Dave79
Golf 7 -16 SC R-Line 4M Ort: Stockholm |
| Lör 23 jan 2016 8:42 |
|
Står inför ett angenämt men svårt val.
Ska köpa ny bil och valet står emellan en Golf GT R-line 150hk TDI 4-motion eller en Alltrack TDI 184hk.
Har bara lyckats köra Alltracken som var riktigt trevlig men tycker nog att GT ser bättre ut med R-line.
Har försökt söka runt hur 150hk TDI motorn känns men inte lyckats hitta mkt alls.
184hk motorn var mkt fin och drog på bra! Hade denna funnits som GT hade valet varit lättare.
Vill också att den ska kunna vara så snål som möjligt till och från jobbet i 110 och där borde GT vara bättre.
Månadskostnaden för Alltracken blir lite högre men inte mkt.
Mkt tacksam om vi med erfarenhet vill dela med er, tack!
|
|
S319
Golf 7 1.4 TSI GT DSG Ort: Stockholm |
| Lör 23 jan 2016 10:17 |
|
| Ett alternativ är ju att kolla på Octavia RS TDI DSG 4*4, den har ju 184hk motorn och fyrkrafs. Men den kanske faller bort av andra anledningar. Om du inte hittar 150hk motorn för r provkörning så finns den i många andra vag modeller. Så gjorde jag när jag inte hittade rätt motor och drivlina att prova.
|
|
makke1
Ingen VW Ort: Trollhättan |
| Lör 23 jan 2016 10:26 |
|
| Dave79 skrev: | Står inför ett angenämt men svårt val.
Ska köpa ny bil och valet står emellan en Golf GT R-line 150hk TDI 4-motion eller en Alltrack TDI 184hk.
Har bara lyckats köra Alltracken som var riktigt trevlig men tycker nog att GT ser bättre ut med R-line.
Har försökt söka runt hur 150hk TDI motorn känns men inte lyckats hitta mkt alls.
184hk motorn var mkt fin och drog på bra! Hade denna funnits som GT hade valet varit lättare.
Vill också att den ska kunna vara så snål som möjligt till och från jobbet i 110 och där borde GT vara bättre.
Månadskostnaden för Alltracken blir lite högre men inte mkt.
Mkt tacksam om vi med erfarenhet vill dela med er, tack! |
En annan fråga att ställa sig hur viktigt det är med automatlåda? Alltrack har ju DSG medan TDI150 4M har manuell...
Jag har tidigare ägt 2st TDI150 med DSG och 2WD, tycker absolut kraften i motorn räcker till men är 4WD ett krav för dig faller den kombinationen bort.
|
|
Dave79
| Lör 23 jan 2016 11:37 |
|
| S319 skrev: | | Ett alternativ är ju att kolla på Octavia RS TDI DSG 4*4, den har ju 184hk motorn och fyrkrafs. Men den kanske faller bort av andra anledningar. Om du inte hittar 150hk motorn för r provkörning så finns den i många andra vag modeller. Så gjorde jag när jag inte hittade rätt motor och drivlina att prova. |
Skoda fall bort pga. sämre andrahandsvärde = högre månadskostnad.
Men visste inte att RS hade 184hk motorn...
Förstår inte överlag varför inte GTD eller GTI finns som SC hos VW...
Men bra tanke! ska kolla runt hos andra i VW koncernen om det finns en 150hk TDI att provköra.
|
|
Dave79
| Lör 23 jan 2016 11:41 |
|
| makke1 skrev: | En annan fråga att ställa sig hur viktigt det är med automatlåda? Alltrack har ju DSG medan TDI150 4M har manuell...
Jag har tidigare ägt 2st TDI150 med DSG och 2WD, tycker absolut kraften i motorn räcker till men är 4WD ett krav för dig faller den kombinationen bort. |
DSG är inget krav, men en skönt manuell (vilket VW har) kan jag absolut leva med och kan kännas sportigare. Även om DSG:n är riktigt behaglig och ingår i Alltrack.
Skiljer bara ca 150kr i månaden mellan båda bilarna.
Vad har förbrukningen varit på vid "normal" drift för dina TDI150?
|
|
Frosnam
Golf 7 R och en 2.0 TDI 4M Ort: Nynäshamn |
| Lör 23 jan 2016 12:48 |
|
Min Golf är ganska snål. Det går att få ned den runt 0,5 l/mil om man kör lugnt.
Har åkt ett par långresor upp till stugan i Hälsingland, cirka 30 mil och har kört ganska fort, 140-150 km/h hela tiden och då drog den i snitt 0,6 l/mil.
