Forum - Golf 7 (13-19) - Domkraften och bränsleförbrukning

Mr Hult
Golf 7 Ort: Halmstad
Mån 28 nov 2016 22:22 Svara med citat
Jag bytte nyss till vinterdäck och kom då att tänka på en sak. Biltillverkarna är ju måna om att spara vikt för att få ned bränsleförbrukningen. Nu har jag inget reservdäck men däremot följer det med en domkraft som hela tiden ligger i reservhjulsbaljan. Kompakt och tung.

Vad gör den för nytta under färd? Är det någon som räknat på den extra bränsleförbrukningen den tar att släpa med sig alla tusentals mil och alla starter vid rödljusen? Mer än jag som undrat?
Kanske ett tips till anvisning i instruktionsboken att förvara den hemma vid färd?

Är för övrigt jättenöjd med min Golf tsi110.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 28 nov 2016 22:48 Svara med citat
Mr Hult skrev:
Jag bytte nyss till vinterdäck och kom då att tänka på en sak. Biltillverkarna är ju måna om att spara vikt för att få ned bränsleförbrukningen. Nu har jag inget reservdäck men däremot följer det med en domkraft som hela tiden ligger i reservhjulsbaljan. Kompakt och tung.

Vad gör den för nytta under färd? Är det någon som räknat på den extra bränsleförbrukningen den tar att släpa med sig alla tusentals mil och alla starter vid rödljusen? Mer än jag som undrat?
Kanske ett tips till anvisning i instruktionsboken att förvara den hemma vid färd?

Kanske en liter under bilens hela livslängd om du har otur.

Ger nog lika mycket att ta bort den som att se till att förare och alla passagerare är nyskitna innan varje färd, transportera runt massa tungt onödig skit är ju inte heller någon vinst.

Många gånger kan ju första köparen välja till reservhjul, antagligen är domkraft ihop med några övriga verktyg standardutrustning
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Tis 29 nov 2016 9:20 Svara med citat
Mr Hult skrev:

Dom dropparna som man spar är nog lätträknade...själv valde jag till ett sk. nödhjul som reservhjul för vem vill hålla på och palta med en jäkla sörja och kompressor om du får punktering och hur bär man sig åt om du får en skada i sidan på däcket...då står man där för då fungerar ingen jäkla sörja och kompressor.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 29 nov 2016 11:08 Svara med citat
Pensionären skrev:
Dom dropparna som man spar är nog lätträknade...själv valde jag till ett sk. nödhjul som reservhjul för vem vill hålla på och palta med en jäkla sörja och kompressor om du får punktering och hur bär man sig åt om du får en skada i sidan på däcket...då står man där för då fungerar ingen jäkla sörja och kompressor.

Svaret heter Mobilitetsgaranti Shocked
Pensionären
Tis 29 nov 2016 11:49 Svara med citat
candyweiss skrev:

Det vet jag också...men det finns länder där det kan bli problem och jag vet dom som har varit tvungna att nyttja den servicen och fått vänta i timmar på bärgare.
Mr Hult
Golf 7 Ort: Halmstad
Tis 29 nov 2016 16:00 Svara med citat
Jag får tacka för alla goda svar!
Men det är ju ändå gissningar.
Kör du i jämn fart hela tiden har ju inte vikten någon betydelse.
Men det är ju vi alla dessa accelerationer man gör som domkraftens vikt ska förflyttas.
Säg att du kör mycket stadskörning och 20 % av detta är fartökning. På 10000 mil blir det nog en hel del.
Har vi ingen fysiker på forumet som är beredd att räkna på det?
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Tis 29 nov 2016 19:14 Svara med citat
candyweiss skrev:

Fungerar säkert bra i och runt en storstad/tätort. Om man är ute i spenaten på landsbygden kan det nog bli spännande/ta tid?

Kom att tänka på när vi var på MC-tur i norra Roslagen och en av alla MC:s kraschade framåt 17-tiden. Vi ringde runt kring bärgare och fick svaret "knepig tid -sen lördag -svårt hitta en bärgar-snubbe/tjej som inte börjat tulla på spriten/ölen" Men till sist hittade de någon nykterist som dök upp 2 timmar senare -Lång framkörningstid.

Utifrån det så har jag ett riktigt reservhjul i baljan på min SC -16/17. När det blir vår/sommar ska jag göra ett test med nöd-domkraften så att det fungerar vid skarpt läge.

