creasy
Golf 7 Ort: Norrköping |
| Fre 10 feb 2017 19:17 |
|
| Finns det någon extra ställle ladda batterier så man slipper plocka tyget över batteriet. ?
|
|
creasy
| Lör 11 feb 2017 2:04 |
|
| creasy skrev: | | Finns det någon extra ställle ladda batterier så man slipper plocka tyget över batteriet. ? | . Hur laddar batteriet i bilen ?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Lör 11 feb 2017 6:46 |
|
| creasy skrev: | | Finns det någon extra ställle ladda batterier så man slipper plocka tyget över batteriet. ? |
Är du på riktigt?
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
|
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
| Lör 11 feb 2017 19:55 |
|
| creasy skrev: | | Finns det någon extra ställle ladda batterier så man slipper plocka tyget över batteriet. ? |
Jag har en fast monterad batteriladdare som laddar/underhållsladdar batteriet samtidigt som jag kör motorvärmare + en liten kupévärmare.
Vill man bara ladda batteriet emellanåt, utan att behöva "plocka tyget från/över batteriet" så borde det gå hitta en passande laddare via nedan länk, där man monterar anslutningskablar på batteripoler, och sedan snabbansluter laddaren.
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/12v
/B
|
|
creasy
| Lör 11 feb 2017 23:19 |
|
| candyweiss skrev: | | Är du på riktigt? | alla säger då olika. Del säger inte ska sätta minus kabeln på batteriet . Klart jag vet hur man ska ladda ett batteriet. Jag villle tips så man iinte bränner elektroniken.
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Lör 11 feb 2017 23:59 |
|
Nu så motsäger du dig själv. Först så säger du att du vet hur man ska ladda batteriet, och sen så undrar du hur du ska koppla för att inte bränna elektroniken. Om du nu vet hur man ska koppla, varför frågar du då?
Hur som helst. Jag vet inte om det säljs Golf 7 r i sverige som inte har ett batteriövervakningssystem, men om bilen har ett sådant system så får man inte koppla minuskabeln direkt på batteriet. Minuskabeln måste kopplas till minuspolen på torpedväggen istället för annars uppfattar inte bilens dator att batteriet har blivit laddat korrekt. Samma sak gälller om man behöver starta bilen med hjälp av startkablar.
|
|
creasy
| Sön 12 feb 2017 0:17 |
|
| Jag har laddat många bil batterier inte med så här mycket elokronik i bilen. Det med minus kabel jag blir osäker. Visa billar har ett annan ställe där man sätter minus när man inte får koppla minus till batteriet. Jag får ringa wolkswagen på måndag och fråga. Man ville inte bränna elektroniken
|
|
Peter_senior
| Sön 12 feb 2017 1:15 |
|
| Blåbäret skrev: | Nu så motsäger du dig själv. Först så säger du att du vet hur man ska ladda batteriet, och sen så undrar du hur du ska koppla för att inte bränna elektroniken. Om du nu vet hur man ska koppla, varför frågar du då?
Hur som helst. Jag vet inte om det säljs Golf 7 r i sverige som inte har ett batteriövervakningssystem, men om bilen har ett sådant system så får man inte koppla minuskabeln direkt på batteriet. Minuskabeln måste kopplas till minuspolen på torpedväggen istället för annars uppfattar inte bilens dator att batteriet har blivit laddat korrekt. Samma sak gälller om man behöver starta bilen med hjälp av startkablar. |
Där är säkerligen batteriövervakning på bilar sålda i SE. Har EFB batteri i våra Golfar.
Jag har laddad batteriet med Ctek laddare och anslutit direkt på polerna utan bieffekter (tex när en av Golfarna inte använts under längre tid). Inga felkoder när jag kört VCDS felskanning. Vad menar du skulle kunna hända?
När man ger starthjälp ska man inte ska gå direkt på polerna? Det har jag gjort utan problem. Man vill ha så lite hinder/motstånd som möjligt när man ger starthjälp vilket innebär att man borde gå direkt på batteripolerna. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Hunter
Golf 7 S-combi 150 tdi 4-M Ort: Örebro |
| Sön 12 feb 2017 2:35 |
|
När jag hade laddat batteriet med en ctek laddare via chassiet då jag såg den märkningen i motorrummet så testade jag det men vid start så hade alla 3 inställda tider för dieselvärmaren nollats så efter det har jag bara laddat direkt på batteripolerna och efter det har det inte hänt och jag brukar kolla med batteriövervakningen (SOC) lite då och då. VW GOLF VII SC 2,0 TDI 150 4M GT 2014.
VCDS.
|
|
creasy
| Sön 12 feb 2017 3:33 |
|
SVAR:
Vissa bilar av senare årsmodell är utrustade med något som kallas BMS (Battery Monitoring System) och de kräver speciell inkoppling av batteriladdaren. BMS är ett styrsystem som ser till att batteriet laddas på ett optimalt sätt och att generatorn inte behöver jobba i onödan. Detta spar bränsle.
För att det ska fungera måste all laddning av batteriet passera BMS och det fungerar bara om minuskabeln ansluts till jord och inte direkt till batteriets minuspol. Skulle du ändå göra det uppkommer ingen skada, men generatorn kommer att arbeta i onödan vilket drar bränsle.
Det ska tilläggas att din bil inte är utrustad med BMS.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
|
|
Hunter
Golf 7 S-combi 150 tdi 4-M Ort: Örebro |
| Sön 12 feb 2017 3:45 |
|
Ok, tack för informationen. Vet du på vilken årsmodell dom började med BMS?. VW GOLF VII SC 2,0 TDI 150 4M GT 2014.
