Forum - Golf 7 (13-19) - 1,4 TSI "bluddrar"

PlayTheGame
Golf 7 1,4 TSI Ort: Gislaved
Tis 31 mar 2015 5:09 Svara med citat
Jag upplever att min bil, TSI 1,4 140 hk, går ojämnt och bluddrar.
Främst vid kallstarter men även vid andra tillfällen.
Det händer oftast vid låga varv, ca 1500, och på låga växlar.
Det inträffar aldrig vid långfärdskörning på 5:an och 6:an's växlar.

Har haft bilen inne på kontroll hos min lokala VW-firma men enligt dem är det inget fel!

Garantin går ut i Juli i år och jag vill därför komma till rätta med detta problem innan dess.

Någon av Er som har samma problem?
Eller kanske något tips på hur jag kan gå vidare.
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Tis 31 mar 2015 10:35 Svara med citat
Hej! Jag vet inte hur länge du haft bilen men det skadar ju inte att köra i en flaska injectorcleaning i tanken (kemetyl el stp) t ex och se om det hjälper. Skulle ju kunna vara lite smuts i bränslefilter, bensinpump, insprutningsmunstycken eller ngt.

Volvo V60 ultimate 2023
PlayTheGame
Golf 7 1,4 TSI Ort: Gislaved
Tis 31 mar 2015 12:34 Svara med citat
Pops skrev:
Hej! Jag vet inte hur länge du haft bilen men det skadar ju inte att köra i en flaska injectorcleaning i tanken (kemetyl el stp) t ex och se om det hjälper. Skulle ju kunna vara lite smuts i bränslefilter, bensinpump, insprutningsmunstycken eller ngt.

Bilen är drygt 1,5 år gammal och har rullat ca 2200 mil.

Känns lite väl tidigt att det skulle vara smuts i ovan nämnda delar.
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Ons 01 apr 2015 13:11 Svara med citat
PlayTheGame skrev:
Bilen är drygt 1,5 år gammal och har rullat ca 2200 mil.

Känns lite väl tidigt att det skulle vara smuts i ovan nämnda delar.

Ja det låter osannolikt att det är igenslammat... det är lite skakigt i förbränningen på de här tsi motorerna, men borde inte bluddra.

Jag har märkt att min motor kan missa en del också vid start men bara ibland. Samma gäller om man ska upp för brant backe med kall motor och varv under 2000. Då känns det som den frustar och pustar en massa...
Jehe
Golf 7 1.4 140hk Ort: Borås
Fre 09 dec 2016 19:11 Svara med citat
Sodan skrev:
Jag har märkt att min motor kan missa en del också vid start men bara ibland. Samma gäller om man ska upp för brant backe med kall motor och varv under 2000. Då känns det som den frustar och pustar en massa...

Efter ett andra besök på verkstaden för just detta ämne testade jag google och hittade detta. Blev det någon lösning för trådstartaren? Helt klart värst med kall motor och med lätt pådrag i uppförsbacke men känns oavsett 1500-2000 rpm. Ser till och med varvräknaren skutta steg för steg när det bluddrar.

Första besöket uppdaterades motorstyrmjukvaran - andra besöket ingenting.

Gäller 2015 Golf SC DSG med 140hk bensin.
GT4-R
Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle
Lör 10 dec 2016 9:12 Svara med citat
Jehe skrev:
Efter ett andra besök på verkstaden för just detta ämne testade jag google och hittade detta. Blev det någon lösning för trådstartaren? Helt klart värst med kall motor och med lätt pådrag i uppförsbacke men känns oavsett 1500-2000 rpm. Ser till och med varvräknaren skutta steg för steg när det bluddrar.

Första besöket uppdaterades motorstyrmjukvaran - andra besöket ingenting.

Gäller 2015 Golf SC DSG med 140hk bensin.

Alla våra manuella bilar på jobbet har denna egenskap från dag 1 . ( står i varmgarage 20 plus )

är när bilen är kall/ halvvarm. är när kylartemp är på upp som det händer knte länge utan max 100 m och vid låga varv och belastning. Provade nån gång att tanka 98 okt upplevde det blev bättre...

bil tiguan 1.4 2015 6 st.

tycker även min egen nya golf har lite denna tendens kall 1.2 tsi DSG har jag bensinvärmaren i gång innan så märks det inget.
GT4-R
Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle
Lör 10 dec 2016 9:17 Svara med citat
Känns som den får för mycket bensin just när detta händer. bludder bludder sen puff så går den kanon ( chock off )

Love my SC dsg med bensinvärmare🤠