Forum - Golf 7 (13-19) - Upplevelser efter att ha ägt min Alltrack 180 TSI i 4-5 mån

Ivanm
Golf 7 Golf Alltrack -17 Ort: Borås
Sön 19 feb 2017 9:43 Svara med citat
Hej alla golfägare!

Tänkte dela med mig lite av min första med Alltracken, lite plus och minus.

Hämtade ut bilen ny i slutet av September eller om det va i oktober.

Hade bilen inne på verkstad nu i Fredags för följande;

Stereon krånglar, den hänger sig ibland och då går det inte att göra något, varken byta spår eller byta till radion.
När jag första gången ringde sa killen på vw att då gör vi bara en mjukvaruuppdatering, denna blev dock inte gjord utan när jag hämtar bilen hävdar dom att jag behöver bevisa detta när det sker då det inte hände när den var på verkstad, då förslagsvis filma det med mobilen..

Rattvärmen krånglar, ojämnt på ratten med värme samt att det blir bara bra värme första gången. Sätter man på den igen senare blir det inte mycket värme. Hela ratten måste bytas.

Vid kyla och minusgrader ville först inte förardörren låsa när man stängde den, sedan blev det likadant på passagerardörren. Inte kul när man har bråttom iväg direkt..

Vänster bakdörr går trögare än dom andra dörrarna. Tydligen fel i något gångjärn, som också måste bytas.

Kan inte påstå att jag är särskilt nöjd med varken ÅF eller bilen.

Nästan så man vill göra sig av med den..

/Ivan
TDiaren
Golf 6 1,6 TDi 105 BMT Ort: Jönköping
Sön 19 feb 2017 13:32 Svara med citat
Hej,
Tråkigt med din Alltrack. Hämtade vår 8 december har nu kört ca:250 mil utan problem.
Förbrukningen är högre än vår tidigare Golf diesel men det var vi medvetna om frän början.
Hoppas att man kommer till rätta med dina problem.
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå
Sön 19 feb 2017 14:16 Svara med citat
Tråkigt med din Alltrack!, Jag hämtade min Alltrack TSI den 26 augusti och jag har inte haft ett enda problem.

Den har nu gåt 620 mil och jag är nöjd, jag har även en -13 1,4 tsi dsg GT 4200 mil som inte heller har haft något problem.
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Sön 19 feb 2017 18:43 Svara med citat
Ivanm skrev:
Hej alla golfägare!

Tänkte dela med mig lite av min första med Alltracken, lite plus och minus.

Hämtade ut bilen ny i slutet av September eller om det va i oktober.

Hade bilen inne på verkstad nu i Fredags för följande;

Stereon krånglar, den hänger sig ibland och då går det inte att göra något, varken byta spår eller byta till radion.
När jag första gången ringde sa killen på vw att då gör vi bara en mjukvaruuppdatering, denna blev dock inte gjord utan när jag hämtar bilen hävdar dom att jag behöver bevisa detta när det sker då det inte hände när den var på verkstad, då förslagsvis filma det med mobilen..

Rattvärmen krånglar, ojämnt på ratten med värme samt att det blir bara bra värme första gången. Sätter man på den igen senare blir det inte mycket värme. Hela ratten måste bytas.

Vid kyla och minusgrader ville först inte förardörren låsa när man stängde den, sedan blev det likadant på passagerardörren. Inte kul när man har bråttom iväg direkt..

Vänster bakdörr går trögare än dom andra dörrarna. Tydligen fel i något gångjärn, som också måste bytas.

Kan inte påstå att jag är särskilt nöjd med varken ÅF eller bilen.

Nästan så man vill göra sig av med den..

/Ivan

Synd på bilen, VWs största problem är verkstäderna, jag har haft samma resa som du fast med andra fel, det är alltid DU som är boven och måste bevisa felen.
Mjukvaruuppgraderingar görs inte alls om du inte klagar på något precist fel (varför bemödar dom sig överhuvudtaget med att rätta till buggar när vi ändå inte får uppgraderingar)
Lämnade vid ett tillfälle in den för att dämparna till bakluckan inte orkar hålla luckan när det är kallt ute, det första bilrepen gör är att köra in den i verkstan och ringa mig o säga att det inte är några fel, ungefär den nivån är det.

För min egen del har det gått så långt att nästa bil INTE blir en Audi, Seat, Skoda eller VW.
Synd på en fö bra bil.

