Forum - Golf 7 (13-19) - Frågor om Golf 7 (årsmodellerna 2014-2016)

Ritchie
Golf 7 1,4 - 2014 Ort: Norrköping
Tis 07 mar 2017 0:26 Svara med citat
Hej!

Jag är lite av en novis här bland er proffs på VW och därför vill jag passa på och fråga er, då jag förmodligen tänker köpa en Golf 7, årsmodell 2014, - 15 , - 16 beroende på pris och utbud. Jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att svara på.

* Kamkedjan byttes ut och på årsmodellerna fr om 2014 är det kamrem?

* Är det några speciella kända/vanliga problem med Tsi 1,2 l motorn? Den är den vanligaste bland lediga bilar där jag bor (105 hk). Eller är det generellt en bra motor?

* Är 1,2 liters motorn tillräcklig eller upplever ni den som extremt slö? Jag har inte tänkt att dra några tunga släpvagnar eller så, utan mer som pendlings- och nöjesåkande-bil.

* Vad är den stora skillnaden mellan Golf och Polon? Är det bättre rostbehandling på Golfen? Bättre ljudisolering i kupén? Vilken rekommenderar ni?

* Vanliga fel eller saker man bör kolla upp/efter vid köp av Golf årsmodell 2014-16?
* Vad brukar service kosta?
* Några andra bra saker att veta om Golfen?

Tack på förhand!

/Rickard
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Tis 07 mar 2017 10:21 Svara med citat
Golf 7 kom till 2013
Satsa på 1,4 tsi mycket trevligare än 1,2 och drar inte många cl bränsle mer heller!
1,4 har kamrem från 2013 fick 10hk till 2016
Satsa på en gt utrustad bil för att få lite mer utr och ev dragpkt om du har behov av det!
Bli inte så rädd för pris bilden bilarna säljs betydligt billigare än dom annonseras för, mycket tack
vare det pressade nybils priserna.
Om du åker mycket själv funkar det kanon även med en polo min dotter har en på privat leasing kostar henne 1850kr i månaden inkl försäkring
Den blir pigg med 90hk och går typ lika fint som golfen på landsväg.
Leta utrustade bilar efter ditt behov och åk hellre 15-20mil för rätt bil än att köp någon nära med klen motor och dålig utr.
Lycka till
Mike
Ritchie
Tis 07 mar 2017 11:23 Svara med citat
Tack för svaret!

Men rekommenderar du 1,4 l motorn enbart för 1,2 l upplevs som slö? Eller finns det andra anledningar? 1,2 litern har kamrem också från 2013?

Menar du att man brukar kunna pruta ner bilarna väl på plats hos bilhandlarna?

Hur skiljer sig de gt-utrustade golfarna generellt?

Så egentligen är det inte mycket som skiljer mellan Golfen och Polon då menar du? Vad är det som främst skiljer (förutom karossen)?

Tack!
mikecab
Tis 07 mar 2017 11:41 Svara med citat
Ut och provkör smaken är som baken. Allt är lite mindre i en polo men känslan är lika som golf. Har du inget krav på prestanda så duger säkert 1.2
Börja med att maila på intressanta bilar och kolla läget.
Bestäm ditt max pris sent det bara börja pruta för glatta livet
Pris bilden är ca 7-10% prut läge på begagnat.
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Tis 07 mar 2017 11:47 Svara med citat
Motorval är mkt. personligt. Vissa tycker att 1,2 är helt OK, andra att den är pest o pina.
Det enda man kan göra är att besöka bilhandlaren o provköra båda typer.
Även bränsleförbrukning skiljer sig från förare till förare - en del klarar sig på typ 0,0001 l/mil, andra 10l/mil.
Återigen provkör en längre sträcka, kör som vanligt UTAN att tänka på förbrukning, sen kan du kolla hur mkt bilen drog enl ditt körsätt.
Jag brukar lägga på 30-40% på tillverkarens officiella förbrukningssiffror och blir bara glad om bilen drar mindre.
GT-bilar är i naturligtvis i std-utförande mer utrustade än masters, MEN det såldes och säljs mkt tilläggspaket till gt.
Därför kolla noga om det är "snik" gt eller med extra paket.
Återigen vilka paket passar dig är personligt.