Utöver det så försöker jag göra min SC så tung som möjligt Cool Tyngt ned henne med motorvärmare, kupéfläkt, batteriladdare, kabel från motorvämaruttag, lite fler verktyg, brandsläckare, snöskyffel, filtar (om man blir stående vintertid) en rejäl led-ficklampa/belysning, snöborste, 1 liter spray för att få bort is på rutan osv osv.
Ska nog lägga en 1-2 kg säck med sand i bagageutrymmet också.

Har dock lättat henne en aning genom att ha sommarhjulen, gummimattan bagageutrymmet och korgen med tvättprylar ståendes i källaren.

Vad domkraftens vikt kostar i soppaförbrukning försvinner i det stora hela. Typ av däck, körstil betyder nog mer... Boo hoo!

/B
candyweiss
Tis 29 nov 2016 20:00 Svara med citat
benkar skrev:
Fungerar säkert bra i och runt en storstad/tätort. Om man är ute i spenaten på landsbygden kan det nog bli spännande/ta tid?

Kom att tänka på när vi var på MC-tur i norra Roslagen och en av alla MC:s kraschade framåt 17-tiden. Vi ringde runt kring bärgare och fick svaret "knepig tid -sen lördag -svårt hitta en bärgar-snubbe/tjej som inte börjat tulla på spriten/ölen" Men till sist hittade de någon nykterist som dök upp 2 timmar senare -Lång framkörningstid.

Utifrån det så har jag ett riktigt reservhjul i baljan på min SC -16/17. När det blir vår/sommar ska jag göra ett test med nöd-domkraften så att det fungerar vid skarpt läge.

Utöver det så försöker jag göra min SC så tung som möjligt Cool Tyngt ned henne med motorvärmare, kupéfläkt, batteriladdare, kabel från motorvämaruttag, lite fler verktyg, brandsläckare, snöskyffel, filtar (om man blir stående vintertid) en rejäl led-ficklampa/belysning, snöborste, 1 liter spray för att få bort is på rutan osv osv.

Har dock lättat henne en aning genom att ha sommarhjulen, gummimattan bagageutrymmet och korgen med tvättprylar ståendes i källaren.

Vad domkraftens vikt kostar i soppaförbrukning försvinner i det stora hela. Typ av däck, körstil betyder nog mer... Boo hoo!

/B

Förstår vad du menar, jag tycker själv att det ibland känns osäker utan reservhjul i bagaget.
Men jag har kört långt över 60 000 mil privat med personbil och säkert 25 000 mil med lastbil, det enda jag haft är en pyspunka på en personbil för säker minst 20 år sedan. Så sannolikheten att få punktering på "vanliga" vägar i Sverige är nog grymt liten.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tis 29 nov 2016 20:13 Svara med citat
För mig är det självklart att man vill ha ett nödhjul. Garanti hit och dit, vad hjälper det när man väl står där i på okänd plats?

Jag har fått 2 punkteringar de senaste 3 åren. En inträffade på en hyrbil i Spanien. 15 minuter efter incidenten och att däckslamsorna av höger backdäck samlats upp, kunde vi fortsätta färden med familjen då jag bytt till reservhjulet. Däcket var helt förstört. Vad ska man då med en lagningssats till?

Nödhjulet är väldigt tungt pga godstjockleken på stålfälgen. Behövs eftersom det är så smalt skulle jag tro.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
benkar
Tis 29 nov 2016 20:20 Svara med citat
candyweiss skrev:
Förstår vad du menar, jag tycker själv att det ibland känns osäker utan reservhjul i bagaget.
Men jag har kört långt över 60 000 mil privat med personbil och säkert 25 000 mil med lastbil, det enda jag haft är en pyspunka på en personbil för säker minst 20 år sedan. Så sannolikheten att få punktering på "vanliga" vägar i Sverige är nog grymt liten.

Under mina 32 år med bil så har jag fått punka 4-5 gånger, varje gång varit glad över att ha riktigt reservhjul/däck.

Punkorna har alla gånger skett på småvägar (grus) eller på sunkiga industriområden eller när jag kört ut på väg-grenen i tunnlar under Huvudstaden, där spikar/skruvar står på rad Thumbs down

/B
candyweiss
Tis 29 nov 2016 20:32 Svara med citat
Peter_senior skrev:
För mig är det självklart att man vill ha ett nödhjul. Garanti hit och dit, vad hjälper det när man väl står där i på okänd plats?

Jag har fått 2 punkteringar de senaste 3 åren. En inträffade på en hyrbil i Spanien. 15 minuter efter incidenten och att däckslamsorna av höger backdäck samlats upp, kunde vi fortsätta färden med familjen då jag bytt till reservhjulet. Däcket var helt förstört. Vad ska man då med en lagningssats till?

