Forum - Golf 4 (98-04) - Läcker kylarvätska - trots byte av termostat!

elinebe
Golf 4 1.6 Ort: Västerås
Tor 26 jan 2017 22:01 Svara med citat
Hej hopp!

Fick hjälp av min bror att byta termostaten till kylarvätskan idag, satte dit nya packningen och termostaten, skruvar åt allt, startar bilen, men vad händer? Jo det läcker ut glykol därifrån... Trots att skruvarna sitter som de ska osv. Vad är det för fel? Vad kan man göra? (Termostaten är rätt enligt mekonomens "system").

Tacksam för svar av erfarna golfägare.

/Elin
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 27 jan 2017 7:21 Svara med citat
Är det plasthus?
Minns inte hur det ser ut. Kan vara så att huset vare sig det är plast eller alu har sprickor eller att det har käkat på materialet. Vatten är förrädiskt med tiden.

Inte aktiv längre.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 27 jan 2017 22:03 Svara med citat
elinebe skrev:
Hej hopp!

Fick hjälp av min bror att byta termostaten till kylarvätskan idag, satte dit nya packningen och termostaten, skruvar åt allt, startar bilen, men vad händer? Jo det läcker ut glykol därifrån... Trots att skruvarna sitter som de ska osv. Vad är det för fel? Vad kan man göra? (Termostaten är rätt enligt mekonomens "system").

Tacksam för svar av erfarna golfägare.

/Elin

gamla packningsrester ej ordentligt borttagna, något trasigt, felaktigt moment vid fastdragning av skruvar, någon slang som missats...

Man kollar noggrant exakt VAR det läcker, demonterar och kollar varför det läcker just där. Åtgärdar orsaken och har sedan en läckagefri bil.
Ericssonfosho
Golf 4 Ort: Malmö
Mån 20 feb 2017 6:56 Svara med citat
Jag hade samma besvär när en firma byta min termostat för 2mån sen. Dom använde mitt gamla plasthus och den läckte som ett soll. Fick komma tillbaka nästa dag så bytte dom till ett nytt plasthus så fungerade det som de skulle.