Forum - Golf 7 (13-19) - Nya golf 2017 Nya motorer???

mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Tis 24 jan 2017 12:29 Svara med citat
Är det så att första kvatalet bilar har samma 1,4tsi 150hk motorn ser så ut när man bygger ihop bilen. Det skulle väl komma en ny 1,5 tsi 150hk och en 130hk tsi men dessa finns inte än vad jag kan se på bygg din bil!

Då ska man helt enkelt vänta lite annars får man bara en face liftad golf 7 med gamla motor serien!

MVH Mike
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Ons 25 jan 2017 6:59 Svara med citat
Ja det verkar lite eftersläpning på nya motorn..

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås
Ons 25 jan 2017 11:09 Svara med citat
Fördelen med 1,4tsi är att den är beprövad vid detta laget. Förmodligen betydligt säkrare motor att köpa än en helt nyutvecklad motor. Visst, nya motorn ska kanske ha lite bättre förbrukning, lite bättre vrid osv. Men frågan är hur stor skillnad man märker i verkligheten. Bara så man inte avstår den nya Golfen för att det inte är senaste motorn Wink
Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg
Ons 25 jan 2017 15:18 Svara med citat
betaride skrev:
Fördelen med 1,4tsi är att den är beprövad vid detta laget. Förmodligen betydligt säkrare motor att köpa än en helt nyutvecklad motor. Visst, nya motorn ska kanske ha lite bättre förbrukning, lite bättre vrid osv. Men frågan är hur stor skillnad man märker i verkligheten. Bara så man inte avstår den nya Golfen för att det inte är senaste motorn Wink

Håller absolut inte med!
Om du nu köper denna med äldre motorer, och det kommer en ny golf MK8 redan nästa år, så är du på knappt ett år två steg bakom så att säga inte kul. vänta!
Ännu hellre vänta tills Mk8 kommer!
betaride
Ons 25 jan 2017 15:27 Svara med citat
Deje skrev:
Håller absolut inte med!
Om du nu köper denna med äldre motorer, och det kommer en ny golf MK8 redan nästa år, så är du på knappt ett år två steg bakom så att säga inte kul. vänta!
Ännu hellre vänta tills Mk8 kommer!

Gällandes att vänta in Mk8 kan jag hålla med. Men vad får ärligt talat du som kund ut extra med vetskapen om att det sitter en snäppet nyare motor i bilen? Det enda jag ser är risken med barnsjukdomar mm. Det verkar ofta finnas en hets idag med att det måste sitta nyaste grejerna under huven, men noll hänsyn tas till risken med barnsjukdomar (vilket är väldigt vanligt). Tror du ärligt att du när du kör kommer märka stor skillnad mellan dessa motorer? Om du frågar mig så är saker jag som förare inte märker av helt ointressanta egentligen, då är jag mycket mer intresserad av ett felfritt bilägande.

Det har varit liknande diskussioner gällandes vilken version av mjukvaran i infotainment-systemet som folk har i sina bilar. Hur får man senaste versionen osv. Det enda som uppdateras är eventuella buggar, men ändå vill folk som inte har några buggar ha nyare version. Något jag absolut inte kan förstå, bara risk att något som fungerar blir sämre.

Jag säger absolut inte att nya motorn inte kommer vara bra. Den kan mycket väl vara alldeles lysande! Men den kan också vara fylld av problem. Det vet vi inte än...
Deje
Ons 25 jan 2017 15:54 Svara med citat
betaride skrev:
Gällandes att vänta in Mk8 kan jag hålla med. Men vad får ärligt talat du som kund ut extra med vetskapen om att det sitter en snäppet nyare motor i bilen? Det enda jag ser är risken med barnsjukdomar mm. Det verkar ofta finnas en hets idag med att det måste sitta nyaste grejerna under huven, men noll hänsyn tas till risken med barnsjukdomar (vilket är väldigt vanligt). Tror du ärligt att du när du kör kommer märka stor skillnad mellan dessa motorer? Om du frågar mig så är saker jag som förare inte märker av helt ointressanta egentligen, då är jag mycket mer intresserad av ett felfritt bilägande.

