Forum - Golf 6 (09-13) - Service av multifuel 1.6

Phillan
Golf 6 Multifuel 1.6 Ort: Gävle
Sön 02 apr 2017 13:26 Svara med citat
Hej!
Har några frågor gällande multifuel. Svårt att hitta information om denna. Är väl snarlik en vanlig 1.6 liter?

Mina frågor är: vad har oljepluggen för storlek? Sist jag köpte på mekonomen till min Audi fick jag helt galen storlek..

Vad kör man på för oljekvalite? Denna motor lär väl vara rätt simpel så en helsyntet från Biltema lär väl duga ypperligt? (Har en Audi diesel med partikelfilter den får 5w30 ESP mobil1, känns väl overkill för denna?)

Oljevolym till motorolja? (Eller ska jag där lita på mokonomens angivelse?)

Är en modellår 13 variant
Magoo_c4
Golf 6 TDI BMT - 13 Ort: Kristianstad
Mån 03 apr 2017 11:14 Svara med citat
Phillan skrev:
Hej!
Har några frågor gällande multifuel. Svårt att hitta information om denna. Är väl snarlik en vanlig 1.6 liter?

Mina frågor är: vad har oljepluggen för storlek? Sist jag köpte på mekonomen till min Audi fick jag helt galen storlek..

Vad kör man på för oljekvalite? Denna motor lär väl vara rätt simpel så en helsyntet från Biltema lär väl duga ypperligt? (Har en Audi diesel med partikelfilter den får 5w30 ESP mobil1, känns väl overkill för denna?)

Oljevolym till motorolja? (Eller ska jag där lita på mokonomens angivelse?)

Är en modellår 13 variant

jag har en Skoda octavia MPI multifuel -08 (e85/95) som få longlifecertifierad 0w30 enligt min manual. Volymen står även den i manualen. Oljan köper jag på biltema då den ändå ska bytas var 1500:e mil.
pluggen behöver du inte byta vid vart oljebyte. se till att det håller tätt bara och byt varannan gång istället. Att den byts är enl min åsikt mest för att ha hängslen och livrem och kunna ta lite extra betalt när man ändå håller på.

Se dock till att få fram exakt vad som ska göras vid varje service och gör ALLT enligt serviceplan.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 03 apr 2017 11:26 Svara med citat
Vanlig 5W-40 olja duger (eller 10w-40 delsyntet om man vill spara några 10:or) som uppfyller VW502.00

pluggen borde var en M14*1,5, denna ska man undvika att dra för kung och fosterland, dra åt med en 19 mm ringlyckel för att inte skada gängorna (18mm skalle förekommer)

Cool

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Phillan
Mån 03 apr 2017 15:16 Svara med citat
Tack för alla svar. Känner mig mycket klokare på en gång. Började kolla på Biltema oljor idag och insåg att dessa är ju inte alls lika prisvärda som för 7-8 år sedan. (sist jag köpte olja där)

Tror faktiskt jag kör med min mobil1 5w30esp. Den borde väl duga utmärkt eller tror ni den är för tunn?

Håller med om hängslen och livrem. Det är väl så allt fungerar i det moderna samhället där jurister styr!
Serviceplan vore guld värt att få tag på. Har ju lite gamla serviceprotokoll. Men jag brukar lösa det genom att var 3e service lämna bort den på en större genomgång. Bromsvätskor, oljefilter, motionering av bromsar och ev kamremsbyte.

Visst kan man anse att denna motor är rätt enkel? I klass med tidigare 1.6l i golf generationerna? (med krav anseende service och hållbarhet)
a128
Mån 03 apr 2017 15:28 Svara med citat
Rusta har 5w-40 olja 5 liter för 249:- (gekås i ullared har den för 159:-)
eller så köp hem 6st 5 litare från tyskland och det blir då ca 33-35:- litern :
https://www.motor-oel-guenstig.de/Motoroel-PKW-Transporter/5W-40/penna sol-Super-Pace-SAE-5W-40-Leichtlauf-Motoroel::141.html

biltema är inte säskilt billga länge
en tub med styrväxelfett höjdes från 50 till 70;- häromåret

Phillan
Mån 03 apr 2017 15:46 Svara med citat
a128 skrev:
Rusta har 5w-40 olja 5 liter för 249:- (gekås i ullared har den för 159:-)
eller så köp hem 6st 5 litare från tyskland och det blir då ca 33-35:- litern :
https://www.motor-oel-guenstig.de/Motoroel-PKW-Transporter/5W-40/penna sol-Super-Pace-SAE-5W-40-Leichtlauf-Motoroel::141.html

biltema är inte säskilt billga länge
en tub med styrväxelfett höjdes från 50 till 70;- häromåret

Tyskland är min huvudleverantör av bildelar och oljor. Så mobil oljan är billigare än Biltemas nu tydligen..

