LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad |
| Lör 10 dec 2016 12:44 |
|
Hej!
Jag har lite funderingar och hoppas att någon är väl (!) insatt i bilekonomi och inte har bara önske vs. skrämselsiffror om bilägandet.
Jag arbetspendlar ca 6mil/dag plus lite till någon dag/månad, typ 30-40mil, varav enkel väg (sträckkörning) ca 15mil. Vid slutdestinationen har jag ingen möjlighet till snabbladdning, men det dagliga pendlandet kan lösas hemma och på arbetsplatsen.
Fn har jag en ganska hög ägandekostnad (billån/baklån) samt bränslekostnad på ca 1500 kr/månad. Skatt och försäkring tillkommer förståss. Bilen har rullat ca 6650 mil i dagsläget. Bilen är från 2013 1,6 TDI BMT med svårslagen bränsleekonomi. -Men jag lockas av tystnaden i en elbil och möjligheten av att undvika mackar samt ständiga bränsleprishöjningar.-
I beaktande av ovan, funderar jag på en ren elGolf, möjligen en GTE (dvs laddhybrid).
Finns det någon ekonomi i att köpa/leasa en e-Golf? Inkl. givetvis bränsle, service, skatt, alltså rubbet.
Hur ser ett leasingsavtal ut just för en e-Golf? Jag tänker främst på batterislitage. Finns det ett maxtak för körda mil som man inte får överskrida?
Är en bilsemester i Europa genomförbar med en elbil?
Kan man ha dragkrok för en e-Golf och om ja, hur mycket får man dra? Hur påverkar dragkroken ett evt leasingsavtal?
Tacksam för ett gärna uttömmande svar!
Ha en fin helg! Mvh Laszlo
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Lör 10 dec 2016 14:46 |
|
| LaszloG skrev: | Hej!
Jag har lite funderingar och hoppas att någon är väl (!) insatt i bilekonomi och inte har bara önske vs. skrämselsiffror om bilägandet.
Jag arbetspendlar ca 6mil/dag plus lite till någon dag/månad, typ 30-40mil, varav enkel väg (sträckkörning) ca 15mil. Vid slutdestinationen har jag ingen möjlighet till snabbladdning, men det dagliga pendlandet kan lösas hemma och på arbetsplatsen.
Fn har jag en ganska hög ägandekostnad (billån/baklån) samt bränslekostnad på ca 1500 kr/månad. Skatt och försäkring tillkommer förståss. Bilen har rullat ca 6650 mil i dagsläget. Bilen är från 2013 1,6 TDI BMT med svårslagen bränsleekonomi. -Men jag lockas av tystnaden i en elbil och möjligheten av att undvika mackar samt ständiga bränsleprishöjningar.-
I beaktande av ovan, funderar jag på en ren elGolf, möjligen en GTE (dvs laddhybrid).
Finns det någon ekonomi i att köpa/leasa en e-Golf? Inkl. givetvis bränsle, service, skatt, alltså rubbet.
Hur ser ett leasingsavtal ut just för en e-Golf? Jag tänker främst på batterislitage. Finns det ett maxtak för körda mil som man inte får överskrida?
Är en bilsemester i Europa genomförbar med en elbil?
Kan man ha dragkrok för en e-Golf och om ja, hur mycket får man dra? Hur påverkar dragkroken ett evt leasingsavtal?
Tacksam för ett gärna uttömmande svar!
Ha en fin helg! Mvh Laszlo |
Inte ekonomiskt hållbart med en e-bil enligt mig. Det mest ekonomiska är bränslesnål bensinare eller en diesel om du kör extremt mycket (minst 10 mil om dagen).
Jag har räknat på detta 0ch jag kör ca 2500 - 3000 mil om året, bensinaren vinner.
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Lör 10 dec 2016 15:24 |
|
När en stor del av bilisterna gått över till elbilar/laddhybrider kommer staten att vilja ha igen alla de miljarder de tagit in på bensin och diesel.
Det kommer aldrig att bli billigt att köra med el. Antagligen är det de närmaste tio åren som elbilar är ekonomiskt.