Det har varit liknande diskussioner gällandes vilken version av mjukvaran i infotainment-systemet som folk har i sina bilar. Hur får man senaste versionen osv. Det enda som uppdateras är eventuella buggar, men ändå vill folk som inte har några buggar ha nyare version. Något jag absolut inte kan förstå, bara risk att något som fungerar blir sämre.

Jag säger absolut inte att nya motorn inte kommer vara bra. Den kan mycket väl vara alldeles lysande! Men den kan också vara fylld av problem. Det vet vi inte än...

Risken om man nu ser en oftast hanterbar förlust av pengar som risk Smile är ju att denna modell med äldre motorer får en dubbel dipp i värde minskning, och med tanke på de redan små skillnaderna mellan Ts nuvarande och denna facelift med de nämnda motorerna ,så skulle jag iallafall vilja ha de nya motorerna.
Själv väntar jag på MK8, och hoppas att man åtminstone kommer kunna skilja dom åt utseendemässigt.
betaride
Ons 25 jan 2017 16:06 Svara med citat
Deje skrev:
Risken om man nu ser en oftast hanterbar förlust av pengar som risk Smile är ju att denna modell med äldre motorer får en dubbel dipp i värde minskning, och med tanke på de redan små skillnaderna mellan Ts nuvarande och denna facelift med de nämnda motorerna ,så skulle jag iallafall vilja ha de nya motorerna.
Själv väntar jag på MK8, och hoppas att man åtminstone kommer kunna skilja dom åt utseendemässigt.

Det där med värdeminskningen kan man bar spekulera i. 90% (bara ren gissning) av alla som köper bil har inte en susning om vilken generation det är på en motor, dom kollar bara vilket år bilen är ifrån, hur långt den gått och om den är fräsch/utrustning i den. Dom flesta hänger inte här inne om man säger så Wink

Men jag kan däremot hålla med dig helt gällandes Mk8 om man nu inte sitter på en äldre bil och är sugen på en nyare Golf. Det är ju en väldigt diskret face-lift detta och det mesta handlar ju bara om en större skärm i bilen...
Deje
Ons 25 jan 2017 16:22 Svara med citat
betaride skrev:
Det där med värdeminskningen kan man bar spekulera i. 90% (bara ren gissning) av alla som köper bil har inte en susning om vilken generation det är på en motor, dom kollar bara vilket år bilen är ifrån, hur långt den gått och om den är fräsch/utrustning i den. Dom flesta hänger inte här inne om man säger så Wink

Men jag kan däremot hålla med dig helt gällandes Mk8 om man nu inte sitter på en äldre bil och är sugen på en nyare Golf. Det är ju en väldigt diskret face-lift detta och det mesta handlar ju bara om en större skärm i bilen...

Dem flesta byter ju in den gamla bilen vid ny köp , och handlarna har ju så klart koll!
Annars är vi ju rätt så överens , Ts borde vänta tills MK8 kommer , om hen inte sitter sjön, eller om det bara kliar i köpfingret, vilket kan vara själ nog! Dancing
betaride
Ons 25 jan 2017 16:26 Svara med citat
Deje skrev:
Dem flesta byter ju in den gamla bilen vid ny köp , och handlarna har ju så klart koll!
Annars är vi ju rätt så överens , Ts borde vänta tills MK8 kommer , om hen inte sitter sjön, eller om det bara kliar i köpfingret, vilket kan vara själ nog! Dancing

Ok, ja visst kan det säkert bli ett något högre värdetapp. Sen vet jag inte om priset kommer gå upp med 1.5tsi heller. Men det vore givetvis konstigt om dom stod sig exakt lika bra i pris, det håller jag med om Smile
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Ons 25 jan 2017 22:45 Svara med citat
Skulle säga att mer än 99% har inte den blekaste aning om vad det sitter för motor i en bil. Så länge inte förbrukingen är 20-30% lägre i den nya motorn tror jag inte någon bryr sig om vilken motor det sitter i bilen.
betaride
Ons 25 jan 2017 22:49 Svara med citat
FRS05 skrev:
Skulle säga att mer än 99% har inte den blekaste aning om vad det sitter för motor i en bil. Så länge inte förbrukingen är 20-30% lägre i den nya motorn tror jag inte någon bryr sig om vilken motor det sitter i bilen.

