Forum - Golf 7 (13-19) - Rostskydda ny Golf?

SH
Golf 7 SV-2016, Tsi 1.2 Ort: Uppsala
Fre 22 apr 2016 17:36 Svara med citat
I senaste numret av Vibilägare (nr 6, 2016) läser man om grava rost problem på Golf av 2008 års modeller, delvis skrämmande läsning.
Problemet verkar vara alla plastskydden som stänger inne fukt mm och sämre lack.
Bör man rostskydda sitt ny Golf och hur påverkar det nybilsgarantier mm?
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Fre 22 apr 2016 18:55 Svara med citat
SH skrev:
I senaste numret av Vibilägare (nr 6, 2016) läser man om grava rost problem på Golf av 2008 års modeller, delvis skrämmande läsning.
Problemet verkar vara alla plastskydden som stänger inne fukt mm och sämre lack.
Bör man rostskydda sitt ny Golf och hur påverkar det nybilsgarantier mm?

Viktigaste frågan, hur länge tänker du ha kvar bilen?
Det är inte billigt att rostskydda och det är ingenting du får igen när du säljer bilen. Tänker du behålla bilen i många många år kanske det är värt att lägga ned en slant på att hålla den i skick, men annars är det inte värt det för fem öre.

Jag har själv tänkt att fixa stenskottsfilm i hela frontpartiet på min bil men plockade bort tanken när jag fick veta vad det kostade. Det är ju trots allt "bara" en Golf Smile
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 22 apr 2016 20:41 Svara med citat
Krille84 skrev:
Viktigaste frågan, hur länge tänker du ha kvar bilen?
Det är inte billigt att rostskydda och det är ingenting du får igen när du säljer bilen. Tänker du behålla bilen i många många år kanske det är värt att lägga ned en slant på att hålla den i skick, men annars är det inte värt det för fem öre.

Jag har själv tänkt att fixa stenskottsfilm i hela frontpartiet på min bil men plockade bort tanken när jag fick veta vad det kostade. Det är ju trots allt "bara" en Golf Smile

Exakt mina tankar Thumbs up

Senast ändrad Fre 17 feb 2017 13:14, ändrad totalt 1 gång
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Fre 22 apr 2016 22:06 Svara med citat
Klart man rost skyddar är man snål så kan man kladda lite själv det är bätte än inget alls.
Fick jag välja mellan 2 begangnade bilar av samma modell hade jag lätt valt den som hade en riktig rostskydd behandling
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Fre 22 apr 2016 22:10 Svara med citat
I en av dom senaste vi bilägar tidningen så har dom flesta biltillverkare svarat att det ej påverkar garantin så länge man använder godkända tektyl medel
Krille84
Fre 22 apr 2016 22:18 Svara med citat
mikecab skrev:
Klart man rost skyddar är man snål så kan man kladda lite själv det är bätte än inget alls.
Fick jag välja mellan 2 begangnade bilar av samma modell hade jag lätt valt den som hade en riktig rostskydd behandling

Ja, det vore ju ytterst korkat att välja bilen utan om man fick välja. Men nu handlade det ju om att betala dyra pengar för att göra det själv Wink
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 22 apr 2016 23:00 Svara med citat
En fullständig rostskyddsbehandling kostar ofta inte mer än en storservice med kamremsbyte

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Krille84
Fre 22 apr 2016 23:08 Svara med citat
a128 skrev:
En fullständig rostskyddsbehandling kostar ofta inte mer än en storservice med kamremsbyte

Vilken iofs kostar väldigt mycket..
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Fre 22 apr 2016 23:17 Svara med citat
a128 skrev:

Fast...jag kan ha fel nu, men är det inte ett större värde i att göra en storservice med kamremsbyte än att istället rostskydda? Känns dumt att spara in på det och riskera kamremsbrott? Dancing
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Lör 23 apr 2016 11:16 Svara med citat
I Danmark kostar en dubbel behandling med Dinitrol (eller Pava) 3.400DKK inkl. hyrbil i 1 dag. (Cirka 4.200 SKK). Återförhandlarna här rekommenderar ALLTID att man rost behandlar en ny bil.
Jag körde direkt från ÅF till behandling... OK, en vecka senare... Smile Enda "tråkiga" är att nybilsdoften försvinner. Men med vårat klimat, är det nog en bra idé. (Om man vill behålla sin bil i många år... vill säga). Och känslan att man är skyddad när is, snö och salt virvlar omkring bilen om vinteren är nästan värt de pengarna. Smile
Gilberto
ollefisk
Golf 7 Alltrack Ort: Karlstad
Fre 17 feb 2017 13:01 Svara med citat
Det var Golf 5 och Toyota Prius som Vi bilägare och Villaägarnas Riksförbund undersökte. Nära det gäller Golf så har den en bedrövlig konstruktion med innerskärmarna så det läggs mängder med sand, grus och skräp bakom innerskärmen. Är de nyare Golfmodellerna bättre, skyddade mot rost? Kan en rostskyddsbehandling skydda mot sådant som läckage i innerskärmarna?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 17 feb 2017 17:59 Svara med citat
I denna tråds 6:te inlägg finns ett budgetalternativ:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50837

