Forum - Golf 4 (98-04) - Golf IV startproblem efter kablagebrand

Mavven
Golf 4 1.6 SR -99 Ort: Göteborg
Lör 05 nov 2016 20:33 Svara med citat
Hej allesammans,

Råkade ut för att motorkabelstammen började brinna vid start av bilen då den oturligt skavde mot startmotorkabelskon. Förfarande:
1. Bilen startades
2. Kablaget började brinna pga skavet och startströmmen
3. Varvtalen gick okontrollerat upp utan gas till ca 4000 varv innan jag hann stänga av tändningen
4. Sprang ut, drog upp huven och fick lyckligtvis släckt branden innan det hann sprida sig.

Hälften av motorkablagestammen brann av och i princip allt smalt ihop. Har nu åtgärdet kablaget genom att löda ihop alla kablage med krympslang över.

När jag nu startar bilen går startmotorn utan problem och bilen hostar tröttsamt igång ca var 6-8 start utan tomgång. Det går att varva bilen smått upp till max 2000-3000 varv och utan gas dör bilen.

Några idéer vad som kan gått sönder vid branden som ger detta beskymmer?

Säkringar OK, Immobilizer lampan blinkar ej, bränslepumpen går, tändstift och tändkablar nyligen bytt

Mvh
Micke
Mavven
Sön 06 nov 2016 14:54 Svara med citat
Laddade upp batteriet under natten, bytte tändspolen till en gammal jag hade liggandes i garaget och gjorde en uppstart. Startmotorn gick runt och det började ryka från "N75 Solenoid Valve" art nr: 037 906 283 A. Det ser ut att vara en ventil för insuget. Såg även att en av vakuum slangarna till insuget lossnat.

Baktändning?

Ska mäta upp moståndet för att försäkra mig om att det inte är kabelbrott.

Några som har tips på vad mer jag kan kolla?

Kan tillägga att det inte tidigare gått att utläsa felkoder från bilen även innan branden så kan tyvärr inte få ut något den vägen.

/Micke
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 06 nov 2016 15:27 Svara med citat
Mavven skrev:
Hej allesammans,

Råkade ut för att motorkabelstammen började brinna vid start av bilen då den oturligt skavde mot startmotorkabelskon. Förfarande:
1. Bilen startades
2. Kablaget började brinna pga skavet och startströmmen
3. Varvtalen gick okontrollerat upp utan gas till ca 4000 varv innan jag hann stänga av tändningen
4. Sprang ut, drog upp huven och fick lyckligtvis släckt branden innan det hann sprida sig.

Hälften av motorkablagestammen brann av och i princip allt smalt ihop. Har nu åtgärdet kablaget genom att löda ihop alla kablage med krympslang över.

När jag nu startar bilen går startmotorn utan problem och bilen hostar tröttsamt igång ca var 6-8 start utan tomgång. Det går att varva bilen smått upp till max 2000-3000 varv och utan gas dör bilen.

Några idéer vad som kan gått sönder vid branden som ger detta beskymmer?

Säkringar OK, Immobilizer lampan blinkar ej, bränslepumpen går, tändstift och tändkablar nyligen bytt

Mvh
Micke

En vild gissning är väl att du kanske misslyckats i din reparation någonstans... En härva från skroten som ej brunnit är kanske inte så tokdyr.

Nästa är väl kolla felkoder
Mavven
Sön 06 nov 2016 19:10 Svara med citat
r o l l e skrev:
En vild gissning är väl att du kanske misslyckats i din reparation någonstans... En härva från skroten som ej brunnit är kanske inte så tokdyr.

Nästa är väl kolla felkoder

Får ej ut felkoder då det inte går att koppla upp sig till bilen. Har testat två olika OBD connectors. Detta även innan branden.

Ska riva upp allt och mäta om det är kabelbrott någonstans samt om alla kontakter får rätt spänning med av/på tändning. Återkommer med resultat.

Min fråga är väl mer vad som kan ha tagit stryk/gått sönder helt vid kortslutningen och branden. Inte lite ampere som gick in i motorkabelstammen då det började brinna.
Mavven
Lör 14 jan 2017 17:30 Svara med citat
Har nu mätt upp alla kablage med potentiometer och inga brott. Gick även över alla säkringar och kontakter. Bilen var svårstartad men fick tillslut igång den med låg tomgång (ca 500varv). Körde den varm och drog ut på en repa.

Bilen gick ryckigt och slött upp till 2300varv då den accelerade piggare, oberoende av växel.

Vad kan orsaka det här beteendet?

