MrHusar
Touran 2012 Ort: Lomma |
| Tis 28 mar 2017 18:51 |
|
Hej
Funderar på att köpa en Golf med den lilla motorn på 110hk. Hittar inga tester med den motorn, är det några av er som har några erfarenheter. Står att den drar 0,5 l/mil men vad har ni för siffror, gissar på att det är något mer.
Tack på förhand
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tis 28 mar 2017 19:13 |
|
| MrHusar skrev: | Hej
Funderar på att köpa en Golf med den lilla motorn på 110hk. Hittar inga tester med den motorn, är det några av er som har några erfarenheter. Står att den drar 0,5 l/mil men vad har ni för siffror, gissar på att det är något mer.
Tack på förhand |
Innan du köper med lilla motorn så tycker jag att du ska provköra den med större motorn också. Jag provkörde båda och tyckte att den lilla var slö så valet föll på den stora motorn.
|
|
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm |
| Tis 28 mar 2017 19:41 |
|
Tack på förhand |
Har en Golf SC -16, då var det 1.2 /110 hk, -17 har väl 1.0 /110 hk, vet inte vad det gör för drag/bränsleförbrukning.
Vad det gäller effekt/drag så handlar det nog vad man går från. Jag hade innan nuvarande Golf SC en Golf IV -00 1.6 bensinare manuell låda med 105 hk, jämfört med den så är min nya Golf SC -16 1.2 /110 hk "pigg", men kan säkert upplevas som trött om man haft något piggare innan...
Vad det gäller förbrukning Golf SC -16, 1.2 /110 hk -"Ytterligare 55 mil avklarade, blir inte mycket körning nu på vintern. Enbart mellan förorterna och stormarknader/köpcentrum, besök hos min far i närheten, samt några få mil motorväg. Fyllde upp tanken idag. Den här gången 0,74 liter/mil"
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Tis 28 mar 2017 21:53 |
|
| Pensionären skrev: | | Innan du köper med lilla motorn så tycker jag att du ska provköra den med större motorn också. Jag provkörde båda och tyckte att den lilla var slö så valet föll på den stora motorn. | Jag tycker nog att du ska göra tvärtom. Provkör med den "minsta" motorn och känns den ok, finns det ingen anledning att prova en större, dyrare och sannolikt törstigare version.
Man kan ju alltid prova starkare motorer och då kommer de mindre effektstinna versionerna alltid att kännas "slöa". Nyhetens behag försvinner ganska fort och då har den starkare motorn inte längre något mervärde.
Man kan ju jämföra med den första Golf GTI:n, som hade just 110 hk och uppfattades som en ren racer, av många.
Den nya "vardagsmotor", som du funderar på, är sannolikt betydligt bättre balanserad och med ett jämnare kratflöde än dåtidens GTI-motor. Det perspektivet ska man nog inte glömma bort, särskilt inte när det gäller en standardbil som VW Golf.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Ons 29 mar 2017 8:51 |
|
| Gourmand skrev: | Jag tycker nog att du ska göra tvärtom. Provkör med den "minsta" motorn och känns den ok, finns det ingen anledning att prova en större, dyrare och sannolikt törstigare version.
Man kan ju alltid prova starkare motorer och då kommer de mindre effektstinna versionerna alltid att kännas "slöa". Nyhetens behag försvinner ganska fort och då har den starkare motorn inte längre något mervärde.
Man kan ju jämföra med den första Golf GTI:n, som hade just 110 hk och uppfattades som en ren racer, av många.
Den nya "vardagsmotor", som du funderar på, är sannolikt betydligt bättre balanserad och med ett jämnare kratflöde än dåtidens GTI-motor. Det perspektivet ska man nog inte glömma bort, särskilt inte när det gäller en standardbil som VW Golf. |
Mycket bra inlägg
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Ons 29 mar 2017 8:53 |
|
| Gourmand skrev: | Jag tycker nog att du ska göra tvärtom. Provkör med den "minsta" motorn och känns den ok, finns det ingen anledning att prova en större, dyrare och sannolikt törstigare version.
Den nya "vardagsmotor", som du funderar på, är sannolikt betydligt bättre balanserad och med ett jämnare kratflöde än dåtidens GTI-motor. Det perspektivet ska man nog inte glömma bort, särskilt inte när det gäller en standardbil som VW Golf. |
Ha ha kan inte låta bli att skratta åt din insändare....men smaken är som baken delad.
|
|
GT4-R
Golf 7 sc DSG och Tiguan Ort: Gävle |
| Ons 29 mar 2017 23:46 |
|
Tack på förhand |
Strax under 0,5 som rekord med last och ca i 90-100
OBS med dsg växellådan Love my SC dsg med bensinvärmare🤠
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Tor 30 mar 2017 0:30 |
|
Går man in och tittar på www.spritmonitor.de, så kan man se att snittförbrukningen för en Golf TSI 110 hk, har landat på ca 0,64 l/mil.
Vill man få en uppfattning om verklig förbrukning, så är detta sannolikt den mest tillförlitliga källan. Biltillverkarens uppgifter kan man lämna därhän, då dessa uppgifter har föga med verkligheten att göra.
Den motor trådskaparen är intresserad av är en harmonisk motor, som har en rimlig förbrukning vid verklig körning. Personligen så skulle jag definitivt välja en 6-växlad manuell växellåda.
|
|
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga |
| Fre 31 mar 2017 16:11 |
|
Hej.
Har en Golf TSI-110 sedan ett par månader.
Ligger på ca 0,6 per mil.
En väldigt "lagom" bil-motorkombination.
Du har tänkt en SC, kommer du köra med mycket/tung last så kanske bilen kommer kännas slö.
Men det är ju beroende på vad du är van vid.
|
|
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga |
| Fre 31 mar 2017 16:14 |
|
Nu ser jag ju att du kanske funderat på den nya 1,0....
Den vet jag inget om..
|
|
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö |
| Lör 01 apr 2017 14:10 |
|
| Kan helt klart också rekommendera TSI 1.2 motorn. Oslagbar kombination av prestanda och ekonomi. Knappast lönt att köpa dieselmotor för min del som kör 1000 mil om året. Bryr mig inte om ecodriving direkt och ändå tar den knappt 0.7 i stadskörning där jag kör 80% av milen.
|
|