Hehe ungefär så ja Smile
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Fre 27 jan 2017 10:56 Svara med citat
För min del är det självklart att vänta till nya motorserien sitter i faceliften. 130 och (150hk)tsi maskinerna har nyutvecklad cylinder avstängning eller något liknade
som skall göra stor skillnad på soppa dropparna.
Sen kan jag tycka att vw,s marknadsföring inte är helt ok när man presenterar en ny modell och på alla pressreleaser pratar om dom nya motorerna och sen säljs dom med dom gamla under första kvartalet!
Barn sjukdomar är väl ett mindre problem då man har garanti.
Jag skulle bli grymt besviken om jag plocka ut en ny modell 2017 med motor teknik från 2013!
Sitter lugnt i båten ett tag till
Mike
betaride
Fre 27 jan 2017 11:08 Svara med citat
mikecab skrev:
För min del är det självklart att vänta till nya motorserien sitter i faceliften. 130 och (150hk)tsi maskinerna har nyutvecklad cylinder avstängning eller något liknade
som skall göra stor skillnad på soppa dropparna.
Sen kan jag tycka att vw,s marknadsföring inte är helt ok när man presenterar en ny modell och på alla pressreleaser pratar om dom nya motorerna och sen säljs dom med dom gamla under första kvartalet!
Barn sjukdomar är väl ett mindre problem då man har garanti.
Jag skulle bli grymt besviken om jag plocka ut en ny modell 2017 med motor teknik från 2013!
Sitter lugnt i båten ett tag till
Mike

Jag förstår precis vad du menar och håller med dig. Jag hade nog förmodligen gjort likadant. Men det är mest för att man är en "nörd" som vill ha det senaste. Det jag försöker säga är bara att man behöver nog inte gå ut och "varna" folk att inte köpa innan dom släpps. För jag tror verkligen att en överväldigande majoritet aldrig kommer märka någon skillnad eller ens tänker på det. Det enda dom tänker är "jag har köpt en Golf, visst är den fin". Och då behöver man egentligen inte bry sig så mycket om vilken motorgeneration som sitter i bilen. Och garanti eller ej så är det ju skönt att ha så lite strul som möjligt så för en totalt oinsatt person så är säkert 1.4tsi ett väldigt bra och problemfritt val.
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Fre 27 jan 2017 19:21 Svara med citat
Äger/har en snik-Golf SC -16, 1.2 TSI 110 hk, vilket räcker mer än väl för mig, men noterade ändå att "Nya Golf SC" -17 har en 1.0 TSI 110 hk, kubiken fortsätter krympa vad det gäller bensinmotorerna, men hur långt kan det gå?
iroc-z4ever
Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm
Sön 29 jan 2017 17:55 Svara med citat
Var i hugget och beställa en ny Golf som är faceliftad men med tanke på att de har höjt priserna med 30 tusen på ingångsmodellen gjorde att jag valde ett nytt bilmärke, det är tråkigt då man har kört Vw i nästan 9 år men jag vill inte finansiera Vw´s återköp i USA, som sagt - jag är inte helt oekonomisk av mig men där gick gränsen, 200 tusen för en snik golf, jag fick ändå bra betalt för mitt inbyte men jag tycker inte att det är värt dessa 30 papp för en ny/gammal modell så jag lämnar Vw med tungt hjärta, jag älskar bilen men det finns en gräns på vad det är värt...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 29 jan 2017 18:30 Svara med citat
benkar skrev:
Äger/har en snik-Golf SC -16, 1.2 TSI 110 hk, vilket räcker mer än väl för mig, men noterade ändå att "Nya Golf SC" -17 har en 1.0 TSI 110 hk, kubiken fortsätter krympa vad det gäller bensinmotorerna, men hur långt kan det gå?

Med turbo och kompressor kan man gå långt. Nackdelen är väl att det blir högvarviga motorer för att få effekt och vridmoment. Skulle gissa på att man kan plocka ut närmare 350hk/liter idag.
Här är ju DSG ett perfekt hjälpmedel för att växla vid exakt rätt läge.
benkar
Sön 29 jan 2017 20:24 Svara med citat
benkar skrev:

candyweiss skrev:
Med turbo och kompressor kan man gå långt. Nackdelen är väl att det blir högvarviga motorer för att få effekt och vridmoment. Skulle gissa på att man kan plocka ut närmare 350hk/liter idag.
Här är ju DSG ett perfekt hjälpmedel för att växla vid exakt rätt läge.

