LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad |
| Lör 04 feb 2017 11:03 |
|
Halloj!
Är det någon som har lite info om den kommande nya e-Golfen?
Alltså inte den vanliga, eller GTE, utan den rena elbilen: e-Golfen.
Är så himla nyfiken på specarna och evt prissättningen, privatleasingen.
Ha de'!
Mvh Laszlo
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
attitude.partille
Golf 6 1.6 tdi BMT dsg7 11 Ort: Partille |
| Lör 04 feb 2017 11:49 |
|
Värmepump lär vara standard i Sverige. 35.8 kWh batteri är större än Ioniq men så är den också lite dyrare. Borde nå 15 mil i minus 10 även efter 3år.
Snabbladdning till 80% på en timme gör ju att den kan klara även Sthml till GBG med lite vilja.
Börjar produceras i April, så lite leveranstid får man räkna med.
Kan fås med kökörnimgsassistent upp till 60km/h, vad kostar det tillägget tro?
|
|
LaszloG
| Lör 04 feb 2017 14:59 |
|
Tack för svaret!
>Candyweiss: Det är bara lite kortfattat info på den första länken , den andra länken bygger du bara den nuvarande.
Leasingslänken -vidare från den första- visar bara en 1,4 tsi, dvs bensinarens möjlighet, inga andra.
Enligt min bilhandlare Mattias, så har inte ens de officiella bilder/specar/utrustnigspaket än. Inga priser heller, än mindre leasingspriser.
De info som fn finns tillgängliga handlar om den "vanliga" nya mk7 uppdaterade dvs bensin/dieselGolfen.
Interiörmässigt blir de rätt lika med e/GTE-Golfen.
e-Golfen får även fullLED strålkastare och bakljus dito med "flytande" dynamiska blinkers.
Resten lovade han återkomma med.
Men jag är nyfiken och sugen!
Ha de'! Mvh Laszlo
|
|
LaszloG
| Ons 08 feb 2017 8:42 |
|
Lite tilläggsinfo ang nya e-Golfen.
Handlarna får bilen (provkörnings/demo/testbilar) tidigast tidigt sommaren, beställningen öppnas lite innan, men ännu så länge inga officiella datum för det. Inga priser, detaljerade specar eller/och tillvalspriser således ännu. Har man tur så kan man ha sin nya e-Golf hemma i garaget senare på hösten eller kring Julen. "Min" bilhandlare Mattias återkommer så fort han får veta mer.
Vi får avvakta helt enkelt.
Ha de'! Mvh Laszlo
|
|
attitude.partille
| Ons 15 feb 2017 21:47 |
|
| Är riktigt sugen på denna o fått grönt av frun som skall köra den 90%dessutom:) Funderar på att ta den som personalbil. En Hyundai ionic i 7500 mil på 3 år kostade 22kr milen privat plus el. Då var ändå summan av leasingavgifter högre än bilens inköpspris. Borde vara bättre restvärdd på en golf?
|
|
attitude.partille
| Tor 16 feb 2017 17:30 |
|
Va inne idag och fortfarande inte möjligt få offert. 1-2 veckor sa dom
|
|
Oykkh
Ingen VW Ort: Sollentuna |
| Tor 16 feb 2017 18:02 |
|
| attitude.partille skrev: | Va inne idag och fortfarande inte möjligt få offert. 1-2 veckor sa dom  |
Konstigt. Jag va inne idag och klämde och kände ordentligt på nya golf alltrack facelift. Det gick att beställa nya e golf nu sa dom.
|
|
attitude.partille
| Fre 17 feb 2017 10:16 |
|
| Tovik i Borås som helre åt sin semla än snickrade offert då...
|
|
LaszloG
| Tis 14 mar 2017 9:46 |
|
Halloj alla trevliga!
Jag fick svar om nya e-Golfen! Går att beställa from nu, men ska man privatleasa så blir det tyvärr svindyr!
Närmare 9000 kr i månaden! I klartext betalar du kring 320 tusen kr för en bil du inte kommer att äga efter tre år.
Vete fasiken hur VW tänker, men så kan man inte byta ut en bilpark. Jag lär fortsätta köra med min snåldiesel ett tag till isf. Om inte GTE kommer att få bättre räckvidd med enbart eldriften. Och så givetvis med bättre pris/leasingsavgift.
