//Adam
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 10 nov 2016 7:38 Svara med citat
[quote="Mranderz"]Testat men det går inte att stänga av alla hjälpsystem helt så nej, den överstyr inte alls. Sad
quote]

Mer våld.

Vi hade en 2013 passat dsg med 170hk dieseln som man inte heller kunde stänga av alla hjälpsystem.
Men lite sladda kunde man med lite övertalan på bilen. Inga långsladdar för då sa systemet ifrån.

Men kommer man inte upp för en backe för att framhjulen slirar så är det garanterat dålig Haldex.

Inte aktiv längre.
Mais
Fre 11 nov 2016 11:26 Svara med citat
Nu klar på mekonomen verkstad, de hitta inget och inga felkoder enl. de, men de konstatera att den bara verkade driva på 2hjul även de.

Rekommenderad att uppsöka en VW verkstad.. kul kul...
Adamstenholm
Fre 11 nov 2016 11:49 Svara med citat
Mais skrev:
Nu klar på mekonomen verkstad, de hitta inget och inga felkoder enl. de, men de konstatera att den bara verkade driva på 2hjul även de.

Rekommenderad att uppsöka en VW verkstad.. kul kul...

Tråkigt då jag antar att du ändå måste betala för felsökningen. På VW i Sundsvall ville dom ha 1500kr för en timmes felsökning och det räckte tydligen. För jag hittade inga felkoder trots att jag har Vag-com. Undrar vad dom stora vag verkstäderna använder för system att hitta dessa fel?

//Adam
golf666
Fre 11 nov 2016 17:25 Svara med citat
Vi på auktoriserad verkstad använder oss utav ODIS - VAG:s eget felsökningsprogram!

Inte första gången jag hör om att icke auktoriserade verkstäder misslyckas med felsökning på lite mer avancerade saker tyvärr.
Kan vara värt att lämna in den på auktoriserad verkstad ibland då vi oftast har mkt mer avancerad utrustning än de mindre verkstäderna och även mer utbildning på specifika modeller och utrustning på våra egna bilar.
Mekonomen och många andra verkstäder har ja basic koll på alla bilar även om de såklart finns personer där som kanske har lite mer koll på ngt speciellt märke.

Kanske ngt dyrare men du hade sluppit lämna in den på ytterligare 1 ställe! Wink

Men om de kollat i rätt menyer och i rätt styrdon så borde de fått fram fel på 4-hjuls elektroniken även med VAG-com.

Vid 6000mil så ska de ha bytt dsg olja + och även dsg filtret, Hoppas de gjorde det o använde rätt olja!
Tror att de kanske är 9000mil man byter Haldex oljan, är osäker då ja mest reparerar bilar på jobbet och inte servar så mkt..

-Jobbar på auktoriserad VAG verkstad

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Adamstenholm
Fre 11 nov 2016 17:52 Svara med citat
golf666 skrev:
Vi på auktoriserad verkstad använder oss utav ODIS - VAG:s eget felsökningsprogram!

Inte första gången jag hör om att icke auktoriserade verkstäder misslyckas med felsökning på lite mer avancerade saker tyvärr.
Kan vara värt att lämna in den på auktoriserad verkstad ibland då vi oftast har mkt mer avancerad utrustning än de mindre verkstäderna och även mer utbildning på specifika modeller och utrustning på våra egna bilar.
Mekonomen och många andra verkstäder har ja basic koll på alla bilar även om de såklart finns personer där som kanske har lite mer koll på ngt speciellt märke.

Kanske ngt dyrare men du hade sluppit lämna in den på ytterligare 1 ställe! Wink

Men om de kollat i rätt menyer och i rätt styrdon så borde de fått fram fel på 4-hjuls elektroniken även med VAG-com.

Vid 6000mil så ska de ha bytt dsg olja + och även dsg filtret, Hoppas de gjorde det o använde rätt olja!
Tror att de kanske är 9000mil man byter Haldex oljan, är osäker då ja mest reparerar bilar på jobbet och inte servar så mkt..

-Jobbar på auktoriserad VAG verkstad

Ok men när jag försökte öppna menyn för AWD på Vag-com kunde den inte kommunicera med det styrdonet.
Dom sa till mig att min haldexolja skulle bytas i Februari och min bil har gått 4900mil nu så kanske 6000mil är intervallen då? Ja när man har så pass ny bil så är det väl lika bra att dom som jobbar hela dagarna med detta märke får kika på det. Några hundralappar hit och dit.