Jag går trots alls vilse Sad Jag hade tidigare en Golf IV -00 1.6 liters bensinare manuell låda med 105 hk. Ett högvarvigt elände, hände inget alls under 3.000 varv...

Min nya Golf SC 110 TSI -16 har på pappret bara 5 hk mer än Golf IV -00:an, men har betydligt mer "vrid" på låga varv vid tex 1.500 varv, måste bero på elektroniken/motorstyrning? Dvs att en "ny liten" motor" kännas/upplevs ha mer "vrid" än en gammal ""stor motor"?

/B
Obalaan
Golf 7 R -16 Ort: Helsingborg
Mån 30 jan 2017 1:56 Svara med citat
benkar skrev:
Jag går trots alls vilse Sad Jag hade tidigare en Golf IV -00 1.6 liters bensinare manuell låda med 105 hk. Ett högvarvigt elände, hände inget alls under 3.000 varv...

Min nya Golf SC 110 TSI -16 har på pappret bara 5 hk mer än Golf IV -00:an, men har betydligt mer "vrid" på låga varv vid tex 1.500 varv, måste bero på elektroniken/motorstyrning? Dvs att en "ny liten" motor" kännas/upplevs ha mer "vrid" än en gammal ""stor motor"?

/B

Det du jämför är en 1.6 liters motor utan turbo mot en 1.2 liters motor med turbo.
Så det är inte bara motorstyrningen som är skillnaden utan att det sitter en turbo på den sistnämnda.

Här har du skillnaderna mellan motorerna.

1.6:

105hk vid 5700 v/min
148nm vid 4500 v/min

1.2 tsi

110hk vid 4600-5600 v/min
175nm vid 1400-4000 v/min

Golf MK7 R SC -16
Honda Civic 1.5 vtech -99
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Mån 30 jan 2017 12:01 Svara med citat
Att försöka motivera bilbyte med ekonomiska argument och resonemang om andrahandsvärde är ju naturligtvis ohållbart.
Det dyraste sättet att ha bil, är att köpa en fabriksny bil och efter 2-3 år sälja (byta in) och köpa en ny bil. Det gigantiska värde tapp man då får, slår alla rekord i kapitalförstöring.
Den gyllene regeln som säger att den billigaste bil du kan äga, är den bil du redan äger, gäller fortfarande. Efter ca tre år har bilen tappat halva sitt värde och det är vid denna tidpunkt som det är mest ekonomiskt att köpa bilen och sedan behålla den så länge som möjligt.
Det är som regel också betydligt billigare att reparera sin bil, istället för att sälja densamma och köpa en annan bil - ny eller begagnad. Vill man köpa en ny bil, får man naturligtvis göra det, men man kan aldrig göra det med ekonomi och prat om andrahandsvärde o.s.v. som argument.
benkar
Mån 30 jan 2017 19:12 Svara med citat
Obalaan skrev:
Det du jämför är en 1.6 liters motor utan turbo mot en 1.2 liters motor med turbo.
Så det är inte bara motorstyrningen som är skillnaden utan att det sitter en turbo på den sistnämnda.

Här har du skillnaderna mellan motorerna.

1.6:

105hk vid 5700 v/min
148nm vid 4500 v/min

1.2 tsi

110hk vid 4600-5600 v/min
175nm vid 1400-4000 v/min

Tack för ditt svar Smile

Kollade lite på den nya 1.0 tsi via "bygg din bil" på vw.se

81kW/110hk -Framgår dock inte vid vilket varvtalsområde.
200nm vid 2000 - 3500 r/min -Mer vrid, men vid något högre/snävare varvtal?

Vad jag noterat är att om man "bygger" sig en ny Golf SC med 1.0 tsi Bluemotion via vw.se så har den 81kW/110hk, men om man "bygger" sig en ny Golf Estate med 1.0 tsi Bluemotion via tex http://www.volkswagen.co.uk/new/golf-estate-vii/configure så har den 115hk, och på några Tyska sajter står det att 1.0:an har 85kw, dvs 114hk.

