Forum - Golf 7 (13-19) - Håller kroken för crossen?

tommy5547
Golf 7 Alltrack 1.8 Ort: Stockholm
Tis 22 nov 2016 8:53 Svara med citat
Hej!
Jag har en Golf Alltrack -16 med manuellt infällbar krok. Törs jag slänga på ett sånt här ställ plus 2-takts-cross?
http://forum.soe.se/attachment.php?s=7c784af0575d2c6a9b17e31f3b1b2c1b& attachmentid=40228&d=1250877400

Tänker på att det blir för tungt. En polare har fast krok och har liknande ställ och cross. Där lirar det. Jag är mest nojig om infällbar krok är sämre på detta.

Någon som har erfarenhet på detta? Eller är det släpvagn som gäller?

/Tommy
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Tis 22 nov 2016 13:15 Svara med citat
Det beror alldeles på vad din cross väger. Max kultryck på en Golf Alltrack är 80kg.
Vad gäller att den är infällbar så är det en väldigt kraftig låsanordning, så det är inga större besvär på det viset. En Volvo V70 med fast monterat drag har exempelvis 75 kg max kultryck.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Tis 22 nov 2016 13:29 Svara med citat
Krille84 skrev:
Det beror alldeles på vad din cross väger. Max kultryck på en Golf Alltrack är 80kg.
Vad gäller att den är infällbar så är det en väldigt kraftig låsanordning, så det är inga större besvär på det viset. En Volvo V70 med fast monterat drag har exempelvis 75 kg max kultryck.

Kultrycket har ju inget att göra med hållfastigheten hos dragkroken, precis som du svarar. Det har ju med ekipagets (bil och släpvagn) köregenskaper att göra. Jag skulle inte vilja dra en släpvagn på 1500 kg med en dragkrok som bara tål 80 kg tryck Laughing

En dragkrok ska ju tåla maximal dragvikt med både de vertikala och horisontala krafter som uppkommer, oavsett om draget är fast eller infällbart. Hur köregenskaperna blir med en cross på dragkroken är ju en annan fråga...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 22 nov 2016 18:14 Svara med citat
Jag skulle verkligen inte vilja ha något på kroken som väger mer än 80 kilo, bilen hade fått riktigt otrevliga köregenskaper.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Ons 23 nov 2016 9:51 Svara med citat
När jag studerar bilden så får jag intrycket att ställningen ser instabil ut. Sitter ställningen enbart fast i kulan via friktion som på en vanlig cykelhållare? Det kanske finns fler fästpunkter på hållaren men var monterar du fast dessa på bilen i så fall? Jag skulle inte enbart lita på en enda fästpunkt på kulan som måste klara av påfrestningen från en cross utan att ställningen kantrar!
golfers
Golf 7 GT -14 Ort: Sala
Tor 24 nov 2016 22:32 Svara med citat
Helmut.K skrev:
När jag studerar bilden så får jag intrycket att ställningen ser instabil ut. Sitter ställningen enbart fast i kulan via friktion som på en vanlig cykelhållare? Det kanske finns fler fästpunkter på hållaren men var monterar du fast dessa på bilen i så fall? Jag skulle inte enbart lita på en enda fästpunkt på kulan som måste klara av påfrestningen från en cross utan att ställningen kantrar!

Händer något med något tyngre än 80 kg (inkl stället) så kan det bli jobbigt med försäkringsbolaget Think

Chansa inte.
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Lör 26 nov 2016 16:13 Svara med citat
Det brukar ligga på mellan 30-100kg
Vet att tex Volvo S80 tillåter 50kg på kroken.