//Adam
Mais
Fre 11 nov 2016 19:48 Svara med citat
Ja snålheten om man nu ska kalla det snålhet bedrar visheten, jag hade tänkt kombinera det hela med 6000mil servicen och det var ju en vissa skillnad på pris där, 6000kr hos mekonomen och 11 hos en VW.
Dock efter ett expressbrsök hos VW idag hitta de felet efter 15minuter, enl. De är "pumpen" sönder, så 5600kr kostar en ny sådan och en till dag på verkstaden.
3år gammal bil och 6000mil, borde inte dessa grejer hålla längre /mer?
Mranderz
Fre 11 nov 2016 20:22 Svara med citat
Mais skrev:
Ja snålheten om man nu ska kalla det snålhet bedrar visheten, jag hade tänkt kombinera det hela med 6000mil servicen och det var ju en vissa skillnad på pris där, 6000kr hos mekonomen och 11 hos en VW.
Dock efter ett expressbrsök hos VW idag hitta de felet efter 15minuter, enl. De är "pumpen" sönder, så 5600kr kostar en ny sådan och en till dag på verkstaden.
3år gammal bil och 6000mil, borde inte dessa grejer hålla längre /mer?

2000:- kostar enbart felsökning för mig. På min verkstad vågade man inte lova men skulle försöka få goodwill på det då bilen är sevad enligt bok och gått 7000 mil, uttagen april 2014.

Minns dock att bilen redan i våras började bete sig lite märkligt när jag körde ut från parkeringen ibland. Kändes som det var halt och bilen liksom knuffade på bakifrån stötvis. "Dödsryckningar" från pumpen antar jag...

Som sagt, mörkertalet e nog stort. Enkelt att kolla dock, rivstart på grus SKA tydligen ge spinn både fram o bak...

Serviceintervall för oljebyte Haldex går på tid, inte körda mil, min skulle in i april, 3 år alltså.
Mranderz
Fre 11 nov 2016 20:25 Svara med citat
Motorskadeförsäkringen täcker dock pumpen i värsta fall så max 5.000:- för mig (trafikskolebil)
Mais
Fre 11 nov 2016 21:36 Svara med citat
Jag frågade om goodwill också men de började klaga på att de bara gör det om bilen är servad där hos de... jag ifrågasatte det starkt och då sa han att han skulle väl fråga då, ringde 2h senare och sa att han fått nej från "VW" rakt av bara. Inte helt nöjd här faktiskt med det bemötandet.
golf666
Fre 11 nov 2016 22:58 Svara med citat
Får man ingen kontakt med styrdonet så brukar de indikera på att pumpen/styrdonet är dött..

De är INTE vanligt att pumpen går sönder men det har hänt på några.

Ja som kör mkt bilar både i jobbet och har de som intresse känner direkt skillnad på en bil som har 4wd som funkar och en 4wd som ej funkar.
En bil som 4wdn funkar på skottar bara på i rondeller ex vid något blött underlag medans en som har icke fungerande 4wd lixom nästan står kvar och krafsar lite med framhjulen och greppar efter fäste - antisladd lampan blinkar av och till o indikerar på dåligt fäste

De är ju så att om man servar som man ska = auktoriserad verkstad så får man enklare och lättare hjälp med goodwill osv.

Säger ju sig själv, varför hjälpa någon som aldrig dragit in pengar till företaget ? Utan servar icke auktoriserat...
De är ju som att skjuta sig själv i foten Smile Jävligt dumt!
Visst om VW skulle hjälpa personen med detta på ex. goodwill eller 70/30 (vw tar 70% på material ex och kunden tar 30% av resterande) så skulle du va nöjd med att du fick de såklart.
Men vid nästa service så servar du iaf på mekonomen och vi ser inte dig som kund förän nästa gång en icke auktoriserad verkstad misslyckas med ex en lite mer avancerad felsökning.
Då kommer du krypande tillbaka...

Förstår du hur ja menar?

Visst ska inte ngt sånt här hända i vanliga fall, men de är en bil.
De går sönder oavsett om de är 1 månad eller 10 år, förr eller senare!

tillägg:
Sen är de ju en viss skillnad på vad vi har för utbildningar, utrustning m.m.. mot en icke auktoriserad verkstad !
En dator med våra program i kostar ca 40k/styck.
En bärbar dator med VAG-com i eller annat felsökningsprogram till annat märke kanske kostar 1/4 del av priset vad våran VAG-dator kostar.