Klenare 1.0 TSI här i norr än i England/Tyskland?

/B
benkar
Mån 30 jan 2017 19:49 Svara med citat
Gourmand skrev:
Att försöka motivera bilbyte med ekonomiska argument och resonemang om andrahandsvärde är ju naturligtvis ohållbart.
Det dyraste sättet att ha bil, är att köpa en fabriksny bil och efter 2-3 år sälja (byta in) och köpa en ny bil. Det gigantiska värde tapp man då får, slår alla rekord i kapitalförstöring.
Den gyllene regeln som säger att den billigaste bil du kan äga, är den bil du redan äger, gäller fortfarande. Efter ca tre år har bilen tappat halva sitt värde och det är vid denna tidpunkt som det är mest ekonomiskt att köpa bilen och sedan behålla den så länge som möjligt.
Det är som regel också betydligt billigare att reparera sin bil, istället för att sälja densamma och köpa en annan bil - ny eller begagnad. Vill man köpa en ny bil, får man naturligtvis göra det, men man kan aldrig göra det med ekonomi och prat om andrahandsvärde o.s.v. som argument.

Helt rätt, bästa ekonomi är att köpa en tre år gammal bil som är välskött/servad och om möjligt en lågmilare, då gör man en riktigt bra affär Smile

Jag blev hösten -16 lite oväntat sittandes med dels en Golf IV -00 1.6 liters bensinare/105 hk manuell låda som gått blygsamma 8.500 mil, dels en Polo 1.2 bensinare automat -15 som gått 300 mil.

Golfen kostade -00 180.000 kr att köpa -Fick 20.000 kr för den vid privat försäljning.
Polon kostade -15 160.000 kr att köpa -Fick 120.000 kr för den vid inbyte av ny bil.

Eftersom jag alltid haft önskemål/dröm få ha en helt ny bil och inte ville sälja en 120.000 kr -bil privat så struntade jag i "3 år gammal är bäst" -tanken.

Fick totalt in 140.000 kr för/från Golfen (privat försäljning) + Polon (inbyte), och för 200.000 kr fick jag mig en helt ny Golf 16/17 SC 1.2 TSI med dragkrok/backkamera, elektrisk motorvärmare/kupéuttag, inlastningsskydd, riktigt reservhjul, vinterhjul på VW originalfälg, känns OK med dessa 60.000 kr i mellanskillnad...

/B

Senast ändrad Ons 01 feb 2017 19:04, ändrad totalt 2 gånger
Gourmand
Mån 30 jan 2017 20:10 Svara med citat
Det kan naturligtvis vara trevligt med en helt ny bil. Ju längre du behåller bilen, ju billigare blir den ju och den version av Golf du valt med den fina 1,2-motorn så kan totalekonomin bli riktigt bra. Detta om du inte faller i fällan att börja byta bil regelbundet.
benkar
Mån 30 jan 2017 20:34 Svara med citat
Gourmand skrev:
Det kan naturligtvis vara trevligt med en helt ny bil. Ju längre du behåller bilen, ju billigare blir den ju och den version av Golf du valt med den fina 1,2-motorn så kan totalekonomin bli riktigt bra. Detta om du inte faller i fällan att börja byta bil regelbundet.

Själv så har jag inte ägt/haft en egen bil på 25 år, fick min fars gamla Golf -00 för något år sedan när han köpte en ny Polo -15 då han upplevde sig behöva en mindre bil med automatlåda, vilket tyvärr ganska så snart gick/gått vidare till att min gamle far 87 år inte är lämplig nog köra bil själv.

Blev då så att jag köpte min nuvarande Golf SC (historik i tidigare inlägg) Använder den främst till att skjutsa farsgubben till köpcentrum för handling av mat m.m

Kan ju förklara varför en 3 månader gammal bil/Golf SC gått blygsamma 127 mil... Very Happy

Tittar dock på sommarstuga, då kan det nog passa bra med kombi och dragkrok Smile Äger nog denna Golf SC -16 om 15 år...