När sedan diesel och bensin är förbjudet kommer säkert en saftig elbilsskatt!
|
|
LaszloG
| Lör 10 dec 2016 16:29 |
|
Oki! Jag håller med er. Min diesel kan vara en vinnare också, för att den har den nyare dieselmotorn och t/fr jobbet med mina dubbfria vinterhjul drar kring 0,35-0,4 l/mil. Kör jag riktigt "tävlingssnålt" då hamnar jag kring 0,31-0,34 l/mil. Med en räckvidd en bit över 110 mil är jag nöjd.
Men oavsätt, så elbilen har framtiden. Och jag tror desvärre så som "steppenwolf" säger, att staten kommer inte att tolerera skatteflykten. Frågan är bara var kommer de att trycka in kniven för att vrida om då och då. Var kommer de att driva in skatte-mellanskillnaden?
Iofs när jag tänker efter så kan de spärra en bil via internet så länge man inte betalar en rullskatt. Sen kan de låsa upp bilen med swish-app-koppling, som i sin tur låser upp bilen via mobilen.
Ett tyvärr tänkbar scenario.
Men om vi bortser ifrån dessa mörka framtidsdystopier så kvarstår min fråga, låt mig säga för de nästkommande tio elbilsåren. Vad händer sen, har jag ingen aning, men tills dess?
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Lör 10 dec 2016 20:15 |
|
| Jag läste någonstans i antingen teknikens värd eller liknande tidning att privatleasing är en riskzon då det finstilta inte är färdigarbetat. Kan bli en dyr kostnad vid återlämning.
|
|
Xeizz
Golf 7 1.6Tdi -15 Ort: Kalmar |
| Lör 10 dec 2016 20:39 |
|
Jag har ca 9mil enkel väg till jobbet, Kör likadan bil som dig och ligger på ca 0.38 totalt i snitt, och ca 0.32 om man extremsnålkör. Kör ca 5-6000mil om året. Svårt att hitta nått bättre än det att åka med. Men visst, framtiden är EL. Dock är de för dyra i inköp just nu för att kunna vara ekonomiskt försvarbart för mig.. Men inom 3-4år så ska jag ha en Elbil! antingen en E-golf eller Tesla 3. Då skiter jag nog i om det är dyrare eller inte.. Jag ska bara ha en!
Senast ändrad Lör 10 dec 2016 21:46, ändrad totalt 1 gång
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
|
Xeizz
| Lör 10 dec 2016 21:43 |
|
| Mranderz skrev: | Otroligt, du kommer alltså 125 mil på en tank? Ibland 145 mil? Måste ju vara världsrekord?  |
Mellan tankningarna så kommer jag vanligtvis ca 115-120mil. Kör nästan bara på långa 80-90 vägar (öland) och använder alltid den adaptiva farthållaren. förbrukningen med ca 0,38 i snitt är den delen av sträckan till jobbet som är längst med 80km/h. dvs ca 80% av totalförbrukningen. Men såklart, kör jag mer "normalt" dvs även på 100-110 vägar så kommer jag inte ner i den förbrukningen.
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Lör 10 dec 2016 22:02 |
|
| Aha jo just 80km/h verkar vara nån slags magisk hastighet. Brukar åka en sträcka på 8 mil där jag mest hela tiden håller 80. Får ner förbrukningen på min nya Tiguan till makalösa 0.41 på färddatan vilket är t.om bättre än min Golf som på samma sträcka kräver 0.51...Dock märkt att förbrukningen nästan skenar iväg i farter över 105...det på både tiguan och golf.
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Lör 10 dec 2016 23:56 |
|
Om jag inte missminner mig så ligger snitthastigheten som tillverkaren ska använda sig av vid landsvägskörning där runt 80, så det är nog inte helt konstigt att motorerna är optimerade för det. Körde min gamla 1.4TSi på 0.39 och snittade just strax under 80 över 10 mil. Men då var det inte mycket bromsande som skedde, dock med dubbdäck på riktigt vinterväg så jag var mäkta imponerad. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
LaszloG
| Sön 11 dec 2016 7:09 |
|
Gomorr'n!