Mig personligen passar mer 1,4 då jag helre kör än åker. Tittar inte på bränsleförbrukningen så mkt - dvs är "miljöbov" ( i många betraktarens ögon).
Nästa bil om det blir golf så blir det snäpp upp till GTI.

Automatiskt klima och adaptiv hastighetshållare är ett måste , för mig, likaså xenonljus. Backkamera är nice, Resten av lulllull (gillar lulllull)
är kul men inte nödvändigt.

Senast ändrad Tis 07 mar 2017 12:01, ändrad totalt 1 gång
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tis 07 mar 2017 11:58 Svara med citat
Provkör, det är det enda sättet att själv lära känna bilen. Alla har olika åsikter om vilken bil som är bäst!
Jag har alltid krävt att få ha bilen under ett dygn för provkörning, Ibland har jag kört upp till 50 mil innan jag bestämmer mig.
Men då är det nya bilar och ej begagnade som väl kanske är svårare att få låna under en längre tid.
Lycka till!
Robban66
Golf 7 Alltrack TDI - 16 Ort: Umeå
Tis 07 mar 2017 23:20 Svara med citat
Jag har nyligen bytt till en 1,2 TSI BLUE 2016, är klart nöjd med den. Tillräckligt med kraft för det jag behöver, ligger på ca 0,57 blandad körning. Har varit nere på 0,5 trots vinterföre, gillar att snålköra. Nästa byte blir en elbil då räckvidden når 30 mil utan glädjekalkyler
Körde tidigare Alltrack diesel, saknar möjligen automatväxellåda annars samma typ av sittkomfort
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Ons 08 mar 2017 9:44 Svara med citat
Som flera här i tråden säger....provkör och bedöm själv. Jag provkörde både 1,2 och 1,4 och för min del så blev det 1,4 då jag upplevde 1,2 som slö.
Ritchie
Ons 08 mar 2017 17:04 Svara med citat
Tack för alla svar!

Jag tänker på de 1,4 tsi som heter "multifuel" bör man undvika dessa? Eller är de egentligen precis samma, men att de även kan köras på etanol?

Tack!
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Ons 08 mar 2017 17:24 Svara med citat
Köp en fr.o.m. 2014 så får du rätt motor, undvik etanol bilar!
ludde28
Ons 08 mar 2017 22:39 Svara med citat
Sälar mig till föregående, undvik etanol, dvs multifuel. (gäller samtliga bilmärken).
Och nej det är inte samma som 1,4tsi.
mikecab
Fre 10 mar 2017 7:38 Svara med citat
Denna är det bra pris på under 1000mil
https://m.blocket.se/lund/Volkswagen_Golf_som_kort_mindre_an_1000_mil_ 72011470.htm?ca=9&w=3
Zhyr
Golf 7 1.4 tsi -14 Ort: Kristianstad
Fre 10 mar 2017 8:30 Svara med citat
ludde28 skrev:
Sälar mig till föregående, undvik etanol, dvs multifuel. (gäller samtliga bilmärken).
Och nej det är inte samma som 1,4tsi.

Men är inte 1.4 tsi multifuel? Jag köpte en 1.4 tsi igår och den är multifuel, säljaren sa till mig att alla 1.4 är multifuel Think
ludde28
Fre 10 mar 2017 8:49 Svara med citat
Åter nej.
I SE finns 1.4TSI OCH 1.4TSI multifuel
Den senare har 122/125HP mot 140/150HP.
Kolla noga med en "annan" säljare.
Personligen undviker jag ALLA multifuel, oavsett bilmärke.
Multifuel är numera ganska kall på marknaden, så prisbilden bör vara därefter.
mikecab
Fre 10 mar 2017 10:32 Svara med citat
Det bomma jag trodde det va en 140hk kolla inte så noga tyckte bara milen och utrustningen va ok
Zhyr
Golf 7 1.4 tsi -14 Ort: Kristianstad
Fre 10 mar 2017 10:37 Svara med citat
ludde28 skrev:
Åter nej.
I SE finns 1.4TSI OCH 1.4TSI multifuel
Den senare har 122/125HP mot 140/150HP.
Kolla noga med en "annan" säljare.
Personligen undviker jag ALLA multifuel, oavsett bilmärke.
Multifuel är numera ganska kall på marknaden, så prisbilden bör vara därefter.