Bra kraft i den tycker jag, lite trög att få upp över 200 km/h, det är väl där de där hästkrafterna märks - de som inte finns.
Finns trim som ger bilen 190 hk och ett sånt blir det nog i framtiden, när garantierna har gått ut.
Hade velat ha DSG, men 4-motion och DSG finns inte kombinerat tyvärr. Den manuella lådan känns bra, korta och distinkta lägen.
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
| Lör 23 jan 2016 15:28 |
|
| Skiljer det bara 150 kr/mån så hade valet varit enkelt för min del med tanke på att man bl.a får pluspaketet med utan kostnad (värt drygt 15 tusen) på Golf Alltrack. Med xenon får man åtminstone ett bra halvljus. Med vanliga halogen får man ljus i klass med en Volvo Amazon och jag tycker faktiskt att man borde kunna begära lite bättre ljus på en bil i den här prisklassen. Har en kollega som köpte en Tiguan för något år sedan och han ångrar bittert att han inte valde xenonljus men jag förstår dock att många väljer bort xenon med tanke på att det kostar minst 11 tusen och uppåt beroende om man väljer enbart xenon eller satsar på pluspaketet. Jag övervägde först en vanlig Golf Sportswagen 1,2 TSI men då fick man lägga till extra för att få en så självklar utrustning som automatisk klimatanläggning för att ta ett exempel. Lite mer drag i motorn är ju heller inte fel och DSG-lådan verkar många vara nöjda med. Jag ska privatleasa min bil när den väl levereras men hade jag köpt bilen och valt att behålla den länge så hade jag nog varit lite skeptisk till DSG-lådan. Det skiljde ca 400 kr/mån mellan en 1,2 TSI med lite extrautrustning men utan pluspaket och en Alltrack 1,8 TSI och då var valet enkelt!
|
|
Dave79
| Sön 24 jan 2016 8:44 |
|
| Helmut.K skrev: | | Skiljer det bara 150 kr/mån så hade valet varit enkelt för min del med tanke på att man bl.a får pluspaketet med utan kostnad |
Utrustningen är är samma på dessa två bilar som jag plockat ihop till dessa priser så när som på DSG på Alltrack, tonaderutor på GT och starkre motor på Alltrack förstås även om det är mkt som ingår som std på Alltrack.
Känns som om AT kommer dra mer bränsle än GT men det kanske är försumbart mer...
Ska man försöka minimera förbrukning så ska nog 4M plockas bort på GT och det vill jag inte. Enligt deklarationen så drar 4M 0,48 mot 0,42 utan och dessa får man säkert addera en deciliter i verklig förbrukning.
Senaste tanken...
GT TDI 4M R-line ink. allt jag vill ha utan Klimatronic men med bränslevärmare och Alltrack utan bränslevärmare men med rattvärme och tonaderutor får lika pris...
Skönt med lite I-landsproblem ibland
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
|
Frosnam
| Sön 24 jan 2016 10:24 |
|
| Precis, om man behöver oroa sig över soppaförbrukningen så ska man nog inte ha ny bil. En deciliter hit eller dit, en tusenlapp eller två extra i fordonsskatt, det är liksom inga pengar i sammanhanget.
|
|
Dave79
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Sön 24 jan 2016 10:49 |
|
| En mätpunkt, jag har GT:n med 150hk diesel och 4M. Den ska dra 0.47 i blandad körning enligt spec. När jag snålkört på mycket 70-väg så har jag som lägst kommit ner i 0.49 eller om det var 0.48... Normalförbrukning är 0.55 på farthållare på landsväg/motorväg-kombo, i stan sticker det upp till runt 0.6 i gynnsamma fall.
|
|
makke1
| Sön 24 jan 2016 10:59 |
|
| Dave79 skrev: | DSG är inget krav, men en skönt manuell (vilket VW har) kan jag absolut leva med och kan kännas sportigare. Även om DSG:n är riktigt behaglig och ingår i Alltrack.
Skiljer bara ca 150kr i månaden mellan båda bilarna.
Vad har förbrukningen varit på vid "normal" drift för dina TDI150? |
Förbrukningen på mina TDI150 låg på 0,6-0,65 vid blandad körning, dock övervägande del stadskörning.
Själv skulle jag satsa på Alltrack, tycker den ger mer valuta för pengarna. Glöm bara inte parkeringsvärmaren, vilken bil du än väljer
|
|
Frosnam
| Sön 24 jan 2016 14:15 |
|
| Dave79 skrev: | | Kör man 250mil i månaden så spelar förbrukningen in i ekvationen. |
Absolut. Jag kör nog knappt 1000 mil om året så då funkar det ju att åka 2006 Volvo XC70 2,5T med snittförbrukning på 1,2 l/milen...