Eller våra utbildningar vi får för att vara experter inom bilarna.
Åker iväg på kurser med jämna mellanrum för att hålla oss uppdaterade om all ny teknik osv.
Eller alla våra special verktyg för alla olika jobb.

Medans icke auktoriserad verkstad kanske får försöka klara problemet själva eller custom bygga om ngt verktyg från kamasa, biltema, wurth eller annat företag för att lösa uppgiften.

Då köper vi in ett verktyg som är byggt för just den grejen. De verktygen kostar det med.
Så de är klart att de kostar lite granna mer att "stå" under taket på auktoriserad verkstad än att stå under taket på en icke auktoriserad verkstad. Hade du servat auktoriserat så hade de kanske hjälpt dig på goodwill och tagit en del av kakan och du kanske knappt behövt betala självrisken..

Mais
Fre 11 nov 2016 23:21 Svara med citat
Är helt med på ditt tänk, därav min kommentar om jag var "dumsnål".
Men jag tänker även såhär, bilen jag har är en VW, VW godkänner att jag servar bilen hos ex.mekonomen iom att ev garantier inte upphör för att jag servar bilen där.
Sedan fungerar just jag såhär, jag har lärt mig läxan med detta, nu går min service plus reperation på ungefär samma som bara servicen skulle kostat hos VW. (Så egentligen ingen "skada" skedd förutom strulet och tiden)
Dock så känner jag att om VW nu skulle vara lite extra serviceminded så väljer jag de utan att tveka nästa gång, pga just det och smidighet och kvalitetskänsla, samt även det jag skulle säga till bekanta.
Inget extra så är det ju så att man alltid får ta i beräkning att servar man på mekonomen så har man 5-6tusen "över" till eventuella reservdelar och byten, för det finns ju inget som säger att VW kör goodwill utan jag kanske hade fått betala detta oavsett utöver den högre servicekostnaden!
Mranderz
Fre 11 nov 2016 23:34 Svara med citat
Fast vänta lite nu. Du skriver att det inte är vanligt att pumpen går sönder? En snabb googling ger gott om träffar. Samtidigt måste det vara massor som åker runt utan drivning bak? Typ jag, fast jag tror min aldrig drivit bak överhuvudtaget (det är en 4 motion med säkerhet). Minns att jag testade när bilen gått 7 mil, framhjulen på is, den tog sig fram men bäldigt segt med spinnande hjul. Jag tänkte att det är väl så det ska vara men först nu när jag har en ny bil att jämföra med fattar jag hur det ska vara!

Min bil ska in 21/11. Blir inte förvånad om de säger att en kabel inte satt fast, eller någon glömt sätta i en säkring, eller glömt installera allt som har med bakhjulsdrivning att göra höhö

En fundering dock: min golf sliter mer bakdäck än framdäck (4 hjulsinst gjord) vilket är märkligt om bilen nu bara driver fram?
golf666
Lör 12 nov 2016 14:48 Svara med citat
Mais skrev:
Är helt med på ditt tänk, därav min kommentar om jag var "dumsnål".
Men jag tänker även såhär, bilen jag har är en VW, VW godkänner att jag servar bilen hos ex.mekonomen iom att ev garantier inte upphör för att jag servar bilen där.
Sedan fungerar just jag såhär, jag har lärt mig läxan med detta, nu går min service plus reperation på ungefär samma som bara servicen skulle kostat hos VW. (Så egentligen ingen "skada" skedd förutom strulet och tiden)
Dock så känner jag att om VW nu skulle vara lite extra serviceminded så väljer jag de utan att tveka nästa gång, pga just det och smidighet och kvalitetskänsla, samt även det jag skulle säga till bekanta.

Inget extra så är det ju så att man alltid får ta i beräkning att servar man på ex. mekonomen så har man 5-6tusen "över" till eventuella reservdelar och byten, för det finns ju inget som säger att VW kör goodwill utan jag kanske hade fått betala detta oavsett utöver den högre servicekostnaden!

De där är ju upp till var och en verkstad hur de tar emot kunderna men i regel skulle ja säga att de flesta skulle göra likadant. Vissa gånger när de är ett känt fel så tar vw på sig felet helt och kunden slipper betala.
De lär inte hända om du varit på mekonomen innan.