/B
Gourmand
Mån 30 jan 2017 21:38 Svara med citat
Det är det jag alltid sagt - automatlådor gör att folk mister körförmågan fortare än kvickt.
betaride
Tis 31 jan 2017 8:56 Svara med citat
Gourmand skrev:

Givetvis har du rätt i allt du skriver om att en helt ny bil tappar mer pengar än begagnad, iaf generellt sett! Men håller absolut inte med om att man inte kan ha andrahandsvärde med som argument vid val av ny bilmodell. Det är absolut högst aktuellt att ta hänsyn till detta då det är enorma skillnader i hur olika bilmärken, modeller, motoralternativ står sig värdemässigt på svenska marknaden. Golf med en liten bensinmotor är ett typexempel på en bilmodell som står sig enormt bra värdemässigt. Hade en Audi A4 -05 för ett antal år sedan. Jag köpte den för 85.000 och fick 40.000 efter ca 2 år vid försäljning. Hade dessutom en helt ny Golf 1.2tsi -14 i 2,5 år. Köpte för 205.000 och sålde för 165.000. På längre tid hade jag lägre värdetapp på en helt ny bil än en begagnad! Då ska man inte glömma att under tiden jag hade Golfen så var kostnaderna extremt låga medans Audin fick åka in på diverse olika verkstadsbesök som kostade skjortan...

Så en 7 år gammal Audi blev under en 2 års period avsevärt mycket dyrare att äga än en helt ny Golf under ungefär samma period. Så att man inte kan ta värdetapp med i ekvationen på en helt ny bil under en 2-3 års period köper jag inte. Du har under denna perioden inga verkstadsbesök, väldigt låg försäkring och oftast låga kostnader på allt annat också.

Vet mycket väl om att jag jämför två olika bilmodeller här nu, men tar man hänsyn till storlek och utrustning så var Golfen som ju var väldigt mycket nyare bil ett betydligt bättre val då du hade lyx som inte fanns på den generationens Audi A4. Så tycker ändå jämförelsen är befogad.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Tis 31 jan 2017 10:42 Svara med citat
betaride skrev:
Givetvis har du rätt i allt du skriver om att en helt ny bil tappar mer pengar än begagnad, iaf generellt sett! Men håller absolut inte med om att man inte kan ha andrahandsvärde med som argument vid val av ny bilmodell. Det är absolut högst aktuellt att ta hänsyn till detta då det är enorma skillnader i hur olika bilmärken, modeller, motoralternativ står sig värdemässigt på svenska marknaden. Golf med en liten bensinmotor är ett typexempel på en bilmodell som står sig enormt bra värdemässigt. Hade en Audi A4 -05 för ett antal år sedan. Jag köpte den för 85.000 och fick 40.000 efter ca 2 år vid försäljning. Hade dessutom en helt ny Golf 1.2tsi -14 i 2,5 år. Köpte för 205.000 och sålde för 165.000. På längre tid hade jag lägre värdetapp på en helt ny bil än en begagnad! Då ska man inte glömma att under tiden jag hade Golfen så var kostnaderna extremt låga medans Audin fick åka in på diverse olika verkstadsbesök som kostade skjortan...

Så en 7 år gammal Audi blev under en 2 års period avsevärt mycket dyrare att äga än en helt ny Golf under ungefär samma period. Så att man inte kan ta värdetapp med i ekvationen på en helt ny bil under en 2-3 års period köper jag inte. Du har under denna perioden inga verkstadsbesök, väldigt låg försäkring och oftast låga kostnader på allt annat också.

Vet mycket väl om att jag jämför två olika bilmodeller här nu, men tar man hänsyn till storlek och utrustning så var Golfen som ju var väldigt mycket nyare bil ett betydligt bättre val då du hade lyx som inte fanns på den generationens Audi A4. Så tycker ändå jämförelsen är befogad.

Håller med om detta. De är en gammal myt att man ska förlora så mkt på en språjlans bil.

Jag har räknat på 2000:- värdeminskning på min Golf, och det stämmer. När jag räknar totalkostnaden, så är denna billigare än en begagnad bil.

