Nile
Golf 7 1.2 -14 Ort: Västervik |
| Tor 16 mar 2017 21:44 |
|
| Tänkte köpa nytt oljefilter och luftfilter till min golf 1.2 tsi. Vad säger ni om skillnaden mellan att köpa ett filter från VAG eller att köpa ett Mann eller bosch filter?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 16 mar 2017 21:55 |
|
| Nile skrev: | | Tänkte köpa nytt oljefilter och luftfilter till min golf 1.2 tsi. Vad säger ni om skillnaden mellan att köpa ett filter från VAG eller att köpa ett Mann eller bosch filter? |
Bra kvalitet alla tre, spelar ingen roll vilket du väljer.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tor 16 mar 2017 21:55 |
|
Filter - Mann respektive Mahle är levererar till VAG. VW har ibland sin logga på filtren men det står även Mann eller Mahle någonstans. Bosch filter i detta sammanhang kan jag inte yttra mig om men kvaliteten är säkert bra. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Nile
| Tor 16 mar 2017 22:01 |
|
| Så att välja ett filter från mann som kostar hälften av vad VAG tar är typ samma som de man får från VAG?
Senast ändrad Tor 16 mar 2017 22:02, ändrad totalt 1 gång
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 16 mar 2017 22:02 |
|
| Peter_senior skrev: | | Filter - Mann respektive Mahle är levererar till VAG. Bosch filter i detta sammanhang kan jag inte yttra mig om. |
Vad jag känner till så är Mann och Mahle riktigt bra filter. Brukar själv använda Mann om jag inte köper original.
|
|
Nile
| Tor 16 mar 2017 22:17 |
|
| Man behöver inte ligga sömlös på nätterna om man köper ett mann filter? Då detta kommer från samma fabrik som VAG tar ifrån fast de trycker sin egen logga på.
|
|
Peter_senior
| Tor 16 mar 2017 22:35 |
|
| Nile skrev: | | Man behöver inte ligga sömlös på nätterna om man köper ett mann filter? Då detta kommer från samma fabrik som VAG tar ifrån fast de trycker sin egen logga på. |
Ja så är det. Köpte ett på VAG till min Golf R för en vecka sedan. Det står Mann bredvid vw loggan. När jag ibland köpt via andra kanaler till familjens andra VAG bilar brukar jag ta Mahle eller Mann just av denna anledning. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Nile
| Fre 17 mar 2017 6:26 |
|
| Peter_senior skrev: | | Ja så är det. Köpte ett på VAG till min Golf R för en vecka sedan. Det står Mann bredvid vw loggan. När jag ibland köpt via andra kanaler till familjens andra VAG bilar brukar jag ta Mahle eller Mann just av denna anledning. |
Bara nyfiken! Vad fick dig att köpa de på vag till din golf r? Kommer du köpa på annat ställe nästa gång?
|
|
Peter_senior
| Lör 18 mar 2017 17:29 |
|
| Nile skrev: | | Bara nyfiken! Vad fick dig att köpa de på vag till din golf r? Kommer du köpa på annat ställe nästa gång? |
Du får vara nyfiken !
Om jag beställer div servicegrejor fr Tyskland till mina + fruns + dottern och sonens VAG bilar så kan jag välja märke på respektive komponent. Har jag inte filter hemma så blir det VW åf. Just till R:n har jag endast köpt från VW åf bara för att jag ska kunna visa kvitto på att det är originaldel för framtida köpare. VW åf ska leva de med. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Nile
| Lör 18 mar 2017 19:42 |
|
| Jag ska nämligen göra mitt första oljebyte på min golf 7 -14 så jag är lite inne på samma spår som du att man kanske ändå ska köpa filtren hos VAG för att åtminstonde kunna bevisa att man har originaldelar. Frågan är kommer originaldelar göra något vid framtida försäljning eller kommer de ifrågasätta varför man servat bilen själv? Jag har alltid tidigare servat mina bilar själv, men då har ja haft lite äldre årsmodeller.
|
|
Peter_senior
| Sön 19 mar 2017 10:50 |
|
Det är ju dilemmat. Jag gör på liknande vis. De äldre bilarna servar jag själv. Lämnar bara in dem om det är något jag inte grejar.
2 st Golf 7 har jag lämnat in för att det ska vara "by the book" men gör mellanbyten av olja/filter själv för att de inte ska gå 2-3000 mil på samma olja. Skriver i servicehäftet att jag bytt olja.
Ska man ha bilen i 10 år kan man ju omvärdera det och göra mer själv när garantin gått ut. Ingen ska ju värdera vad du gjort förrän den är "gammal".
/Peter Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|