Nödhjulet är väldigt tungt pga godstjockleken på stålfälgen. Behövs eftersom det är så smalt skulle jag tro.

benkar skrev:
Under mina 32 år med bil så har jag fått punka 4-5 gånger, varje gång varit glad över att ha riktigt reservhjul/däck.

Punkorna har alla gånger skett på småvägar (grus) eller på sunkiga industriområden eller när jag kört ut på väg-grenen i tunnlar under Huvudstaden, där spikar/skruvar står på rad Thumbs down

/B

Förstår precis vad ni menar. Nu kör jag ju mest på stora säkra asfalterade vägar så det är nog därför jag klarat mig så bra.
Jag kör i stort sett aldrig på grusvägar eller utomland, hade jag gjort det så hade jag garanterat lagt i ett riktigt reservhjul i Tiguanen Det "roliga" är att Tiguanen har "självlagande" hjul, Conti Seal. Ända finns det kompressor, domkraft och reservhjul på burk i bilen, undrar varför?
Bland det första jag gjorde var att lägga av allt detta i garaget, det behövs ju inte ändå Regular Smiley
benkar
Tis 29 nov 2016 20:40 Svara med citat
Vill inte vara dryg, men vad har "Tiguanen Det roliga är att Tiguanen har självlagande hjul, Conti Sea" att göra i en diskussion på detta VW Golf -forum att göra? Jag har säkert/kanske missat något?
Peter_senior
Tis 29 nov 2016 20:50 Svara med citat
candyweiss skrev:
Förstår precis vad ni menar. Nu kör jag ju mest på stora säkra asfalterade vägar så det är nog därför jag klarat mig så bra.
Jag kör i stort sett aldrig på grusvägar eller utomland, hade jag gjort det så hade jag garanterat lagt i ett riktigt reservhjul i Tiguanen Det "roliga" är att Tiguanen har "självlagande" hjul, Conti Seal. Ända finns det kompressor, domkraft och reservhjul på burk i bilen, undrar varför?
Bland det första jag gjorde var att lägga av allt detta i garaget, det behövs ju inte ändå Regular Smiley

Utan tvekan väger grejorna mycket. Det har betydelse för draget i bilen, bensinen bryr jag mig inte så mycket om Very Happy.

candyweiss
Tis 29 nov 2016 20:56 Svara med citat
benkar skrev:
Vill inte vara dryg, men vad har "Tiguanen Det roliga är att Tiguanen har självlagande hjul, Conti Sea" att göra i en diskussion på detta VW Golf -forum att göra? Jag har säkert/kanske missat något?

Ja, du måste ha missat något. Har inte en Tiguan däck, domkraft mm som alla andra VW har-

Om du inte förstod så vet jag inte hur jag ska förklara för dig?

Tiguanen, gäller alla Golf Alltrack också, och även snart att alla VW har däck som heter Continental med tillägget Conti Seal. Det är en massa som finns inuti däcket som tätar vid en eventuell punktering.
Tiguanen och Golf Alltrack har detta däcket som original, därför tyckte jag att det var roligt all även domkraft, kompressor och "reservhjul på burk" följer med.

Fattar du Shocked

Eller du menar att man får bara skriva på forumet om man äger/kör Golf?
Eller man får aldrig nämna något annat än Golf här?
candyweiss
Tis 29 nov 2016 21:00 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Utan tvekan väger grejorna mycket. Det har betydelse för draget i bilen, bensinen bryr jag mig inte så mycket om Very Happy.

Bränsleförbrukningen bryr jag mig inte så extremt mycket om heller, tycker bara att det känns som att köra runt med en massa onödiga grejor som aldrig används.

Men ändå lite kul om man lyckas få ner förbrukningen till tillverkarnas uppgifter Regular Smiley
Peter_senior
Tis 29 nov 2016 21:13 Svara med citat
Tiguan II vs Golf VII.

Bägge är MQB baserade vilket innebär gemensamma komponenter / moduler / egenskaper i allt väsentligt. Mycket mindre skillnad än många tror.

Bilarna är väldigt lika.

candyweiss
Tis 29 nov 2016 21:39 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Tiguan II vs Golf VII.

Bägge är MQB baserade vilket innebär gemensamma komponenter / moduler / egenskaper i allt väsentligt. Mycket mindre skillnad än många tror.

Bilarna är väldigt lika.

Tack Peter_senior Regular Smiley Som du skriver är det inte mycket som skiljer mellan Golf VII och Tiguan, det är faktiskt extremt lite skillnad, lite högre och lite längre, men mycket är samma komponenter, och som sagt MQB.