Huh, vilken lättnad! Jag trodde ett tag att det är fel på min bil för att ingen trodde på mina förbrukningssiffror, som fö har bilder här på forumets galleri. Alltså ungefär som Xeizz. Fast jag kör för det mesta kring 70. Jag jobbar skift så antingen på tidiga morgnar eller sena kvällar/nätter är väldigt lite trafik i NÖ Skåne. Kör givetvis med den utmärkta adaptiva farthållaren. Jag försökte snålköra utan den, men kommer inte i närheten av farthållarens förbrukning.
Men precis som Mranderz också påpekar så över 100 stiger förbrukningen markant. Till ca 0,4-0,45. Räckvidden är ändå svårslagen. Härifrån till Stockholm t/r med en tank bränsle för ca 600 kr.
Elbilen har en hel del att bevisa, men jag (och många andra) lockas ändå oerhört.
Frågan är bara när (och inte om!) kommer staten att förstöra smekmånaderna. Kan tänka mig att först att lägga om hela miljöbilpremiesystemet så att det blir lika villkor för alla tillverkare/fordon oavsätt bränsle. Sen blir det skatt på miljöfarlig batterihantering, eller återvinningsavgift. Oavsätt om de stora batteritillverkarna går över till miljövänliga kaliumbatterier.
Sen måste en tysnadsskatten också införas och tillsättas en artificiell "motorljud" för att folk med nedsatt hörsel (inkl ungdomar med hörlurar/öronproppar) skulle kunna höra våra knäpptysta elbilar.
Jag är samtidigt övertygad om att elbilsrevolutionen har bara börjat. Vi kommer att ha räckvidd som våra ögonstenar inom inte alldeles för långt framme.
Frågan är bara och fortfarande, hur länge till blir det billigare att "tanka" och äga en elbil? Om vi bortser ifrån inköpspriset alltså.
|
|
Xeizz
| Sön 11 dec 2016 11:09 |
|
| LaszloG skrev: | Gomorr'n!
Huh, vilken lättnad! Jag trodde ett tag att det är fel på min bil för att ingen trodde på mina förbrukningssiffror, som fö har bilder här på forumets galleri. Alltså ungefär som Xeizz. Fast jag kör för det mesta kring 70. Jag jobbar skift så antingen på tidiga morgnar eller sena kvällar/nätter är väldigt lite trafik i NÖ Skåne. Kör givetvis med den utmärkta adaptiva farthållaren. Jag försökte snålköra utan den, men kommer inte i närheten av farthållarens förbrukning.
Men precis som Mranderz också påpekar så över 100 stiger förbrukningen markant. Till ca 0,4-0,45. Räckvidden är ändå svårslagen. Härifrån till Stockholm t/r med en tank bränsle för ca 600 kr.
Elbilen har en hel del att bevisa, men jag (och många andra) lockas ändå oerhört.
Frågan är bara när (och inte om!) kommer staten att förstöra smekmånaderna. Kan tänka mig att först att lägga om hela miljöbilpremiesystemet så att det blir lika villkor för alla tillverkare/fordon oavsätt bränsle. Sen blir det skatt på miljöfarlig batterihantering, eller återvinningsavgift. Oavsätt om de stora batteritillverkarna går över till miljövänliga kaliumbatterier.
Sen måste en tysnadsskatten också införas och tillsättas en artificiell "motorljud" för att folk med nedsatt hörsel (inkl ungdomar med hörlurar/öronproppar) skulle kunna höra våra knäpptysta elbilar.
Jag är samtidigt övertygad om att elbilsrevolutionen har bara börjat. Vi kommer att ha räckvidd som våra ögonstenar inom inte alldeles för långt framme.
Frågan är bara och fortfarande, hur länge till blir det billigare att "tanka" och äga en elbil? Om vi bortser ifrån inköpspriset alltså. |
Helt rätt tänkt! Frågan är inte om det kommer beskattas, ut hur och när!
Hade jag haft möjlighet, dels att kunna ladda på jobbet och dels ha råd att köpa elbil just nu (de två största anledningarna till att jag inte har köpt elbil) så skulle jag satsa så snart som möjligt att skaffa elbil. För att kunna ta del av den statliga premien som kommer att införas (eller redan har gjorts?) för dem som köper elbil. För den lär inte finnas kvar länge.
