golfers
Golf 7 GT -14 Ort: Sala |
| Lör 28 jan 2017 14:37 |
|
Är det någon som eftermonterat bensinvärmare? Är det krångligt?
Såg de inte är så farligt dyr komplett från skroten.
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Lör 28 jan 2017 18:22 |
|
Jag har aldrig försökt att montera en bränslevärmare själv men jag vet att det är ett mycket omfattande jobb.
Bilverkstäder vill ha storleksordningen 10 tusen för en värmare men de vill ha ytterligare 20 tusen för att montera dit den, och det säger i alla fall något om hur stort jobbet är. Jag tror inte att du hittar någon verkstad som kan få dit en värmare på mindre än en heldag.
Jobbet består av att lossa en massa delar för att få dit värmaren, att dra extra bränsleledningar under bilen, ingrepp i elsystemet, och sen så klart att få in värmaren i bilens kylsystem.
Det är en helt annan sak om man kan montera dit värmaren samtidigt som man bygger bilen i fabriken och då kostar tillvalet bränslevärmare bara några tusenlappar. Och det förvånar mig lite att bilar inte förbereds mer från fabriken för att göra det enklare att eftermontera en bränslevärmare, men marknaden för dessa är väl globalt sett pytteliten.
|
|
golfers
Golf 7 GT -14 Ort: Sala |
| Lör 28 jan 2017 21:48 |
|
Misstänkte nästan det.
Tack för svar
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Sön 29 jan 2017 10:15 |
|
| golfers skrev: | Är det någon som eftermonterat bensinvärmare? Är det krångligt?
Såg de inte är så farligt dyr komplett från skroten. |
Inte bensin, och inte i Golf VII, men dieselvärmare i Golf VI, och monteringstiden är satt till 9,5h för värmaren, och sen tillkommer tiden för vilket startsystem man väljer.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 29 jan 2017 15:20 |
|
| Blåbäret skrev: | | Det är en helt annan sak om man kan montera dit värmaren samtidigt som man bygger bilen i fabriken och då kostar tillvalet bränslevärmare bara några tusenlappar. |
För mig är 9900:- inte bara några tusenlappar.
|
|
SH
Golf 7 SV-2016, Tsi 1.2 Ort: Uppsala |
| Sön 29 jan 2017 15:56 |
|
Jag satte i bensinvärmare (9900) i min istället för vanlig motorvärmare inkl. kupéfläkt (6700) , prisskillnaden
på 3200 var det värt !!
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Mån 30 jan 2017 13:08 |
|
| candyweiss skrev: | | För mig är 9900:- inte bara några tusenlappar. |
Det är valfritt om man vill betala 9900 kr eller noll kr.
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Mån 30 jan 2017 19:03 |
|
En bränsledriven tillsatsvärmare, tycker jag ska ses som en investering. Inte främst för att man ska få värme i bilen, utan för att värmaren hjälper att hålla rätt arbetstemperatur under körning under vinterhalvåret.
Att köpa en dieselbil, som inte har detta tillbehör skulle jag direkt avråda från. Moderna snåldieslar har oerhört svårt att uppnå optimal arbetstemperatur under vinterhalvåret och en motor som sällan eller aldrig når rätt arbetstemperatur drabbas av ett mycket starkt slitage.
Observera att det handlar inte bara om partikelfiltret, vilket en del tycks tro.
Personligen tycker jag inte att tidur och själva parkeringsvärmarfunktionen är nödvändig, då den ofta kräver underhållsladdning av batteriet och innebär ytterligare en komponent som kan gå sönder. Själva tillsatsvärmaren ser jag dock som helt nödvändig, iaf när det gäller dieslar.
Det finns naturligtvis ett skäl till att bl.a. Volvo, Citroen och Peugeot har tillsatsvärmaren standardmonterad i sina svensksålda dieselbilar. Det handlar om motorns livslängd primärt och bra kupévärme är en sekundäreffekt, som man får på köpet.
KG Knutsson är den svenska representanten för Webasto-värmarna och det brukar kosta ca 12.000 kronor att eftermontera dessa tillsatsvärmare i efterhand. En bra investering, anser jag. Alternativt så köper man en bil från en tillverkare som tar detta på allvar från början.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Mån 30 jan 2017 19:33 |
|
Fast det känns lite som att 9900kr på en ny bil för 200 000kr är väldigt lite pengar.
För man vill ju ändå ha skaplig inredning.
En skaplig färg på bilen.
Ett par skapliga hjul.
|
|
Gourmand
| Mån 30 jan 2017 20:19 |
|
Jo, fast det blir ju inte billigare för att man hänger på mer saker som man inte behöver, t.ex. vulgära och stora fälgar med tillhörande breda lågprofildäck, som ger bilen bullrigare, spårkänsligare, mer stötig, drar mer bränsle och gör däckbyten onödigt dyra.
Bilar är dyra, då är det nog klokt att lägga pengarna på sådant man har någon nytta av, t.ex. en bränsledriven tillsatsvärmare.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Mån 30 jan 2017 20:44 |
|
En gammal amazon. Det har man nytta av.
Allt är ju som sagt prioriteringar. Men tycker fortfarande inte att 9900 är några pengar på en ny bil.
|
|
Gourmand
| Mån 30 jan 2017 21:29 |
|
| Det kan jag hålla med om och får man för sig att sälja bilen, så får man garanterat tillbaka de pengarna. Jag skulle personligen aldrig köpa en begagnad dieselbil, utan en bränsledriven tillsatsvärmare.
|
|