Såg ovan att ngn jämfört priser på service på vw och mekonomen och att de skiljde 4-5 tusen på 6000mila servicen. De punkter som kollas över på en auktoriserad firmas protokoll mot mekonomen skiljer sig ganska duktigt de med. Medans vi auktoriserat oftas har 2 a4 sidor med punkter vi kollar på en inspektionsservice ex.

Har sett flera icke auktoriserade protokoll där de kollat ex, bromsar, bytt olja o filter, kollat felminnen och sen släckt service lampan. Den icke auktoriserade firman klarar sig då att göra servicen på ex kanske 30-40minuter.
Medans servicen hos oss med flera service punkter tar ca 2 timmar. De är klart att den icke auktoriserade firman kan lämna ett lägre pris då Smile

Sen så många gånger är faktiskt reservdelspriserna på ex. bromsar och andra slitdelar marginell sklillnad i pris på auktoriserad verkstad mot "icke auktoriserad". Har varit med om de vid flertal tillfällen att de faktiskt varit billigare auktoriserat.

Mranderz skrev:
Fast vänta lite nu. Du skriver att det inte är vanligt att pumpen går sönder? En snabb googling ger gott om träffar. Samtidigt måste det vara massor som åker runt utan drivning bak? Typ jag, fast jag tror min aldrig drivit bak överhuvudtaget (det är en 4 motion med säkerhet). Minns att jag testade när bilen gått 7 mil, framhjulen på is, den tog sig fram men bäldigt segt med spinnande hjul. Jag tänkte att det är väl så det ska vara men först nu när jag har en ny bil att jämföra med fattar jag hur det ska vara!

Min bil ska in 21/11. Blir inte förvånad om de säger att en kabel inte satt fast, eller någon glömt sätta i en säkring, eller glömt installera allt som har med bakhjulsdrivning att göra höhö

En fundering dock: min golf sliter mer bakdäck än framdäck (4 hjulsinst gjord) vilket är märkligt om bilen nu bara driver fram?

Ja under de 5 1/2 år jag jobbat som meck på auktoriserad firma kanske vi har bytt max 10 pumpar på passaterna. Och hur många passater rullar inte på svenska vägar? GANSKA många..
Klart de ger gott om träffar då du kan söka över hela landet/världen med några få klick.
Men de är INTE vanligt att de pajar. Om de rullar säg 1000 4wd passater i vårat distrikt och 10st har pajat så är de ju inte direkt vanligt eller hur?

Är du säker på att du fått en 4wd bil? Whistle
Sett drivaxlarna bak eller du bara kollat på emblemet på luckan? Dancing

Ja såvida de inte pajat ngt efter hjulmätningen ex. en fjäder eller nå.
Eller om de misslyckats med hjulmätningen.
Står toe eller cambern fel bak så kan den bli o slita mer däck bak än fram oavsett om den är fwd eller 4wd. Very Happy

Mranderz
Sön 13 nov 2016 8:48 Svara med citat
Jo jag är nog rätt säker på att det ska vara en 4m. 6 växlad låda plus att jag i våras kände lite "dödsryckningar" från bakhjulen.

Undrar lite nyfiket: vad jag förstår så ska haldex alltid driva lite bak, 5%, men om pumpen går sönder så driver den inte alls? Det borde ju, vid trasig pump, ge bakhjulen ett högre motstånd som i så fall kan förklara varför mina bakdäck slits fortare än framdäcken?
golf666
Sön 13 nov 2016 18:12 Svara med citat
Mranderz skrev:
Jo jag är nog rätt säker på att det ska vara en 4m. 6 växlad låda plus att jag i våras kände lite "dödsryckningar" från bakhjulen.

Undrar lite nyfiket: vad jag förstår så ska haldex alltid driva lite bak, 5%, men om pumpen går sönder så driver den inte alls? Det borde ju, vid trasig pump, ge bakhjulen ett högre motstånd som i så fall kan förklara varför mina bakdäck slits fortare än framdäcken?

Hehe ja du borde ju veta om du har en 4wd eller fwd bil kan man ju tycka Wink

Sökte lite snabbt och fick fram detta:

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volksw agen-passat-alltrack-2012-37402

" I normalfallet är Alltrack till 90 procent framhjulsdriven men upp till 70 procent av kraften kan skickas till bakhjulen."