Okay. Jag tror dig.
Får man fråga varför du undviker multifuel? Är där mer problem med dom än rena bensinare?
Jag hade inte tänkt köra på ethanol åndå, utan bara köra på bensin. Smile
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö
Fre 10 mar 2017 13:34 Svara med citat
Har själv en 1.2 och den upplever jag mycket piggare än mina gamla 1.6 bilar som inte hade turbo. Drar ca 0.7 blandad körning och då bryr jag mig inte om jag kör snålt eller ej. Vill man ha en snabbare/roligare bil så är kanske inte golf rätt bil. Ljudisoleringen är inte så bra men bättre än många andra bilar men kan inte jämföras med dom dyrare tyska konkurrenterna samt passat osv. En bra a till b bruksbil helt enkelt men inget att skryta med oavsett utrustning.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 10 mar 2017 13:40 Svara med citat
Guza skrev:
Vill man ha en snabbare/roligare bil så är kanske inte golf rätt bil.

Aahhh, en Golf R med 310 pållar är nog inte fy skam Laughing
Guza
Fre 10 mar 2017 13:52 Svara med citat
candyweiss skrev:
Aahhh, en Golf R med 310 pållar är nog inte fy skam Laughing

Hehe sant helt klart men jag kommer aldrig förstå hur man kan lägga dom pengarna det är fortfarande bara en golf.
mk7ksd
Golf 7 1.2 TSI -14 Ort: Karlstad
Lör 11 mar 2017 22:10 Svara med citat
Köpte en 1.2 TSI -14 för några veckor sen, är nöjd med bilen. Bra prestanda för mina behov och väldigt bra förbrukning, senaste resan mellan Göteborg och Karlstad drog den 4.8 L/100 km.

Fick låna en Polo (fast -16) med samma motor och DSG (min är manuell) under några dagar...helt okej bil, men känslan o Golf är annorlunda. Golfen har bättre köregenskaper, bättre isolering, ljusår bättre stereo (speciellt basen).

Du får dra och provköra några bilar och känna efter vad du tycker om bilarna, lycka till! Smile
Ritchie
Tis 14 mar 2017 0:13 Svara med citat
Tack för alla svar.

Jag tänkte även fråga, jag har hört att det är onormalt hög oljeförbrukning - 1 liter per 100 mil på Golfarna, TSI-motorerna närmare bestämt. Vad är era erfarenheter av detta, och vad har ni hört om det?

En annan fråga, är der någon skillnad på en Tsi-motor och en Tfsi-motor, eller är de rent av identiska?

Tack!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 14 mar 2017 2:15 Svara med citat
Ritchie skrev:
Tack för alla svar.

Jag tänkte även fråga, jag har hört att det är onormalt hög oljeförbrukning - 1 liter per 100 mil på Golfarna, TSI-motorerna närmare bestämt. Vad är era erfarenheter av detta, och vad har ni hört om det?

En annan fråga, är der någon skillnad på en Tsi-motor och en Tfsi-motor, eller är de rent av identiska?

Tack!

Jag/vi har haft 3 stycken tsi, ingen av dom drack olja.
Guza
Tis 14 mar 2017 6:41 Svara med citat
Min drog 0.5L på två år. Helt normalt på en fabriksny bil dom två första åren enl vw
ollefisk
Golf 7 Alltrack Ort: Karlstad
Tis 14 mar 2017 9:33 Svara med citat
Jag funderar på att köpa en Golf 7 SC så jag passar på att fråga om vad det är för skillnad mellan årsmodellerna 15 - 17? Vad har ändrats genom åren. Motor, lull-lull etc! Är en 2016 bättre än en 2015 osv...