Går man från en Golf till en Tiguan så märker du bara av lite högre insteg i stort sett Regular Smiley
Pensionären
Ons 30 nov 2016 9:51 Svara med citat
benkar skrev:

/B

Något som många inte tänker på är att "reservhjul på burk" är färskvara och bör bytas ut med tiden!
candyweiss
Ons 30 nov 2016 13:50 Svara med citat
Pensionären skrev:
Något som många inte tänker på är att "reservhjul på burk" är färskvara och bör bytas ut med tiden!

På VAG sade man 3 år till mig, och den byts vid en service.
Pensionären
Ons 30 nov 2016 14:09 Svara med citat
candyweiss skrev:
På VAG sade man 3 år till mig, och den byts vid en service.

Kostar säkert lika mycket som ett reservhjul när det är dags för byte d'oh!
candyweiss
Ons 30 nov 2016 14:30 Svara med citat
Pensionären skrev:
Kostar säkert lika mycket som ett reservhjul när det är dags för byte d'oh!

Vill minnas att "burken" kostar närmare 600:-
Pensionären
Ons 30 nov 2016 14:36 Svara med citat
candyweiss skrev:
Vill minnas att "burken" kostar närmare 600:-

Mitt nödhjul kostade 500 kr, beställde det i samband med att jag byggde min personliga Golf.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 30 nov 2016 17:10 Svara med citat
För 500:- fick även jag ett reservhjul på både golf och tiguan. Det roliga med tiguanen är att den har seal inside däck från pirelli, något golfen inte har. Dock är inte vinterhjulen till tiguan av seal inside typ mSmile
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 30 nov 2016 17:11 Svara med citat
dubbelpost
benkar
Ons 30 nov 2016 20:20 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ja, du måste ha missat något. Har inte en Tiguan däck, domkraft mm som alla andra VW har-

Om du inte förstod så vet jag inte hur jag ska förklara för dig?

Tiguanen, gäller alla Golf Alltrack också, och även snart att alla VW har däck som heter Continental med tillägget Conti Seal. Det är en massa som finns inuti däcket som tätar vid en eventuell punktering.
Tiguanen och Golf Alltrack har detta däcket som original, därför tyckte jag att det var roligt all även domkraft, kompressor och "reservhjul på burk" följer med.

Fattar du Shocked

Eller du menar att man får bara skriva på forumet om man äger/kör Golf?
Eller man får aldrig nämna något annat än Golf här?

Ber dig om ursäkt. Är van med/från andra märkesforum kring tex Motorcyklar, att det enbart är de som har exakt aktuell modell som får/ska/förväntas skriva inlägg. Jag har missat att det är mer öppet på detta forum, ursäkta en gång till, OK?

/B
candyweiss
Ons 30 nov 2016 22:42 Svara med citat
benkar skrev:
Ber dig om ursäkt. Är van med/från andra märkesforum kring tex Motorcyklar, att det enbart är de som har exakt aktuell modell som får/ska/förväntas skriva inlägg. Jag har missat att det är mer öppet på detta forum, ursäkta en gång till, OK?

/B

Ingen fara Thumbs up
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 01 dec 2016 0:17 Svara med citat
candyweiss skrev:

I snöyran för några veckor sedan åkte jag på normalt väl trafikerad väg i kungens kurva, dolt i snön låg skäret efter en plogbil...

small till bra, och däcket skars upp ungefär 10cm lång reva på däckets sida (insidan). Punkaspray hjälpte inte mycket. Och de bärgare som var i tjänst hade fullt upp, var enligt personer som planterade sina bilar i diket 6-8 timmars väntetid på bärgare! Då är det skönt med reservhjul, eller som i mitt fall några få meter kvar hem så jag körde på
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Tor 01 dec 2016 14:10 Svara med citat
[quote="candyweiss"]
Tiguanen och Golf Alltrack har detta däcket som original,
/quote]

Min Golf Alltrack har inga Conti Seal-däck. Min levererades med Michelin Primacy 3. Då har de infört det däcket som standard nyligen i så fall
candyweiss
Tor 01 dec 2016 16:35 Svara med citat
[quote="Helmut.K"]
candyweiss skrev:

Tiguanen och Golf Alltrack har detta däcket som original,
/quote]

Min Golf Alltrack har inga Conti Seal-däck. Min levererades med Michelin Primacy 3. Då har de infört det däcket som standard nyligen i så fall

Tror att jag läste det på Continentals hemsida att dom började med detta 2016, så det är nog nyligen.