Det kostar mindre än hälften så mycket att åka Golfen i stället för Volvon till jobbet, så visst gör det skillnad med lägre förbrukning.
Men jag åker XC70 till jobbet ändå, blir inte mer än en tankning á 45-50 liter i månaden ungefär till och från jobbet.
Satt jag däremot och pendlade 10 mil om dagen, ja då blir det naturligtvis en betydande prisskillnad.
Jag var faktiskt inne på att köpa en Passat med 4M, men valde Golfen i stället. Behöver inte ha så stor bil.
Barnen är vuxna, så det blir bara jag, frugan och lilla jycken som åker.
|
|
Dave79
| Mån 29 feb 2016 17:09 |
|
Kan nu meddela att det blev en Röd Golf SC GT R-line 4M 150hk TDI med Pluspaket, dragpaket och bränslevärmare.
Byggvecka är 15 så lagom till juni bör man kunna hämta ut kärran.
Tack för bollade!
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Mån 29 feb 2016 18:32 |
|
| Dave79 skrev: | Kan nu meddela att det blev en Röd Golf SC GT R-line 4M 150hk TDI med Pluspaket, dragpaket och bränslevärmare.
Tack för bollade! |
Då hinner du precis få en årsmodell 2016 innan de övergår till 2017
|
|
Dave79
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
| Tis 01 mar 2016 11:02 |
|
| Har svårt att tänka mig att det blir några förändringar till MY17 då det sägs komma en facelift i slutet av detta året. Grattis till nya bilen.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 01 mar 2016 12:02 |
|
| Dave79 skrev: | Ser inte det stora i det det...
Har försökt se vad som skulle vara skillnad mellan MY16/17 men inte hittat mkt. Ingen direkt dramatisk skillnad mellan MY15/16
Blir lagom om två år att byta till en MK8  |
Det enda är att du förlorar en årsmodell, du märker bara av det när du en dag ska sälja eller byta in bilen.
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
| Tis 01 mar 2016 12:07 |
|
| candyweiss skrev: | | Det enda är att du förlorar en årsmodell, du märker bara av det när du en dag ska sälja eller byta in bilen. |
Datum för första registrering är mer kännbart för andrahandsvärdet än modellår såvidare det inte är något nytt i standardutrustningen som sticker ut, facelift etc.
En snabb koll på blocket på golf TDI105 masters så skiljer det ingenting mellan modellår 14 och 15 med samma miltal såvida de inte är uttagna med ett års mellanrum.
Garantierna styr andrahandsvärdet mer på två likvärdiga bilar.
|
|
Dave79
| Tis 01 mar 2016 12:11 |
|
| candyweiss skrev: | | Det enda är att du förlorar en årsmodell, du märker bara av det när du en dag ska sälja eller byta in bilen. |
Jo jag vet innebörden av årsmodellbyte/värde men den biten är ett mindre bekymmer.
Hade de varit en facelift eller att GTD alt. 190hk dieseln hade börjats säljas till SC hade det svidigt...
|
|
Dave79
| Tis 01 mar 2016 12:18 |
|
| Krille84 skrev: | Datum för första registrering är mer kännbart för andrahandsvärdet än modellår såvidare det inte är något nytt i standardutrustningen som sticker ut, facelift etc.
En snabb koll på blocket på golf TDI105 masters så skiljer det ingenting mellan modellår 14 och 15 med samma miltal såvida de inte är uttagna med ett års mellanrum.
Garantierna styr andrahandsvärdet mer på två likvärdiga bilar. |
|
|
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna |
| Tis 01 mar 2016 12:21 |
|
| Tänk på att faceliften på Golfen presenteras nu på bilmässan i Genève. Kommer enligt uppgift på årsmodell -17.
|
|
makke1
| Tis 01 mar 2016 13:12 |
|
| Patrick44 skrev: | | Tänk på att faceliften på Golfen presenteras nu på bilmässan i Genève. Kommer enligt uppgift på årsmodell -17. |
Har du någon länk med bilder på faceliften? Har inte lyckats hitta någon info att en facelift presenteras i Geneve.
|
|
Krille84
| Tis 01 mar 2016 13:21 |
|
| makke1 skrev: | | Har du någon länk med bilder på faceliften? Har inte lyckats hitta någon info att en facelift presenteras i Geneve. |
Finns ingen officiella bilder ännu, men det ryktas att det kommer en facelift som presenteras i Geneve. Inte helt otänkbart med tanke på att modellen är några år gammal nu.
