Golfa
Golf 6 Variant Ort: Haninge |
| Sön 27 nov 2016 14:27 |
|
Hej
Ny på detta forum. VW-ägare sedan 1995, Golf-ägare sedan 2014.
Jag har en begagnad Golf 1.6 Variant Multifuel med manuell låda från 2011 som har börjat bete sig illa. Jag har bara tankat 95 oktanig bensin, vet inte hur den förre ägaren gjort.
Bilen har tre fel som skulle kunna vara symptom på samma fel eller helt fristående:
1. Bilen vägrar starta
Ibland vägrar bilen starta efter att man har kört den, exempelvis när man ska köra hem efter att ha handlat. Startmotorn går men den vägrar tända. Körsträckan kan variera från 80 meter (från garage till hus) till betydligt längre sträckor. Mao verkar inte motortemperatur påverka felet.
I regel brukar den starta efter 5 –10 minuter och då går den helt normalt. Från början hände det rätt sällan men nu har det börjat komma tätare och tätare.
2. Bilen tappar drivning
Detta fel visade sig första gångerna endast ytterst kort vid motorvägskörning på femmans växel med jämnt gaspådrag. Det kändes ungefär som om jag hade lagt ur växeln. Felet kanske varade en sekund eller något liknande. Sedan fungerade bilen som den skulle igen. Jag tror inte att motorvarvet påverkades, men jag är osäker på detta.
Inledningsvis hände detta ytterst sällan och enbart som beskrivits ovan. Senare har det hänt vid körning i lägre farter. Nu senast blev det dock allvarligare. I låg fart, högst 30 km/h slutade bilen driva helt och jag var tvungen att stanna. Jag lyckades inte få den att driva igen och stängde av motorn. Sedan vägrade bilen starta och först efter 10 – 15 minuter gick den igång igen och fungerade normalt.
3. Displayen mellan varvräknare och hastighetsmätare trilskar
Detta fel är väl inte speciellt allvarligt, men jag nämner det eftersom det kanske kan vara en ledtråd. Ofta när man startar bilen är displayen nästan helt nedsläckt. Ofta tänds den igen efter en stunds körning, ibland inte alls. Ibland funkar den helt normalt. Felet kommer och går med andra ord.
Verkstaden hittar inget fel
Jag har lämnat in bilen till märkesverkstad för felsökning. När jag beställde tiden följde ordermottagaren med ut till bilen och fick uppleva startfelet. När bilen felsöktes kunde man dock inte hitta något. Man ska ha provkört bilen upp till 9 mil utan att ha lyckats provocera fram felet.
Det märkliga är att felet inte ger någon felkod. Och eftersom man inte har lyckats provocera fram felet vet man inte var man ska börja söka.
Jag har en bil som jag gillar, men som jag inte kan lita på. Är det någon som känner igen dessa fel och vet vad det kan vara för orsak?
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
| Sön 27 nov 2016 20:31 |
|
Märkesverkstaden borde åtminstone börja att mäta bränsletrycket.
Är bränsletrycket dåligt så kan bilen bli kinkig på att starta och ibland..
Att den tappar drivning verkar ju väldigt konstigt om de är en manuell låda?
Måste ge dig cred för att du skrivit väldigt utförligt och de är enkelt att läsa!
Många skriver ihop allt, glömmer bilmodell/motor ex. /TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
Golfa
| Sön 27 nov 2016 20:58 |
|
Tack för ditt svar.Försökte få med så mycket detaljer som möjligt för att underlätta.
Vad jag förstår, har man inte mätt bränsletrycket. Det känns som om man förlitar sig på att man ska få en felsignal från systemet så till den milda grad att man inte gör något om man inte hittar något. Kan på sätt och vis förstå det, men det känns surt att betala för en felsökning som inte ger något resultat.
Att den tappar drivning tycker jag också är extremt märkligt eftersom det är en manuell låda och växeln har varit i.
Hoppas att någon har några idéer. Dessa emottages mycket tacksamt1
|
|
bjorn.rich@outlook.com
Golf 6 tdi 2.0 Ort: Västervik |
| Mån 28 nov 2016 7:05 |
|
Hej
Jag åkte tidigare SAAB 95 och jag känner igen felet.
Svårstartad varm bil och "släpp" vid gaspådrag och felet var vevaxelgivaren.
Bytte den på mekonomen och det kostade runt 2000kr sedan gick bilen som en klocka
|
|
Golfa
| Mån 28 nov 2016 14:33 |
|
Hej Björn
Tack för din input. Kan detta fel uppstå oavsett hur varm motorn är? I mitt fall har ju felet uppstått vid väldigt varierande temperaturer.
|
|
bjorn.rich@outlook.com
| Mån 28 nov 2016 16:05 |
|
Hej
Det stämde på min SAAB också
Det gick inte att avgöra när biljäveln skulle starta eller inte.
Har stått på Willys parkering och malt med startmotorn (HAHA)
Oftast var det problem när den var uppe i arbetstemp men det hände även när jag backat ur garaget och stängde av någon minut (väntar på att frun ska bli klar).
Om man väntade i tio minuter så hoppade han oftast igång
|
|
Golfa
| Mån 28 nov 2016 16:07 |
|
Stort tack för tipset! Ska framföra det när jag lämnar in skrället till verkstan igen. )
|
|
DrvonQuattro
Golf 7 TSI 122 -13 Ort: Lidingö |
| Tis 29 nov 2016 13:20 |
|
| bjorn.rich@outlook.com skrev: | Hej
Jag åkte tidigare SAAB 95 och jag känner igen felet.
Svårstartad varm bil och "släpp" vid gaspådrag och felet var vevaxelgivaren.
Bytte den på mekonomen och det kostade runt 2000kr sedan gick bilen som en klocka |
Håller med Björn, förekommer på äldre VAG bilar som sporadiskt får startproblem.
Lycka till med bilen!
/Anton
|
|
Golfa
| Tis 29 nov 2016 20:39 |
|
Vågar inte tacka. Är väl lite vidskeplig...
Hoppas verkligen att jag kan få ordning på det hela. Man märker hur beroende man är av bilen, trots att jag inte använder den varje dag.
|
|
bjorn.rich@outlook.com
| Ons 30 nov 2016 14:03 |
|
Hej igen
Hör av dig när du vet vad som orsakade felet
|
|
Golfa
| Tis 13 dec 2016 15:50 |
|
Hej igen.
Till att börja med vill jag tacka för alla tips och nedlagt engagemang. Anledningen till att jag inte återkommit tidigare är att jag inte har haft så mycket att komma med förrän nu.
Jag anlitade en annan verkstad som fick titta på bilen. De trodde att det var en givare mellan bensintank och insprutning som skulle ge rätt information om vilket bränsle som användes. Det visade sig att någon sådan inte finns på min bil. Denna givare sitter istället vid lambdasonden och mäter således från avgaserna. Alltså kunde den inte ha orsakat dessa fel.
Hursomhelst blev jag väl lite kändis på lokalradion när bilen strejkade mitt i eftermiddagsrusningen på vägen hem från verkstan...
Körde därefter tillbaka till märkesverkstaden igen så att de kunde titta på den igen. Bilen har stått där ett tag och idag fick jag äntligen besked om att man hade hittat felet. Det visade sig vara motorstyrdonet. Antagligen ett kontaktfel eller kanske oxidation eller något liknande.
Återigen, stort tack för alla tips!
|
|