Som tidigare Saabägare så har jag fått erfara att varje litet pling från informationsdisplayen kan vara allt från ett falsklarm till en dödsdom för bilen.
Jag hade i dagarna min värsta PTSD-upplevelse någonsin när jag satte mig i min Golf 7 för att köra och hämta sonen på fritids.
Startar bilen och börjar rulla.. Efter ca 50 meter så hör jag PLIIIING. Hjärtat hamnade omgående i halsgropen och jag försökte bearbeta vad som precis hade hänt. "Fel: Kurvljus (AFS)" visades och jag fick helt enkelt planera in ett besök hos en halogenlampsförsäljare för inhandling av lampa till kurvljuset. Bilen fungerar som den ska.
Jag fortsätter att köra och stannar vid ett trafikljus och passar samtidigt på att tvätta bort vägsaltet från vindrutan.. PLIIINNG och jag tänker "Vad fan är det nu då?".. Dags att fylla på spolarvätska tydligen. Fixar det samtidigt som jag byter lampan.
Kör vidare och efter ytterligare några hundra meter så hör jag PLIIIING och slänger en arg blick mot displayen.. Bilen varnar mig för halka.
Det kommer att ta ett tag att vänja mig vid att varje litet pling inte är en potentiell dödsdom. Livet som Saabägare har inte varit lätt på nerverna.