För 2 mån sen gick en fjäder höger bak av. Bytte båda på verkstan på hörnet. 2600kr för båda inkl material när jag köpt bds keiler fjäder själv.
Nu gick höger fram av idag med (hög smäll). Fjädern va hundralappen dyrare, men är det mer jobb att byta fram med? Vad kan det ta i tid/pengar? Fixar verkstan på hörnet framvagnen med eller är det värt att ta den till vw?
Byt även fjäderbenslager samtidigt!
De är oftast de som får fjädrarna att paja!
Krängningshämmarstag är inte dumt att byta samtidigt de heller likaså plattorna som håller fjäderbenet längst upp mot karossen med 3skruv.
De har en riktigt kass konstruktion, bultarna som håller dom (3 på varje sida) brukar rosta fast i de i pressade muttrarna i "plattan".
Det är betydligt mer jobb att byta fram än bak.
Bak byter du på ca30min inkl inkörandet av bilen på verkstaden, hissa upp den på lyften och plocka loss bakhjulen.
/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Byt även fjäderbenslager samtidigt!
De är oftast de som får fjädrarna att paja!
Krängningshämmarstag är inte dumt att byta samtidigt de heller likaså plattorna som håller fjäderbenet längst upp mot karossen med 3skruv.
De har en riktigt kass konstruktion, bultarna som håller dom (3 på varje sida) brukar rosta fast i de i pressade muttrarna i "plattan".
Det är betydligt mer jobb att byta fram än bak.
Bak byter du på ca30min inkl inkörandet av bilen på verkstaden, hissa upp den på lyften och plocka loss bakhjulen.
Krängningshämmarstag är nyss bytta.
Bak lades samma gummiplatta tillbaka upptill när jag bytte.
Håller med golf666. Jag böt just vänster framfjäder på frugans golf. Två brott!!! Både upptill och nertill och fjädern på väg ut. Två bultar jävlades, den till krängninghämmarstaget och en av de tre upptill. Bara att skära skallen o muttern med vinkelkapen. Jag provade nog att hålla emot krängningshämmarstagets bult med en 6mm 12-kantnyckel men vred nästan av verktyget. För att få plats upptill var jag tvungen att ta bort regnhyllan under torkarbladen men då bilen är 6 år gammal så sprack den sol-sköra plasten och måste bytas ut (47 euro här). Att ta bort torkarbladen är inte det lättaste utan avdragare men kan lyckas om man först parkerar torkarna i "byt-läge" enligt en speciell procedur, lyfter på armarna så den pekar rakt ut från rutan och därefter vickar armen i sidled höger-vänster till dess de lossnar (muttern borttagen naturligtvis).
Att lyfta ut fjäderbenet gick rätt enkelt med brusten fjäder och en 1/4" hylsa vriden 45 grader för att sära på det nedre ben-fästet men för att få tillbaka det fick jag lossa på den inre drivknuten. Lätt att lossa men besvärligt att sätta tillbaka. Jag skulle ha behövt någon slags styrbult som hjälp (gick efter en del trassel ändå).
Alltså, byt lagret och spraya på Dinitrol på alla nya utbytta bultar då fjädern kanske snart smäller igen. Jag drog faktiskt dit rostfria bultar högst upp då det är svårt att spraya.