Har någon praktisk erfarenhet av just GTE?
Hur lång är den faktiska räckvidden med enbart eldrift?
Ha en finfin dag allihopa!
Mvh Laszlo
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
| Ons 15 mar 2017 21:33 |
|
| LaszloG skrev: | Halloj alla trevliga!
Jag fick svar om nya e-Golfen! Går att beställa from nu, men ska man privatleasa så blir det tyvärr svindyr!
Närmare 9000 kr i månaden! I klartext betalar du kring 320 tusen kr för en bil du inte kommer att äga efter tre år.
Vete fasiken hur VW tänker, men så kan man inte byta ut en bilpark. Jag lär fortsätta köra med min snåldiesel ett tag till isf. Om inte GTE kommer att få bättre räckvidd med enbart eldriften. Och så givetvis med bättre pris/leasingsavgift.
Har någon praktisk erfarenhet av just GTE?
Hur lång är den faktiska räckvidden med enbart eldrift?
Ha en finfin dag allihopa!
Mvh Laszlo |
Det låter märkligt, och som din säljare räknat fel på något sätt. En nära vän till mig har fått en privatleasingoffert på en E-golf också, och han skulle få betala strax under 6000kr i månaden baserat på 4500 mil á 36 månader. Då ingår försäkring och service.
Om vi räknar lite snabbt på det:
Bilens pris: 395.000kr
-40,000 kr i supermiljöpremie
-10% prut (39,000kr)
= 316,000kr
Bilens pris om du skulle köpa bilen är alltså 316,000kr. Leasinggivaren får 40,000kr i supermiljöpremie, vilket tillfaller som rabatt på dig som leasar bilen. Att du skulle betala bilens fulla pris på 36 månader är ju högst orimligt.
Om bilen får ett restvärde på 50%, vilket jag anser vara rimligt så blir restvärdet 158,000kr / 36 mån = 4388kr, lägg sedan på 3,9% ränta på det, dvs 171kr. Alltså totalt 4559kr/mån. Säg 1000kr extra i tillvalsutrustning och 350kr i försäkring.
Som du ser så är 9000kr i månaden en totalt omöjlig månadssumma
|
|
LaszloG
| Fre 17 mar 2017 11:22 |
|
Halloj alla glada!
Tyvärr så ser den ut för min sida.
För mig är det alltså ännu så länge inte aktuell. Inte med sådana priser och jag överväger en annan ren elbil för tillfället som har bättre pris. Eller så kör jag ett tag till på fossilt.
|
|
xjocke
Golf 7 1,4 GT - 2017 Ort: Växjö |
| Fre 17 mar 2017 12:54 |
|
| LaszloG skrev: | Halloj alla glada!
Tyvärr så ser den ut för min sida.
För mig är det alltså ännu så länge inte aktuell. Inte med sådana priser och jag överväger en annan ren elbil för tillfället som har bättre pris. Eller så kör jag ett tag till på fossilt. |
Ta ett lån.
400,000 x 5% = 20,000:- /år ränta ger 1,667:- /månad
50% restvärde efter 36 månader ger 200,000/36 = 5,556:- /månad i amortering
Totalt 7,222:- /månad sedan tillkommer service och försäkring.
Notera att efter 36 månader har du kvar en bil värd 200,000:-
Jocke
|
|
LaszloG
| Fre 17 mar 2017 14:49 |
|
Tack för tipset xjocke!
Men jag köper inte elbil i dagsläget med tanke på batteripackets osäkra livslängd. För att det skulle bli någon ekonomi i det så den sammanlagda månads och driftskostnaden skulle matcha mina nuvarande (totalt inkl drivmedel osv, ca 4000 kr) kostnader. Skulle kunna sträcka mig till 4500 kr för en elbil men inte längre.
|
|
xjocke
Golf 7 1,4 GT - 2017 Ort: Växjö |
| Fre 17 mar 2017 15:50 |
|
| LaszloG skrev: | Tack för tipset xjocke!
Men jag köper inte elbil i dagsläget med tanke på batteripackets osäkra livslängd. För att det skulle bli någon ekonomi i det så den sammanlagda månads och driftskostnaden skulle matcha mina nuvarande (totalt inkl drivmedel osv, ca 4000 kr) kostnader. Skulle kunna sträcka mig till 4500 kr för en elbil men inte längre. |
Tänk på att jämföra rätt:
GTE - 386,400:- DSG, 204 hk
GTI - 324,400:- DSG, 245 hk
GTD - 311,900:- DSG, 184 hk
Att jämföra med en vanlig Master eller GT är inte rättvist.