Sök på Google på "Volkswagen Golf 2017 Geneve" så hittar du säkert en del om det
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 01 mar 2016 18:16 |
|
| Krille84 skrev: | Datum för första registrering är mer kännbart för andrahandsvärdet än modellår såvidare det inte är något nytt i standardutrustningen som sticker ut, facelift etc.
Garantierna styr andrahandsvärdet mer på två likvärdiga bilar. |
Årsmodell känns mycket mer enligt mig och släktingar och kollegor på jobbet, vid inbyte.
Kan skilja runt 10 000 på en årsmodell av egen och flera vänners erfarenhet.
OffT: Om du får välja, vad tar du, en 2016 eller en 2017 för sammapris?
|
|
Krille84
| Tis 01 mar 2016 18:37 |
|
| candyweiss skrev: | Årsmodell känns mycket mer enligt mig och släktingar och kollegor på jobbet, vid inbyte.
Kan skilja runt 10 000 på en årsmodell av egen och flera vänners erfarenhet.
OffT: Om du får välja, vad tar du, en 2016 eller en 2017 för sammapris? |
Jag hade tittat på fler aspekter än årsmodell. Miltal osv. Men är de helt likvärdiga på precis allt så hade jag såklart valt den med nyast årsmodell. Jag har haft en Golf variant -09 som jag fick precis innan faceliften kom. Det grät jag floder över men när jag sålde den två år senare med 4000 mil insåg jag att jag gjort min bästa bilaffär någonsin eftersom jag nästan fick tillbaka inköpspriset. Sticker bilen ut med utrustning, rätt färg, skick och mil så behöver det inte vara avskräckande med modellåret innan.
|
|
ergo
Ingen VW Ort: Helsingborg |
| Tis 01 mar 2016 23:52 |
|
| makke1 skrev: | | Har du någon länk med bilder på faceliften? Har inte lyckats hitta någon info att en facelift presenteras i Geneve. |
Som någon nämnde inget officiellt, men tyska autobild har en artikel om golf facelift, hur dem tror den blir. http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-vii-facelift-2016-vorschau-5519 781.html. Verkar som att dem kosmetiska ändringarna är små. Mer tillgänglig utrustning som bl.a. finns på Passat (virtual cockpit, headup display, trailer assist, kö assistans), något nytt är rörelsekontroll. Motor och infotainment uppgraderinger och LED lampor som idag finns på GTE och e-golf blir tillgänglig på alla modeller.
|
|
Aktsu
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 09 mar 2016 13:02 |
|
| ergo skrev: | | Som någon nämnde inget officiellt, men tyska autobild har en artikel om golf facelift, hur dem tror den blir. http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-vii-facelift-2016-vorschau-5519 781.html. Verkar som att dem kosmetiska ändringarna är små. Mer tillgänglig utrustning som bl.a. finns på Passat (virtual cockpit, headup display, trailer assist, kö assistans), något nytt är rörelsekontroll. Motor och infotainment uppgraderinger och LED lampor som idag finns på GTE och e-golf blir tillgänglig på alla modeller. |
Undrar lite när denna kan tänkas komma. Funderar starkt på att beställa en och om jag gör det tänkte jag göra det snart. Skärmen istället för hastighetsmätare är precis sådant som en nörd som jag skulle älska.
|
|
Gurfen
Golf 7 GT 2.0TDI 4-MOTION Ort: Hofors |
| Ons 23 mar 2016 15:44 |
|
| Dave79 skrev: | Kan nu meddela att det blev en Röd Golf SC GT R-line 4M 150hk TDI med Pluspaket, dragpaket och bränslevärmare.
Tack för bollade! |
Du kommer bli nöjd.
Har kört snart 450 mil med min pärla, som jag tog ut 2a Mars.
Avsaknad av Mirrorlink och klima är de grejer jag kan sakna. Det förstnämnda är bara en kostnadsfråga att åtgärda, det sistnämnda forskar jag och några kollegor i just nu.
Det går att få klima-panelen att styra AC-paketet, men för att få 100% funktionalitet så krävs lite mer gnuggande av hjärncellerna
Ang. förbrukning så sjunker min stadigt i takt med att bilen blir inkörd och vädret blir bättre.
Från en första tank som stannade på 0,56l/mil så är den nu nere på 0,47l/mil och det sammanlagda snittet över tid är 0,52, en skillnad på 9% jämfört med vad VW anger.
En intressant detalj är att om man väljer en tvåhjulsdriven 150hk TDI så blir det en EU5-bil, medans de fyrhjulsdrivna är EU6...! Go figure...
|
|