Och i dagens läge, med de laddare som finns utplacerade idag längs med vägarna så ser jag det helt funktionellt att kunna ha elbil idag. Sålänge de har en teoretisk räckvidd på över 40mil. Så blir den mer verkliga räckvidden ca 30mil. Och att ta en bensträckare och nått att käka vid en snabbladdare i ca 40minuter efter 30mils körning är inte helt orimligt vid långkörning...
Så, hade jag haft möjligheten så hade jag köpt elbil. Dock ska räckvidden vara ca 30-40mil för att det ska vara intressant.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Sön 11 dec 2016 22:28 |
|
Huruvida el-bilen är framtiden eller ej, är skrivet i stjärnorna.
Jag tvivlar starkt på att el-bilar blir något annat än nisch-bilar de närmaste 20-40 åren. Metanol och förnyelsebar diesel ligger avsevärt närmare i tiden.
Innan bränsecellstekniken med tillhörande infrastruktur är vardagsmat, så kommer detta sannolikt ej ske.
El-bilens miljönytta avgörs främst av hur elen produceras och en stor del av världens el-energi produceras av kolkraftverk. Dessutom är framtagandet av litium (som är ett grundämne) och som krävs för de tunga batterierna oerhört energikrävande.
Elbil för vardagsbruk i ett land med stora avstånd och långa vintrar, tror jag ligger tämligen lång fram i tiden. Läste om en forskningsrapport från KTH, där man räknat på koldioxidutsläpp i ett tänkt scenario i USA. Om alla deras bränsleslukande bilar bytts ut mot elbilar, så hade koldioxidutsläppen ÖKAT med 40%, inte minskat, som de flesta tror.
Önskedrömmar och utopier behöver inte vara fel. De kan bidra till utveckling, men det kanske inte är den utveckling som många idag tror på. Man bör kanske påminna om den närmast religiösa tron, som rådde kring etanolens förträfflighet.
Håller samma sak på att hända igen - fastlåsning vid en teknik ? Det verkar vara svårt att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt hos våra politiker och den medsjungande kören.
|
|
LaszloG
| Mån 12 dec 2016 7:04 |
|
Som man ser så frågan är mer komplex än att kunna besvara på ett korrekt sätt och så länge man inte är en träffsäker spådam (jo, jag har träffat en sån) med teknisk bakgrund.
För mig förefaller det så att etanolen är självdöd inom ganska kort tid, säg 5 år.
Rena vätgasfordon är i sin linda, men spännande teknik. Kan leva parallellt med plugin-el länge.
Så vad har vi idag som är realistisk?
Hybrider, boigas, RME och i viss mån etanolen. Förutom givetvis diesel, bensin och så rena elfordon.
Många tekniker som utnyttjar en gammal uppfinning, förbränningsmotorn med sina begränsningar.
Det är dags för teknikskifte och som utnyttjar våra resurser mer effektivt och miljövänligt.
Den nya batteritekniken som kommer kommer att förenkla och förbilliga elbilstillverkningen samtidigt som den ger stora miljövinster jämfört med batterier idag. För bara en sisådär 20 år sedan var "dagens" litiumbatterier dyra specialceller, oftast i instrument och dyrare kameror. Idag finns de överallt, inte minst i elbilarna.
Hittar man en ny billigare teknik (typ kaliumbatterier) med nästan motsvarande egenskaper så kommer DET att revolutionera elfordonen.
Man jag lever idag och kanske 40 år till och vill nyttja en elbil idag. Och inte om 100 år. Så om det kommer någon ny teknik som är ännu bara är i tankarna, det hjälper inte mig idag.
Frågan kvarstår alltså från mitt första inlägg i den här tråden.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
|
|
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås |
| Mån 12 dec 2016 13:56 |
|
| Jag kan inte fatta att man inte kombinerar el och diesel borde var kanon ihop
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Mån 12 dec 2016 16:19 |
|
| mikecab skrev: | | Jag kan inte fatta att man inte kombinerar el och diesel borde var kanon ihop |
Kan väl ha att göra med att en del storstäder tänker förbjuda fordon med dieselmotorer.
|
|
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn |
|