/håkan
Matin
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan
Mån 20 feb 2017 3:03 Svara med citat
Haft min sedan okt 2016 och den har nu gått 1850 mil.
Haft följande fel:
* Kärvande tanklock - Fixades av verkstaden genom att slipa på rätt ställen i låsmekanismen
* Knarrande/gnagande missljud vänster fram, som kommer och går. Visade sig vara ett lager i övre fjäderben - ska in och bytas om en vecka

Annars väldigt nöjd, går både bra och snålt Smile
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Mån 20 feb 2017 8:00 Svara med citat
Plocka ut min Alltrack tsi vecka 10 2016.
Fick byta hela radioenheten infosystemet levde sitt eget liv och bytte bild som det ville
Annars inget fel funka kanon såldes enbart för att vw dumpar priserna och jag ville rädda hem lite av investeringen.
Körde 1300 mil på 10 månader förbrukning sjönk lite efter ca 300mil bästa landsvägs körningen va 0,70 annars låg den
närmare 0,90 för det mesta.
Mike
tommy5547
Golf 7 Alltrack 1.8 Ort: Stockholm
Mån 20 feb 2017 10:57 Svara med citat
Och här är min redovisning.
Beställde vår Golf Alltrack i Oktober 2015. fick den i Februari 2016. Infotainmentsystemet hängde sig några gånger under året. Fick det uppdaterat nu (sa dem iaf) och sedan dess är det OK. Drar 0.8 ungefär. Bor i Stockholmsförort, en del korta turer, en del bilköer, inte så mycket landsväg. Lite högt kupéljud men kommer från en Volvo S60 gen2 och BMW tidigare så man får inse att Golf inte är "premium-isolerad". Tycker adaptiva farthållaren är lite seg ibland. Bromsar hårt till bilen framför (som bromsat mjukt). Rengjort sensorn men ingen skillnad. Funkar dock lika bra i vått som torrt vilket är bra.
Lite meckigt att få in Emmaljungan i bagaget. Är den skitig blir man skitig själv efter infipplande. Smile Bagaget är därmed tokfullt. Att sitta två vuxna, barnstol och två tonåringar (båda över 1.80) gör det lite väl trångt för längre turer.
Ivanm
Golf 7 Golf Alltrack -17 Ort: Borås
Mån 20 feb 2017 14:46 Svara med citat
Kul att få höra lite av er andra vad ni upplevt.
Ang ljud i kupen så kommer jag från en V70 2011 och komforten är ju i en helt annan klass, till fördel Volvon, men detta visste jag när jag köpte den.
Har någon av er möjligtvis blivit erbjuden hyrbil vid garantiåtgärder?

Hälsningar
Matin
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan
Mån 20 feb 2017 15:46 Svara med citat
Alltid fått lånebil undertiden bilen vart inne på service, felsökning eller åtgärd. (Krävdes flera felsökningar innan de hittade felet i framvagnen)
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Mån 27 feb 2017 11:25 Svara med citat
mikecab skrev:
Plocka ut min Alltrack tsi vecka 10 2016.
Fick byta hela radioenheten infosystemet levde sitt eget liv och bytte bild som det ville
Annars inget fel funka kanon såldes enbart för att vw dumpar priserna och jag ville rädda hem lite av investeringen.
Körde 1300 mil på 10 månader förbrukning sjönk lite efter ca 300mil bästa landsvägs körningen va 0,70 annars låg den
närmare 0,90 för det mesta.
Mike

Rädda hem investeringen, jag gillar också att byta bil och hittar ofta på bra anledningar att byta, nu har jag lärt mig en till Thumbs up Cool
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Tis 28 feb 2017 9:17 Svara med citat
Franzke skrev:
Rädda hem investeringen, jag gillar också att byta bil och hittar ofta på bra anledningar att byta, nu har jag lärt mig en till Thumbs up Cool

I mitt fall så gick det rätt ok. Jag tog ett privat inbyte på min alltrack (golf sc gt 2014) som jag sen sålde och det blev 270500kr kvar av investerat 285000. Rätt skönt med tanke på att man idag säljer ut final edition med fjärr värmare dragpaket pluspaket för endast 249900. (ger mig fan på att du kan pruta med vinterdäck också)
Så jag känner mig nöjd. Känns som man kan köpa en ny Alltrack och göra vinst direkt hahahaha!!!!
Vw kampanjer liknar inget annat det märks att dom har order om att sälja till varje pris för att klara av alla stämningar och liknade efter diesel skandalen.
Nu har jag backat och inväntar vad som komma skall. Det blev en pedant skött Golf gti edition 35 och jag blev 15år yngre på köpet, livet på topp i en mycket välbyggd gti vagn!

MVH Mike
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Tis 28 feb 2017 15:02 Svara med citat
mikecab skrev:
I mitt fall så gick det rätt ok. Jag tog ett privat inbyte på min alltrack (golf sc gt 2014) som jag sen sålde och det blev 270500kr kvar av investerat 285000. Rätt skönt med tanke på att man idag säljer ut final edition med fjärr värmare dragpaket pluspaket för endast 249900. (ger mig fan på att du kan pruta med vinterdäck också)
Så jag känner mig nöjd. Känns som man kan köpa en ny Alltrack och göra vinst direkt hahahaha!!!!
Vw kampanjer liknar inget annat det märks att dom har order om att sälja till varje pris för att klara av alla stämningar och liknade efter diesel skandalen.
Nu har jag backat och inväntar vad som komma skall. Det blev en pedant skött Golf gti edition 35 och jag blev 15år yngre på köpet, livet på topp i en mycket välbyggd gti vagn!

MVH Mike

Härligt med GTI och en bra bilaffär. Jag jag skaffade själv min Alltrack TSI i sommras på sommarkampanjen då den gick för 249000 inkl pluspaket. Fast jag har min på leasing.