Om man lånar pengar motsvarande prisskillnaden mellan dessa så är besparingen i bränslekostnaden nästan lika med räntekostnaden.
Bränsle (dagspris från Statoil och förbrukning från VW hemsida)
700 mil el 2:- /mil + 300 mil bensin 7:16/mil ger 700x2+300x7,16 =3,548:-
1000 mil bensin 8,67:-/mil ger 1000x7 =8,670:-
1000 mil Diesel 6:35 ger 1000x6,35 =6,350:-
Lån
386,000-312,000 =74,000 x%5 =3,700:-
Jocke
|
|
LaszloG
| Lör 18 mar 2017 10:24 |
|
Poängen med mitt inlägg är att jag vil slippa en massa saker. Tanka, slippa betala em massa straffskatt vid pumpen, jaga växlar (gäller även DSG), vill rulla tyst, strunta i evt oljeförbruknig och kylarvätska, evt förbud att köra in i städer (diesel), betala skatt , sätta mig alltid i en varm/sval bil.
Men inte för varje pris. Jag älskar Golf, men det finns andra modeller med bättre priser redan nu och det kommer flera inom inte en alldeles för lång framtid. Alltså ren elbil är jag ute efter. Men priset måste vara rimligt.
|
|
micleg
Ingen VW Ort: Linköping |
| Lör 18 mar 2017 19:17 |
|
Många fel i uträkningen av leasingkostnad och köp av den efter leasingperioden men Krille har nog fått det mesta rätt förutom att en rabatt på 10% låter högt i Golfsammanhang. Är det inte det?
Själv har jag bara erfarenhet från leasing på firman och kanske är utköpsrätten helt borta i privatleasing men för en firma fungerar det i alla fall så här:
(Nypris - ev första hyra) / 36 * månadskostnad som är 1/36 av nypris - restvärde - första hyra. Efter tre år kan man sedan köpa ut den till bokfört värde (vilket aldrig är detsamma som marknadsvärde). Går oftast att lösa tidigare med men till en extra kostnad beroende på om man satt ett "för lågt eller högt" restvärde. Bilen minskar ju snabbare i värde första åren.
Miljöbilspremien minskar leasingbeloppet när den betalas ut.
Men dyra bilar med lågt förmånsvärde (miljöbil) är alltid en fördel att leasa på företaget i stället för att köpa privat.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Lör 18 mar 2017 19:39 |
|
| micleg skrev: | | en rabatt på 10% låter högt. |
Håller med. Vi har köpt många VW i vår familj genom åren och bara lyckats få strax över 7% enstaka gånger.
|
|
LaszloG
| Lör 18 mar 2017 20:22 |
|
| Halloj! Min beräkning som jag har bifogat är inte min utan "min" bilhandlares. Dvs ganska officiellt. Spontant känns helt fel men jag kommer att kolla upp BMWi3 och kommande Opel Ampera också. Övriga märken/modeller är inte aktuella.
|
|
micleg
Ingen VW Ort: Linköping |
| Lör 18 mar 2017 23:07 |
|
Oavsett bil blir förstås beräkningen densamma om priserna är lika. Räknar man fel på en i3 eller Ampera kommer dom bli lika dyra som en felräknad e-Golf.
Förutom i3, vilka andra bilar kommer minst lika långt som nya e-Golfen och känns minst lika bra i kvalitet och körkänsla? Vet att Iconiq inte når fram vad gäller styrning mm. Vill inte gå från BMW till sunkig bilkänsla men nya golfen (en enliters snikutrustad) kändes helt okej. Hade bättre utsikt än i femman också
|
|
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm |
| Tis 28 mar 2017 20:10 |
|
| candyweiss skrev: | | Håller med. Vi har köpt många VW i vår familj genom åren och bara lyckats få strax över 7% enstaka gånger. |
Låter snålt. Väldigt snålt! Min Golf Alltrack fick jag 10,8% på. Visserligen säkert eftersom jag köpt 4 bilar inom loppet av 6 år. Både min far och svärfar köper sina bilar av honom.
|
|