Frågan kvarstår om 5w30 är för tunn? Annars kör jag nog på den. Perfekt om båda bilarna kan dela oljor
a128
Mån 03 apr 2017 15:50 Svara med citat
Den nämda 30 oljan sk lågviskosolja är en renodlad energisparolja, det blir i det tunnaste laget när motorn är genomvarm , vill man trot det ha en tunn olja så skulle aral supertronic 0w-40 vara ett alternativ

likaså växellådan som skrivet i denna tråd:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48482&highlight=sae+75w

Phillan
Mån 03 apr 2017 16:00 Svara med citat
Tackar för den informationen. I stackars Audin har jag nog inget val, måste nog köra en sån olja tack vare partikelfilter. Dieselmotorer har svalare oljetemperatur så där borde det väl gå vägen(?).

Tackar ödmjukast för hjälpen. Blir en 40 olja i alla fall!
a128
Mån 03 apr 2017 16:32 Svara med citat
Den nämda araloljan uppfyller ACEA C2 och C3 just för dieselspisar med DFP
https://www.oil-center.de/nach-hersteller/aral/sae-0w-40/9/aral-supert ronic-0w-40-vollsynthetisch-1x1-liter-motoroel?c=1463

Phillan
Mån 03 apr 2017 16:35 Svara med citat
Nämen vad lämpligt! Tack för guidning i oljedjungeln. Då ska jag bara använda upp den kvarvarande oljan för att köpa in denna till båda bilarna!
Magoo_c4
Mån 03 apr 2017 20:00 Svara med citat
Phillan skrev:
Tack för alla svar. Känner mig mycket klokare på en gång. Började kolla på Biltema oljor idag och insåg att dessa är ju inte alls lika prisvärda som för 7-8 år sedan. (sist jag köpte olja där)

Tror faktiskt jag kör med min mobil1 5w30esp. Den borde väl duga utmärkt eller tror ni den är för tunn?

Håller med om hängslen och livrem. Det är väl så allt fungerar i det moderna samhället där jurister styr!
Serviceplan vore guld värt att få tag på. Har ju lite gamla serviceprotokoll. Men jag brukar lösa det genom att var 3e service lämna bort den på en större genomgång. Bromsvätskor, oljefilter, motionering av bromsar och ev kamremsbyte.

Visst kan man anse att denna motor är rätt enkel? I klass med tidigare 1.6l i golf generationerna? (med krav anseende service och hållbarhet)

denna motor är i princip samma 1.6 som kom -76, dock med mycket snävare toleranser...
kamrem är lika enkel som det var på min golf-76 jag hade 1990 Wink

Är lite mer elektronik men med vcds kommer man mycket långt.
Jag slutade lämna in min octavia då jag upptäckte att den VAG-verkstaden hade fuskat med ganska så många punkter. Serviceprotokoll... har den passerat första kamremsbytet börjar det i princip om. byte av bromsolja varannat år... olja var 1500:e mil. sen är det en del smörja dörrar etc samt tändstiftsbyten då och då...

du har ingen bekant med en Skoda Octavia 2? i serviceboken står det på dom exakt vad som ska göras vid var service.
a128
Mån 03 apr 2017 20:27 Svara med citat
O nej den 1,6 som finns i bla golf IV och framåt är helt annorlunda i uppbyggnad jämfört med den 1,6:a som fanns från ca 76 till ca 94, kamrem är mer pilljobb att byta och den driver dessutom vattenpumpen

Magoo_c4
Tis 04 apr 2017 9:35 Svara med citat
a128 skrev:
O nej den 1,6 som finns i bla golf IV och framåt är helt annorlunda i uppbyggnad jämfört med den 1,6:a som fanns från ca 76 till ca 94, kamrem är mer pilljobb att byta och den driver dessutom vattenpumpen

jag vet att den driver vattenpump... åsyftade att det i princip är samma.
oavsett vilket tog det mig ca 2h att byta rem på min -76... samma tid på min -08 (inkl pump).
Tycker inte om att byta dessa, men man måste ju.
svåraste att få bytt på dessa nya motorer är ju tändstiften på cyl 2,3 Wink Eller lambdasonden som sitter mot torpedväggen....