VCDS.
|
|
Peter_senior
| Sön 12 feb 2017 9:56 |
|
Starthjälp.
I min instruktionsbok sid 388 står det att bilar med Start/Stopp system ska ge och få starthjälp via pluspol samt jorduttaget på torpedväggen. Ingen motivering. Troligen samma anledning som i "creasy"'s inlägg ovan men tvärt om då bilen kommer att använda sin egen laddning till att starta en annan bil om man givit den starthjälp. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Sön 12 feb 2017 10:47 |
|
Bilar med start/stopp har ett batteriövervakningssystem, men jag vet inte om alla Golfar i Sverige har start/stopp.
Detta system övervakar hela tiden skicket på batteriet och anpassar hela tiden hur generatorn ska ladda batteriet optimalt, avgör om det finns kraft nog att starta motorn igen vid ett rödljus, och stänger av onödig utrustning om batteriets spänning blir allt för låg. Alltså S.O.C. i trippmätaren på bilen.
Om bilen märker att så mycket ström förbrukas och spänningen sjunker så lite, då är batteriet i bra skick. Men om spänningen sjunker mycket mer för samma strömförbrukning, då är batteriet i ett dåligt skick och bilen börjar vidta åtgärder.
För att detta system ska fungera så måste man när man byter batteri i bilen ange batteriteknologi (vanligt, EFB eller AGM), kapacitet, fabrikat (varför då för?) och även batteriets serienummer. Serienumret används för att avgöra ifall batteriet har blivit ersatt med ett annan och därmed börja analysera det nya batteriets skick.
För att allt det här ska fungera så räcker det inte med att bilen mäter spänning och ström när bilen används utan också när batteriet laddas med en batteriladdare och strömmen går åt andra hållet. Kopplas laddaren direkt på batteriet och inte över strömshunten så ökar spänningen på batteriet utan att bilen förstår varför, och då blir systemet förvirrat.
|
|
Peter_senior
| Sön 12 feb 2017 12:19 |
|
@"Blåbäret". Det du skriver låter logiskt. Dock borde bilen under drift göra momentan analys av batterispänning och anpassa laddning till det. Vår äldsta Golf 7 SC är tillverkad i September 2013 och den har S/S.
Vi kan nog konstatera att man bör gå via jorduttaget på torpedväggen oavsett om det gäller laddning / ge starthjälp / få starthjälp om man har S/S i sin Golf 7:a.
Särskilt om man lämnar den över en hel vinter med underhållsladdning. Då har det kanske större betydelse. Golf är ju en året runt bil så det är nog mindre aktuellt för er . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
creasy
| Mån 13 feb 2017 17:32 |
|
| Tack alla för svaret:-). Jag var ute kolla på batteriet. Det står klart tydligt du inte ska ladda battteriett på minus Polen.
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Tis 14 feb 2017 8:11 |
|
| creasy skrev: | | Tack alla för svaret:-). Jag var ute kolla på batteriet. Det står klart tydligt du inte ska ladda battteriett på minus Polen. |
Hoppla! I tre års tid har jag underhållsladdat mitt batteri ca en gång i månaden med snabbkontakt monterad direkt över polerna. Aldrig varit några problem för mig, tror jag. Kanske det är detta som gör att min parkeringsvärmare ställer om sig till 30 min då och då, aldrig tänkt på det sambandet.
Har iaf ändrat på minuskabeln nu till rätt plats.
|
|
Peter_senior
| Ons 15 feb 2017 17:03 |
|
| Mranderz skrev: | Hoppla! I tre års tid har jag underhållsladdat mitt batteri ca en gång i månaden med snabbkontakt monterad direkt över polerna. Aldrig varit några problem för mig, tror jag. Kanske det är detta som gör att min parkeringsvärmare ställer om sig till 30 min då och då, aldrig tänkt på det sambandet.
Har iaf ändrat på minuskabeln nu till rätt plats. |
Det styrker ju mina spekulationer om att det inte har så stor betydelse. No big deal, det är bara att köra på ! Bilen MÅSTE ju känna av att den är fulladdad. Gör den det så överladdar den inte.
/Peter Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
benkar
| Fre 03 mar 2017 19:14 |
|
Har som skrivet en fast monterad DEFA batteriladdare som laddar/underhållsladdar batteriet samtidigt som motor/kupé -värmare får sitt.
Till sist kollat på hur det är monterat. Laddaren är ansluten till batteriets pluspol, laddarens minuspol ansluten till chassit, så verkstaden har monterat så som det ska vara
/B
|
|
Bexen
Golf 7 Alltrack-TDI-17 Ort: Sundbyberg |
| Fre 03 mar 2017 19:58 |
|
Upplever ni problem med att batteriet laddar ur ?
Jag kör 4000 mil per år, gjort så i 30 år, och har aldrig haft problem med batteriet.
Har kört både i Norrbotten och Stockholm.
|
|
benkar
| Fre 03 mar 2017 20:30 |
|
| Bexen skrev: | Upplever ni problem med att batteriet laddar ur ?
Jag kör 4000 mil per år, gjort så i 30 år, och har aldrig haft problem med batteriet.
Har kört både i Norrbotten och Stockholm. |
Är nog inga problem om man kör 4.000 mil per år. Hade tidigare en Golf 4 -00 som rullade max 400-500 mil/år, varav 300 mil på sommaren.
Hade då problem med urladdat batteri vintertid. Vis av erfarenhet så har jag batteriladdare på min nya Golf SC -16 som även den rullar max 400-500 mil/år, varav 300 mil på sommaren.
/B
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
|