Så är det klockrent och bekymmersfritt att köpa en sprillans ny bil, om man nu får den till rätt pris Wink

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Gourmand
Tis 31 jan 2017 19:12 Svara med citat
På vilket sätt är det en myt att en bil tappar ca hälften av sitt värde de tre första åren ?
Värdetappet är ju gigantiskt och kommer aldrig i närheten av andra kostnader kring bilägandet. Detta är enkla fakta och alltså motsatsen till en myt.
Det signaturen Beatride skriver i sin jämförelse mellan den begagnade Audin och den nya Golfen, så ligger det naturligtvis något i detta. Men, den avgörande faktorn i detta fall, är väl att Audin är dyr att reparera och tappar mer i värde även vid tredjehandsförsäljningen.
För att spetsa till det lite - om jag köper en 5 år gammal Rolls till hälften av Rollsens värde, så kommer den bilen kosta mig oerhört mycket mer att äga än att köpa en ny Golf 1,2 tsi. Men, detta är att jämföra äpplen och päron. Oavsett hur du räknar, blir en ny bil oerhört mycket dyrare att äga totalekonomiskt, än vad ett köp av en tre år gammal bil kan kosta. Kapitalkostanden är alltid den tyngsta posten i bilägandet . Detta är knappast att betrakta som en myt.
benkar
Tis 31 jan 2017 20:48 Svara med citat
Gourmand skrev:
På vilket sätt är det en myt att en bil tappar ca hälften av sitt värde de tre första åren ?
Värdetappet är ju gigantiskt och kommer aldrig i närheten av andra kostnader kring bilägandet. Detta är enkla fakta och alltså motsatsen till en myt.
Det signaturen Beatride skriver i sin jämförelse mellan den begagnade Audin och den nya Golfen, så ligger det naturligtvis något i detta. Men, den avgörande faktorn i detta fall, är väl att Audin är dyr att reparera och tappar mer i värde även vid tredjehandsförsäljningen.
För att spetsa till det lite - om jag köper en 5 år gammal Rolls till hälften av Rollsens värde, så kommer den bilen kosta mig oerhört mycket mer att äga än att köpa en ny Golf 1,2 tsi. Men, detta är att jämföra äpplen och päron. Oavsett hur du räknar, blir en ny bil oerhört mycket dyrare att äga totalekonomiskt, än vad ett köp av en tre år gammal bil kan kosta. Kapitalkostanden är alltid den tyngsta posten i bilägandet . Detta är knappast att betrakta som en myt.

Ska man tro denna "undersökning" från 2015 så tappar/tappade en VW Golf 1.6 TDI 105 hk BlueMotion -12, 25% av sitt värde på 3 år. Det kan man ju överleva när man har gott om pengar Razz
http://www.di.se/artiklar/2015/2/4/sa-mycket-rasar-de-popularaste-bila rna-i-varde/

Tyvärr så framgår det inte om det aktuella priset efter värdeminskning är vid privat försäljning eller vid inbyte via närmast lokala "hästhandlare", finns väl 25% av värdet där... Boo hoo!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 31 jan 2017 21:11 Svara med citat
Min förra bil, en Golf 1.4 tsi med DSG7- 2011 kostade 199 950:- ny. När jag bytte in den mot en ny VW i somras så var den ganska exakt 5 år gammal.
Jag fick 80 000:- för den. Bilen var i kanonskick med fina däck och 8500 mil på mätaren. Det är 60% värdeminskning.
betaride
Tis 31 jan 2017 21:39 Svara med citat
Gourmand skrev:

Eeh, om en bil tappar ca 19,5% på 2,5 år då skulle jag vilja påstå att den inte kommer tappa ytterligare 30,5% på ytterligare 6 månader. Så där slog väl jag antagligen hål i din myt direkt? Det har HELT OCH HÅLLET att göra med vilken bilmodell du köper. Alla bilar tappar absolut inte halva värdet under dom första 3 åren. Det är rent skitsnack! En ny Audi A6 för 600 papp gör det säkert! Men det finns oerhört många bilar som absolut inte gör det. Köp en ny Porsche 911 så får du se vad som sker med värdet under dom första 3 åren. Många gånger står det nästan still.

Jag vet inte hur detta kan vara tydligare än hur priserna sjunker på nya Golfar? Har du ens kollat begagnatmarknaden på dom? Det är ju ofta så man undrar varför folk ens köper dom begagnade då dom är svindyra som begagnade och övriga kostnader blir högre än med helt ny bil.
Sida 1, 2  >