Allrack har lika 4wd som en vanlig passat, så när som på att du har offroad läget på en alltrack.
"Tryck ned Offroad knappen och DSG-lådans växlingsmönster ändras, gaspedalens respons blir mindre känslig, ABS-bromsarna tillåter en högre grad av låsning för att bygga upp vallar av snöslask eller lera framför hjulen vilket i sin tur ger kortare bromssträcka i extremt väglag."

Sen om de är pga de slits mer bakdäck pga att de er motstånd ska ja låta vara osagt.
Det vet jag faktiskt inte!

Mranderz
Sön 13 nov 2016 18:35 Svara med citat
Du skrämde mig lite så jag tittade under bilen idag och visst, det finns drivaxlar även bak. Smile

Jag klagade faktiskt redan vid senaste servicen att jag inte tyckte den drivde ngt bak men fick då till svar att bilen "bara skjuter på lite bak" och att "det inte är någon riktig fyrhjulsdrift" pffff, då var bilen inom garantitiden...

Det som fått mig att fatta misstanke är skillnaden mot min nya Tiguan. Knappt bråkdelen av en sekund efter att framhjulen slirar börjar också bakhjulen slira loss. Det råder ingen tvivel om att tiguanen är fyrhjulsdriven!

Men jag måste ändå beundra hur bra en framhjulsdriven vw faktiskt tar sig fram i djup snö.

Hur som, vw skryter om hur bra 4 motion är för säkerheten och hur systemet jobbar med ESP för stabilare och TRYGGARE färd. Jag anser att vw får stå för detta då man själv tynger på säkerhet som ett köpargument! Har mailat huvudkontoret, blir spännande att se vad dom svarar...
golf666
Sön 13 nov 2016 20:48 Svara med citat
Ja om du kliver på hårt på gasen och de är snö/halt ute så ska du märka att den nästan vill skicka ut bakdelen ngt för att sedan bara dra iväg.

De är en STOR skillnad på en bil med trasig 4wd och fungerande.

Gråvarg
Passat 7 GTS-17 Ort: Varberg
Ons 16 nov 2016 21:51 Svara med citat
Mais skrev:
Ja nu bokat tid hos en Mekonomen som skall ta en titt på detta samtidigt som 6000mil servicen i slutet av veckan . Den är servad enl bok innan men är ju bara en service (3000mil) och då skall väl inget göras åt haldex vad jag kan hitta på nätet.
Tycker av det jag läst på nätet att en 3år/6000mil låter konstigt? Samt känns jävligt surt när jag själv köpte den för ca 2mån sedan, inte så att man kollar 4-hjulsdeiften när man provkör en bil i Augusti...

Enligt konsumentköplagens 20a § ska alla fel som visar sig inom loppet av 6 månader från köpet, anses ha funnits vid avlämnandet. På ren svenska innebär det att handlaren du köpte bilen av ska stå för kostnaderna. Om han inte önskar göra detta vänder du dig till Allmänna reklamationsnämnden, för att på så sätt kräva tillbaka dina pengar.
Mais
Mån 21 nov 2016 18:27 Svara med citat
Lämnade in min imorse enligt bokning för byte av pump hos VW Kista, 1,45h senare ringer de och säger att de inte har någon pump och den är restnoterad från leverantör i 1mån, de beklagade... inte så jävla lycklig över hanteringen och scenariot...

Hur gick det för dig MrAnderz som även skulle lämna in din idag hos en VW? (Vilken?)
Mranderz
Mån 21 nov 2016 20:28 Svara med citat
Mais skrev:
Lämnade in min imorse enligt bokning för byte av pump hos VW Kista, 1,45h senare ringer de och säger att de inte har någon pump och den är restnoterad från leverantör i 1mån, de beklagade... inte så jävla lycklig över hanteringen och scenariot...

Hur gick det för dig MrAnderz som även skulle lämna in din idag hos en VW? (Vilken?)

Japp, inlämnad till Folkadoktorn i Saltsjö-Boo, haldexpump här också. Bilen står kvar hos dom till onsdag när pumpen ska bytas så jag förutsätter att dom får tag på en. Känns ju lite som detta INTE är ett ovanligt fel.

Hur som, vw tar 70% av reservdelskostnaden vilket innebär att jag får betala 3200 plus moms för byte.
Sida 1, 2  >