Kan fortfarande inte koppla upp mig till bilen för att läsa felkoder.

Kabelstammen som brann innehöll
1. "Pressure solenoid valve"
2. Kamaxelgivare/hallgivare
3. Insprutning
4. Knacksensor
5. Varvtalsgivare
6. Gasspjällsgivaren
7. Kylvätsketemperaturgivare
8. Tändspolen
Mavven
Sön 15 jan 2017 16:48 Svara med citat
Testat med ny:
1. Pressure solenoid valve
2. Gasspjällsgivare
8. Tändspole

Fortfarande samma problem.
Wannishhh
Golf 4 1.6 FSI-03 Ort: Göteborg
Sön 22 jan 2017 4:44 Svara med citat
Det kan ju vara så att vid kabelbranden så gick det 12v i alla brända kablar. Givarna kan då ha bränt sönder.
Prova att lossa LMMkabeln och se hur den beter sig.
Wannishhh
Golf 4 1.6 FSI-03 Ort: Göteborg
Sön 22 jan 2017 4:49 Svara med citat
Det kan ju vara så att vid kabelbranden så gick det 12v i alla brända kablar. Givarna kan då ha bränt sönder.
Ta gärna ett komressionsprov också, så att du kan utesluta ett fel där.
Vad har du för insugsvakum på tomgång ?
Mavven
Sön 22 jan 2017 13:24 Svara med citat
Wannishhh skrev:
Ta gärna ett komressionsprov också, så att du kan utesluta ett fel där.
Vad har du för insugsvakum på tomgång ?

Antar att du menar Luftmassemätaren. Gick ut, drog ur kontakten och testade snabbt och upplevde den något mer svårstartad än tidigare och hade ingen tomgång. Lyckades inte varva upp den mer än 2000varv innan den dog.

Vad kommer kompressionsprovet visa tänker du som är kopplat till kablagebranden?
Mavven
Sön 22 jan 2017 13:50 Svara med citat
Börjar undra om massa felkoder sattes vid branden som ligger kvar och spökar? Någon som har erfarenhet av det?

Kan tillägga att jag beställt en ny VAG COM connector, då jag inte lyckats med en lånad eller andra OBD connectors. Får förhoppningsvis leveransen om 2 veckor.
Mavven
Sön 22 jan 2017 13:52 Svara med citat
Bytte nyss varvtalsensor för jag hade en över från en reservdelsmotor. Ingen skillnad.
Mavven
Lör 25 feb 2017 13:21 Svara med citat
Efter lite strul med KKl signalen, omlödning och få rätt diagnosutrustning har jag nu fått ut följande felkoder:

515 - Camshaft Position Sensor (Hall Effect Sensor) -Short to B+ (G40) : Check CMP, if OK, replace distributor

518 - Throttle Position Sensor - Signal Out of Range (G69) Also check for loose ECM power relay

522 - Engine Coolant Temperature Sensor -G62

530 - Throttle Position Sensor -G88

Gasspjälldon potentiometer och spjällägesgivaren är samma enhet på min VW då jag har gasvajer.

Då gasspjällhuset och potentiometern är synkade i produktion får man byta hela gasspjällhuset. Vilket jag gjort och ingen skillnad.

Har även bytt tändfördelare

Uteslutningsmetoden visar att det är hallgivaren/kamaxelgivaren, motortempgivaren, eller ECM relät som är orsaken.

Någon som vet vart ECM relät sitter?
Mavven
Fre 08 sep 2017 12:11 Svara med citat
Problemet löst!

Sedan sist bytte jag hallgivare och motortempgivare samt testat ECM relät. Samma problem!
Öppnade upp ECM enheten (motorstyrenheten) och såg att ena jod ingången brunnit. Bytte en kondensator som var kortslutet på kretskortet, men samma problem.

Köpte till slut en begagnad ECM på skroten, matcha den med immobilizern i instrumentclustret med VCDS. Inga felkoder och bilen startar utan problem!
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 08 sep 2017 17:40 Svara med citat
Mavven skrev:
Problemet löst!

Sedan sist bytte jag hallgivare och motortempgivare samt testat ECM relät. Samma problem!
Öppnade upp ECM enheten (motorstyrenheten) och såg att ena jod ingången brunnit. Bytte en kondensator som var kortslutet på kretskortet, men samma problem.

Köpte till slut en begagnad ECM på skroten, matcha den med immobilizern i instrumentclustret med VCDS. Inga felkoder och bilen startar utan problem!

Mycket bra jobbat!