Ja, måste man ta bort generatorn för att komma åt att byta kamremmen på min bil? Har elsawin och då står det att man ska ta bort generatorn också. Men att byta generatorn på golfen verkar vara rena mardrömmen om man kollar på instruktionerna. Man ska bland annat ställa låsbalken i serviceläge och plocka bort klimatkompressorn. Men det känns som det borde gå att byta kamremmen ändå? Någon som vet?
Svar åt mig själv eftersom jag även har Haynes boken . Generatorn behöver inte tas bort, vad jag kunde se i alla fall.
Har du en TDI så rekommenderas att använda låsningarna för vevaxel samt kamaxel och dieselpumpen.
Detta förhindrar att de rör sig när du tar av och på remmen och håller motorn i "noll" läge.
Har du aldrig bytt en kamrem förut så skulle jag rekommendera dig att lämna in det arbetet till någon som kan.
Kom ihåg att även byta vattenpumpen när du byter kamrem.
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Jag kommer köpa ett kit med bra/anpassade grejer för att låsa allt i motorn, likt de har på filmerna. Givetvis byter jag vattenpumpen med. Nu är det inte aktuellt att byta ännu men jag gillar att vara ute i god tid med saker och vara påläst. Betraktar väl mig som över medel när det gäller händighet så jag kommer nog försöka mig på att byta kamremmen själv. Har välutrustat garage och tid till det. Men jag får se när det är dags om 5000mil och hur livet/tiden ser ut då.