Köpte en golf 7 sportscombi, manuell 150 hk 1,4 TSI förra veckan. Jättefin bil men kommer på mig själv att bli lite less på det ganska dåliga bottendraget. Så fort jag växlat till 2an, ofta i samband med sväng/farthinder etc så är det 1-2 sekunders "brummande"vid lätt gaspådrag dvs motorn sliter lite extra innan turbon kickar in och den drar iväg.
Den är pigg och fin i övrigt men just detta blir lite jobbigt, att behöva växla ner till ettan hela tiden känns sådär. Upplever ni andra samma sak eller är det bara jag? Kanske blir bättre när bilen körts in (önsketänkande)?
Det fanns begränsat med lagerbilar när jag köpte så fick inte välja till driving mode select, hjälper det att sätta i sportläget? Är det något som går att eftermontera?
Http://www.volkswagen.co.uk/technology/driving/driver-profile-selectio n
"Sports mode modifies the steering torque and produces a faster response with the accelerator pedal, steering and front lighting system. It also activates the seat belt tensioners and switches the dual-clutch gearbox DSG to “S” position. "
Http://www.volkswagen.co.uk/technology/driving/driver-profile-selectio n
"Sports mode modifies the steering torque and produces a faster response with the accelerator pedal, steering and front lighting system. It also activates the seat belt tensioners and switches the dual-clutch gearbox DSG to “S” position. "
Du får inte någon annan motorkaraktär.
"front lighting system"
Vad blir skillanden på belysningen, någon som vet?
Vad blir skillanden på belysningen, någon som vet?
Ljusen som tänds vid sväng/blinkers i låg fart är avstängda, det är vad jag lagt märke till iallafall
Aco Bubalo Golf 7 SV 1.4 150hk år2017 Ort: Stockholm
Fre 10 mar 2017 8:53
Apropå klen tvåa och gasrespons :
Har hämtat min sportsvan 1.4 tsi 150hk nyligen och efter bara 80 mil körda kan konstaterar samma sak. Gaspedalen är svampigg och för mjuk... För att inte få stop så stressar man och trycker hårdare men det saknas känsla och linjärt gaspådrag... Samma är i fall man vill växla snabbare från 2 till 3 eller 3 till 4 osv. Den reagerar för långsamt eller för kraftigt. Undrar om detta kan justeras rent mekanisk med gaspedalen så att den åtminstone är lite hårdare eller beror allt på styrdon? Vill redan kolla chip och mapnings verkstäder om det är mjukvaran som bör justeras. För övrigt har någon tips om bra tunings företag? Det är mer låga varv i låga växeln än råkraft jag saknar.