Jag backade på en parkering utanför ett varuhus. Utan att jag varken hörde eller såg , inte heller min passagerare kommer en bil o kör ganska fort 5 0 km kanske, rakt in i min i bak ? Bilen en Suzuki Vitare är c:a 12 , 5 cm högre än min lilla Golf . Tanten kommer ut gapar o skriker oj oj oj titta det kom en repa på min bil, det här kommer att kosta ? Men hallå säger jag ser du inte att jag backade ........ jo men jag tänkte att du ser väl mig så då slutar du väl backa ????? Jag frågar om hon inte har en back i sin bil och en tuta så hon kunde visa sin närvaro ??? Neee jag hann inte ? Ja det är andra ggr en kör in i min bil bakifrån , men den här gången såg jag inte en repa ens, men det gjorde tydligen tanten ?
Fick hemskickat en Skadeanmälan från Försäkringsbolaget och krav att jag måste fylla i den trots att det inte blev någonting, jag såg inte ens en repa på tanten bil ? Och det var tanten som anmält till Försäkringsbolaget !
Det märkliga är även att den bilen är 12,5 cm högre än min bil så vad kom repan ifrån ? Och jag fotade både hennes och min bil så det finns dokumenterat !
Jag backade på en parkering utanför ett varuhus. Utan att jag varken hörde eller såg , inte heller min passagerare kommer en bil o kör ganska fort 5 0 km kanske, rakt in i min i bak ? Bilen en Suzuki Vitare är c:a 12 , 5 cm högre än min lilla Golf . Tanten kommer ut gapar o skriker oj oj oj titta det kom en repa på min bil, det här kommer att kosta ? Men hallå säger jag ser du inte att jag backade ........ jo men jag tänkte att du ser väl mig så då slutar du väl backa ????? Jag frågar om hon inte har en back i sin bil och en tuta så hon kunde visa sin närvaro ??? Neee jag hann inte ? Ja det är andra ggr en kör in i min bil bakifrån , men den här gången såg jag inte en repa ens, men det gjorde tydligen tanten ?
Fick hemskickat en Skadeanmälan från Försäkringsbolaget och krav att jag måste fylla i den trots att det inte blev någonting, jag såg inte ens en repa på tanten bil ? Och det var tanten som anmält till Försäkringsbolaget !
Det märkliga är även att den bilen är 12,5 cm högre än min bil så vad kom repan ifrån ? Och jag fotade både hennes och min bil så det finns dokumenterat !
Nu är ju reglerna så att backande fordon blir vållande, även om den andra kör framåt och du som backande tycker denne kunde ha bromsat...
Vill man undvika dylika problem på stora parkeringar så backar man in i rutan istället för att köra in och backa ut. Skillnaden är att när du ska backa in så skymmer inga andra bilar din sikt, du kan då påbörja backningen när det är fritt.
Istället för att i blindo back ut...
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 15 mar 2017 8:37
Man backar alltid in på parkeringar och uppfarter.
Eftersom det tar en stund att göra sig klar när man kommer till bilen så hinner väldigt många olika saker hända som du inte har koll på.
Barn. Djur. Andra bilar.
Det kan ofta vara tomt när du kommer till bilen men när du packat in dig och startat bilen och gjort dig klar ser förutsättningarna helt annorlunda ut.
Plus att när du backar ut så måste 2/3 av bilen ut i vägen innan du ser något. Istället för 1/3 om du kör ut.
Finns inga anledningar till att man skall köra in utom att man inte kan köra bil om man tycker det är enklare att köra in och backa ut.
Då finns det bilskolor som lär ut backningar.
Sen oavsett om det syns eller inte så bör man göra en koll av stötdämparen, alltså inte plasten utan den som ligger bakom den. Den kan ha fått sig en törn och måste därför bytas ut. Sen så lär det ligga en omlackering oavsett i och med att plasten har deformerats (än om lite) och lacken har krakelerat.