Ser dock inte fram emot kamremsbyte på min Golf tdi bmt... fi fasiken vad det är trångt under huven på den.
Kan ju säga att Skodan har lite mer utrymme än golfen generellt, men under huven blir skillnaden enorm.
Phillan
Tis 04 apr 2017 21:23 Svara med citat
Magoo_c4 skrev:
jag vet att den driver vattenpump... åsyftade att det i princip är samma.
oavsett vilket tog det mig ca 2h att byta rem på min -76... samma tid på min -08 (inkl pump).
Tycker inte om att byta dessa, men man måste ju.
svåraste att få bytt på dessa nya motorer är ju tändstiften på cyl 2,3 Wink Eller lambdasonden som sitter mot torpedväggen....

Ser dock inte fram emot kamremsbyte på min Golf tdi bmt... fi fasiken vad det är trångt under huven på den.
Kan ju säga att Skodan har lite mer utrymme än golfen generellt, men under huven blir skillnaden enorm.

Verkar lovande. Köpte mest motorn eftersom jag inte vågade köpa en tsi. Dessutom är detta en andra bil då gör inte avsaknaden av vridmoment och hk lika mycket. Tändstift byte och multirem görs i helgen. Se om man lyckas med dom omtalade cyl 2-3 Think
Phillan
Tor 06 apr 2017 19:29 Svara med citat
Hej!

En liten uppdatering. Jag lyckades byta alla 4 tändstift utan flytta något. Var bökigt men det gick. Det värsta momentet var tändhattarna utan att dra i kabeln..

Tänkte byta bränslefilter med. Vart sitter bränslefiltret? Har googlat halva dagen resultatlös. Får bara träffar på TDI och TSI modellen. Gissningsvis sitter den under bilen?

Tack för ett bra forum!
a128
Tor 06 apr 2017 21:46 Svara med citat
Samma som på Tsi-modellen vid bränsletanken på högersidan,, använd inte Verktyg för att lossa på ledningarna om man inte vet hur man ska göra, man ska trycka in en knapp på sidan och sedan vicka loss dom

Phillan
Tor 06 apr 2017 21:52 Svara med citat
a128 skrev:
Samma som på Tsi-modellen vid bränsletanken på högersidan,, använd inte Verktyg för att lossa på ledningarna om man inte vet hur man ska göra, man ska trycka in en knapp på sidan och sedan vicka loss dom

Tack! Hade nog använt verktyg Neutral

Feedback. En av 3 kontakter var med klick.. dom andra fick bendas försiktigt. Var rätt bökigt.
Bränslefiltret var jordat. Men den skruven till jordkabeln var helt slut. Så till nya filtret fick jag modifiera med nya anslutning. Kan vara bra att veta om någon tänkte göra det på en gör det själv mack!
Magoo_c4
Tis 18 apr 2017 13:59 Svara med citat
Phillan skrev:
Hej!

En liten uppdatering. Jag lyckades byta alla 4 tändstift utan flytta något. Var bökigt men det gick. Det värsta momentet var tändhattarna utan att dra i kabeln..

Jag använde en lång näbbtång för att lossa hattarna, sen ner med tändstiftshylsa, skjut på en led, sen förlängare, sen spärrskaft.. inte helt enkelt. Däremot var det lättare att få dit dom... _nästan_ Wink
a128
Tis 18 apr 2017 16:39 Svara med citat
Phillan skrev:
Tack! Hade nog använt verktyg Neutral

Feedback. En av 3 kontakter var med klick.. dom andra fick bendas försiktigt. Var rätt bökigt.
Bränslefiltret var jordat. Men den skruven till jordkabeln var helt slut. Så till nya filtret fick jag modifiera med nya anslutning. Kan vara bra att veta om någon tänkte göra det på en gör det själv mack!

du menar kanske skruven som håller filtret på plats så rekomederar jag en klick fett eller rosstskydd på dess gänga så det inte fastnar tills nästa byte

Dancing