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Fre 17 feb 2017 18:26 Svara med citat
ollefisk skrev:
Det var Golf 5 och Toyota Prius som Vi bilägare och Villaägarnas Riksförbund undersökte. Nära det gäller Golf så har den en bedrövlig konstruktion med innerskärmarna så det läggs mängder med sand, grus och skräp bakom innerskärmen. Är de nyare Golfmodellerna bättre, skyddade mot rost? Kan en rostskyddsbehandling skydda mot sådant som läckage i innerskärmarna?

Nyfiken jag också (om det skett några förbättringar innerskärmarna)

Min gamla Golf 4 -00 var väldigt fin/rostfri, förutom i nedre bakkant främre hjulhusen, fick 3-4 år sedan tipset lossa innerskärmarna och spola rent, var nog ett par kg grus, sand, löv osv som rann ut....

En skillnad jag noterar mellan Golf 4 och nuvarande Golf 7 är att Golf 4 hade relativt stora avrinningshål i baljan nedanför vindrutan, vilket kan förklara alla löv jag hittade/spolade bort. På Golf 7 är det väldigt små hål i baljan, så det löser kanske lövproblemet.

Hur grus/sand letade sig in bakom innerskärmarna Golf 4 lyckades jag aldrig lista ut. Får väl lossa på innerskärmar Golf 7:an om ett par år och se hur det ser ut...

/B
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Fre 17 feb 2017 21:06 Svara med citat
Personligen så tycker jag det är en självklarhet att man roskskyddar sin nya bil eller iaf demonterar och gör rent innan återmontering.
Nya bilar rostar sällan synligt, men desto mer där det inte syns.
På samma sätt så bör man naturligtvis demontera alla plastsjok samt innerskärmar och göra rent ordentligt, minst vartannat år. Det bör vem som helst klara av att göra själv och hör till vanligt bilunderhåll, i min värld. Det är ju ren kapitalförstöring att börja med att missköta en ny bil. Att ägna en dag per år åt vanligt bilunderhåll spar sannolikt mycket pengar i längden. Efteråt kan man väl kosta på sig en pilsner.
ollefisk
Golf 7 Alltrack Ort: Karlstad
Lör 18 feb 2017 19:38 Svara med citat
Är det så att man bör ta loss diverse plastsköldar och plastskärmar då och så borde det vara med i servicen i VAG.
Att skruva och klämma loss plastbitarna är inget för vanligt folk, det lär ta lång tid, man behöver ha reservlager av skruvar och clips som kan gå sönder.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 18 feb 2017 22:45 Svara med citat
Gourmand skrev:
Personligen så tycker jag det är en självklarhet att man roskskyddar sin nya bil eller iaf demonterar och gör rent innan återmontering.
Nya bilar rostar sällan synligt, men desto mer där det inte syns.
På samma sätt så bör man naturligtvis demontera alla plastsjok samt innerskärmar och göra rent ordentligt, minst vartannat år. Det bör vem som helst klara av att göra själv och hör till vanligt bilunderhåll, i min värld. Det är ju ren kapitalförstöring att börja med att missköta en ny bil. Att ägna en dag per år åt vanligt bilunderhåll spar sannolikt mycket pengar i längden. Efteråt kan man väl kosta på sig en pilsner.

Jag har mekat med bilar i hela mitt liv, som privatperson. Jag skulle aldrig få för mig att plocka loss något av det du beskriver. Däremot är jag grymt noggrann när jag tvättar bilen, speciellt undertill, men att skruva loss saker, adrig i livet.
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Sön 19 feb 2017 0:47 Svara med citat
Att demontera alla plastsköldar som samlar på sig en massa skit och gör att bilarna börjar rosta i förtid, är väl knappast att meka. Det enda som behövs är en enkel torxmejsel. Vad är det för mening att "tvätta undertill" om man ändå inte kommer åt skiten ?