Har en -17 Alltrack som går ryckigt när jag tex legat runt 90-100km/h på 6an ( DSG låda )
Känns som den vill växla men kan inte bestämma sig för om den ska eller inte.
Har märkt det på andra hastigheter med.
Lite senare samma dag så lös motorlampan till lite kort för att nån minut senare få upp en meddelande på displayen att det var fel på start-stopp funktionen.
Jag hade reagerat innan att den inte verkade funka längre och testat koppla ur och in den, men hände ingen skillnad.
Slutat med att jag åkte in till verkstad då den endast gått 200mil och där fick dom en felkod som sa att det var problem mellan 3an och 4ans växel ?
Dom kunde däremot inte säga vad det kunde va utan sa bara att det kunde va en spridare eller nåt annat.
Låter ju konstigt om en spridare skulle ge upp efter 200mil?
Tydligen så hittade dom ingenting när den var inne för inspektion och dom kunde inte återskapa felen ens.
Det jag reagerar på nu när jag har fått tillbaka den är att det känns som lådan ligger på för höga växlar vilket kan vara svaret på att den typ skakar.
Är som man skulle köra en manuell låda och ligga på 5an i 50km/h.
När jag kollat så har den legat på 5:an 6:an när jag bara kör i 60km/h, samt på 5:an i 40km/h.
En DSG måste väl själv ha kolla på vilket växel den ska ligga på vid ett visst vartal ?
Jag kör på "normal" driving mode, ska testa att ligga på "sport" läge när jag kör i innerstad och se om jag märker samma då, men blir ju knappast så ekonomiskt då
Kör du tsi eller tdi?
Prova att dra spaken bakåt i s läget och se hur den beter sig då. Den skall ligga på lägre växel då hela tiden bara som ett test så kan du även köra manuellt!
Kolla inställningar på körprofil så du inte har eco invalt.
I övrigt låter det som lådan är fel kalibrerad och behöver uppdateras.
Start och stopp har många funktioner som stänger av den tex för kall bil acc jobbar för hårt låg batteri spänning för kallt ute mm.
Hann köra c:a 40mil innan problemet uppkommit igen.
Jag har tsi modellen.
Den här gången har jag lyckats provocera fram felet 2 ggr. och det har uppstått 3ggr på 3 dagar.
När jag körde i c:a 30km/h D3 så började det rycka och sen blinkade motorlampan 5-10sec för att slockna.
När jag körde i c:a 70-75km/h D6 samma där.
Jag har i stort sett kört på "normal" körprofil hela tiden och kör den som standard.
Jag har testat köra bilen lite i s läge, men inga längre stunder då den varvar ganska högt då som sagt.
Ska testa att provocera den genom att köra manuellt som du säger, det har jag inte tänkt på.
Jag märker annars ingen skillnad när jag kör den, men att få dessa problem med att motorlampan drar igång ibland gör ju att man inte vågar lita på en bil som redan innan man kört 300mil fått dessa problem flera gånger.
Låter mer som du har ett tändnings problem typ dålig tändspole då motorlampan tänds och du upplever ryckig gång.
Behöver absolut inte vara lådan. En avläsning borde hitta felkod även om den försvinner under körning!
Sist som dom läste av felkoden sa dom att den sa att det var problem mellan 3 an och 4ans växel, men jag kan ju tycka att dom borde kunnat få fram mer än så på en felkod.
Som jag fattat det så kan dom inte byta delar utan att verkligen fått bevis på att så är felet.
Även om jag kan tycka att man måste börja testa alternativ.